Hur håller du (som är en man) reda på och skyddar mobil, körkort, betalkort och nycklar

Permalänk

Hur håller du (som är en man) reda på och skyddar mobil, körkort, betalkort och nycklar

Lite beroende på vad man ska göra så behöver man ha med sig mobilen, körkortet, betalkort (kan vara bra som extra säkerhet) och nycklar till hus och bil. För många (som kanske främst definierar sig åt det kvinnliga hållet) är detta ett ickeproblem då alltsammans ryms i den vanligt förekommande handväskan. Handväska känns inte som ett alternativ för min egen del så hittills i mitt ganska långa liv har jag löst det genom att ha mobilen i ett plånboksfodral där även körkort och betalkort får husera. Resten har åkt ner i fickorna.

Problemet som jag vill lösa är att jag tycker inte om plånboksfodral. Det är praktiskt och det skyddar mobilen... ja, men mobilen blir "bulkig" och den blir svår att ladda trådlöst. Utan plånboksfodral så riskerar man även att repa mobilen känns det som.

Jag är beredd att pröva något nytt. Ska man gå över till ett vanligt mobilskal kanske... Google Pay använder jag redan så jag kanske kan klara mig utan betalkort. Nycklar måste jag ha. Bilnyckel brukar jag sällan glömma då bilen inte öppnar sig om jag inte har nyckeln på mig. Jag hatar ifall jag skulle glömma ha med mig något av ovanstående nödvändigheter.

Jag är intresserad av att höra hur du har löst det hela och gärna hur du tänker när det gäller att skydda din mobil mot olika skador.

För ordningens skull så kollade jag även med ChatGPT:

Skrivet av ChatGPT:

En möjlig lösning för dig kan vara att använda en bärbar plånbok. Dessa plånböcker är vanligtvis tillverkade av tyg eller läder och har plats för mobiltelefonen, körkortet, betalkorten och nycklarna. Bärbar plånbok är praktiskt och du kan bära den i din ficka eller runt halsen. Du kan också överväga att använda ett mobilskal med kortfack, så du kan ha med dig dina viktigaste kort och nycklar samtidigt som du skyddar din telefon. Google Pay är en bra alternativ till traditionella betalkort och det minskar risken för att du glömmer bort att ta med dig ditt betalkort.

Skrivet av Mig:

Men finns det verkligen mobilskal där man kan ha med sig nycklar?

Skrivet av ChatGPT:

Ja, det finns mobilskal med kortfack och fickor för nycklar tillgängliga på marknaden. Dessa mobilskal har ofta utskjutbara eller fällbara delar som gör det möjligt att bära nycklar och andra små föremål. Du kan också överväga att använda en kombination av ett mobilskal och en separat nyckelring eller en liten plånbok. Det beror på dina personliga behov och preferenser. Det viktigaste är att du hittar en lösning som är praktisk, bekväm och säker för dina viktigaste föremål.

Hmmm... Plånbok? Det har jag inte använt på ganska många år...

Permalänk
Medlem

Jag har en plånbok där jag förvarar mina olika kort. Bankkort, körkort, bibliotekskort, båtbehörighetskort, busskort. Kontanter har jag i princip aldrig, men just nu finns det en tjuga i plånboken eftersom jag fick det som mellanskillnad när fel belopp knappades in vid ett köp i en butik. Plånboken har också en liten ficka med dragkedja, som nog är tänkt för mynt, men där jag i stället stoppar ner lägenhetsnyckeln (det är en enkel, "naken" nyckel utan några ringar eller nåt annat, så den ligger platt och fint).

Plånboken är av klassisk typ, med fack på båda sidor om en vikbar mitt, och ett stort sedelfack längs "utsidan".

Om jag ska ut med bilen så tar jag med mig bilnyckeln, och eftersom jag alltid bär plagg med framsidesfickor som kan stängas med dragkedja (sommartid kortbyxor med minst två dragkedjefickor, och under resten av året alltid antingen långbyxor med minst två dragkedjefickor eller en fleecetröja/jacka med minst två dragkedjefickor), så förvaras plånbok, bilnyckel och annat som ska vara säkert i en sån. Mobilen i den andra. Alltid!

Mobilen har jag i ett fodral med "lock", och där finns enbart mobilen. Skulle aldrig falla mig in att stoppa in andra saker i det. Mobilen är mobil, inte ett packdjur.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Plånbok och byxficka har funkat för mig i 30 år.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Plånbok och byxficka har funkat för mig i 30 år.

Instämmer. Plånbok i bröstficka på jackan, mobilen i vänstra byxfickan, nycklar i högra ytterfickan på jackan. Ser dock alltid till att jackor jag köper har dragkedja/motsvarande på fickor så man kan undvika att nåt trillar ut när man exempelvis är ute i skogen med hunden eller nåt liknande.

Mobilskal är för fegisar/klumpiga människor.

Permalänk
Medlem

Till skillnad från kvinnors kläder har vi män fickor. Mobilen med korten i mobilfordralet i en ficka och nycklarna i den andra fickan.

Permalänk
Medlem

Vänster byxficka: mobil
Höger byxficka: snus, hörlurar och korthållare för körkort/kreditkort/det nödvändiga i kortväg.
Bilnyckel i bakfickan eller jackfickan.
Övriga nycklar i jackficka alternativt kvar i bilen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har nästan alltid byxor med ficka på benen oxå.
Så har plånbok(vanlig men en ganska liten) i benficka, telefon i en ficka ensam. För att inte repas. Hemnycklar o snus i en ficka.
Bilnyckel i benficka.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Nycklar - Ficka
Plånbok - What? Is this some kind of boomer thing i am to millenial to understand?
Mobiltelefon + ID-kort i ficka under eller i skalet. Betal/kreditkort är kontaktlösa och bor i telefonen.

Det handlar om att vara så lätt på fötterna som möjligt, och ju mindre grejer att hålla koll på ju bättre

De få gångerna jag behöver andra kort så har jag en extremt nätt hållare för ~6st kort.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Vad är ni för psykopater som har mobilen i vänster byxficka?

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Telefon vänster byxficka.
Nycklar höger byxficka.
Klassisk lite för tjock plånbok vänster jackficka.
Bilnycklar bröstficka jacka

En varm sommardag när jackan stannar hemma så hamnar bilnycklarna i samma ficka som nycklarna, och plånboken hamnar i en bakficka.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

"Becknarväska" är jävligt behändigt Går väl iofs att jämföra med en handväska, så det kanske går bort för dig.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Alla herrkläder har fickor. Stora frågan är varför damkläder aldrig har det?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Två lösa kort i ena byxfickan (körkort och betalkort), mobil utan skal i andra.
Snusdosa i jackficka, om jag tar av mig jackan följer snusdosan med i handen och läggs på nästa form av bord jag kommer till.
Nycklar i jackfickan.

Har även med mig hörlurar som ligger i en innerficka i jackan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Alla herrkläder har fickor. Stora frågan är varför damkläder aldrig har det?

Hur ska du sälja väskor om alla springer runt med fickor som är tillräckligt stora?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Plånbok i vänster bakficka, bil nycklar i höger bakficka(bakfickorna kan tommas och ha på bordet om man sitter ned).
Vänster fram mobil och höger fram hemnycklar. Har man jacka kan sakerna i bakfickan läggas i jackfickorna.

Jag har koll på mobilen och håller inte på som de flesta och tappar den i backen i tid och otid. Så den klarar sig rätt bra utan skydd. min nuvarande samsung s10e kom med ett skärmskydd som nu börjar bli slitet men det är nog sämre mot repor än skärmglaset och mobilen börjar dessutom bli lite gammal nu så det är kanske dags att ta bort det och köra på vanliga glaset de sista åren.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Plånbok och byxficka har funkat för mig i 30 år.

Plus jackfickor om det är väder som tillåter att man bär jacka.

Permalänk
Medlem

Mobil i höger byxficka.
Bilnyckel och nyckelknippa i vänster ficka
Plånbok med ett par tre, fyra kort i bakfickan.
Har jag byxor med ficka på benet (ofta) så ligger plånboken där istället.

Jag litar inte på folk som har nycklar och grejer i jackfickor, på tok för lätt att glömma bort vilken jacka dom ligger i osv.

Permalänk
Medlem

Mobilen med tunt skal och skärmskydd i ena fickan, kreditkortsfodral och nyckel/nycklar i andra fickan. Bilnyckel i jackfickan om jag har en jacka, annars i byxfickan med.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Mobilen i ena fickan med bumperskal skärmskydd, nycklar i andra plånkan i bakfickan med diverse kort i.

Mobil och nycklar aldrig i samma ficka!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

I regel ett icke problem pga tunna jackor vår, sommar och tjocka höst vinter.

Men snackar vi 30+ och shorts + tshirt är det enda alternativet fanny pack. I den värmen försvinner eventuella stilregler och överlevnad är prio.

Permalänk
Medlem

Till vardaga:
Jobbmobil i höger byxficka
Jobbnycklar i vänster byxficka
Privat mnobil på skrivbordet
Plånbok i metall och hemmanycklar i min ryggsäck

När jag är ledig så har jag mobil i höger byxficka eller i jackan och plånbok i jackan eller vänster byxficka.
HAr digiatlt lås hem så jag behöver inte hem nycklarna med mig.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Lite beroende på vad man ska göra så behöver man ha med sig mobilen, körkortet, betalkort (kan vara bra som extra säkerhet) och nycklar till hus och bil. För många (som kanske främst definierar sig åt det kvinnliga hållet) är detta ett ickeproblem då alltsammans ryms i den vanligt förekommande handväskan. Handväska känns inte som ett alternativ för min egen del så hittills i mitt ganska långa liv har jag löst det genom att ha mobilen i ett plånboksfodral där även körkort och betalkort får husera. Resten har åkt ner i fickorna.

Problemet som jag vill lösa är att jag tycker inte om plånboksfodral. Det är praktiskt och det skyddar mobilen... ja, men mobilen blir "bulkig" och den blir svår att ladda trådlöst. Utan plånboksfodral så riskerar man även att repa mobilen känns det som.

Jag är beredd att pröva något nytt. Ska man gå över till ett vanligt mobilskal kanske... Google Pay använder jag redan så jag kanske kan klara mig utan betalkort. Nycklar måste jag ha. Bilnyckel brukar jag sällan glömma då bilen inte öppnar sig om jag inte har nyckeln på mig. Jag hatar ifall jag skulle glömma ha med mig något av ovanstående nödvändigheter.

Jag är intresserad av att höra hur du har löst det hela och gärna hur du tänker när det gäller att skydda din mobil mot olika skador.

För ordningens skull så kollade jag även med ChatGPT:

Hmmm... Plånbok? Det har jag inte använt på ganska många år...

Liten plånbok i framfickan med betalkort. Inga mynt tillåtna. Nycklar i samma ficka.
Mobilen är i andra framfickan. Variera mellan höger och vänster för att slippa fula märken i jeansen.
Fungerat bra i ~25 år.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Plånboksfodral i avvaktan på digitalt körkort. Därefter slopar jag alla kort inklusive bankkort. Kvar blir bara fysiska nycklar och mobilen. Till viss del har jag slopat fysisk nyckel också, men jag vill behålla en nyckel tills vidare.

Permalänk
Medlem

På vintern plånbok och nycklar i vinterjackan, mobil/snus i fickan. På sommaren allt i becknarväskan.

Permalänk
Avstängd

Byxor:
Höger: Nycklar
Vänster: Plånbok (mycket tunn)

Jacka:
Vänster: Mobil
Höger: Misc (t.ex. näsdukar)

Shoppar med ryggsäck, gjort det långt innan vi skulle minska plastanvändningen

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem

Använder i princip alltid ryggsäck om jag inte cyklar, väljer storlek efter hur mycket prylar jag behöver ha med mig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har alltid plånbok i bröstficka i jackan, tar aldrig ur den därifrån om jag inte är och handlar, använder hellre mobilen för betalning om jag vet att det går.

Nycklar har jag alltid i vänster jackficka som alltid är låst om jag inte ska ta upp mina nycklar. Lägger inte av nycklarna när jag kommer hem utan de får ligga kvar i jackfickan.

Mobilen ligger alltid i vänster byxficka, aldrig någon annan ficka.

Om jag är ute med mountainbiken så har jag oftast allting i min ryggsäck i diverse fack.

Permalänk
Medlem

Plånbok + mobil i höger byxficka och nyckelknippa + bilnycklar i vänster byxficka, kör bara stötskal på telefonen

Köper i princip bara byxor med dragkedjor till byxfickorna.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ni som har mobil i vänster ficka.
Är ni högerhänta?
Varför vänster ficka? Tar ni upp telefonen o byter hand för att göra nåt på den?
Eller använder ni vänster hand för mobilfipplande?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Vad är ni för psykopater som har mobilen i vänster byxficka?

Exakt. Vänster bakficka är till för snus, har alltid varit.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"