Snabbkoll: Ser du fram emot nya telefoner från Samsung?

Permalänk
Medlem

Samsungs telefoner är väl bra konstruerade överlag, men de är inte för mig. De har för det mesta slutat ha löstagbart batteri och ett hörlursuttag. De har låst ned telefonerna ganska hårt med avseende på att ladda in eget operativsystem och har sedan länge gett upp med Tizen på mobilmarknaden.

De är liksom bara en i mängden som producerar generiska "följa strömmen"-telefoner. Det finns ingen vågad innovation kvar längre.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Lite trubbigt och kortfattat: Samsung mobiler är sk*t
- Helt idiotisk vad gäller "accidental touch protection"
- Idiotiskt placerad volymkontrol, omöjligt att ta upp telefonen ur fickan utan att maxa/mutea totalt
- Totalt värdelös avstängning, kräver i snitt 5-10 försök innan det funkar
- Nerbloatad med värdelösa appar
- Samsungs besatthet av telemetri-insamling lyser igenom överallt
- Omtålig USB-C, har haft min S21a i knappt ett år och anslutningen krånglar redan
o Medioker batteritid som de flesta mobiler, jag har Wifi avstängt, använder BT ca 1-2h om dagen och behöver ladda varannan dag
o Skärmen är väl som alla andra
+ Helt ok storlek, lätt att greppa

Jag kommer aldrig att köpa en Samsung, inte ens begagnad.
Har en då det är en jobbmobil

1. Stäng av "accidental touch protection"?
2. Det är en mobil och inte ett 290kg objekt men behöver krama om för att lyfta. Lär dig greppa rätt.
3.stänga av mobilen menar du eller menar du stäng av skärmen bara? Låter som trasig knapp om något. Kanske från lite manhandling från de tunga lyften.
4. Ta bort dom? Tar 3 minuter att ta bort allt samsung relaterat om du inte vill ha kvar dom men det är ju inte som att de tar så mycker lagring så du har slut.
5. Alla gör detta men vet inte exakt vad du menar. Har inte koll på i vilken utsträckning de samlar in data.
6. Gör rent kontakten.
7. Nästan alla mobiler har typ samma batteritid och din använding och inställningar spelar nästan större roll än vilken mobil du har
8. Vad jag vet gör samsung alla mobilskärmar (iallafall till sig själva och apple)
9. Ok bra träna på det.

10. Hoppas du inte bedömmer hela samsungs lineup från en billig jobb mobil om du nu har deras billiga modeller. Bara för det finns billigare och sämre mobiler betyder det inte att alla från det märket är likadana. Tex bara för apple inte har något skrot som säljs för 2000 betyder det väl inte automatiskt att deras mobiler är felfria och oförstörbara?

Tack å hej.

Permalänk
Medlem

Det enda som är intressant är Fold och det är enbart för att varken Google eller Apple har något alternativ till den.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

...Har en då det är en jobbmobil

Samma här, undra hur stor del av försäljningen som är "obligatoriska" jobbmobiler?

@reahs hur tar du bort apparna som inte går att avinstallera? Har en egen mapp för skiten

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med priset numera över 10 000 kr. Bryr jag mig inte ett dugg om nya smartphone/plattor lanseringar.
Det enda folk gör på mobilen är telefon samtal, surfa, SMS, foto, video. Behöver inte senaste för klara av det basiska använding.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Det jag stör mig mest på Samsungs mobiler är att när du startar den, så startar du den egentligen inte…

Har en A50 genom jobbet.
Trycker på power on, och kan vänta 5 sekunder eller 3 timmar. När jag väcker skärmen igen så står det ”startar Android”. Sen måste jag vänta ytterligare 20-30 sekunder innan jag överhuvudtaget kan använda den.
Vem kom på denna idiotiska idé?
När jag startar min mobil så vill jag just det; att den ska starta den. Helt otroligt korkat beslut av Samsung!
Jag menar inte att jag stör mig på att jag måste låsa upp den med pinkod eller annan säkerhet, det är det att den inte fullföljer hela starten, utan att du måste vänta ytterligare tid.

Har även en arbetskollega som kör S10 privat och den gör samma sak.
Det kanske inte är så med de nya modellerna?

Permalänk
Medlem

Haft en s20 ultra sen den släpptes och har väl aldrig varit helt nöjd. Kass batteritid och helt enkel för stor.
Ser dock ingen anledning till att byta i dagsläget, priserna går upp och innovationen uteblir.
Avvaktar tills galaxy fold-stilen blir mainstream. Ser inga problem i att behålla min nuvarande 2 år till.

Permalänk
Medlem

Inte egentligen. Har en Samsung S10+ nu som hållt sedan den släpptes. Nu har den en liten kantspricka i glaset som jag stört mig på samt att uppdateringar dröjer. Tittat på ny telefon i evigheter nu för att skaffa en ny och tycker det är tröstlöst. Är en telefon bra på allt kostar den som en hyfsad dator. Är den billiga så är det en kompromiss med kamera, minne, batteritid eller ibland support tid. Kamera, batteritid samt säker drift med uppdateringar är något jag önskar - samt att efter Bixby knappen och bloatware på S10+:an var jag inte sugen på att skaffa en ny Samsung. Bra telefoner, men dyra och kommer med rätt mycket irritationsmoment för min del.

Tröttnade på allt och skaffade en Pixel 7 till slut efter en lång stunds velande. Kan väl säga som så att jag är seriöst sur på att jag inte kommer överens med IPhone för då hade alternativen varit betydligt färre och underlättat processen med att välja telefon en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Samsungs telefoner är väl bra konstruerade överlag, men de är inte för mig. De har för det mesta slutat ha löstagbart batteri och ett hörlursuttag. De har låst ned telefonerna ganska hårt med avseende på att ladda in eget operativsystem och har sedan länge gett upp med Tizen på mobilmarknaden.

De är liksom bara en i mängden som producerar generiska "följa strömmen"-telefoner. Det finns ingen vågad innovation kvar längre.

Nja löstagbart batteri har ju i princip alla i branschen slutat med men man får hoppas EU kommer tvinga tillverkare att man som kund lätt ska kunna byta ut dom. Men nu känns som bara överprisade och inte värda priset vill jag påstå när midrangers duger gott o väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Inte egentligen. Har en Samsung S10+ nu som hållt sedan den släpptes. Nu har den en liten kantspricka i glaset som jag stört mig på samt att uppdateringar dröjer. Tittat på ny telefon i evigheter nu för att skaffa en ny och tycker det är tröstlöst. Är en telefon bra på allt kostar den som en hyfsad dator. Är den billiga så är det en kompromiss med kamera, minne, batteritid eller ibland support tid. Kamera, batteritid samt säker drift med uppdateringar är något jag önskar - samt att efter Bixby knappen och bloatware på S10+:an var jag inte sugen på att skaffa en ny Samsung. Bra telefoner, men dyra och kommer med rätt mycket irritationsmoment för min del.

Tröttnade på allt och skaffade en Pixel 7 till slut efter en lång stunds velande. Kan väl säga som så att jag är seriöst sur på att jag inte kommer överens med IPhone för då hade alternativen varit betydligt färre och underlättat processen med att välja telefon en hel del.

Elgiganten har en ganska bra kampanj på Google Pixel 7 nu vid inbytte av din nuvarande mobil.

https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se fram emot en ny Samsung S23 men det går tyvärr inte. Alldeles för dyr mobil och så saknar den 3.5mm uttag för hörlurar. Jag har inte lust att köpa en ny, svindyr, mobil och sen köpa ett par trådlösa hörlurar för flera tusen kronor. Trådbundna hörlurar har fungerat för oss hur länge som helst, med trådlösa är det bara ett jävla meck och vips är de urladdade eller att man tappat en snäcka osv.

Jag var inne på att Testa Sonys Xperia 1 IV men den var alldeles för långsmal och fyrkantig för min del. Jag är van vid Samsung och skulle gärna använda deras lurar men så som det ser ut nu så får jag väl köpa en Doro när detta är över bara så jag kan ringa, smsa och använda BankID.

Permalänk
AKA AudioBamse

Nej, längtar inte efter nya mobiler, känns inte som att dem kommer med ny teknik som man vill ha, bara lite snabbare hårdvara som ändå inte gör någon märkbar skillnad i dem flesta fallen.

Skulle dessutom aldrig köpa en mobil för runt 10k, man kan köpa modeller för runt 3-4k som fungerar lika bra.

Mobiler runt 10k är väl typ bara bra om du ska spela spel med mer avancerad grafik, men då föredrar jag istället att lira på min PC som dessutom klarar ännu bättre grafik än dyra mobiler.

Permalänk
Medlem

Så länge Pixel existerar finns det inga som helst incitament att köpa 3e-parts och i synnerhet inte Samsung.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte haft med någon Samsung-lur att göra på väldigt länge men är det fortfarande lika mycket bloatware på dem?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan21:

Yes då min S10+ börjar ge upp så blir det troligtvis en S23+ eller tom en Ultra

Inte för att vara sådan, men hur sjutton kan en S10+ "börja ge upp" redan?

Jag har en S10 och den är praktiskt taget helt ny trots att jag haft den i ett par år vid det här laget.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Ge mig 3-7 dagars batteritid, droppa all bloatware som samsung är nedlusad med, skicka Bixby till det stora garaget i himlen, och sänk priset med 40% så blir det intressant. Har fö en galaxy s21+ och är inte särskilt imponerad. Så nästa mobil blir alldeles säkert inte en Samsung. Tyvärr.

Permalänk

Har samsung, och ja, samsung är fortfarande nedlusad med bloatware. Hade oneplus innan och bloatwareskillnaden är enorm.

Permalänk
Medlem

Nej, Eftersom jag redan har en bra telefon, men en samsung galaxy s28 kanske.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Elgiganten har en ganska bra kampanj på Google Pixel 7 nu vid inbytte av din nuvarande mobil.

https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...

Hmm, ganska intressant då min S10+ nog ändå inte skulle inbringa mer pengar - men jag föredrar att ha telefonen tillgänglig i början av nytt telefoninköp om man skulle ångra sig eller missa något. Sedan pep lill-grabben om att han gärna kunda ta över den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chassifläkt:

det stora garaget i himlen,

Bixby hör hemma i helvetet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Nja löstagbart batteri har ju i princip alla i branschen slutat med men man får hoppas EU kommer tvinga tillverkare att man som kund lätt ska kunna byta ut dom. Men nu känns som bara överprisade och inte värda priset vill jag påstå när midrangers duger gott o väl.

När vi ändå är inne på det; varför ska det alltid krävas lagändringar för att tillverkare ska försöka sköta sig? Är folk verkligen så dåliga på att inte köpa saker de inte vill ha?

Själv har jag en PinePhone Pro, där det är jag som bestämmer vad telefonen ska göra. Den har även löstagbart batteri.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd

Självklart, jag är alltid ute efter bättre kamera varje år från Samsung. Då Directors view är viktigt för mig så använder jag inte något annat märke än Samsung heller.