Iphone 14 skickar räddningstjänst till skidvurpor

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ungdomens förståelse för pappaskämt har ju sjunkit lavinartat..

Ur spår är tiden!

Permalänk
Medlem

Skare var fler fåniga skämt i tråden så ger jag upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är inte den felprocenten som viktig. Felprocenten som är viktig är antalet samtal den faktiskt ringer som är felaktiga i förhållande till det totala antalet samtal den ringer.

Andelen riktiga olyckor som missas är också extremt viktigt, dvs typ 1 vs typ 2 fel, som alltid är en avvägning där den ena kan blir bättre på bekostnad av den andra.

Permalänk
Medlem

Good thing I don't ski...スキーしなくてよかった…

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Känns väl som ett relativt icke-problem om 14% av mottagna samtal till SOS råkade vara av misstag, när det kan hjälpa till vid riktiga olyckor.

14% som man måste åka ut och utreda med polis/ambulans. Det är faktiskt grov nivå av slöseri med viktiga resurser och typisk Apple-tänk att någon annan får ta notan för deras fuckups.

Det är liksom helt fel sätt att se det som att det kan hjälpa till, när det i själva verket gör så SOS inte kan hjälpa andra.

Sen från datan så kan man inte avgöra vad "procentfelen" är på telefonerna i skidbacken. Men helt klart, så har inte alla i backen senaste versionen, så nästa säsong om man inte fixar bättre, ska det då vara 20-30-40% ? Larm i alla sammanhang funkar inte om andelen falsklarm blir för hög...

Jag gillar "funkionen" men det måste vara mycket bättre felmarginal.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Fair enough. Bara de får till så att falsklarmen blir betydligt färre, så kan det ju bli riktigt bra komplement.

Permalänk
Medlem

Tror det är något som behöver justeras av apple. För det är en bra funktion. Att den väntar längre med att ringa, att den gör mer ljud och, vibration och ljus av sig.

Även så att larmcentralen måste bli varse om att det är telefonen som ringer och inte användaren, så kan de välja om de ska skicka hjälp eller prioritera viktigare ärenden där de kan prata med inringaren.

Det kom ju stöd för att skicka koordinater när man ringer sos. Så borde finnas stöd för att tala om att samtalet är ringt av telefonen istället för användaren. Då kan man hamna i en annan kö som är mindre prio

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Iskall stämning i tråden...

Jag kan ju tycka att det bör finnas någon form av väntetid innan den skickar skarpt...
Dvs, ge personen en minut att agera innan man skickar skarpa larm

Sedan kan man diskutera hur vettigt det är i bilar, då det har varit lagkrav på SOS-knapp sedan några år (?) Men det kanske är annorlunda i USA.

Ni med sådana telefoner - Går det ställa in så den ringer anhöriga / ICE -nummer istället för SOS?

I USA vad jag minns (har inte jobbat med dessa system på några år nu) så har de inga lagkrav på automatisk eller manuell eCall. I EU samt de länder som anammar EU lagar så är Pan European eCall lagkrav på bilar som typgodkänts från och med 1e April 2018. Många tillverkare har dock en funktion så bilen ringer till tillverkarens call center vid en olycka som utlöser airbag om kunden valt att köpa till telematiksystem i bilen.

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Om ett brandlarm går på en byggarbetsplats pga damm i luften från borrning. Tycker du att brandkåren kommer och säger: " Jaså!? Värdet ett falskt larm? Det är lugnt.."
De kommer att säga:" Det kommer att kosta 15.000 kr för falsklarm. Vi skickar fakturan till fastighetsägaren som kommer att debitera den som utlöste larmet (eller den som skulle se till att larmet är avstängd under byggtiden).

Funkar det så idag alltså? Källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Funkar det så idag alltså? Källa?

Ja, det fungerar så. Hinner bilarna börja rulla, så kan en avgift tas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Funkar det så idag alltså? Källa?

Funkar hur? Avgift för onödiga falsklarm? I så fall ja. Kostnad beror på var byggnaden ligger. Ex: https://www.serf.se/foretag/automatiska-brandlarm/taxor/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Andelen riktiga olyckor som missas är också extremt viktigt, dvs typ 1 vs typ 2 fel, som alltid är en avvägning där den ena kan blir bättre på bekostnad av den andra.

Definitivt, men det är mellan apple och användarna. Och jag gissar att apple helt friskriver sig från sådana fel i det finstilta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Tror inte det. Den ringer nog bara automatiskt.
Det lär fungera som här i Sverige. Bara för att du ringer 112 så får de inte din position.

Men här i Svea så kan du iaf istället välja att ringa via 112 appen som då ger dem din position utan att du behöver göra något.

Skrivet av Viktorph:

Måste faktiskt slå ett slag för detta. Ladda ner 112-appen och ha den på telefonen. Och ring genom den om ni är i en nödsituation.

Jag har själv arbetat på SOS-Alarm som operatör, och den tiden man sparar när man försöker veta var den nödställde är lokaliserad är ovärderlig och handlar om liv & död. Speciellt nu när operatörerna svarar nationellt och inte vet exakt var den lokala benämningen är på en ort.

Då när jag arbetade där fanns inte funktionen att kunna få en exakt position direkt, men det var något jag tryckte på under min tid där. Idag finns den, och gör STOR skillnad.

Ja det är ju lätt när man är Medvetslös. suck.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Frågan jag undrar är inte om den kan vara hjälpsam (det kan många saker vara), utan om det är värt det eftersom det kan bli många falsklarm som hindrar andra att få hjälp. Det gäller inte bara att vara snabb, utan hjälpen som kommer behöver vara av rätt typ också.

Kom ihåg att vården ofta har svårt att hinna med larmen som det är redan idag, och vi behöver vara noggranna med resurserna.

Tar det från nån som jobba inom vården. Det hjälper mer om vi skulle få bättre betald och flera skulle jobba inom yrket. då hinna vi också lättare med larmen 😉
Men så lätt kan lösningen ju inte vara.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Funkar ibland också:

iPhone 14 Crash Detection Alerts Police Minutes After Early Morning Tasmania Accident

https://www.macrumors.com/2023/01/30/iphone-14-crash-detectio...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Tycker det kunde göras tydligare att räddningstjänsten som citeras i den ursprungliga artikeln inte rekommenderar att funktionen stängs av, även om det blivit en och annan utryckning till en situation vilken inte varit lika allvarlig som larmet har gjort gällande. Så mycket är funktionen tydligen värd när det faktiskt fungerar såsom det är tänkt.

Om man märker att enheten har felaktigt larmat skulle man exempelvis följa upp det eller besvara kontaktförsöken som räddningstjänsten gör som larmsvar under en pågående utryckning. Vilket ju är förståeligt. Det är förmodligen värdefullt om utryckningen i stort kan avbrytas samt istället ställa sig redo för nästa larm och att endast vanliga ledbilen (eller hur den kallas) åker ut för att samla uppgifterna som behövs för rapporteringen osv.

Hur utvecklingen för att minimera felaktiga larm kan se ut om det ska anpassas till användare som inte har någon koll på vad enheten på olika vis meddelar att den är i färd att göra vet jag ej. Det vore, givet succéexempel runt om i världen, bra om inte kombination med Watch krävs. (Den vibrerar och lever holabaloo på handleden, råkar jag veta).

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Tar det från nån som jobba inom vården. Det hjälper mer om vi skulle få bättre betald och flera skulle jobba inom yrket. då hinna vi också lättare med larmen 😉
Men så lätt kan lösningen ju inte vara.

Jobbar också i vården och håller med dig.

Det skulle också underlätta enormt, om det faktiskt var vårdpersonal inblandade i olika "förbättringar", så att vi slapp konstiga administrativa uppgifter, omorganisationer och meningslösa utbildningar. Med alla saker runt om man är tvungen att göra sjunker antalet patienter man hinner träffa avsevärt.

Jag skojade med några kollegor häromdagen, att med en kommande obligatorisk heldagsutbildning i dokumentation, kommer vi bli bäst på att dokumentera all vår inkompetens. Vi får ju aldrig någon utbildning i behandlande insatser.

Vet många som slutat på grund av att fokuset uppifrån till största delen är att vi ska dokumentera vårdprocessen. Vi ska inte hjälpa först och främst, utan vi ska inte göra fel i processen. Om något går fel, så kan cheferna säga: "Vi gjorde inga fel. Vi följde processen." Vården har blivit ett enda stort "Blame game" där det viktigaste är att kunna skrika "Det var inte mitt fel i alla fall!"

Vilken off-topic rant det här blev

Mer on topic: Eftersom jag är så van vid att "förbättringar" i vården ofta försämrar, oroar jag mig extra mycket för konsekvenserna av att privata företag utan koll tar fram hälsolösningar. Supertrevligt med ny teknik, men om de ökar den onödiga arbetsbelastningen (t.ex många falsklarm) utan hänsyn till begränsade resurser, så blir jag tveksam.

Jag fick höra ett exempel för ett litet tag sedan: Smartklockor kan registrera sömntid, vilket de är bra på. De kan också registrera sömndjup, vilket de är värdelösa på. Detta vet inte folk, så vissa har sökt vård för att de sover för ytligt enligt sin klocka. Detta skapar sömnproblem hos individen ("Åh nej, jag har sömnproblem" = stress runt sömnen = faktiska sömnproblem skapas) och belastar vården.

Permalänk
Inaktiv

Humornivån i den här tråden skulle behövt ett lift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ja det är ju lätt när man är Medvetslös. suck.

Hur ofta ringer man själv när man är medvetslös? Hoppas verkligen att du skämtade, annars blir jag rädd. Jag tror inte att någon förväntar sig att man ska kunna ringa när man är medvetslös eller död.

Jag gav ett tips om en app som för många är okänd, och det gäller oavsett om man är i närheten av en nödställd eller råkat illa ut själv där det kan bli en fråga om fara för liv i ett senare skede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Om du slår käken ur led då? Och enda du kan få ur dig är "uuuughghghghgh" och "hhhhhäääääääppplpppp"?

Om du är med i en bilolycka, med en bil utan larmfunktion, på en väg där inga andra bilar åker, slår käken ur led, sitter fastklämd och kan ej nå telefonen. Ja då är nog denna funktion väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Känns väl som ett relativt icke-problem om 14% av mottagna samtal till SOS råkade vara av misstag, när det kan hjälpa till vid riktiga olyckor.

Icke problem? Säger inget om 134 av 919 nödsamtal att om alla 919 nödsamtal är från iphone olycka deketering funktionen. Däremot "The Gujo City Fire Department in Gifu Prefecture, which has many ski resorts within its jurisdiction, received 351 emergency calls between Jan. 1 and Jan. 23. Nearly 40% — 135 calls — were made erroneously."

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Hur ofta ringer man själv när man är medvetslös? Hoppas verkligen att du skämtade, annars blir jag rädd. Jag tror inte att någon förväntar sig att man ska kunna ringa när man är medvetslös eller död.

Jag gav ett tips om en app som för många är okänd, och det gäller oavsett om man är i närheten av en nödställd eller råkat illa ut själv där det kan bli en fråga om fara för liv i ett senare skede.

Om du läst artikeln hade du sett att telefonen gör det automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Om du läst artikeln hade du sett att telefonen gör det automatiskt.

Jag talar inte om artikeln. Jag gjorde ett inflik med att slå ett slag för en applikation som hjälper till att rädda liv, även fast det kanske blev off-topic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Funkar det så idag alltså? Källa?

Källan är - Jag. Då jag hade varit med sådana situationer under mitt (bygg)arbetsliv.

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon kommer komma detta, men såg att även New York Times uppmärksammat liknande bekymmer i USA:

https://www.nytimes.com/2023/02/03/health/apple-watch-911-eme...

De som jobbar med detta och användarna själva verkar alla rätt irriterade:

Citat:

"“My whole day is managing crash notifications,” said Trina Dummer, interim director of Summit County’s emergency services, which received 185 such calls in the week from Jan. 13 to Jan. 22. (In winters past, the typical call volume on a busy day was roughly half that.) Ms. Dummer said that the onslaught was threatening to desensitize dispatchers and divert limited resources from true emergencies.

“Apple needs to put in their own call center if this is a feature they want,” she said.

[...]

Just before noon, Mark Watson, a sergeant with the sheriff’s office, walked into the dispatch room looking glum. “This is not a good day,” he said.

Ordinarily, he had other duties, including patrolling the backcountry on snowmobile, but the ghost calls had kept him at his desk. Whenever the 911 operators were unable to reach the owner of the watch or phone, the case was referred to Sergeant Watson, who would try calling and sending a text; if he didn’t hear back, he forwarded the issue to the ski patrol.

So far that day, Sergeant Watson had fielded seven referrals from 911, four of which he forwarded to the ski patrol. He turned to Ms. Dummer: How many crash-detection calls had come in overall? Eleven, she said, out of 30 calls total.

“I wanted to check the numbers,” he said. “I was writing a letter to Apple.” He described his basic message to the company: “I’m struggling to get my daily job done. I don’t have all day to do Apple products.”

[...]
Now if a 911 operator receives one from the slopes and no one is on the other end of the line, they know to ignore the call; no more referrals or follow-ups. None of the ghost calls so far have been real emergencies, Sheriff Schroetlin reasoned, and he couldn’t afford to waste limited resources. Besides, he said, there was a better technology: human beings.

“It’s rare that someone falls on the mountain and there’s not a passer-by,” he said. “We’re hoping to get an actual 911 call from the person or someone on the scene.”

Tl;dr:
Det är irriterande, tar viktiga resurser i anspråk, inget av larmen har varit verkligt och nu ignorerar de dessa larm istället.