Önskar köpråd till ny dator under 25k, behöver begränsa mig

Permalänk

Önskar köpråd till ny dator under 25k, behöver begränsa mig

Hej.

Först vill jag börja med att tacka alla som läser detta och för alla potentiella råd.

Det börjar bli dags för mig att införskaffa en ny dator och skärm, då jag förväntar mig att min gamla trotjänare kommer få svårt att följa med mig vidare när det nu börjar närma sig 11 år till sommaren.

Moderkort: Z77
Processor: i5 3450
Grafikkort: Geforce GTX 670 2 gb
Ram: 8GB DDR3
SSD: Corsair Force 3 SSD 128 GB
HD Lagring: 2TB

Datorn används både till familjen (ärenden, lagring av fotografier/filmer) och till spel. Största anledningen till att jag över huvudet taget började titta efter en ny dator är dock att befintlig dator inte ser ut att klara minimirekommendationerna för Hogwarts legacy som jag har tänkt att spela tillsammans med dottern. Jag planerar även att spela Mass effect 4 när det väl släpps? Då jag är ett stort fan. Vidare börjar hårddiskarna snart vara fylla med bilder och filmer (finns också i molnet, men så mycket lättare att sortera och redigera på datorn).

Desto fler trådar jag läser och desto fler benchmarktester jag tittar på desto dyrare blir min korg och jag hamnar lätt ovanför både 25 och 30kkr. Även om jag med största sannolikhet inte behöver all den kraften. Jag har svårt att begränsa mig och är bortskämd av att haft en dator i 10+ år som fortfarande hänger med och klarar av de flesta spel jag spelar. (ME2-3, Skyrim, LOL, CIV).

Behov:
Ny Skärm
Dator som klarar av av Hogwarts Legacy (tillräcklig upplösning för att kunna njuta av upplevelsen)
Dator med minst 3TB lagring (SSD)
Dator som är "någorlunda framtidssäkrad", dvs. som även kommer att kunna klara av spel som kommer under närmaste år, framförallt ME4 när det väl kommer.

Prioriterar hållbarhet, och flyt, avskyr lagg och strul. Behöver jag lägga ut någon tusenlapp eller två extra så spelar det inte störst roll, men måste försöka vara lite klok.

Åter igen, tusen tack för er tid.

/Mc

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Tusen tack!

Är AMD mer prisvärda/hållbara än Intel idag på den här den nivån?

Permalänk
Medlem

Du verkar inte ha uppgraderat datorn på hela tiden. Ryzen 7600 är väldigt bra idag och du kan byta ut den om något år och behålla samma moderkort och minnen men om du bara tänkt bygga en dator och ha samma i 10 år igen så skulle jag nog valt 7800X3D när den kommer. Eller åtminstone 7700.

7600 är bra men 6 kärnor lär vara för lite om några år. Men som sagt kan du byta ut processorn så kan du byta den mot nyare när det behövs. Så jag tänker med mitt köp av 7600 att den ska klara sig 1-2 generationer och sedan bytas mot 9800X3D eller liknande i framtiden.

För grafikkort skulle jag säga att mycket VRAM är bra för att framtidssäkra. Det brukar vara det som mest hindrar en när korten blir väldigt gamla.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMrMammut:

Tusen tack!

Är AMD mer prisvärda/hållbara än Intel idag på den här den nivån?

Jag skulle säga att Intel är aningen bättre på båda punkterna. Intel har B760 moderkort billigare än AMDs B650 som är AMDs motsvarighet. Och förutom 13900k så kör intel inte på lika hög temp. AMD kör med 95 grader och även om de säger att det inte ska vara problem så är det osannolikt att de klarar sig i 10 år med den värmen. Jag tror de menar mer att de klarar sig garantiperioden ut.

AMD är mer uppgraderingsbart dock.

Intel verkar ha lite mindre strul dock. Jag har ett Alder Lake moderkort i min HTPC och det har varit stabilt som attan medan mitt AMD krånglar lite mer men inte så det är något jättestort problem.

Båda har för och nackdelar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Du verkar inte ha uppgraderat datorn på hela tiden. Ryzen 7600 är väldigt bra idag och du kan byta ut den om något år och behålla samma moderkort och minnen men om du bara tänkt bygga en dator och ha samma i 10 år igen så skulle jag nog valt 7800X3D när den kommer. Eller åtminstone 7700.

7600 är bra men 6 kärnor lär vara för lite om några år. Men som sagt kan du byta ut processorn så kan du byta den mot nyare när det behövs. Så jag tänker med mitt köp av 7600 att den ska klara sig 1-2 generationer och sedan bytas mot 9800X3D eller liknande i framtiden.

För grafikkort skulle jag säga att mycket VRAM är bra för att framtidssäkra. Det brukar vara det som mest hindrar en när korten blir väldigt gamla.

10 år till känns relativt ambitiöst, men jag hoppas att den ska kunna vara någorlunda relevant närmaste 5-6 åren i alla fall.

Skrivet av dagas:

Jag skulle säga att Intel är aningen bättre på båda punkterna. Intel har B760 moderkort billigare än AMDs B650 som är AMDs motsvarighet. Och förutom 13900k så kör intel inte på lika hög temp. AMD kör med 95 grader och även om de säger att det inte ska vara problem så är det osannolikt att de klarar sig i 10 år med den värmen. Jag tror de menar mer att de klarar sig garantiperioden ut.

AMD är mer uppgraderingsbart dock.

Intel verkar ha lite mindre strul dock. Jag har ett Alder Lake moderkort i min HTPC och det har varit stabilt som attan medan mitt AMD krånglar lite mer men inte så det är något jättestort problem.

Båda har för och nackdelar.

Datorn jag ägde tidigare så eldade jag upp moderkortet på efter 4 år och det var en AMD processor, men får nog skylla på mitt handhavande där.

Om man skulle valt Intels paket istället, är det då i7 13700k eller it 13600k som är bäst motsvarande?

Permalänk

När jag försöker själv

När jag försöker själv hamnar jag ungefär såhär,

https://www.inet.se/kundvagn/visa/6OQPAYoz93eN_pxIhX9Fx3LKM_s/mcmr

Men tror nog att jag med Scarebeos förslag uppfyller mina krav till mycket bättre pris. Som sagt, tusen tack

Permalänk
Medlem

@Scarabeo's förslag är kanon, även om det känns lite onödigt med 2 diskar istället för en dubbelt så stor som https://komponentkoll.se/produkt/1325113-crucial-p3-4000gb-m-... så sparar man en M.2 plats och kan ju partitionera disken om man vill ha dubbel-boot.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.