Noctua lanserar petskydd för klåfingriga datorbyggare

Permalänk
Melding Plague

Noctua lanserar petskydd för klåfingriga datorbyggare

Den omtyckta kylartillverkaren sjösätter nio fläktgaller som ska hålla motstridigt kablage och nyfikna fingrar borta från hetluften.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är de inte bruna vill jag inte ha dem

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Fläktgaller gör det ju bara jobbigare att få bort damm. Ett filter borde kunna hålla fingrar borta också, men helt ärligt är jag nog mer orolig för att kablar åker in i fläkten än fingrar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Såklart galler stör luftflödet, men frågan är hur mycket? Det blir ju lite turbulens vid gallren och man har köpt dyra fläktar för att man vill ha riktig tyst. Så här vill jag se tester som kan komma fram till att det är försumbart och isåfall hade jag skaffat någon vid utsatt ställe.

För 20 år sedan hade jag problem med en fläkt på mitt grafikkort som brummade, men om man med något tog på fläkten så var den tyst i några timmar och så höll det på. Det var rent idiotisk att göra så.. Men jag var för 20år sedan, 20år dummare än vad jag är idag.

Permalänk
Medlem

Årets onödigaste produkt, men det är ju min åsikt. Finns säkert nån som har ett enormt behov av fläktgaller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Såklart galler stör luftflödet, men frågan är hur mycket? Det blir ju lite turbulens vid gallren och man har köpt dyra fläktar för att man vill ha riktig tyst. Så här vill jag se tester som kan komma fram till att det är försumbart och isåfall hade jag skaffat någon vid utsatt ställe.

För 20 år sedan hade jag problem med en fläkt på mitt grafikkort som brummade, men om man med något tog på fläkten så var den tyst i några timmar och så höll det på. Det var rent idiotisk att göra så.. Men jag var för 20år sedan, 20år dummare än vad jag är idag.

Dessa plockade jag alltid bort från fläktar förr i tiden, det var nog under samma period som du fipplade med dina brummande fläktar, då fanns galler på alla medföljande fläktar till chassin.

Problemet är mer med susande och irriterande ljud än luftflöde men då var standard RPM på fläktar lite högre än vad de är idag och 120mm fläktar var sällsynta.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av 57josa:

Årets onödigaste produkt, men det är ju min åsikt. Finns säkert nån som har ett enormt behov av fläktgaller.

Jag brukade tänka så men senast igår lyckades jag med bedriften att få en kontakt att dra i en snurrande fläkt. Så fläktgaller är perfekt för idioter som jag.

Permalänk
Medlem

Fläkt galler och dammskydd till fläktar finns redan i många varianter..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det var väl ändå på tiden!

Dessa blir användbara!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Om man moddar sitt chassi och tar bort chassit inbyggda perforering vid fläktplatsen och istället sätter ett sådant här fläktgaller över fläkthålet så kan det bli mindre luftmotstånd. Gjorde något sådant för många år sedan när man tyckte det var roligt att modda lite. Beror förstås på hur chassits inbyggda fläktgaller ser ut men ofta är det ju ett antal mindre stora hål som luften går genom vilket kanske kan ge stort luftmotstånd? Tror nog att man kan få tag på billigare fläktgaller än dessa.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Jygge:

Fläkt galler och dammskydd till fläktar finns redan i många varianter..

Sant, jag tycker också att det är dags för planekonomi när det kommer till datorhårdvara.

Staten borde producera alla fläktgaller så har vi en modell och inte en massa olika varianter.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det gör jag inte. Den sidan av fläkten som är exponerad och kan riskera skada om fingrar kommer emellan sitter på insidan av datorn så i mitt fall behövs det inte. Jag har sällan datorn igång när den är öppen och när det väl händer så hållar jag fingrarna i styr

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Såklart galler stör luftflödet, men frågan är hur mycket? Det blir ju lite turbulens vid gallren och man har köpt dyra fläktar för att man vill ha riktig tyst. Så här vill jag se tester som kan komma fram till att det är försumbart och isåfall hade jag skaffat någon vid utsatt ställe.

Här är Noctuas egna mätningar gällande fördel med offsetmonteringen: länkklick! Värt att läsa i sin helhet, men nedan har jag klippt ut bitarna jag tyckte var viktiga. Låter generellt trovärdigt för mig, dock tycker jag 1,2 dBa verkar mycket?

"Generally, it must be noted that the results can vary significantly between different fan models and applications, depending on factors such as fan speed, flow resistance and interaction with the airflow caused by other fans. Typically, adding NA-FG1 fan grills without extra spacing will impact the fan’s flow rate by 2-4%. [...] On average, the impact across all tested fan models was around 3%. When using the offset push-pin mounting, most fans showed a significantly lower loss in flow rate. In many cases, the impact of the grills could roughly be cut in half and on average, the losses could be reduced to around 2%.
[...]
As far as acoustics are concerned, the results can also vary significantly between fan models, as well as being affected by various other factors. [...] On average, the impact on sound pressure levels (SPL) when adding NA-FG1 grills is around 1.2dB(A). Again, this impact can usually be reduced significantly by using the offset push-pin mounting, which reduces the SPL increase to around 0.6dB(A) on average.
[...]
In addition to the possible reduction in total noise levels, the extra spacing from the offset mounting can have a positive influence on the fan’s frequency spectrum, making it sound more pleasant to the human ear.
[...]
As a rule of thumb, the extra offset will shift the fan’s sound signature towards the lower side of the frequency spectrum and, in many cases, the offset can also help to reduce tonal frequency spikes."

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Sådant här som ökar förbrukningen vill vi inte ha.

Permalänk
Medlem

Där har vi oldschool. Var länge sedan man körde fläktgaller.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Äh, tacka vet jag det tidiga 00-talet då man hade såna här.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Inet
Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Hur många har någon gång fått tvångstankar om att stoppa in fingrarna i en datorfläkt? Hur många har sedan sagt "aj" i respons och sedan stoppat in något annat för att lyckas bryta ett av fläktbladen?

- Rekommenderas. Det lämnar en fantastisk känsla där man bubblar av stolthet över sin egna storhet.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jockos:

Är de inte bruna vill jag inte ha dem

Exakt det jag tänkte, sedan såg jag priset på 5 EUR/styck i 5-pack.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Slöseri med tid och material 😂

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 57josa:

Årets onödigaste produkt, men det är ju min åsikt. Finns säkert nån som har ett enormt behov av fläktgaller.

Jag blev lite sugen ändå.
På de senaste chassina jag använt har jag sågat bort chassits egna fläktgaller för utblåsfläktar. Det där utstansade hexagonmönstret. Det skyddar - men det bromsar också en hel del luftflöde. För mycket yta som täcker.

Gör det verkligen någon skillnad? Ja det har faktiskt sänkt temperaturerna när jag mätte före och efter.
Ska tilläggas att jag har en ensam utblåsfläkt. Utflödet är begränsat.

Men ja - nu har jag inget galler alls för utblåsfläkten. Och en tvååring hemma...
Hade varit bra med någon typ av skydd kanske. Framförallt ser det här fläktgallret ut att vara snällare för luftflödet.
Dessa galler täcker mindre yta - och de sitter inte en millimeter från fläktbladen heller utan de sticker ut en liten bit vilket rimligen är positivt för luftflödet.

Men ja - det är kanske lite av ett edge case hehe. Jag är kanske den där "nån"

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Brukar ha fläktgaller på insidan då jag vanligtvis bygger i ganska trånga datorer. Ett bra sätt att mota bort kablar Som råkat hamna lite snett. Inte perfekt, men fungerar oftast.
Speciellt om man som jag ibland behöver lyfta och vända på datorn vilket kan få saker att röra sig en aning.

Ser dock inget direkt behov av dessa, tycker vanliga i standardprofil fungerar fint.

Permalänk
Medlem

Vid utblås är det ju skitsamma med tanke på vinkeln på fläktbladen så även om man sticker in något så puttas det tillbaka.
Använde det för några byggen sedan när kablar satt nära fläktar men inte senaste tio åren.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett eller använt galler sedan 2005 eller något, känns inte 2023 i alla fall

Permalänk
Kontot avslutas

Har själv galler för alla fläktar där impellern är exponerad inne i chassit, ingen egentlig anledning kanske, men jag tycker det ser stiligare och renare ut, lite proffsigare helt enkelt. Det är mer för min mentala sinnesfrids skull än något annat och det funkar bra för mig.

Vikten av att ha distans mellan impeller och galler är något jag också observerat för övrigt, tänker inte så mycket just för luftflödet, utan mer ljudnivån. Alltför tätt avstånd leder till högfrekventa turbulensljud när varvtalet på fläkten går upp en bit, vilket kan bli störande. Bra att Noctua har koll här, även om jag inte är så säker på om jag skulle vilja ha just deras galler med sina blaffiga, distraherande loggor i centrum av navet... Tror nog de kan göra lite de också för att hindra luftflödet om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Dessa var ju standard på datorfläktar fram till runt 20 år sedan. Men det är väl många som vuxit upp utan fläktgaller som de kan sälja in detta som en helt ny idé.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

För att få plats med min stora Phanteks PH-TC14PE i mitt Phenom M, så fick jag sätta bakre fläkten som inblås på utsidan, så där sitter det ett svart 140mm fläktgaller. Hade samma fast för utblås på vår gamla HTPC för några år sedan, men aldrig inne i datorerna.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Kommer troligtvis köpa ett par 200mm till min bordsfläkt.

Chassit hade ursprungligen bara stöd för 80mm fläktar så då blev det ett 120mm hål med fläktgaller i tråd-stil likt dessa, men silverfärgat funkar bättre på utsidan av chassit.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Perfekt med distanserna. Såna här vill jag se i chassin istället för utstansade hål i plåtar, vilka kan vara verkliga bovar vad gäller att förvärra blåsljud ftån fläktar.

Permalänk
Medlem

Perfekt så att katten inte åker in där!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof