Netflix blockerar enheter i jakt på lösenordsdelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Så vad är ditt alternativ då? Hur sponsrar du rätt tänk? Vilka andra tjänster gör det bättre enligt dig?

Alternativet är att lägga pengarna på produkter som ligger mer i linje med hur jag ser på saker och ting.

HBO Max har haft ett annat tänk fram tills dom blev uppköpta av Discovery. Vi får se lite hur utvecklingen blir.

Disney har ändå ett betydligt bättre tänk än Netflix just nu.

Det finns också andra kanaler där man kan stötta produkter man gillar, som köpa sakerna direkt via andra tjänster eller på bio och bluray.

Att fortsätta betala för en undermålig produkt gör ju att dom inte har några som helst incitament att förbättra produkten.

Skrivet av Jimmy:

Orkar inte läsa ton med artiklar

Nä, om du inte orkar läsa och sätta dig in i frågan så finns det ju inte så mycket mer att diskutera.

Skrivet av Jimmy:

Jag förstår absolut deras tänk

Okej.
Jag förstår det också men tycker det är fel.
Om du tycker det är bra så har vi helt olika syn på serier och film som medium.

Permalänk
Medlem

Har inte kollat hur kontrollen görs, men om man är lite teknisk så är det antagligen bara att sätta upp en vpn-tunnel hem, typ wireguard, och se till att man ansluter via hemmet nån gång ibland. Kan ju vara lite meckigt beroende på enhet visserligen..

Vi kör bara netflix hemifrån typ, så inget problem för oss men tänker ändå säga upp det pga att det är rätt dyrt. Man får köra tjänster lite då och då och växla mellan..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Alternativet är att lägga pengarna på produkter som ligger mer i linje med hur jag ser på saker och ting.

HBO Max har haft ett annat tänk fram tills dom blev uppköpta av Discovery. Vi får se lite hur utvecklingen blir.

Disney har ändå ett betydligt bättre tänk än Netflix just nu.

Det finns också andra kanaler där man kan stötta produkter man gillar, som köpa sakerna direkt via andra tjänster eller på bio och bluray.

Att fortsätta betala för en undermålig produkt gör ju att dom inte har några som helst incitament att förbättra produkten.

Nä, om du inte orkar läsa och sätta dig in i frågan så finns det ju inte så mycket mer att diskutera.

Okej.
Jag förstår det också men tycker det är fel.
Om du tycker det är bra så har vi helt olika syn på serier och film som medium.

Ja, vi är nöjda med Netflix, har inget emot att de flesta serier "bara" har 2 säsonger, är faktiskt ganska nöjd med att det är så, mer variation istället Idag har vi Netflix, HBOMAX, Viaplay och Amazon Prime, använder nog alla typ lika mycket, kanske Netflix lite merä.

Hade Disney något år men det användes på tog för lite så det har vi skippat.

Det bästa hade varit om allt låg på samma platform, det är ett gissel just nu att leta rätt på sina favoritlistor och veta vad som finns var.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hade inte heller velat att folk fuskade med min produkt om jag hade något liknande att erbjuda.
Netflix är inte dyrt, alla har råd med ett abonnemang. Är det tufft en månad så kan man pausa det.

Fan kostade ju typ upp till 100 spänn på 90:talet att hyra EN film.

Förstår inte varför man gnäller. Det kommer ju fortfarande gå att dela på i samma hushåll. familjer osv.

Sedan som någon ovan sade så går det säkert att trixa med egen VPN, om man nu tycker det är värt det.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millikin:

Eller så tänker andra här på Sweclocker längre än vad näsan räcker och förstår att det finns fler personer än dem som hänger här som faktiskt är tekniskt okunniga när det kommer till detta.
Folk som inte har en chromecast att casta till eller vet hur löser det utan inbyggd cc.

Faktum är att detta är en korkad lösning av Netflix som negativt påverkar väldigt många kunder som inte kontodelar.
Netflix kommer troligtvis förlora bra många fler kunder som inte delar än vad dem kommer få nya eller tillagda konton på redan existerande konton.

Ja det är en korkad lösning av Netflix.
Faktum är att folk här på forumet inte alls tänker längre än nästan räcker.
Det är väldigt mycket, "Det här är dåligt, för att jag tycker det" sen inget mer. 🤷‍♂️

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Dags att höja nivån! Kan man ej författa inlägg utan regelbrytande formuleringar såsom "jag tänker pirata", "har du råd med [insert] får du fan betala!" eller utrycka sig på ett nedlåtande/otrevligt sätt är det bara att låta tangentbordet vila.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Och medan netflix förstör sin kundbas, så gnuggar hbo max händerna. Undrar hur många mer än jag som tog det där svinbilliga abonnemanget för 45 kr/månaden, och sedan knappt ser på tvn. Det är SÅ man tjänar dom riktiga pengarna, samtidigt som företaget får hur mycket goodwill som helst 😊

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Och medan netflix förstör sin kundbas, så gnuggar hbo max händerna. Undrar hur många mer än jag som tog det där svinbilliga abonnemanget för 45 kr/månaden, och sedan knappt ser på tvn. Det är SÅ man tjänar dom riktiga pengarna, samtidigt som företaget får hur mycket goodwill som helst 😊

jag har det abbonemanget fortfarande. Men Det mesta på HBO hade jag redan sett innan jag skaffade abbonemanget.
Kollar på Friends endast.

Har väl annars hittat kanske 2-3 fiilmer på 1-2 år. Men för billigt för att säga upp.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

jag har det abbonemanget fortfarande. Men Det mesta på HBO hade jag redan sett innan jag skaffade abbonemanget.
Kollar på Friends endast.

Har väl annars hittat kanske 2-3 fiilmer på 1-2 år. Men för billigt för att säga upp.

Det är ju det jag menar. En jäkla smart idé. Ingen vågar säga upp det och använder tjänsten mindre å mindre. Kunden känner sig nöjd för det kap den gjorde under rean, medan hbo max tänker: sicka korkade idioter, betala 45 spänn i månaden utan att knappt se på tjänsten. Jag själv använder tjänsten kanske 1-2 timmar i veckan, men det är ju för billigt att säga upp som sagt. Den som knäckte den affärsidén blev nog rik 😄

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tycker många gnäller och är snåla, man får ju en uppsjö av streamingtjänster för samma pengar som totalt värdelös linjär-TV som bara sänder repriser med åtta tusen reklamavbrott och totalt hjärndöda program.

Men betala för nått paket för att få en sån kanal som TV 4 som är totalt kass och förstör filmer med sitt avbrott i mitten förutom reklameländet varenda kvart går bra?

Tycker faktiskt det är rätt otroligt att det inte kostar mer.

Men vissa vill kanske tillbaka till tiden när en CD kostade 200 spänn även om den var inspelad för 40år sen än att kunna lyssna på hundra skivor på spotify?

Eller gå ner o hyra sletna VHSer?

Tsk tsk..

Usch, det är en tid jag inte vill tillbaka till. 😂

Men för mig handlar det inte om att jag inte vill betala, man får mycket för pengar hos Netflix, däremot så vill jag inte att abonnemanget ska sluta fungera på mina enheter.
Jag skulle ha Netflix även om de höjde med 50kr, men jag skulle inte betala 2 gånger om jag har ett konto som ska fungera på flera emheter slutar göra det.
Kan tillägga att jag aldrig låtit andra använda någon av mina streamingtjänster men jag förstår om det blivit ett problem för tjänsterna för man hör andra prata om att de använder grannens, eller låter andra använda deras.
Det är trist att några få förstör för alla andra, men det ju så med allt tyvärr.

Permalänk
Medlem

Netflix har aldrig varit min grej. Jag tror jag tar och börjar med skogsbad istället. Det verkar vara bättre för hälsan. Så får ni fortsätta ha osämja om denna värdelösa strömningstjänst.

Permalänk
Medlem

Det måste ju vara hur enkelt som helst att lösa kontodelning.
Se till att bara en stream kan köras samtidigt, och startar man en ny så kickas den äldre ut alternativ man får ett meddelande om att fortsätta och blockera den nya streamen.

Alla "problem" med att komma åt sitt konto från diverse enheter över hela världen blir ju lösta direkt.

Behöver man flera streams så får man betala för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Behöver man flera streams så får man betala för det.

Vad menar du? Det gör vi ju redan. Vi betalar för fyra samtidiga streams.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Det är väl bra att folk lär sig hur man sätter upp en VPN-server på hemmanätverket och får bekanta sig med Linux. En Raspberry Pi Zero W i var tredje stuga

Precis min tanke också, tror man verkligen att detta kommer vara ett sådant enormt bekymmer för en, så sätter man en pi zero hemma, de dra väl knappt en halv watt under full load typ, alltså skit å ingenting typ, så har ens enhet inte varit ansluten "hemma" den senaste månaden, ja VPNa in till det hem då, öppna netflix en gång, avsluta VPN anslutningen och fortsätt titta där du är i en månad till utan bekymmer.
Problemet löst.

Permalänk
Medlem

Hehe nu börjar Netflix locka en att vara kvar. "Ljud som på bio" och "6 strömmar samtidigt" för Premium (4K). Ja nu kan jag väl dra igång Netflix på TV (båda två!), Xbox, Dator, Mobil samtidigt utan att det blir problem, toppen!

Nej jag vet inte om Netflix kommer få vara kvar nu. 179kr för detta innehåll är tyvärr för dyrt. Halva priset ligger i linje med alla andra aktörer och i samma (eller bättre) bildkvalitet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Då måste jag börja starta upp min laptop hemma för att koppla till nätverket då och då. Sjukt drygt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hehe nu börjar Netflix locka en att vara kvar. "Ljud som på bio" och "6 strömmar samtidigt" för Premium (4K). Ja nu kan jag väl dra igång Netflix på TV (båda två!), Xbox, Dator, Mobil samtidigt utan att det blir problem, toppen!

Nej jag vet inte om Netflix kommer få vara kvar nu. 179kr för detta innehåll är tyvärr för dyrt. Halva priset ligger i linje med alla andra aktörer och i samma (eller bättre) bildkvalitet.

<Uppladdad bildlänk>

Går ju köra 1080p abonnemanget för 129kr eller va det va, duger

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmerd:

Netflix själva hade ju i sina reklamer att man skulle dela med sina nära och kära. Sharing is caring hette det då.
Nu kostar dom dubbelt upp eller mer mot konkurrenterna, utan att nödvändigtvis vara bättre, och dom är fortfarande störst. Den här vändningen kommer garanterat kosta mer än den smakar för dom

Jag försvarar inte Netflix som företag i mitt inlägg till att börja med.
Jag regerar endast på arg folk skall säga upp sina abonnemang för att de inte får dela sitt konto med massor med andra.

Det borde vara ganska självklart kan jag tycka. Jag förstår att folk inte vill betala och de kommer runt genom att göra såhär men att bli sura på Netflix i detta fallet är ju bara patetiskt när de försöker komma runt dessa människor.

Även om de haft någon dela med dig kampanj någon gång så är det väl inte konstigare att de ändrat på vissa av sina sätt att bedriva sin tjänst.

För mig har det alltid varit självklart precis som med de flesta tjänster att de är personliga eller familjeknuten.

Huruvida Netflix är bättre eller sämre än andra låter jag vara osagt, du har dock din egna rätt att betala en månadsavgift eller så gör du det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesTro88:

det där med 6 enheter är väl endast från 4 enheter som har nerladdat innehåll till 6, inte 6 skärmar samtidigt? så tolkar jag mejlet iaf, att 6 enheter kan ha nerladdat innehåll mot 4

Det stämmer, väldigt förvirrande. Det är fortfarande 4 streams men man kan ladda ner innehåll till 6 enheter.

Känns inte direkt som en dealbreaker i use-case.

Jag gillar inte deras packetering av ”nivåer”.
Vi behöver bara 1 stream men vill ha 4K. Då tvingas man upp till högsta nivån och får höra att ”ja men det ingår ju 4 streams också!”, det hjälper ju inte oss.

Vi har använt kontodelning för att få ner priset i en rimlig nivå för en ström 4K.

Det värsta är dock att det blivit så kasst med innehåll. Fylls bara ut med mängder av skräp. Såg bara en säsong av en serie under hela januari, då är det inte värt stålarna.

Spännande att se hur detta tas emot, många i tråden verkar ju samstämmiga kring att säga upp om detta blir verklighet.

Även vi har en Apple TV i sommarhuset. Orka hålla på med nån jäkla 7-dagarskod.

Permalänk
Avstängd

Jag läste en annan artikel som hade lite mer detaljer och där lät det inte riktigt lika hårt som här. Förfarandet var väl att enheter behövde verifieras, en gång i månaden, vilket skedde automatiskt om de ansluts till "hemmanätet" eller med "hem-enheten" eller vad de tolkar är hemmanätet/enheten. Alternativt fick man bekräfta enheten via en länk eller kod i ett epostmeddelande till kontoinnehavaren. Men de gick inte bara på vilket nät enheterna var anslutna till utan tittade också på vad man tittade på, på vilket sätt, med vilken profil, vilken enhet och så.

Men poängen är alltså att detta inte kommer att vara ett problem för den som faktiskt står på kontot, den kan bekräfta via mail när de är på semester mer än en månad eller så. Någon annan i samma hushåll kan bli "utelåst" däremot men förhoppningsvis kan de väl be kontoinnehavaren att bekräfta dem. Däremot om man är ett antal som delar på samma konto som inte bor ihop så blir det ju värre, vilket är hela poängen.

Rätt eller fel, bra för deras business eller dåligt kan man diskutera förstås och jag vet inte hur det kommer att gå. Men det är väl egentligen inget konstigt att begränsa användandet till den eller de som faktiskt betalar för det, även om jag personligen inte gillar det.

Sen kan jag ju tycka att de borde anpassa sina abonnemang efter en sådan här grej. För det är väl fortfarande så att om man vill se på 4K så ingår det också flera samtidiga strömmar då man är tvungen att ta det dyraste abonnemanget, vilket argumenterbart borde innebära att det är ok att dela på det.

Permalänk
Medlem

Då blir det ingen praktisk nytta med att betala för flera skärmar. Kanske högre upplösning då men klarar jag mig utan om detta inte erbjuds billigare separat.

Morsans netflix men jag som betalar idag så jag som blir utfryst. Aja, blir kanske inte ens att skaffa eget konto då.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av davvarn:

Fast det här gör precis raka motsatsen. Fler och fler lämnar, det kan man se överallt.
Fler lämnar = mindre pengar in = mindre vinst.
De skjuter sig själva i foten.

Vad de borde göra är att se över de filmer / serier som ska spelas in om de verkligen är något att ha.
Mycket skit som knappt är sevärt.
Satsas på fel grejer osv.
Vem kom på den idiotiska iden om att ha spel i Netflix, vad kostar inte det Netflix att ha programmerare, designers osv till det.

Sen förresten är de sjukt att man ska behöva välja det dyraste abonnemanget, premium för 179 kr /mån för att kunna se 4K med 4 st enheter. När man bor själv men ändå vill kunna se lite 4K content på sin 4K TV.
Så för mig antingen downgrada eller ta kontot helt, antagligen de sistnämnda. Och själv har man haft kontot sedan 2016.

Var har jag missat, SPEL på Netflix ?
What ?!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Var har jag missat, SPEL på Netflix ?
What ?!

Bara mobilspel, men det är väl en helt ok bonus. De har en del spel som har att göra med deras video-innehåll, Stranger Things, Narcos, Nailed It och så exempelvis, men också en del helt vanliga mobilspel typ Asphalt Xtreme, en massa kortspel eller så.

https://help.netflix.com/en/node/121442

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Var har jag missat, SPEL på Netflix ?
What ?!

Netflix har numera en hel hög med mobilspel som kräver Netflix-inloggning.

https://help.netflix.com/sv/node/121442

Många av dessa spelen var helt vanliga mobilspel utan koppling till Netflix för något år sedan.

Ska bli intressant att se hur dessa påverkas av kontodelningen. Spelade själv "Stranger Things" tidigare och har nu knutit det till familjens Netflix-konto. Känns redan där som ett feltänk av Netflix, då min privata epostadress (hos Apple) inte matchar Netflix-kontot.

Permalänk
Avstängd

Lösenordsdelare
Den nya fildelaren.

Permalänk
Avstängd

Annars får man väl sätta upp en VPN och ge access till de som man vill dela sitt konto med? Innan Netflix kom hit körde jag så via en kompis föräldrar i USA. Deras abonnemang och deras internet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lovelime:

Precis min tanke också, tror man verkligen att detta kommer vara ett sådant enormt bekymmer för en, så sätter man en pi zero hemma, de dra väl knappt en halv watt under full load typ, alltså skit å ingenting typ, så har ens enhet inte varit ansluten "hemma" den senaste månaden, ja VPNa in till det hem då, öppna netflix en gång, avsluta VPN anslutningen och fortsätt titta där du är i en månad till utan bekymmer.
Problemet löst.

Kommer en pi klara av 4-6 x 4k streams?

Permalänk
Medlem

Tur att jag har blockerat Netflix på alla mina enheter!

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AllMessedUp:

Fan kostade ju typ upp till 100 spänn på 90:talet att hyra EN film.

Ska allting jämföras med vad något helt annat kostade för 30 år sedan?
Det är 100 % irrelevant.

Ska vi ta med snittlön, kostnad för boende, mat, el också i det här?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/television/comments/10sjkdv/netflix_...

Verkar som att de ångrat sig? Lol för många som sa upp konton 😆

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200