Permalänk
Medlem

Externt ljudkort

Hallå clockers!

Jag har ett litet problem som jag gärna hade velat ha lite hjälp med.

Jag tog mig i kragen och köpte mig en stationär gamingdator.
Köpte mig även ett par audio technica ath-m50xbt2, tänkte att det är bra all around lurar, även för musikproduktion.
Sedan innan hade jag även ett externt ljudkort (U46XL) som jag då vill koppla ihop med lurarna med en 3.5 mm hörlurssladd (tillsammans med en 6,3 (tror jag) mm adapter)

So far so good.
Men nu kommer mitt problem med att koppla det med windows 11.
Jag vet inte vad för kanal jag ska välja. På ch 12 funkar ljudet, men inte mikrofonen, på någon annan så sprakar det som fan och jag får panik och byter snabbt tillbaka.
I ljudinställningar (system-ljud) under alla ljudkort så kan jag välja dessa under utdata:

U46 CH34
U46 Audio driver.

Högtalare
U46 Audio driver.

Datorns ljudkort

U46 Ch56
U46 Audio driver.

U46 Ch12
U46 Audio driver.

Och under indata så finns dessa för mikrofon:

U46 Ch 34
U46 Audio driver.

U46 Ch 12
U46 Audio driver.

Ändrade driver, och nu minns jag inte vilken det var från början.
Vilka jag än kör så får jag inte riktigt både ljud och mikrofon att funka.
Hur ska det vara?

Mvh Ljud-nooben.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du förklara hur du kopplat ihop det för ansluter du via BT behövs inte ljudkortet och ansluter du via kabel så behöver du också ansluta en mikron och eftersom du inte nämner vilken mikrofon du kopplat in eller hur du kopplat den så blir det svårt att ge nått bättre råd än att du ska koppla in din mikrofon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ditt ljudkort har 6st utgångar på baksidan och de väljer du i par, 1-2, 3-4 och 5-6 och det är dessa som är märkta U46 Ch12, U46 Ch34 och U46 Ch56. Om du inte har någon enhet inkopplat på dessa utgångar så väljer du bara Högtalare U46. Hörlurarna antar jag att du kopplat in i "Headphone" på framsidan. Mikrofon ska du koppla in via XLR i ingången på framsidan som är märkt "CH 1/2" och "MIC IN", ser till att lilla brytaren med texten "MIC / LINE" står på MIC. Om du har en kondensatormikrofon som kräver 48V så trycker du in knappen märkt "+48V", om du har en dynamisk mikrofon så trycker du INTE in den. Som ingång i Windows väljer du "U46 Ch 12". Har du en mikrofon med 6,3mm kontakt så får du troligtvis skaffa en ny kabel eller adapter till XLR. Din andra ingång på framsidan som är märkt "CH 3/4" och "HI-Z / LINE" är för externa enheter som kopplas in i line level, samt "hi-impedance" enheter som t ex elgitarrer. Det finns en del mikrofoner som har hög impedans och kan köras i hi-z men det är inte vanligt. Berätta gärna vad du har för grejer i övrigt så är det lättare att hjälpa.