Apples egna Wifi 6E-kretsar försenas på obestämd tid

Permalänk
Melding Plague

Apples egna Wifi 6E-kretsar försenas på obestämd tid

Det fortsätter att kärva med Apples trådlösa kretsar. En av de trådlösa uppgraderingarna hos Iphone 15 uppges därför komma från Broadcom.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir förvånad varje gång, men moderna radiokretsar är såklart väldigt komplexa. De har ju lyckats ersätta och springa förbi Intel själva med kretsar från mobiltelefoner, men klarar inte 5G och Wifi, lite förvånande är det trots allt. De köpte ju upp Intels division på området, kanske är något fel på de bitarna de startade med?

Permalänk
Medlem

Försenade, vilket datum skulle de lanseras?

Permalänk

Sånt händer, jag tycker det ej är en sådan stor nyhet.
Dock integrerad krets kan spara utrymme, vikt, kostnad och batteritid. Alla dessa saker är såklart positiv om de förbättras. Jag ser aktiva iPhone 14 Max användare på youtube som säger att deras iPhone ej klarar en hel dag utan laddning för dem.
Undra om iPhone 15 blir av med simkorten av samma orsak? Det är dyrbart utrymme som går åt till detta. Fysiska simkort känns också otroligt förlegat att använda idag.

Permalänk
Administrativ avgift

Kan vara ett nerlagd projekt då dom ser att den kommer lanseras när Wifi7 redan finns, vad är det för cool grej med wifi6E när Wifi7 finns? Kan ju inte vara omodern

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Blir förvånad varje gång, men moderna radiokretsar är såklart väldigt komplexa. De har ju lyckats ersätta och springa förbi Intel själva med kretsar från mobiltelefoner, men klarar inte 5G och Wifi, lite förvånande är det trots allt. De köpte ju upp Intels division på området, kanske är något fel på de bitarna de startade med?

De köpte upp Infineons modem/baseband från Intel och lade snart ner satsningen. De köpte inte upp kompetens för WiFi, den har Intel behållit (inriktat mot datorer).

Permalänk
Medlem

V
em bryr sig om iphone och Itunes ?. Andriod e bättre i det mesta
(Oneplus 10 pro med 80W laddning)
Jag skippa Iphone så snart andriod kom på plats. På den tiden fick man inte installera mp3 filer på din telefon. ( utan att hacka/roota din telefon.) Allt skulle streamas via Itunes. Andriod därimot utvecklade detta stödet tidigt.
Min mp3 spelare blev helt överflödig med min nya android telefon ..

Visa signatur

Amd 5900x phantom 4090 Corsair ddr4 3600. Kingston FURY Renegade 2GB .Lg c2 OLED 42

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Sysop:

Försenade, vilket datum skulle de lanseras?

Något specifikt lanseringsdatum har inte kommunicerats, men det var snack om Wifi 6E till Iphone 14 om jag inte minns fel, och definitivt till höstens Iphone 15. Nu blir det ju av allt att döma uppdaterad Wifi-standard hos de senare lurarna, men inte med egen hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Något specifikt lanseringsdatum har inte kommunicerats, men det var snack om Wifi 6E till Iphone 14 om jag inte minns fel, och definitivt till höstens Iphone 15. Nu blir det ju av allt att döma uppdaterad Wifi-standard hos de senare lurarna, men inte med egen hårdvara.

Känns absurt att rapportera rykten som sanningar, Apple har väl inte kommunicerat någonting överhuvudtaget i detta ämne? Eller?

Permalänk
Inaktiv

Är detta journalistik eller personligt?


Säkert är att Apple i vanlig ordning planerar att slå på stora trumman för att den är bättre än förra årets variant.”

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Känns absurt att rapportera rykten som sanningar, Apple har väl inte kommunicerat någonting överhuvudtaget i detta ämne? Eller?

Det är blir då ganska tråkigt att rapportera något om Apples produkter då de "aldrig" officiellt ger någon information före.
Men detta påstående tycker jag är en bagatell. Typ ingen kommer tänka, då köper jag inte en iPhone 15 utan väntar eller en android för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sånt händer, jag tycker det ej är en sådan stor nyhet.
Dock integrerad krets kan spara utrymme, vikt, kostnad och batteritid. Alla dessa saker är såklart positiv om de förbättras. Jag ser aktiva iPhone 14 Max användare på youtube som säger att deras iPhone ej klarar en hel dag utan laddning för dem.
Undra om iPhone 15 blir av med simkorten av samma orsak? Det är dyrbart utrymme som går åt till detta. Fysiska simkort känns också otroligt förlegat att använda idag.

Dock bra ibland, kan bara få fysiskt sim av jobbet i dagsläget. Dvs kör personligt nr på esim och fysisk sim på jobb nr på min iPhone 14 pro.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av pi:

Dock bra ibland, kan bara få fysiskt sim av jobbet i dagsläget. Dvs kör personligt nr på esim och fysisk sim på jobb nr på min iPhone 14 pro.

Jag själv har bara fysisk simkort just nu. Det blir ett litet administrativt arbete att byta till esim för jobbet, men det är den självklara utvecklingen. Frågan är bara när?
Troligen har du rätt i att det är för tidigt. Man ska tänka på att sverige är ett land som ligger före visa andra länder. En fördel med det administrativa arbetet är att jobbet kan få bättre kontroll.

Egentligen ska man ha 2st olika mobiler, en för privat och en för jobb. Där vissa kunder på jobbet vill ha en egen mobil. Så det blir att man får släpa med sig hur många mobiler hela tiden och det blir ju supersäkert.

Vi får se vad som händer i framtiden. Jag tror inte folk vill bära med sig en drös med produkter av samma typ. Utan en mobil, smartklocka, smartglasögon etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är blir då ganska tråkigt att rapportera något om Apples produkter då de "aldrig" officiellt ger någon information före.
Men detta påstående tycker jag är en bagatell. Typ ingen kommer tänka, då köper jag inte en iPhone 15 utan väntar eller en android för detta.

Jo, de gick ut på wwdc och sa att de skulle byta ut alla Intel-proppar på viss tid, vilket de inte gjort, det är en försening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Är detta journalistik eller personligt?


Säkert är att Apple i vanlig ordning planerar att slå på stora trumman för att den är bättre än förra årets variant.”

Reagerade också på den. För ingen annan tillverkare skulle ju någonsin säga att deras nya produkt är bättre än förra årets variant..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Reagerade också på den. För ingen annan tillverkare skulle ju någonsin säga att deras nya produkt är bättre än förra årets variant..

Sättet Apple gör det på är annorlunda. Varje gång är det som de uppfunnit hjulet trots att de oftast är sist på den bollen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Sättet Apple gör det på är annorlunda. Varje gång är det som de uppfunnit hjulet trots att de oftast är sist på den bollen.

Tycker deras CPU:er totalt sett överlägsna både i mobiler och bärbara, så för min del får dom gärna fortsätta skryta om att nästa generation är bättre. Särskilt eftersom dom typ återuppfunnit hjulet om man jämfört med x86. I andra fall håller jag absolut med, dom är inte ofta etta på bollen. Men gäller det CPU så tycker jag inte denna generalisering håller.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tempel:

Sättet Apple gör det på är annorlunda. Varje gång är det som de uppfunnit hjulet trots att de oftast är sist på den bollen.

Det finns helt klart åtskilliga fall där Apple varit långt ifrån först med en viss teknik. Men en sak man måste ge dem är att det finns flertalet av dessa fall när de inte varit först men ändå blivit först att utnyttja tekniken på ett riktigt bra sätt.

Ett aktuellt fall är integrerad GPU. Intel, AMD och även Nvidia (Tegra) har gjort detta tidigare på kretsnivå. Men Apple tog det till nästa nivå genom att fullt ut utnyttja det faktum att CPU och GPU delar RAM, något som för de andra mest varit en nackdel p.g.a. att det ger låg bandbredd, men det har samtidigt fördelen att CPU och GPU kan kommunicera med exceptionellt låg latens + kostanden att flytta saker mellan kretsarna är väldigt nära noll (framförallt slipper man skyffla något över PCIe).

Finns flera MacOS program som utnyttjar detta. Effekten syns även i cross-OS program som Blender där det numera är tekniskt möjligt att använda både CPU+GPU för att jobba på samma scen, men (än så länge) ger det samma eller till och med lägre prestanda med dGPU+CPU (och sist jag kollade fungerar det inte med Intel/AMD iGPUer, men ska komma i framtida versioner) medan det ger en väldigt bra boost på MacOS med Apple Silicon.

Nu lär Apple lyfta fram något som Wifi6E på liknande sätt, möjligen säger de bara "snabbaste Wifi någonsin i Iphone/Ipad/Mac" (vilket i.o.f.a är helt korrekt). Lite svårt att se hur de skulle kunna göra något mer av detta, framförallt då just integration av trådlös kommunikation är något som man ändå måste erkänna att Qualcomm är ledande i för tillfället.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Låter märkligt att det skulle vara tekniken i sig som sätter käppar i hjulet. Säkerligen är ett Wi-Fi/blåtandkort simplare att utforma än ett högpresterande SoC? Jag tänker att det kanske är patent som är svåra att kringgå, och att det är det som försenar det hela. 🤔

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Tycker deras CPU:er totalt sett överlägsna både i mobiler och bärbara, så för min del får dom gärna fortsätta skryta om att nästa generation är bättre. Särskilt eftersom dom typ återuppfunnit hjulet om man jämfört med x86. I andra fall håller jag absolut med, dom är inte ofta etta på bollen. Men gäller det CPU så tycker jag inte denna generalisering håller.

Nu använder de ju sig av ARM, förvisso med en integrering mellan OS och hårdvara sin är extremt bra men CPUn är bara legobitar från någon annan. Men du är ett utmärkt exempel på hur de får användare att tro att det är Apple som uppfunnit hjulet. Så jag är glad att du direkt bevisade min poäng.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det finns helt klart åtskilliga fall där Apple varit långt ifrån först med en viss teknik. Men en sak man måste ge dem är att det finns flertalet av dessa fall när de inte varit först men ändå blivit först att utnyttja tekniken på ett riktigt bra sätt.

Ett aktuellt fall är integrerad GPU. Intel, AMD och även Nvidia (Tegra) har gjort detta tidigare på kretsnivå. Men Apple tog det till nästa nivå genom att fullt ut utnyttja det faktum att CPU och GPU delar RAM, något som för de andra mest varit en nackdel p.g.a. att det ger låg bandbredd, men det har samtidigt fördelen att CPU och GPU kan kommunicera med exceptionellt låg latens + kostanden att flytta saker mellan kretsarna är väldigt nära noll (framförallt slipper man skyffla något över PCIe).

Finns flera MacOS program som utnyttjar detta. Effekten syns även i cross-OS program som Blender där det numera är tekniskt möjligt att använda både CPU+GPU för att jobba på samma scen, men (än så länge) ger det samma eller till och med lägre prestanda med dGPU+CPU (och sist jag kollade fungerar det inte med Intel/AMD iGPUer, men ska komma i framtida versioner) medan det ger en väldigt bra boost på MacOS med Apple Silicon.

Nu lär Apple lyfta fram något som Wifi6E på liknande sätt, möjligen säger de bara "snabbaste Wifi någonsin i Iphone/Ipad/Mac" (vilket i.o.f.a är helt korrekt). Lite svårt att se hur de skulle kunna göra något mer av detta, framförallt då just integration av trådlös kommunikation är något som man ändå måste erkänna att Qualcomm är ledande i för tillfället.

Deras integration mellan OS och hårdvara är extremt bra men det blir ju så när man kontrollerar alla bitar och kan anpassa dessa redan innan tillverkning. Det kommer ju dock till ett pris och då inte bara till själva priset på deras produkter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Låter märkligt att det skulle vara tekniken i sig som sätter käppar i hjulet. Säkerligen är ett Wi-Fi/blåtandkort simplare att utforma än ett högpresterande SoC? Jag tänker att det kanske är patent som är svåra att kringgå, och att det är det som försenar det hela. 🤔

Skillnaden mellan det Apple vill uppnå = stängd marknad vs öppen marknad. När det gäller Wifi så finns det inga färdig legobitar som det finns med ARM.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tempel:

Nu använder de ju sig av ARM, förvisso med en integrering mellan OS och hårdvara sin är extremt bra men CPUn är bara legobitar från någon annan. Men du är ett utmärkt exempel på hur de får användare att tro att det är Apple som uppfunnit hjulet. Så jag är glad att du direkt bevisade min poäng.

Apple är, än så länge, unika i att de inte använder en CPU med "legobitar" från Arm. Apple har en 100 % egen custom-design, det enda man använder från Arm är ARM64 instruktionsuppsättning.

Om det är något man ska ge Apple cred för senaste åren är det att de visade att det är möjligt att göra något väsentligt bättre än vad Intel/AMD är kapabla till med den föråldrade x86_64 arkitekturen. Apples CPU-mikroarkitektur är prestandamässigt ett par år före det bästa Arm själva har.

Går allt enligt plan under 2023 kommer vi få se två till företag med "egna" ARM64-designer, dels Qualcomm (via uppköpet av Nuvia, där finns idag flera av arkitekterna bakom Apples CPU) och dels Ampere Computing (där finns flera tidigare Intel-anställda).

Mycket pekar på att Apple kan vara ledar i en större förändring, på mindre än 5 år har ARM64 gått from <1 % av PC/server-marknaden till att 2022 ligga på strax över 10 %. Finns gissningar/prognoser på att denna andel når 30 % redan 2026.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Nu använder de ju sig av ARM, förvisso med en integrering mellan OS och hårdvara sin är extremt bra men CPUn är bara legobitar från någon annan. Men du är ett utmärkt exempel på hur de får användare att tro att det är Apple som uppfunnit hjulet. Så jag är glad att du direkt bevisade min poäng.

Skönt med folk som vet exakt vad alla andra vet och tror. Det är så trevligt att debattera med sådana. Men tack för visat intresse.

PS. Dessutom har du fel om CPU:n..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av xibit:

V
em bryr sig om iphone och Itunes ?. Andriod e bättre i det mesta
(Oneplus 10 pro med 80W laddning)
Jag skippa Iphone så snart andriod kom på plats. På den tiden fick man inte installera mp3 filer på din telefon. ( utan att hacka/roota din telefon.) Allt skulle streamas via Itunes. Andriod därimot utvecklade detta stödet tidigt.
Min mp3 spelare blev helt överflödig med min nya android telefon ..

Du verkar uppenbarligen göra det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xibit:

V
em bryr sig om iphone och Itunes ?. Andriod e bättre i det mesta
(Oneplus 10 pro med 80W laddning)
Jag skippa Iphone så snart andriod kom på plats. På den tiden fick man inte installera mp3 filer på din telefon. ( utan att hacka/roota din telefon.) Allt skulle streamas via Itunes. Andriod därimot utvecklade detta stödet tidigt.
Min mp3 spelare blev helt överflödig med min nya android telefon ..

Oj, mp3-spelare och itunes..
både napster och kazaa har lagt ner, visste du det?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion