Lönt uppgradera gammal dator ?

Permalänk
Medlem

Lönt uppgradera gammal dator ?

Hej,

Har en dator jag byggde för mer än 10 år sedan.

Moderkort GA-MA770-UD3
AMD Phenom X2 550
4 GB DDR2
Nvidia 4670
Corsair VX 450W

Naturligvis helt mediokra prestanda idag, men tänkte se om jag kunde låta en 10 åring få ta över den som speldator efter lite uppdateringar. Syftet är att spela Fortnite Minecraft ...

Är det rimligt att försöka få tag i t.ex.

4-12 GB ytterligare DDR2 minne
En vassare processor för AM3 sockeln
Ett bättre grafikkort som t.ex Sapphire NITRO+ RX 580

begagnat och behålla chassi, moderkort och nätaggregat ?

Eller är det bättre att byta ut allt och i så fall mot vad ?

MVH

Magnus

Permalänk
Medlem

Ett grafikkort kan man ju alltid ta med till en framtida dator så det är väl ingen dum idé.

I övrigt, svårt att säga. Beror på vad man har för krav och budget. Men jag skulle inte lägga många hundralappar på processor och minne till den där plattformen. Då är det bättre att försöka få tag på något begagnat uppgraderingspaket med moderkort, cpu och minne i ett.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Tveksamt om det är värt att lägga några pengar på den plattformen, även de snabbaste processorerna till AM3 är rätt slöa med moderna mått mätt. Där skulle jag nog rekommendera att satsa på AM4 eller någon av Intels senaste generationer istället. Med t.ex. en Ryzen 3600 kan du få in moderkort+CPU+minne för runt 3000 kr, eller ännu mindre begagnat, vilket kommer springa i cirklar runt en AM3-processor.

Men tveksamt hur mycket som går att återanvända, om nätagget är lika gammalt som resten av datorn så har det kanske passerat bäst-före-datum. Det kanske är bättre att bara leta efter en hel begagnad dator med nyare komponenter istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Tveksamt om det är värt att lägga några pengar på den plattformen, även de snabbaste processorerna till AM3 är rätt slöa med moderna mått mätt. Där skulle jag nog rekommendera att satsa på AM4 eller någon av Intels senaste generationer istället. Med t.ex. en Ryzen 3600 kan du få in moderkort+CPU+minne för runt 3000 kr, eller ännu mindre begagnat, vilket kommer springa i cirklar runt en AM3-processor.

Men tveksamt hur mycket som går att återanvända, om nätagget är lika gammalt som resten av datorn så har det kanske passerat bäst-före-datum. Det kanske är bättre att bara leta efter en hel begagnad dator med nyare komponenter istället.

Tack, bra synpunkter AM3 verkar ju vara rätt begränsad precis som du påpekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Ett grafikkort kan man ju alltid ta med till en framtida dator så det är väl ingen dum idé.

I övrigt, svårt att säga. Beror på vad man har för krav och budget. Men jag skulle inte lägga många hundralappar på processor och minne till den där plattformen. Då är det bättre att försöka få tag på något begagnat uppgraderingspaket med moderkort, cpu och minne i ett.

Lutar åt att du har rätt i det. Tackar för input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magno2:

Hej,

Har en dator jag byggde för mer än 10 år sedan.

Moderkort GA-MA770-UD3
AMD Phenom X2 550
4 GB DDR2
Nvidia 4670
Corsair VX 450W

Naturligvis helt mediokra prestanda idag, men tänkte se om jag kunde låta en 10 åring få ta över den som speldator efter lite uppdateringar. Syftet är att spela Fortnite Minecraft ...

Är det rimligt att försöka få tag i t.ex.

4-12 GB ytterligare DDR2 minne
En vassare processor för AM3 sockeln
Ett bättre grafikkort som t.ex Sapphire NITRO+ RX 580

begagnat och behålla chassi, moderkort och nätaggregat ?

Eller är det bättre att byta ut allt och i så fall mot vad ?

MVH

Magnus

Dersom du ville gjøre et søk på prisjakt.nu, så ville det kost rundt 13 000 kr for å få samme mengde RAM som er fleste spille maskiner i dag ville ha. Det er rett å slett for dyrt å oppgradere så pass eldre hardvare for å veldig liten gevinst. Du vill sikkert få mer ut av å kjøpe nytt (og lettere å oppgradere innenfor en rimelig tid).

Det er vanskelig å si noe om chassi når du ikke gir noen detaljer om hvilket chassi det er snakk om, men til og med der er det sikkert bedre å ha et nytt chassi der er lettere å arbeide i og ofte vil ha mye bedre kvalitet enn den tidens budsjett chassi (det er en av de få ting der er blitt bedre til og med i lav end bygge, så er det kvaliteten på chassi).

Hva har du for en budsjett for å bygge eller kjøpe nytt (eller for å se hvilke ferdige bygg på brukt markedet som kan være bedre for deg)?

Permalänk
Medlem

Nvidia 4670? Lät mer som ett Radeon på sifferbeteckningen.

Det borde inte vara helt omöjligt få tag på en Phenom II X4 eller till och med X6 för kaffepengar idag. Det blir kanske inget enormt lyft men lite bättre prestanda borde det bli. Dock blir det väl mer som konstgjord andning och en rätt kortvarig sådan.

Grafiken kan vara knepigare, moderna grafikkort med UEFI-stöd KAN vara svåra få fungera på så gamla moderkort som saknar UEFI. Råkade själv ut för det problemet när jag skulle uppgradera grafikkortet (Från ett HD 5870 till ett RX 480) på min gamla AM3-burk. Det gick helt enkelt inte, trots att det var ASUS värstingmoderkort (Crosshair) från perioden.

Skulle nog säga det vore bättre med ett nytt budgetbygge. T.ex. en Ryzen 5 5600G har bättre grafikprestanda än det som sitter i den där datorn och då finns ändå möjligheten att senare uppgradera med ett grafikkort och en bättre processor lite längre fram, t.ex. en begagnad 5800X3D om ett par år när de kommer ut på begagnatmarknaden.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av magno2:

Hej,

Har en dator jag byggde för mer än 10 år sedan.

Moderkort GA-MA770-UD3
AMD Phenom X2 550
4 GB DDR2
Nvidia 4670
Corsair VX 450W

Naturligvis helt mediokra prestanda idag, men tänkte se om jag kunde låta en 10 åring få ta över den som speldator efter lite uppdateringar. Syftet är att spela Fortnite Minecraft ...

Är det rimligt att försöka få tag i t.ex.

4-12 GB ytterligare DDR2 minne
En vassare processor för AM3 sockeln
Ett bättre grafikkort som t.ex Sapphire NITRO+ RX 580

begagnat och behålla chassi, moderkort och nätaggregat ?

Eller är det bättre att byta ut allt och i så fall mot vad ?

MVH

Magnus

Jag tror den datorns enda värde är surf & nostalgi, bättre komponenter går att hitta på skänkes annonser.
Vill du få ihop något riktigt lågbudget så är det nog begagnat som gäller, nytt skulle jag inte rekommendera under detta:

Då får man komplettera med ett chassi och ett begagnat grafikkort som t.ex ett RX580.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.