Nedskalad styrkretsduo kan ge billigare Ryzen-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Nedskalad styrkretsduo kan ge billigare Ryzen-moderkort

Kommande styrkrets A620 kan få nedskalat syskon som med lägre tillverkningskostnad sänker prisnivåerna ett snäpp till.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är bra att det kommer fler alternativ och kort i lägre prisnivåer. Det tråkiga är att med lägre pris följer lägre funktionalitet och kvalitet.

”Jasså du tycker köttet har blivit för dyrt. Men jag kan erbjuda lite billig potatis.”

Permalänk
Medlem

På frågan:
1 st PCI-E x16
1 st PCI-E x1
2 st M.2
5 st USB varav minst en USB 3.2
1 st DP
1 st HDMI
2 st DDR5
4 st IDE (som nog anses som minimum)

Samt att man kan överklocka minnet, överklockning av CPU är inte så lockande då minnet ger mer på Ryzen

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Det är bra att det kommer fler alternativ och kort i lägre prisnivåer. Det tråkiga är att med lägre pris följer lägre funktionalitet och kvalitet.

”Jasså du tycker köttet har blivit för dyrt. Men jag kan erbjuda lite billig potatis.”

Ptja. Det är väl ändå rimligt? Snarare att de lagt till massa extra "funktionalitet" på Moderkort som trissat upp priserna orimligt högt. Var väl inte allt för många år sedan du kunde köpa Moderkort för både Intel och AMD för <1000 Kronor med duglig kvalité och funktionalitet? Har aldrig varit med om Moderkort som har undermålig kvalité.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Finns det någon spec på vad denna A620 kan innehålla? Kommer den duga för spelande? Kommer den klara framtida generationer?

Billigare insteg är precis vad AM5 behöver, men det får inte bli för dåligt heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

På frågan:
4 st IDE (som nog anses som minimum)

Borde det inte vara SATA?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Ptja. Det är väl ändå rimligt? Snarare att de lagt till massa extra "funktionalitet" på Moderkort som trissat upp priserna orimligt högt. Var väl inte allt för många år sedan du kunde köpa Moderkort för både Intel och AMD för <1000 Kronor med duglig kvalité och funktionalitet? Har aldrig varit med om Moderkort som har undermålig kvalité.

Givetvis har det alltid varit så att man får vad man betalar för. Men nuvarande AM5-generation har legat väldigt högt prismässigt i förhållande till vad man fått, enligt mig.

Permalänk
Medlem

Om detta kan få ner priserna för ett AM5 mini-ITX moderkort till mer vettiga nivåer så är jag helt för det. De som finns idag är ju helt absurt prissatta för att vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

På frågan:
1 st PCI-E x16
1 st PCI-E x1
2 st M.2
5 st USB varav minst en USB 3.2
1 st DP
1 st HDMI
2 st DDR5
4 st IDE (som nog anses som minimum)

Samt att man kan överklocka minnet, överklockning av CPU är inte så lockande då minnet ger mer på Ryzen

Jag tror man an klara sig på betydligt mindre:
1 st PCI-E x16
1 st PCI-E x1
2 1 st M.2
5 2 st USB varav minst en USB 3.2
1 st DP/1 st HDMI
2 st DDR5
2 st IDE SATA (kunde inte stryka 4'an)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

På frågan:
1 st PCI-E x16
1 st PCI-E x1
2 st M.2
5 st USB varav minst en USB 3.2
1 st DP
1 st HDMI
2 st DDR5
4 st IDE (som nog anses som minimum)

Samt att man kan överklocka minnet, överklockning av CPU är inte så lockande då minnet ger mer på Ryzen

Det billigaste chipsetet kommer nog att matcha vad cpu'n klarar precis som för A320 B520 eller vad de heter.

https://www.techpowerup.com/295394/amd-zen-4-socket-am5-expla...
Du får då:
1 st PCI-E x16
2 st PCI-E x4 (M2?)
1 st PCI-E x4 för chipset - krävs för ethernet, SATA, (ljud)
4 st USB 3.2
1 st USB 2.0
4 st Displayportar
Så om chipsetet inte snålar in på något utan verkligen implementerar ethernet, SATA etc så borde man kunna lita på SOC i CPU
men om de bara snålar in på t.ex möjlighet att lägga till wifi så kanske en PCI-E x4 ryker bara för de moderkort som vill ha en sån feature....

Då de billigaste moderkorten brukar vara mATA så vore det ju smart om en PCI-E x1 kunde delas av från chipset till den extra pci-sloten, annars ryker direkt en m2-möjlighet.

Sedan så borde ju USB-4 vara standard nu för tiden och tyvärr så verkar ju USB och display vara separat från CPU
så då krävs det att chipsetet implementerar muxing för att få in båda i USB-C,
det känns helt plötsligt bra att de har en USB 2.0 så de kan ha ett par portar för tangentbord, mus och legacy-frontportar.

Permalänk
Medlem

2st ide 40 pin hade varit trevligt med

Permalänk

Kommer bara vara vettigt med ett 7400G eller 7500G. Ser ingen annan användning för dem och då i mini itx-format.

Permalänk
Rekordmedlem

$125 är ändå $50 för dyrt för en instegsmodell för ett konventionellt moderkort.
Hade de däremot haft ett med integrerad APU med ungefär samma prestanda som en modern konsol och med "grundram" säg 32 Gbyte i APUn så hade det däremot varit ok om det kostat 3000 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Borde det inte vara SATA?

Så sant

Men tror nog jag har en IDE liggande.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

hade det varit möjligt att sätta chippet på CPU'n som en extra chiplet?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tror man an klara sig på betydligt mindre:
1 st PCI-E x16
1 st PCI-E x1
2 1 st M.2
5 2 st USB varav minst en USB 3.2
1 st DP/1 st HDMI
2 st DDR5
2 st IDE SATA (kunde inte stryka 4'an)

Hmm... 2 st USB
Det är vad tangentbord och mus använder, var stoppar man USB-Minnet/USB-Disken när man ska ta med sig filer eller ta en backup.

PS. Är IDE omodernt?
Var lite seg när jag skrev IDE...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

PS. Är IDE omodernt?
Var lite seg när jag skrev IDE...

IDE har nog inte varit standard på nästan tio år nu.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

IDE har nog inte varit standard på nästan tio år nu.

Precis

Hoppas det nu inte skvallrar om min ålder

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Hmm... 2 st USB
Det är vad tangentbord och mus använder, var stoppar man USB-Minnet/USB-Disken när man ska ta med sig filer eller ta en backup.

PS. Är IDE omodernt?
Var lite seg när jag skrev IDE...

Det går väl att koppla ur mus eller TGB, för ett USB-minne/disk, eller så kopplar man in det i skärmen, routern eller helt sonika en förgreningsdosa för mus & TGB.
IDE har jag inte på mitt moderkort och det är 6 år gammalt, det är väl mest för optiska läsare och diskettstationer.

Jag glömde nog PS/2 där kan man ju stoppa in mus eller TGB, eller om någon kunde vara smart nog och göra en PS/2 gamepad, så att man får minimal latens.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det går väl att koppla ur mus eller TGB, för ett USB-minne/disk, eller så kopplar man in det i skärmen, routern eller helt sonika en förgreningsdosa för mus & TGB.
IDE har jag inte på mitt moderkort och det är 6 år gammalt, det är väl mest för optiska läsare och diskettstationer.

Jag glömde nog PS/2 där kan man ju stoppa in mus eller TGB, eller om någon kunde vara smart nog och göra en PS/2 gamepad, så att man får minimal latens.

Latensen USB Vs PS/2 är ett ickeproblem sen 1000 Hz polling rate blev normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Det är bra att det kommer fler alternativ och kort i lägre prisnivåer. Det tråkiga är att med lägre pris följer lägre funktionalitet och kvalitet.

”Jasså du tycker köttet har blivit för dyrt. Men jag kan erbjuda lite billig potatis.”

Det är ju så det fungerar. Mer funktionalitet = mer påkostade komponenter = högre pris.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag slog ju igår till på ett ASUS ROG STRIX B650E-I GAMING WIFI för 3999 - inte billigt, men jag är tveksam till A620 kommer bli så mycket billigare som ITX.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Någon som har en susning om hur stor del av tillverkningskostnaden för ett moderkort som utgörs av kostnaden för styrkretsen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Olle P:

Någon som har en susning om hur stor del av tillverkningskostnaden för ett moderkort som utgörs av kostnaden för styrkretsen?

Den måste nog vara väldigt stor med tanke på prisbilden för annars borde det funnits AM5 kort under (möjligen kring) 1000kr, själva sockeln är kanske lite dyrare men det finns inget annat än kretsen och kanske sockeln* som verkar motivera de enorma priserna på AM5 kort om inte alla tillverkare bestämt sig för att göra en Nvidia och pungslå köparna för att pressa upp priserna bara för att det går.

*å andra sidan bör den inte skilja så i pris mot Intels socklar och det finns ju Intelmoderkort för några hundralappar om man inte ska ha senaste chipset så det verkar ju som om chipset kostar ganska mycket.

Alla är ju inte intresserade av kort som är överdimensionerade fäör att klara överklockning och liknade men det finns ju inga rimligt prissatta AM5 kort att hitta, finns det ens något under 2000 kr ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Priser & datum ute på Zen4X3D

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Så: R7 7800X3D 449$ i 6e April
De andra sista februari för 599/699$

449 * 10 * 1.25 = 5600kr
Nästan rimligt om prestandan finns där den ska

Men helt ärligt känns ju 7900X3D ganska meningslös för bara 100$ mindre