Permalänk
Medlem

Ny router

Hej,

Jag har en Asus RT-AC55U men efter lite internetproblem där jag tyckte det jag segt så ringde jag Ownit, som bad mig resetta den med en nål i hålet på baksidan. Och nu kommer inte routern igång och Ownit ber mig köpa en ny...

De rekommenderar deras egna https://www.telenor.se/handla/tillbehor/till-bredband/technic... till mig för då kan de även kontrollera den remote och felsöka bättre. Vad tycker ni om den här? Ska jag köpa den eller köra på någon annan?

Permalänk
Medlem

Ja kan du ingenting om routers o så är det lika bra o köra på deras så får du support av dom när du har problem.

Kan du lite mer o vill kunna göra lite mer fria inställningar för saker o ting så köp en egen.

Låter dock väldigt konsigt att din router skulle dött av att du skulle reseta den.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja kan du ingenting om routers o så är det lika bra o köra på deras så får du support av dom när du har problem.

Kan du lite mer o vill kunna göra lite mer fria inställningar för saker o ting så köp en egen.

Låter dock väldigt konsigt att din router skulle dött av att du skulle reseta den.

Ja visst är det skumt, trött blir man när den isåfall pajjar när man följer deras råd via support..Man kan tycka att de borde skicka ut en ny gratis om de får min att gå sönder genom att följa deras råd.

Kanske var han inte så kunning som jag pratade med, något annat jag kan prova med för att försöka få liv i den?

Permalänk
Medlem

Dra ur ström.
Tryck in reset knappen 10 sek
Sätt på ström.

Annars.
Sätt på den. Tryck in reset i 10 sek o hoppas den hoppar i liv igen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Känns inget vidare att ge internetleverantören ännu mer insyn i form av en bakväg in i routern...

Jag hade nog köpt mig något i den här stilen, om du upplever att du klarar dig med täckningen man får av en enskild enhet.

Permalänk
Medlem

Googla hur du gör en factory reset (finns lite olika varianter) på just din router så kanske du slipper köpa en ny.

Permalänk
Medlem

Det är nog inget fel på routern, du behöver ställa in den när den är ny eller efter en fabriksåterställning.

Så länge den börjar lysa och du blir tilldelad en lokal ip-adress (192.168.x.x i ditt fall) så är det inget fel på routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Ja visst är det skumt, trött blir man när den isåfall pajjar när man följer deras råd via support..Man kan tycka att de borde skicka ut en ny gratis om de får min att gå sönder genom att följa deras råd.

Kanske var han inte så kunning som jag pratade med, något annat jag kan prova med för att försöka få liv i den?

Att fabriksåterställa en routern är helt normalt steg i felsökning. Om din router dog av det kan du inte klandra operatören för det. Tvärtom så tyder det på att din router var trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Dra ur ström.
Tryck in reset knappen 10 sek
Sätt på ström.

Annars.
Sätt på den. Tryck in reset i 10 sek o hoppas den hoppar i liv igen.

Provat det, fortfarande samma sak. Lyser blått på internetsymbolen och power-symbolen när den är på. Default namnet på routern dyker upp på mobilen när jag letar efter Wifi och om jag ansluter till den står det:

Ansluten (ingen internetåtkomst)

Skrivet av reverend benny:

Googla hur du gör en factory reset (finns lite olika varianter) på just din router så kanske du slipper köpa en ny.

Provade göra en factory reset nu enligt dessa instruktioner https://www.asus.com/support/FAQ/1039077
Men blir fortfarande likadant att den bootar vilket ser korrekt ut när internetsymbolen och power-symbolen lyser blått. Jag ansluter till routern från min mobil men får då "Ansluten (ingen internetåtkomst)".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Provat det, fortfarande samma sak. Lyser blått på internetsymbolen och power-symbolen när den är på. Default namnet på routern dyker upp på mobilen när jag letar efter Wifi och om jag ansluter till den står det:

Ansluten (ingen internetåtkomst)

Du måste in i inställningarna och följa quick internet setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Provat det, fortfarande samma sak. Lyser blått på internetsymbolen och power-symbolen när den är på. Default namnet på routern dyker upp på mobilen när jag letar efter Wifi och om jag ansluter till den står det:

Ansluten (ingen internetåtkomst)

Provade göra en factory reset nu enligt dessa instruktioner https://www.asus.com/support/FAQ/1039077
Men blir fortfarande likadant att den bootar vilket ser korrekt ut när internetsymbolen och power-symbolen lyser blått. Jag ansluter till routern från min mobil men får då "Ansluten (ingen internetåtkomst)".

Var det samma bekymmer innan Ownit bad dig resetta din router?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Provat det, fortfarande samma sak. Lyser blått på internetsymbolen och power-symbolen när den är på. Default namnet på routern dyker upp på mobilen när jag letar efter Wifi och om jag ansluter till den står det:

Ansluten (ingen internetåtkomst)

Provade göra en factory reset nu enligt dessa instruktioner https://www.asus.com/support/FAQ/1039077
Men blir fortfarande likadant att den bootar vilket ser korrekt ut när internetsymbolen och power-symbolen lyser blått. Jag ansluter till routern från min mobil men får då "Ansluten (ingen internetåtkomst)".

Frågan är väl om det är routern.
Kan du testa att koppla en kabel med dator direkt till mediakonverteraren? Tänker så det inte är den som strular.

Börja från början med att koppla in WAN uttaget till mediakonverterare, se om du får en IP. Testa olika uttag om du har det.
Är routern fabriksåterställd, har du verifierat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Frågan är väl om det är routern.
Kan du testa att koppla en kabel med dator direkt till mediakonverteraren? Tänker så det inte är den som strular.

Börja från början med att koppla in WAN uttaget till mediakonverterare, se om du får en IP. Testa olika uttag om du har det.
Är routern fabriksåterställd, har du verifierat det?

Du får inget internet innan du ställt in routern.

Permalänk
Medlem

@mhj:
gå till http://192.168.1.1 eller http://192.168.0.1 när du är ansluten till ditt wifi som inte har internetåtkomst för att ställa in routern på nytt..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får inget internet innan du ställt in routern.

Bra input till TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du måste in i inställningarna och följa quick internet setup.

Skrivet av tuomi:

@mhj:
gå till http://192.168.1.1 eller http://192.168.0.1 när du är ansluten till ditt wifi som inte har internetåtkomst för att ställa in routern på nytt..

Ah såklart. Jag provade gå till de men kom inte åt någon av de addresserna. Men nu hittade jag en annan router i förrådet som fungerar så kör på den sålänge. Men väldigt konstigt med Asus-routern..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nej det är inget konstigt med den, den behöver konfas!

Anslut till den med kabel och på din dator öppnar du kommandotolken och skriver "ipconfig" Standard/Default gateway är IP-adressen du ska använda för att logga in på den. Har du fått den av din ISP så kan uppgifter stå på undersidan.

Använder du rätt hål och vad använde du? Du bör inte kunna skada den invändigt men man vet aldrig

Permalänk
Medlem

Allt är tyvärr inte plug and play. Varit ute hos många kunder som säger att det är fel på tjänstefördelaren när det endast var ASUS routern som behövde ställas in.

https://www.asus.com/support/FAQ/1044663/

Permalänk
Medlem

iPhone bruke inte gilla att surfa lokalt, därför du inte kommer in. Testa på datorn så går det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

iPhone bruke inte gilla att surfa lokalt, därför du inte kommer in. Testa på datorn så går det.

Har alltid funkat på iPhone och iPad för mig. (bytte till iPhone 2017 )

Permalänk
Medlem

Iphone m.fl. har ju internet åtkomst via mobilnätet.
Så om man kopplar upp sig mot ett Wifi som saknar internet åtkomst så brukar de koppla ner.
Så det behövs lite pillande innan man kommer åt ett Wifi utan internet åtkomst.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Prelatur:

Iphone m.fl. har ju internet åtkomst via mobilnätet.
Så om man kopplar upp sig mot ett Wifi som saknar internet åtkomst så brukar de koppla ner.
Så det behövs lite pillande innan man kommer åt ett Wifi utan internet åtkomst.

huh?