Bra 4K+ skärm för bildhantering (då nuvarande är för ojämn i svärta osv)

Permalänk

Bra 4K+ skärm för bildhantering (då nuvarande är för ojämn i svärta osv)

Hej!

Gick för några år sedan från en Dell U2414H, en vanlig "kontors" 60hz 24" Full HD till en 27" LG 27GL83a. Detta då jag börjat spela mer...

Dock känner jag att den här skärmen inte duger för bildhantering, vilket jag bland annat hade använt den förra skärmen till, då i dess standard sRGB läge (som faktiskt var hyfsat rätt), men som jag även profilerade i standardläget. Då ännu bättre.

Nuvarande skärm känns lite "hejcon bacon" om man får säga så. Det märks att den är skapt för gaming med bra responslägen, 144hz osv. 1440P är den ju.

Känner nu att när fotointresset ökat igen, så vill jag ha en annan skärm som ger svart svärta (behöver inte vara oled), och som är jämn i färg, bilder och svärta. I vart fall på en nivå som en gammal hobbyfotograf kan leva med. Tänker något som både funkar med min PC och min Macbook. Macarna idag gillar väl inte skärmar under 5K har jag förstått. Klarar man sig annars med 4K?

Något som är lite budget men ändå över genomsnittet. Är den fortfarande ok för gaming, så är det ett plus (någon form av gsync kompatibilitet eller så...men 60hz borde nog räcka). Annars skiter vi i den biten och siktar bara på en bildmässigt bättre skärm.

Tar gärna tips från er som testat skärmen ni rekommenderar, eller som har läst någon bra recension.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

4K bör funka (disclaimer, jag kör inte Mac, men en kompis gör och köpte 4K-skärm till den).
Kolla Rtings.com, de gör rätt bra tester av skärmars färgomfång och avvikelser, och ge rekommendationer i olika prisklasser:
https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/by-usage/photo-ed...

Rekommendationen för mid-range 27" 4K är denna:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5858478

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av reflux:

4K bör funka (disclaimer, jag kör inte Mac, men en kompis gör och köpte 4K-skärm till den).
Kolla Rtings.com, de gör rätt bra tester av skärmars färgomfång och avvikelser, och ge rekommendationer i olika prisklasser:
https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/by-usage/photo-ed...

Rekommendationen för mid-range 27" 4K är denna:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5858478

Hej och tack för din hjälp.

Kollade lite vilka negativa omdömen den hade fått av sidan och det var bland annat detta. Vet inte om det är sämre eller bättre än genomsnittet men... Vad innebär det i stort?

Only decent color accuracy and limited Adobe RGB coverage.
Limited to 60Hz refresh rate and HDMI 2.0 bandwidth.
Can't display a wide color gamut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall foto är viktigt och särskilt då foto med tonvikt på utskrifter behöver du ett större färgomfång likt AdobeRGB. Inte funderat på en proffs- eller semiproffskärm som kan kalibreras, likt Eizos eller BenQ:s modeller?

Permalänk
Medlem

Jag har en BENQ PD2725U till en mac mini. 4K fungerar utmärkt. Den marknadsförs som en skärm för innehållskapare:
"PD2725U covers 95% P3, 100% sRGB, and 100% Rec.709 color spaces with amazing Delta E ≤ 3 ensures superb accuracy and absolute color confidence."
Jag har dock inte använt den för någon nämnvärd bildbehandling så jag kan inte kommentera hur bra den uppfyller dessa kriterier. Har heller inte spelat något på den.

https://www.benq.eu/en-eu/monitor/professional/pd2725u.html

Kanske för dyr för dig, det får du avgöra.

Permalänk

@laxpudding @clnr Grejen är att för nu ska den användas som skärm på en hobbynivå liksom. Behöver bara hyfsad korrekta färger och jag kan ju fixa med mätare osv om jag vill ha bättre, och mer korrekta färger. Men vill absolut bli av med sjavig svärta och hörnljus (vad det nu heter...). Tänker väl runt 5000 kr mer. Men då kanske jag lägger mig lågt?

Tack för er input.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Vad innebär det i stort?
Only decent color accuracy and limited Adobe RGB coverage.
Limited to 60Hz refresh rate and HDMI 2.0 bandwidth.
Can't display a wide color gamut.

Adobe RGB är en färgrymd som rymmer fler färger än sRGB, som används på de flesta skärmar. Det handlar helt enkelt om hur många av dessa skärmen kan återge. Wide gamut handlar om hur starka dessa färger kan återges på skärmen. Hur röd är en maximalt röd färg, ja det beror på skärmens färgomfång, gamut. Professionella, kalibrerade redigeringsskärmar brukar köras i färgrymd Adobe RGB men då krävs också program som fungerar med kalibreringen och många program i Windows och de flesta spel brukar inte förstå hur de ska tolka färger i dessa lägen och drar iväg med överdrivet starka färger.

För att göra det riktigt enkelt för sig är en skärm med god sRGB-täckning och kalibrering smidigt. Då slipper man tänka på vilka program som stödjer vad och kommer att se bilderna som de flesta ändå gör på sina skärmar. Nästa steg är att använda dels Adobe RGB vid redigeringen av bilderna, men också en färgläge som tillåter wide gamut och kan återge dessa på skärmen.

Refreshraten är 60 hz på skärmen så det kvittar att det "bara" är HDMI 2.0, då den ändå inte kan använda högre uppdateringsfrekvens än så.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Fick tips om denna på annat håll från en kille som jobbar med postproduktion/grading/videoredigring. "Aldrig varit så nöjd med en skärm" skrev han.

https://www.amazon.se/dp/B088BMZ41V/ref=asc_df_B088BMZ41V/

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av reflux:

Fick tips om denna på annat håll från en kille som jobbar med postproduktion/grading/videoredigring. "Aldrig varit så nöjd med en skärm" skrev han.

https://www.amazon.se/dp/B088BMZ41V/ref=asc_df_B088BMZ41V/

Åh, tack. Ska kikas vidare på!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av reflux:

Adobe RGB är en färgrymd som rymmer fler färger än sRGB, som används på de flesta skärmar. Det handlar helt enkelt om hur många av dessa skärmen kan återge. Wide gamut handlar om hur starka dessa färger kan återges på skärmen. Hur röd är en maximalt röd färg, ja det beror på skärmens färgomfång, gamut. Professionella, kalibrerade redigeringsskärmar brukar köras i färgrymd Adobe RGB men då krävs också program som fungerar med kalibreringen och många program i Windows och de flesta spel brukar inte förstå hur de ska tolka färger i dessa lägen och drar iväg med överdrivet starka färger.

För att göra det riktigt enkelt för sig är en skärm med god sRGB-täckning och kalibrering smidigt. Då slipper man tänka på vilka program som stödjer vad och kommer att se bilderna som de flesta ändå gör på sina skärmar. Nästa steg är att använda dels Adobe RGB vid redigeringen av bilderna, men också en färgläge som tillåter wide gamut och kan återge dessa på skärmen.

Refreshraten är 60 hz på skärmen så det kvittar att det "bara" är HDMI 2.0, då den ändå inte kan använda högre uppdateringsfrekvens än så.

Bra info. Jag ska klura vidare här. Dök just upp en kandidat som du såg...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma