Acer breddar grafikkortstillverkningen till AMD

Permalänk
Melding Plague

Acer breddar grafikkortstillverkningen till AMD

Under det kommande året uppges Acer snegla mot det röda laget för att expandera verksamheten som partnertillverkare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser fortfarande Acer som den tillverkaren som gjorde min Acer emachines laptop för 10+ år sen som var gjord av 99% plast...

Men den laptopen fungerar än idag!

Kul att se en till aktör på marknaden i #framtiden, ju fler desto lägre priser? kanske?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ser fortfarande Acer som den tillverkaren som gjorde min Acer emachines laptop för 10+ år sen som var gjord av 99% plast...

Men den laptopen fungerar än idag!

Kul att se en till aktör på marknaden i #framtiden, ju fler desto lägre priser? kanske?

Haha ja, har aldrig haft en Acer-produkt som känts premium. Men dem har varit jävligt prisvärda.

Vi får ju hoppas det lyckas för dem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Schysst.
Alltid kul att se nya partnertillverkare snarare än att de blir färre till antalet...

Speciellt när de enbart jobbar med AMD + Intel. Mer sånt tack!

Jag har för mig det fanns ACER-kort när ATI gjorde sin 4xxx-serie...typ ett 4850 eller något sånt?

Edit*
Jajjemen, de hade "egna" 4850s som jag gissar satt i prebuilts...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Snusfri

Aldrig fel med fler valmöjligheter, Acer är inte heller några gröngölingar och deras Arc 770 har fått bra betyg.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av SuperSverker:

Schysst.
Alltid kul att se nya partnertillverkare snarare än att de blir färre till antalet...

Speciellt när de enbart jobbar med AMD + Intel. Mer sånt tack!

Jag har för mig det fanns ACER-kort när ATI gjorde sin 4xxx-serie...typ ett 4850 eller något sånt?

Edit*
Jajjemen, de hade "egna" 4850s som jag gissar satt i prebuilts...

Det finns nog även i nyare, men som du nämner har de "bara" suttit i prebuilds och inte sålts lösa direkt till konsumenter. Så HELT gröna är de ju inte, blir intressant att se vad de kokar ihop för att stå ut bland resten

Permalänk
Medlem

Har lite sneglat på Acer Bifrost A770 16GB kortet ifall det skulle bli aktuellt av köp (väntar på sk. "Miracle driver" ska komma ut och se vad det ger för resultat först), här finns en bra genomgående recension där man ser lite närmare på designen samt Acers mjukvara som följer med som tycks va ganska bra också: https://www.youtube.com/watch?v=F66Z2lQGq0Y

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Har en Acer Spin5 som funkar strålande. Känns väldigt kvalitativ med. Nästan för kvalitativ då den är mer släpbar än bärbar trots sina yttermått.

Ena negativa är att de måste sätta sin Predator-logga på allt som har med spel att göra. Ser ut som en blaffig svanktaturering. Annars är ju deras Arc-kort rätt stilrena. Lite som Asus som sabbar sina i övrigt vettigt designade TUF-produkter på samma sätt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Det är bara för Acer att ställa sig i kön till alla andra "meh" tillverkare där ute.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Bara hoppas att det blir bra kort till bra priser.
Min erfarenhet av acer är bra pris men den senaste acer laptoppen (köpt 2019) fick jag byta gångjärn, fläkt, antenn på samt limma och byta plast som spruckit samt att delar av kanten lossnade där jag stödjer handen.
Även infästningarna till gångjärnen gick sönder, mycket plast av usel kvalitet som smular sönder och spricker.
Bra hårdvara men riktigt usla laptop-chassin skulle jag sammanfatta det som.

Permalänk
Medlem

Blev så bränd av acer-laptopen jag köpte för alla mina pengar (=8000kr typ) år 2007 att jag nog väntar ett decennium till så jag kan vara säker på att nästa alla som jobbade på Acer på den tiden lämnat.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det är bara för Acer att ställa sig i kön till alla andra "meh" tillverkare där ute.

Tråkig inställning... det är kul med uppstickare.
Vi vet ingenting vad de kommer leverera för typ av grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Tråkig inställning... det är kul med uppstickare.
Vi vet ingenting vad de kommer leverera för typ av grafikkort.

Fast har man ägt produkter från Acer så har man antagligen haft en dålig till medioker upplevelse jämfört med andra tillverkares produkter.

Några undantag är ett par skärmar de har släppt men då har man fått betala premium för dem också.

Följer de namnschemat de har på skärmar så kommer väl korten heta 7900XTMSBIIUUXXHHRZZ123 osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Fast har man ägt produkter från Acer så har man antagligen haft en dålig till medioker upplevelse jämfört med andra tillverkares produkter.

Några undantag är ett par skärmar de har släppt men då har man fått betala premium för dem också.

Följer de namnschemat de har på skärmar så kommer väl korten heta 7900XTMSBIIUUXXHHRZZ123 osv.

Har haft en Acer skärm som först huved skärm och nu andra skärm och den fungerar fortfarande hur bra som helst efter 8 år.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Tråkig inställning... det är kul med uppstickare.
Vi vet ingenting vad de kommer leverera för typ av grafikkort.

Tråkig inställning, jaa kanske?
Givetvis är det bra med konkurens! Men jag har sett under mina 12 år som teknikintresserad vad Acer gör för produkter, och jag har hittills inte varit imponerad.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Har haft en Acer skärm som först huved skärm och nu andra skärm och den fungerar fortfarande hur bra som helst efter 8 år.

Ja skärmar har de några bra som jag nämnde ovan, samtidigt håller skärmar generellt hur länge som helst även om de har piss kvalité och pajar något så är det strömförsörjningen.

Permalänk
Medlem

Min gamla Acer-laptop från 2005 åker fortfarande med på LAN några gånger per år. Plastig? Jajemen! Men kvaliteten verkar sitta på insidan så jag är nöjd

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Fast har man ägt produkter från Acer så har man antagligen haft en dålig till medioker upplevelse jämfört med andra tillverkares produkter.

Några undantag är ett par skärmar de har släppt men då har man fått betala premium för dem också.

Följer de namnschemat de har på skärmar så kommer väl korten heta 7900XTMSBIIUUXXHHRZZ123 osv.

Har mestadels haft den upplevelsen av Asus, där snackar vi dålig och medioker upplevelse.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Min gamla Acer Laptop med Phenom II och HD5650 inköpt 2011 fungerar fortfarande fint. Batteriet är inte tiptop men det är inget annat laptopbatteri som är 12 år gammalt. Utifrån den har jag bara goda erfarenheter av Acer. Dock det enda jag någonsin ägt av deras produkter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Haha ja, har aldrig haft en Acer-produkt som känts premium. Men dem har varit jävligt prisvärda.

Vi får ju hoppas det lyckas för dem.

Har en v3 772g nånting gaminglaptop med riktig fin 17" skärm, lättskrivet tangentbord, helt OK plast.

Det var inte den dyraste laptopen å är inte premium, men klart bättre än deras budgetsegment.
Men grafikkortet stendog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har mestadels haft den upplevelsen av Asus, där snackar vi dålig och medioker upplevelse.

Ja, stod för något år sedan och vägde mellan Asus PG329Q och Acer XB323UGP (oj vad produktnamnen på skärmar suger) samma panel på båda. Acern var på alla sätt en premiumprodukt i jämförelse sett till foten och material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ja, stod för något år sedan och vägde mellan Asus PG329Q och Acer XB323UGP (oj vad produktnamnen på skärmar suger) samma panel på båda. Acern var på alla sätt en premiumprodukt i jämförelse sett till foten och material.

Jupp, har bytt fot på min Asus skärm också, blir skärm från LG eller Acer nästa gång

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.