Permalänk

WIFI strul LG TV

Hej!

Jag köpte för någon månad sedan en LG TV , en LG50” UQ75 4K LED TV och den har fungerat bra ett men nu helt plötsligt har Wi-fi börja krångla. Den hittar inte igen det direkt utan måste dra ut strömmen på tvn och sedan sätta tillbaka efter 30 sekunder för att den ska hitta igen det. Har provat med att starta om routern och wifi insällningarna på TVn men utan resultat.

Försökte hitta någon annan lösning online men hittar inget så hoppas ni kan hjälpa till, om någon av er har ett tips jag kan prova så är jag idel öra! 😊

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är ofta krångel med wifi till TV-apparater och det finns inga magiska tryck-på-den-knappen-lösningar, utan det är ett mischmasch av egentligen rätt självklara orsaker. Oavsett märke och kvalitetsnivå på själva TV:n. Man måste finna svar(en) själv.

• Hör av dig till tillverkarens support. Jag gissar att de får frågor om krånglande Wifi varje dag eftersom det ligger i sakens natur. De lär ge samma förslag som jag, men det kan för supporten finnas kända problem med just din modell vilka har åtgärder.

• Byt kanal på Wifi-nätverket.

• 2,4 Ghz och 5 GHz-nätverken kan ha olika nivåer av störningar och räckvidd.

• Se till att det är senaste mjukvaran i TV:n

• Lämna TV:n strömlös en längre period, likt över natten, så att alla kondingar och minnsekretsar laddas ur.

• Fabriksåterställ hela TV:n.

Skulle snabbt gissa på beskrivning att det fungerar efter du dragit strömmen att det ovanstående två kan hjälpa.

• Problemet behöver inte vara TV:n. Kan vara routern som mår sämre och att det är den som behöver startas om, stå strömlös, få uppdaterad mjukvara eller en fabriksåterställning.

• Dåliga HDMI-kablar utan radioavskärmning kan störa Wifi (eller bli störd av Wifi) och kan vara en förklaring, särskilt om Wifi:t dyker samtidigt som man har igång sin konsol, sin PC eller liknande som är ansluten till TV:n. Ultra High Speed-certifierade HDMI-kablar har adekvat skärmning.

• Krånglande Wifi hör till det förväntade. Din router och din TV är inte ensamma om radioutrymmet. Problemet är kanske inte din TV:n utan att din granne köpt en ny router eller ny pryl som vill prata på exakt samma kanaler. Sådant är livet med Wifi. Alla kan få problem med Wifi utan att man gjort något fel. Det kan finnas dussintals och hundratals trådlösa enheter inom räckvidd och det räcker med att en granne ändrar något för att din funktion ska påverkas.

• Placeringen av TV:n kan göra att den hamnar i radioskugga, ofta att TV:n skärmar av sig själv något. Vilket kanske inte var ett problem dag 1. Men dag 30 har något ändrats så att det nu blir ett problem. Vilket då kan vara något just grannen gjort.

• Ibland är enda lösningen att köra kabel. Kan man köra kabel och allt är inom räckhåll utan sladdar tvärs över golven, då bör man köra med kabel. För det är tillförlitligt jämfört med Wifi.

Permalänk
Hedersmedlem

Min LG-TV (helt annan modell förvisso) har stora problem med DFS-kanalerna, alltså kanalerna 52-140 på 5Ghz. Kolla om din router använder dessa och isåfall testa att byta till någon av 36-48.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denderfurger:

Hej!

Jag köpte för någon månad sedan en LG TV , en LG50” UQ75 4K LED TV och den har fungerat bra ett men nu helt plötsligt har Wi-fi börja krångla. Den hittar inte igen det direkt utan måste dra ut strömmen på tvn och sedan sätta tillbaka efter 30 sekunder för att den ska hitta igen det. Har provat med att starta om routern och wifi insällningarna på TVn men utan resultat.

Försökte hitta någon annan lösning online men hittar inget så hoppas ni kan hjälpa till, om någon av er har ett tips jag kan prova så är jag idel öra! 😊

Tack på förhand!

Kör trådat, hade likartat problem, Wi - Fi är plug and prey.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Hade också wifi strul på min LG C7. det visade sig att (som redan skrivits) att min rauter har "stöd" för fler kanaler än tvin, så när den automatiskt bytande kanal så kunde tvin tappa wifi...

Så kolla i din rauter och lås kanalerna manuellt till någon som det inte är så mycket andra nätverk på och som tvin stödjer.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hade också wifi strul på min LG C7. det visade sig att (som redan skrivits) att min rauter har "stöd" för fler kanaler än tvin, så när den automatiskt bytande kanal så kunde tvin tappa wifi...

Så kolla i din rauter och lås kanalerna manuellt till någon som det inte är så mycket andra nätverk på och som tvin stödjer.

Nja, det är inte så bra att låsa ned vilka kanaler du ska använda. I princip alla trådlösa routrar har inbyggt i mjukvaran att i nån mån analysera radioutrymmet & därefter välja kanaler som är mindre nyttjade. Om du låser ner till specifika kanaler vid ett tillfälle betyder inte det att radiomiljön kommer se likadan ut om ens 30 minuter.

Lås absolut inte kanaler på 2.4GHz som inte är 1, 6 eller 11, då förstör du för ALLA. Lås troligen inte ÖHT till någon kanal. På 5GHz så bör det inte vara så mycket störningar att det är ett problem. Däremot så kan det ju vara så att det är för låg signal-styrka för att köra 5GHz beroende av hur långt det är mellan TV & router, samt hur många väggar osv det rör sig om.

Men det som nämndes om vilka trådlösa kanaler (5GHz) som kan nyttjas (missmatch mellan router & TV) samt även DFS (radar bl.a, inte helt ovanligt nära flygplatser exempelvis) är bra saker TS kan kontrollera.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Offtopic: varför skiver folk teven/tv:n som "tivin"? Vart kommer det ifrån? Stör mig lika mycket varje gång jag ser någon skriva det på det sättet 😅

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Nja, det är inte så bra att låsa ned vilka kanaler du ska använda. I princip alla trådlösa routrar har inbyggt i mjukvaran att i nån mån analysera radioutrymmet & därefter välja kanaler som är mindre nyttjade. Om du låser ner till specifika kanaler vid ett tillfälle betyder inte det att radiomiljön kommer se likadan ut om ens 30 minuter.

Lås absolut inte kanaler på 2.4GHz som inte är 1, 6 eller 11, då förstör du för ALLA. Lås troligen inte ÖHT till någon kanal. På 5GHz så bör det inte vara så mycket störningar att det är ett problem. Däremot så kan det ju vara så att det är för låg signal-styrka för att köra 5GHz beroende av hur långt det är mellan TV & router, samt hur många väggar osv det rör sig om.

Men det som nämndes om vilka trådlösa kanaler (5GHz) som kan nyttjas (missmatch mellan router & TV) samt även DFS (radar bl.a, inte helt ovanligt nära flygplatser exempelvis) är bra saker TS kan kontrollera.

Det vet jag.
Men det löste problemet och jag har inte haft problem med mina andra prylar efter häller. Och gör det inte det så är det ju bara att låsa upp igen.
Men missade att skriva att det var bara 5ghz som jag låste, 2.4ghz är öppet.

Och nu sedan en tid tillbaka så kör jag med sladd, inte lika snabbt men mycket mer stabilt. Och det trots att routern står bara ca två/tre meter från TVin med inget i mellan och i samma höjd...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.