Permalänk
Medlem

36gb 3600mhz ram eller 52gb 3400mhz?

Hej ! Köpte mig en hyffsad dator hållt på och fipplat mycket för sisådär 10 årsedan. Men har en rigg nu som det sitter
cpu: 12th gen intelcore i5-12400f
Moderkort; Gigabyte B660 DS3H
Minnen: Kingston fury beast rgb 16gbx2 3600mhz( men har även kvar dom sen innan vilket var Coirsair vengeanse lpx 2x8gb 3200mhz, så nu till det jag har först i tanke är det värt att stoppa i dom med då jag kunde tewaka dom till ca 3500 och beast får jag max till 3800, även fast moderkort stöder mer.. men däremot på min? xpm? Profil 2 så blir tajmingen likadana som på lpx men dock lägre mhz men det kan ja ställa till säg på säkra sidan 3400mhz. Ddr4 btw. Så är de värt det? Lirar väl mest o försöker hitta dom mest kraftfulla spel jag kommer över hehe.
Grafikkort : gigabyte geforce rtx 3080(väldigt påställt det med) men ska snart uppgraderas.

Juste klämmer in en till fråga , har nämligen sett folk få dessa cpu att gå allt mellan 5,0-5,50Ghz men jag får ej min över 4,70ish håller sig stadigt o bra kyla. Har dock bara provat genom Easytune nu då bios är för nytt för mig innan ja hunnit komma ikapp haha..

Hoppas någon har nå goa råd o tips ! Samt att jag la denna i rätt forum nu.

Mvh Linus

Visa signatur

Exizzz

Permalänk
Medlem

Jag antar att du menar 32GB (2x16) vs 48GB (2x16 + 2x8)? Om du bara spelar så lär du inte ha något större behov av mer än 32GB, så är det bara spelprestanda du är ute efter så är det troligtvis bättre att bara trimma minnena du använder just nu.

Om du blandar minnena så är det inte alls säkert att 3400 MHz kommer fungera, eller ens 3200 MHz för den delen, eftersom det är svårare att få upp fyra stickor i hög hastighet än det är med bara två. Särskilt om de dessutom har olika specifikationer. Men det är förstås svårt att säga utan att faktiskt testa.

Permalänk
Medlem

Att ha mer ram än man använder ger 0 vinst. Spel som kräver mer än 10Gb ram är sällsynta.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag antar att du menar 32GB (2x16) vs 48GB (2x16 + 2x8)? Om du bara spelar så lär du inte ha något större behov av mer än 32GB, så är det bara spelprestanda du är ute efter så är det troligtvis bättre att bara trimma minnena du använder just nu.

Om du blandar minnena så är det inte alls säkert att 3400 MHz kommer fungera, eller ens 3200 MHz för den delen, eftersom det är svårare att få upp fyra stickor i hög hastighet än det är med bara två. Särskilt om de dessutom har olika specifikationer. Men det är förstås svårt att säga utan att faktiskt testa.

Skrivet av Nefrums:

Att ha mer ram än man använder ger 0 vinst. Spel som kräver mer än 10Gb ram är sällsynta.

Tack så mycket för snabba svar och utförliga ! Kul o se ett forum som hugger påengång . Någon som har några idéer kring det med cpu oc som jag skrev lite om ? om man ska våga sig in i bios och ställa om alla prylar vilka är värda att sikta på att ändra// nybörjare på nytt 👍

Visa signatur

Exizzz