Hörlurar för gym, studier och arbete

Permalänk

Hörlurar för gym, studier och arbete

Hej! Jag letar efter ett par hörlurar som fungerar till en aktiv vardag med gym och promenader, men också till studier och arbete vid datorn. Har ni några rekommendationer? Är tyvärr inte så insatt i hörlurar-branschen.

Permalänk
Inaktiv

Jag använder Sony XM4 och de är okej. Tyvärr vet jag inte hur säkra de är vid gymanvändning men för mig har de fungerat bra de få gånger jag valt att använda lurar på gym.

Permalänk
Skrivet av anon347775:

Jag använder Sony XM4 och de är okej. Tyvärr vet jag inte hur säkra de är vid gymanvändning men för mig har de fungerat bra de få gånger jag valt att använda lurar på gym.

Ok, tack. Ska kika på dem! Vad är skillnaden mellan dem och XM5?

Permalänk
Medlem

Behövs lite mer info för att kunna ge en vettig rekommendation:

  • Over ear eller True wireless? TWL är smidigare att ta med, är inte i vägen lika mycket men kortare batteritid

  • Budget?

  • Pratar du mycket i telefon eller är prio att lyssna på musik?

Generellt sett skulle jag kolla på hur lätt det är att byta mellan uppkopplade enheter, samt hur många man kan ha kopplade samtidigt. Jag har t.ex. ett par sennheiser som är hopplösa, måste paras om ifall man vill byta enhet så de används bara till TVn.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av klirre:

Behövs lite mer info för att kunna ge en vettig rekommendation:

  • Over ear eller True wireless? TWL är smidigare att ta med, är inte i vägen lika mycket men kortare batteritid

  • Budget?

  • Pratar du mycket i telefon eller är prio att lyssna på musik?

Generellt sett skulle jag kolla på hur lätt det är att byta mellan uppkopplade enheter, samt hur många man kan ha kopplade samtidigt. Jag har t.ex. ett par sennheiser som är hopplösa, måste paras om ifall man vill byta enhet så de används bara till TVn.

Jag skulle nog helst a over ear, då jag tror att de sitter fast bättre och gissar att man får bättre prestanda i de flesta fallen.
Jag har ingen större budgetbegränsning, men vill ju förstås maximera valutan för pengarna.
Jag tänkte mest för att lyssna på musik, men då och då även telefonsamtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCriticalOne:

Jag skulle nog helst a over ear, då jag tror att de sitter fast bättre och gissar att man får bättre prestanda i de flesta fallen.
Jag har ingen större budgetbegränsning, men vill ju förstås maximera valutan för pengarna.
Jag tänkte mest för att lyssna på musik, men då och då även telefonsamtal.

Over ear är helt klart bättre om man står ut med att släpa runt dem, är det ok så prioriterar du helt rätt.

Angående samtal så skulle jag kolla noga på det med, jag har 3 par trådlösa och alla har mer eller mindre värdelös mick. Nu är mina 2-3 år gamla så det kan ha hänt grejer, men generellt tar lurarna upp allt oljud runtikring och inte din röst. Vindbrus, prat osv. stör ut din röst totalt, enl. mina erfarenheter funkar de bara bra om man sitter i ett knäpptyst utrymme.

Kolla runt på recensioner och även trådar här på forumet, dina frågor har säkert ställts förr. Prio för ditt användande är, enligt mig, kompatibilitet med flera enheter och mikrofonfunktionalitet. Kommer man upp i prisnivå till 3-4000:- så är ljudkvalitet och NC-funktionalitet inte ett problem längre, alla funkar dugligt förutsatt att man inte är audiofil.

När du sen hittat ett par modeller du är intresserad av rekommenderar jag dig att åka och prova, jag är själv kass på att ta mig tiden men det minskar risken för missnöje rejält.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Letar själv efter ett par lurar och väntar på att Sony WH-1000XM4 ska gå ner något i pris. Annars kanske det blir ett par Anker Soundcore Space Q45 som verkar vara bra, fast jag gillar inte hur stora och fula dom är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaCriticalOne:

Ok, tack. Ska kika på dem! Vad är skillnaden mellan dem och XM5?

Enda jag vet är att XM5 är nyare

Permalänk

Det verkar ju generellt vara så att in ear headphones är överlägsna för träning och dylik. Kollar man t.ex. på rtings: https://www.rtings.com/headphones/tools/table så verkar ju Bose QuietComfort 45/QC45 Wireless vara de bästa "all-around" hörlurarna. Jag får göra mer research helt enkelt, tack ni som svarat!

Permalänk

Annars får man köpa ett par in ear för träning, och over ear för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCriticalOne:

Annars får man köpa ett par in ear för träning, och over ear för övrigt.

För träning är dessa väldigt bra haft mina i många år, tål verkligen alla väder,
blött, varm, kallt .
Sen gillar jag att jag kan höra när bilar och cyklar ringer för uppmärksamhet
så man klar livhanken.
ca 900: är en bra pris för dessa.
Mitt råd: https://miiego.se/products/al3-freedom

Permalänk
Medlem

Hade undvikt sony xm over ear serien om du ska gymma en del, overears med fejkläder pads överlag. Dom blir snabbt äckliga med allt svett som snabbt bildas runt öronen, speciellt xm3 som jag använde innan är ganska varma att ha på sig vilket gör att du svettas ännu mer vilket i sin tur gör att dom inte sitter så bra längre då dom börjar glida runt. Har nu bytt till ett par tws och det funkar mycket bättre.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring