Intel kontrar AMD Ryzen Threadripper med "Sapphire Rapids" och 56 kärnor

Permalänk
Melding Plague

Intel kontrar AMD Ryzen Threadripper med "Sapphire Rapids" och 56 kärnor

Efter år av ökenvandring är Intel på väg tillbaka till HEDT-segmentets toppskikt, med 56 kärnor av arkitekturen Golden Cove.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir troligen en 3435x vill ha många pci-e linor & internminne bryr mig ej om antal kärnor klarar mig finfint på 16 hoppas på edsff oxå så man slipper m.2 & självklart ska det vara thunderbolt, cxl?, men man får väl se vad priserna blir oxå, risken är att det blir hutlöst dyrt men en får se. (beror på vad moderkorten har att erbjuda mer intressant än antal cpukärnor)
2xxx serien känns som en lika bantad serie som x99 & x299 så ej intressant för mig.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Har en Threadripper 3975WX på jobbet som får jobba på något år till. Men bra att Intel kanske kan konkurrera, priserna tog ju ett rejält steg upp för 5000WX serien.

Permalänk
Medlem

Villhöver 😉

Permalänk
Medlem

Gjorde en liten beräkning. Jag vet att Intels och AMDs TDP inte går att jämföra rakt av, men det ser ändå ut som att Intel fortsatt behöver pressa strömbudgeten för att konkurrera:

Vid en snabb googling hittade jag ingen siffra på hur Sapphire Rapids IPC står sig mot AMDs alternativ, så sista kolumnen som kanske är den intressantaste lämnar jag tsv.

(Om någon känner till en praktisk formel för att konvertera mellan AMDs och Intels TDP så säg till)

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Gjorde en liten beräkning. Jag vet att Intels och AMDs TDP inte går att jämföra rakt av, men det ser ändå ut som att Intel fortsatt behöver pressa strömbudgeten för att konkurrera:

<Uppladdad bildlänk>

Vid en snabb googling hittade jag ingen siffra på hur Sapphire Rapids IPC står sig mot AMDs alternativ, så sista kolumnen som kanske är den intressantaste lämnar jag tsv.

(Om någon känner till en praktisk formel för att konvertera mellan AMDs och Intels TDP så säg till)

du borde kunna kolla på alder lake är ju samma golden core kärnor

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Tidigare var jag en av dem som sa att det fanns behov av mer datakraft på klient sidan. Och en massa personer sa att de både kunde multitaska med både Microsoft Paint och Notepad eller liknande program samtidigt med deras 4 core utan det flaskade och det inte fanns behov av något kraftfullare på klientsidan.

Det jag idag ifrågasätter med Hedt är priset för ett "vettigt system". Det känns som att det är extremt få användare som budgeten inte sprängs innan de behöver byta från mainstream plattformarna.

Och inom företag så kör man ofta med serverprylar. Kvar ser jag viss workstation arbete på företag. Men jag tycker allt fler företag tvingar på oss laptops, vi arbetare kan klaga hur mycket som helst. De på företag säger ni får jobba på annat sätt.

Med det sagt så tror jag säkert Intel och AMD Hedt är grymma. Men om vi pratar om en dekstop som kostar norr om 100 000kr (med all ram, ssd, grafikkort etc) så blir den väldigt nischad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tidigare var jag en av dem som sa att det fanns behov av mer datakraft på klient sidan. Och en massa personer sa att de både kunde multitaska med både Microsoft Paint och Notepad eller liknande program samtidigt med deras 4 core utan det flaskade och det inte fanns behov av något kraftfullare på klientsidan.

Det jag idag ifrågasätter med Hedt är priset för ett "vettigt system". Det känns som att det är extremt få användare som budgeten inte sprängs innan de behöver byta från mainstream plattformarna.

Och inom företag så kör man ofta med serverprylar. Kvar ser jag viss workstation arbete på företag. Men jag tycker allt fler företag tvingar på oss laptops, vi arbetare kan klaga hur mycket som helst. De på företag säger ni får jobba på annat sätt.

Med det sagt så tror jag säkert Intel och AMD Hedt är grymma. Men om vi pratar om en dekstop som kostar norr om 100 000kr (med all ram, ssd, grafikkort etc) så blir den väldigt nischad.

precis som speldatorer oxå ganska nichat. men nåt vi data nördar gillar ändå.
idag har priserna för moderkort & grafikkort blivit så dyrt att det nog inte är så stor skillnad att bygga en kraftfull server eller spelpc längre, på spelkort massa rgb & annat lull lull (mest pga grafikkortpriserna så klart, men även moderkorten har priser som närmar sig riktiga serverkort)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare

Skulle hävda att detta om någon slutgiltigt sätter spiken i kistan för vad vi tidigare kallade "HEDT".

Xeon-modeller med "W" i namnet har funnits sedan Sandy Bridge i alla fall och denna "HEDT" plattform verkar ju vara exakt det som tidigare kallades "Workstation Xeon".

Skillnaden mellan HEDT och Workstation Xeon var att den förra var betydligt mer lik konsumentplattformarna, fler kärnor än konsumentdelen men fortfarande fokus på väldigt hög prestanda per kärna. Intel saknade väl hela tiden ECC-stöd i deras HEDT-plattform, oavsett hade man i alla fall inte i närheten samma maximala RAM-kapacitet på HEDT som för Workstation Xeon.

Är i.o.f.s. fullt vettigt. Workstation Xeon hade och har fortfarande en nisch att fylla. Den traditionella HEDT-plattformen vore en trådsmal nisch sedan Intel/AMD införde "9" nivån i deras konsumentplattform.

Skrivet av Oegat:

Gjorde en liten beräkning. Jag vet att Intels och AMDs TDP inte går att jämföra rakt av, men det ser ändå ut som att Intel fortsatt behöver pressa strömbudgeten för att konkurrera:

<Uppladdad bildlänk>

Vid en snabb googling hittade jag ingen siffra på hur Sapphire Rapids IPC står sig mot AMDs alternativ, så sista kolumnen som kanske är den intressantaste lämnar jag tsv.

(Om någon känner till en praktisk formel för att konvertera mellan AMDs och Intels TDP så säg till)

Vad det gäller IPC ligger Raptor Cove och Zen4 väldigt nära. I SweC "prestanda vid samma frekvens" är Raptor Cove 0 till 8 % snabbare (3,5 % i genomsnitt över de 3 tester man gjorde).

Detta stämmer väl överens med denna där hela SPEC2017 körts vid samma frekvens (är det något som står ut där är hur fantastiskt bra Gracemont kärnorna klarar sig i SPECint delen!)

Där är fördelen 0,6 % i SPECint (väl inom felmarginal) och 4,1 % i SPECfp

TDP är ett (nästan) helt meningslöst jämförelsetal och det går definitivt inte att extrapolera mellan konsumentplattformar och serverplattformar.

Vad 125 W TDP säger för t.ex. 13900K är att systemet kommer fungera (vara stabilt) om man har en kylare som klarar en steady-state på 125 W. I det läget kommer CPUn dra just 125 W (termodynamikens första huvudsats). Ingen lär ha ett 13900K system där kylare bara klarar 125 W.

Samma gäller ju AMDs 7000-serie, 7950X må ha en TDP på 170 W, men går inte att från den siffran "räkna" ut att det är fullt möjligt att få en steady-state effekt på >200 W givet tillräckligt kraftig kylare.

Enda TDP säger är: detta är minsta kyleffekt man måste ha för att systemet ska vara stabilt. Konsumentplattformarna kommer underprestera med en kylare som bara fixar TDP.

Kikade på lite tester av serverplattformar. Där är TDP generellt sett betydligt högre och den verkar vara satt på en nivå så att CPUn i praktiken har en peak-effekt rätt nära TDP. Genomsnittlig effekt, när alla kärnor jobbar, ligger i de tester jag hittade en liten bit under TDP. D.v.s. TDP för servers är satt för att hantera förväntad last, vilket har en rätt annorlunda profil jämfört med desktop. Servers är inte alls lika optimerade för race-to-sleep.

Så på serverplattformarna är TDP en långt bättre mått på faktiskt/förväntad effekt under full last än för desktop. Det som har stört fel i din överslagsberäkning är nog att använda basfrekvens som mått på faktiskt frekvens. Är inte hundra på hur AMD sätter sin baskfrekvens, men Intel sätter basfrekvensen till den lägsta garanterade all-core frekvensen vid max TDP effekt och värsta tänkbara scenario (antagligen något AVX-512 jox).

För majoriteten av fallen är ju all-core frekvensen rätt mycket högre, relativt sett, både för Intel och AMD även för servers. Tar man föregångaren till Xeon 3400 serien, t.ex. W-3275M, så har den en basfrekvens på 2,5 GHz, max boost frekvens på 4,6 GHz och en praktiskt all-core frekvens på 3,4 GHz (36 % högre än basfrekvens).

Men tester mellan Sapphire Rapids och Genoa verkar vara rätt överens: generellt sett är Genoa snabbare, men Sapphire Rapids (som är löjligt försenad, den var ju tänkt att gå upp mot Rome...) har överraskande bra prestanda i de områden som det finns någon form av accelerator.

Inte har varit väldigt bra på att integrera OneAPI stöd i olika programvaror. Fokus har varit AI och är också där Sapphire Rapids uppvisar bäst prestanda. Kort och gott, man måste känna till sitt use-case för att välja system. Det är långt viktigare än tidigare då det blivit mycket större variation i relativ prestanda mellan plattformar beroende på arbetslast.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Åter igen dessa "effektiva klockfrekvenser". Man blir ju bara ledsen.

Skriv åtminstone "effektiv frekvens" så är det ju mer begripligt. En klocka svänger med endast en fysikalisk frekvens och ingen annan. Den Kan inte både vara 2400 MHz och effektiva 4800 MHz. Den effektiva delen är helt frikopplad från klockfrekvensen och sambandet är godtyckligt från fall till fall.

Permalänk
Medlem

Vad för cores handlar det om, blandning av E/P?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ase:

du borde kunna kolla på alder lake är ju samma golden core kärnor

Det är samma mikroarkitektur, men Raptor Cove har 60 % större L2$ jämfört med Golden Cove. Sapphire Rapids verkar vara en Raptor Cove.

Sen är L3$ rejält olika mellan Intels server-plattform och deras konsumentplattform. Så lite lurigt att veta hur det påverkar IPC, lär dock inte handla om några stora skillnaden. Ett par procentenheter kanske.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är samma mikroarkitektur, men Raptor Cove har 60 % större L2$ jämfört med Golden Cove. Sapphire Rapids verkar vara en Raptor Cove.

Sen är L3$ rejält olika mellan Intels server-plattform och deras konsumentplattform. Så lite lurigt att veta hur det påverkar IPC, lär dock inte handla om några stora skillnaden. Ett par procentenheter kanske.

är golden core i saphire rapids. Raptor core i nästa emerald rapids, ska komma i höst om jag minns rätt,(samma sockel/moderkort) sen blir det ny arkitektur efter detta (granite rapids) 2024 är väl då de börjar vara i fas igen

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ase:

är golden core i saphire rapids raptor cove i nästa granite rapids eller nåt liknande ska komma nästa år om jag minns rätt, sen blir det ny arkitektur efter detta

Stämmer det?

Är väl ändå Ice Lake SP som är 3rd Gen Intel Xeon, och således Sapphire Rapids som är 4th Gen Intel Xeon. Detta kommer ju från Intel och där står det 2 MB L2$, mot 1,25 L2$ (som användes i Sunny Cove (Ice Lake) till Golden Cove (Alder Lake)).

Konsumentplattformarna har sedan 2-2,5 MB L3$ per kärna (varierar mellan modeller), fast det i en ring-buss. Sapphire Rapids verkar ha 1,875 MB per kärna och SP-plattformen kör med en mesh.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Stämmer det?

Är väl ändå Ice Lake SP som är 3rd Gen Intel Xeon, och således Sapphire Rapids som är 4th Gen Intel Xeon. Detta kommer ju från Intel och där står det 2 MB L2$, mot 1,25 L2$ (som användes i Sunny Cove (Ice Lake) till Golden Cove (Alder Lake)).

https://www.nextplatform.com/wp-content/uploads/2023/01/intel-sapphire-rapids-versus-ice-lake-table.jpg

Konsumentplattformarna har sedan 2-2,5 MB L3$ per kärna (varierar mellan modeller), fast det i en ring-buss. Sapphire Rapids verkar ha 1,875 MB per kärna och SP-plattformen kör med en mesh.

saxat från toms hardware
"Intel's flagship Xeon W3495X CPU packs 56 high-performance Golden Cove cores and a massive 105MB L3 cache. It runs at a default clock of 1.90 GHz and can accelerate to 4.80 GHz when possible, so expect it to offer quite decent performance. Meanwhile, the sample listed in the Geekbench 5 database ran at around 3.20 GHz (which is too low). It allegedly also used a quad-channel memory subsystem, so we shouldn't come to any serious conclusions about the CPUs' performance. "
https://www.tomshardware.com/news/intel-return-to-hedt-xeon-w...
MVH Arne
P.S har aldrig sagt gen3 vet att saphire rapids är gen4 som jag skrev emerald rapids får raptor cove

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ase:

saxat från toms hardware
"Intel's flagship Xeon W3495X CPU packs 56 high-performance Golden Cove cores and a massive 105MB L3 cache. It runs at a default clock of 1.90 GHz and can accelerate to 4.80 GHz when possible, so expect it to offer quite decent performance. Meanwhile, the sample listed in the Geekbench 5 database ran at around 3.20 GHz (which is too low). It allegedly also used a quad-channel memory subsystem, so we shouldn't come to any serious conclusions about the CPUs' performance. "
https://www.tomshardware.com/news/intel-return-to-hedt-xeon-w...
MVH Arne

Tror detta bara visar att det kan bli förvirrande / fel när man använder namn på saker som egentligen bara är interna projektnamn.

Kan mycket väl vara så att server versionen av CPU-kärnan bara finns i en form (är nog väldigt sannolikt att så är fallet), huruvida Intel kallande den "Golden Cove" , "Raptor Cove" eller något annat internt kanske inte är känt på "utsidan".

D.v.s fullt möjligt att "Raptor Cove" är en variant av server-versionen av den mikroarkitektur som används både i Golden Cove och Raptor Cove.

Vad vi vet är detta: CPU-kärnorna, oavsett vad de heter intern hos Intel, i Sapphire Rapids är mer lik CPU-kärnorna i Raptor Cove än i Golden Cove

SPEC2017 siffrorna visar också att det finns en liten skillnad i "IPC" mellan Golden Cove och Raptor Cove. Den lär helt komma från den större cache:en i Raptor Cove, för av allt att döma har de identisk mikroarkitektur i övrig.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror detta bara visar att det kan bli förvirrande / fel när man använder namn på saker som egentligen bara är interna projektnamn.

Kan mycket väl vara så att server versionen av CPU-kärnan bara finns i en form (är nog väldigt sannolikt att så är fallet), huruvida Intel kallande den "Golden Cove" , "Raptor Cove" eller något annat internt kanske inte är känt på "utsidan".

D.v.s fullt möjligt att "Raptor Cove" är en variant av server-versionen av den mikroarkitektur som används både i Golden Cove och Raptor Cove.

Vad vi vet är detta: CPU-kärnorna, oavsett vad de heter intern hos Intel, i Sapphire Rapids är mer lik CPU-kärnorna i Raptor Cove än i Golden Cove

SPEC2017 siffrorna visar också att det finns en liten skillnad i "IPC" mellan Golden Cove och Raptor Cove. Den lär helt komma från den större cache:en i Raptor Cove, för av allt att döma har de identisk mikroarkitektur i övrig.

Jopp mer cashe än i konsumentprodukter men så har det alltid varit med hedt processorer så håller med dig om att det kan vara förvirrande, granite rapid blir en refresh av saphire rapids vid årsskiftet (precis som raptor lake var för alder lake på konsumentsidan MVH Arne
P.S hoppas verkligen de inte handikappar moderkorten som de gjorde med x299 plattformen, men de kommer ju med 2 varianter så jag håller hoppet uppe denna gång, men det visar sig.
P.S.S vad jag vet har intel alltid haft ecc stöd på hedt plattformarna åtminstånde sen x79

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Nu när AMD är på väg ut med 96 kärnor och ARM-konkurrensen ökar så lär ju dessa vara nästan döda vid ankomst, eller?

Jag ser inte riktigt vad de tillför på marknaden förutom att vara bättre än Intels gamla chip

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu när AMD är på väg ut med 96 kärnor och ARM-konkurrensen ökar så lär ju dessa vara nästan döda vid ankomst, eller?

Jag ser inte riktigt vad de tillför på marknaden förutom att vara bättre än Intels gamla chip

man slipper amd räcker att man har det i spelkonsollen,(skämt) sen är konkurrens bra för att ge ett ärligt svar kolla bara amds hittepå priser på deras sensate threadripper

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu när AMD är på väg ut med 96 kärnor och ARM-konkurrensen ökar så lär ju dessa vara nästan döda vid ankomst, eller?

Jag ser inte riktigt vad de tillför på marknaden förutom att vara bättre än Intels gamla chip

Ja, Sapphire Rapids är ju rätt så försenad, så den står sig inte riktigt lika bra som om den lanserats tidigare som tänkt. Men samtidigt så är antalet kärnor inte allt som spelar roll, AMD har ofta bra hårdvara men är sämre på mjukvara och annat runt omkring. Och ARM har ju "nackdelen" att inte vara x86-kompatibel, så det lär ändå finnas en marknad för Sapphire Rapids.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu när AMD är på väg ut med 96 kärnor och ARM-konkurrensen ökar så lär ju dessa vara nästan döda vid ankomst, eller?

Inte alls, antal kärnor är inte allt. Prestanda per kärna men framförallt pris för plattform kan absolut väga till intels fördel, även om det senare kanske är att hoppas på för mycket. Som swec brukar vara förtjusta i att säga, alla produkter kan vara utmärkta om priset är rätt.

När Threadripper 1950X kom 2017 var det ett stort steg för HEDT med fler kärnor till lägre pris (16 kärnor för 9000 kr - nästan som idag!). Utvecklingen sedan dess har tyvärr varit fler kärnor för högre pris, vilket gjort att HEDT förlorat i sin relevans hos entusiastmarknaden. Det borde finnas utrymme för någon av intel/AMD att åter pressa gränserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu när AMD är på väg ut med 96 kärnor och ARM-konkurrensen ökar så lär ju dessa vara nästan döda vid ankomst, eller?

Jag ser inte riktigt vad de tillför på marknaden förutom att vara bättre än Intels gamla chip

många program har bekymmer med 64 kärnor & dessutom finns det flera program där man betalar per cpu kärna så är inte allt med antal kärnor kan dra iväg i pris för mjukvara med MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Vad för cores handlar det om, blandning av E/P?

bara performance core i xeon produkter i denna generation, inga e cores MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

TDP är ett (nästan) helt meningslöst jämförelsetal och det går definitivt inte att extrapolera mellan konsumentplattformar och serverplattformar.

Jo jag vet att det är ett dåligt mått. Det du säger om server vs. konsument illustreras delvis av jämförelsen mellan 5995wx och EPYC 7763 i min tabell, även WX inte är för "konsument". Samma antal kärnor, TDP, IO-resurser och arkitektur, men 10 %-enheter skillnad i vilken basklocka den anses klara inom spec (2.7 vs 2.45GHz). Skillnaden i effekt/core*clock är ju fortsatt större mellan dessa och Intel, än mellan 5995wx och 7763.

Skälet till att jag tog med 5995wx var just att den nog ligger närmare Intels alternativ i avsett användande. Samtidigt tyckte jag det var relevant att ta med serverprollarna eftersom dessa ligger närmare 3945x i basklocka, som jag fann oväntat låg hos Intel just givet att den inte marknadsförs mot server.

Citat:

Vad 125 W TDP säger för t.ex. 13900K är att systemet kommer fungera (vara stabilt) om man har en kylare som klarar en steady-state på 125 W. I det läget kommer CPUn dra just 125 W (termodynamikens första huvudsats). Ingen lär ha ett 13900K system där kylare bara klarar 125 W.

Samma gäller ju AMDs 7000-serie, 7950X må ha en TDP på 170 W, men går inte att från den siffran "räkna" ut att det är fullt möjligt att få en steady-state effekt på >200 W givet tillräckligt kraftig kylare.

Enda TDP säger är: detta är minsta kyleffekt man måste ha för att systemet ska vara stabilt. Konsumentplattformarna kommer underprestera med en kylare som bara fixar TDP.

Kikade på lite tester av serverplattformar. Där är TDP generellt sett betydligt högre och den verkar vara satt på en nivå så att CPUn i praktiken har en peak-effekt rätt nära TDP. Genomsnittlig effekt, när alla kärnor jobbar, ligger i de tester jag hittade en liten bit under TDP. D.v.s. TDP för servers är satt för att hantera förväntad last, vilket har en rätt annorlunda profil jämfört med desktop. Servers är inte alls lika optimerade för race-to-sleep.

Absolut, men med detta i åtanke, om vi betraktar 3945x som en konsumentplattform så blir väl dess 350w enligt den logiken ett mer konservativt mått än motsvarande på EPYC, dvs. vi kan vänta oss ännu mer effektutveckling än så för samma prestanda, jämfört med om den varit en serverprolle? Såvida inte Intel frångår principen du beskriver och sätter TDP mer aggressivt för denna, vilket ju faller tillbaka på det vi redan konstaterat att TDP är svårt att jämföra rakt av.

Citat:

Så på serverplattformarna är TDP en långt bättre mått på faktiskt/förväntad effekt under full last än för desktop. Det som har stört fel i din överslagsberäkning är nog att använda basfrekvens som mått på faktiskt frekvens. Är inte hundra på hur AMD sätter sin baskfrekvens, men Intel sätter basfrekvensen till den lägsta garanterade all-core frekvensen vid max TDP effekt och värsta tänkbara scenario (antagligen något AVX-512 jox).

(min fetning ovan) Mitt antagande har varit att AMD och Intel gör likadant här, åtminstone i serversegmentet. Det stämmer också med mina tester med min EPYC 7443p. Eller nästan, kör jag Prime95 small FFT (den varmaste last jag kan framkalla) på alla kärnor på 7443p så ligger klockan enligt /proc/cpuinfo i Linux på 2960MHz all-core, ca 100MHz över den specade basklockan (2850). Alla andra laster jag testat har klarat högre all-core. Men du gör en bra poäng ang. AVX-512, Milan har vad jag vet inte dessa instruktioner så det är möjligt att Intels worst case är varmare än Milans pga detta (Genoa har dem dock).

I alla fall, jag tycker inte det är så fel att använda basklockan för jämförelse. Det är ju den enda specade klockfrekvens som har något som helst med TDP att göra, precis som du skriver, medan faktisk frekvens kommer att variera med kylning mm. Mitt syfte var inte att jämföra faktiska användarfall, utan mer konstatera att det fortsatt verkar finnas ett rejält gap i energieffektivitet mellan Intel (P-cores) och AMD. För det ändamålet tycker jag att specarna är fullt tillräckliga, de visar ändå något om vilken energieffektivitet tillverkarna vågar utlova.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Villhöver 😉

Lugn, bara lugn...
Dom är inte släppta ännu, så vi hinner skramla ihop pluring utanför ICA. Om vi nu inte säljer en njure, eller två

Sorry!
Kunde inte låta bli....

Skrivet av Ase:

många program har bekymmer med 64 kärnor & dessutom finns det flera program där man betalar per cpu kärna så är inte allt med antal kärnor kan dra iväg i pris för mjukvara med MVH Arne

Enda jag känner till är Server OS. Å ja, det kan bli dyrt i längden beroende på licens modell.

Är inte länge sedan 32-kärnor var en gräns, men normalt är väl att av 96-kärnor så används endast 64-kärnor i programmet. Om gränsen är 64-kärnor, som ex.

Skrivet av Ase:

bara performance core i xeon produkter i denna generation, inga e cores MVH Arne

Tänk dig licens modellen och dess kostnad med e-cores
Så tror inte att det inom överskådlig framtid kommer e-core, såvida inte Intel kan få igenom att licenser tar hänsyn till e-cores.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Oegat:

Jo jag vet att det är ett dåligt mått. Det du säger om server vs. konsument illustreras delvis av jämförelsen mellan 5995wx och EPYC 7763 i min tabell, även WX inte är för "konsument". Samma antal kärnor, TDP, IO-resurser och arkitektur, men 10 %-enheter skillnad i vilken basklocka den anses klara inom spec (2.7 vs 2.45GHz). Skillnaden i effekt/core*clock är ju fortsatt större mellan dessa och Intel, än mellan 5995wx och 7763.

Skälet till att jag tog med 5995wx var just att den nog ligger närmare Intels alternativ i avsett användande. Samtidigt tyckte jag det var relevant att ta med serverprollarna eftersom dessa ligger närmare 3945x i basklocka, som jag fann oväntat låg hos Intel just givet att den inte marknadsförs mot server.

Absolut, men med detta i åtanke, om vi betraktar 3945x som en konsumentplattform så blir väl dess 350w enligt den logiken ett mer konservativt mått än motsvarande på EPYC, dvs. vi kan vänta oss ännu mer effektutveckling än så för samma prestanda, jämfört med om den varit en serverprolle? Såvida inte Intel frångår principen du beskriver och sätter TDP mer aggressivt för denna, vilket ju faller tillbaka på det vi redan konstaterat att TDP är svårt att jämföra rakt av.

(min fetning ovan) Mitt antagande har varit att AMD och Intel gör likadant här, åtminstone i serversegmentet. Det stämmer också med mina tester med min EPYC 7443p. Eller nästan, kör jag Prime95 small FFT (den varmaste last jag kan framkalla) på alla kärnor på 7443p så ligger klockan enligt /proc/cpuinfo i Linux på 2960MHz all-core, ca 100MHz över den specade basklockan (2850). Alla andra laster jag testat har klarat högre all-core. Men du gör en bra poäng ang. AVX-512, Milan har vad jag vet inte dessa instruktioner så det är möjligt att Intels worst case är varmare än Milans pga detta (Genoa har dem dock).

I alla fall, jag tycker inte det är så fel att använda basklockan för jämförelse. Det är ju den enda specade klockfrekvens som har något som helst med TDP att göra, precis som du skriver, medan faktisk frekvens kommer att variera med kylning mm. Mitt syfte var inte att jämföra faktiska användarfall, utan mer konstatera att det fortsatt verkar finnas ett rejält gap i energieffektivitet mellan Intel (P-cores) och AMD. För det ändamålet tycker jag att specarna är fullt tillräckliga, de visar ändå något om vilken energieffektivitet tillverkarna vågar utlova.

Genoa har AVX-512 instruktioner, men interna datapath:en är 256-bit och AMD har sagt att man bl.a. valde en sådan lösningar för att det skulle dra för mycket ström (och därmed påverka frekvenserna för mycket) om man körde med 512-bit intern datapath.

Intel kör med 512-bit intern datapath. Det är antaligen en stor del i förklaringen varför Sapphire Rapids står sig så väl i "AI" uppgifter, dessa lär vara de som främst drar nytta av AVX-512. Det lär också förklara Intels väldigt långa basfrekvens.

Sen verkar TR 5995WX uppföra sig väldigt mycket som en server m.a.p. TDP. D.v.s. den har en peak-effekt som ligger rätt nära TDP.

Frågan är kanske: hur mycket kylning är det ens tekniskt möjligt att få till på CPUerna? Givet att 5995WX ligger på 280 W och både Intel och AMD ökat sina TDP till ~350 W denna generation kanske det är svårt att gå speciellt mycket över den effekten.

Det Intel kan göra är att pusha peak-frekvensen högre i en "HEDT" plattform. Det hjälper vid "race-to-sleep" fall, vilket kommer vara viktigt om man jobbar interaktivt direkt på plattformen. Men frågan är om de realistiskt kan pusha steady-state effekten speciellt långt över 350 W (d.v.s. över specificerad TDP).

Edit: fast finns ju fler begränsningar än kylningen. Går inte heller att pusha hur mycket effekt som helst genom CPU-sockeln. Har för mig att Intel och AMD nämnt att det är tekniskt möjligt att pusha ett par 100-tals Watt mer än vad man gör i nuläget genom nuvarande sockel, men måste ju realiseras i moderkort också...

Angående perf/W: givet prislappen på de CPUer vi pratar om kan man, om perf/W är kritiskt, även kika på plattformar som Nvidias kommande Grace Superchip (144 st Neoverse V2 kärnor, <=500 W effekt som inkluderar allt, även RAM, I/O, etc). Optimerar man för perf/W lär den plattformen krossa x86_64. Nvidia själva säger 2-3,5 gånger (varierar för typ av last) bättre perf/W mot deras nuvarande Rome-baserade plattform.

Men ja, Sapphire Rapids kommer ha sämre perf/W jämfört med Genoa för allt utom de saker Sapphire Rapids hade oväntad bra prestanda i (främst "AI" saker och lite andra prylar som man kan accelerera via OneAPI).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu när AMD är på väg ut med 96 kärnor och ARM-konkurrensen ökar så lär ju dessa vara nästan döda vid ankomst, eller?

Jag ser inte riktigt vad de tillför på marknaden förutom att vara bättre än Intels gamla chip

Bör väl poängteras att just denna nyhet handlar om workstation segmentet, det tog väl i princip ett år innan Milan baserade Threadrippers hamnade i system efter att det lanserades i Epyc. Det kommer väl visa sig, dels hur det presterar mot TR 5000-serien och hur länge dom kan skeppa system innan AMD lanserar nytt.

Skrivet av Yoshman:

Skulle hävda att detta om någon slutgiltigt sätter spiken i kistan för vad vi tidigare kallade "HEDT".

Xeon-modeller med "W" i namnet har funnits sedan Sandy Bridge i alla fall och denna "HEDT" plattform verkar ju vara exakt det som tidigare kallades "Workstation Xeon".

Skillnaden mellan HEDT och Workstation Xeon var att den förra var betydligt mer lik konsumentplattformarna, fler kärnor än konsumentdelen men fortfarande fokus på väldigt hög prestanda per kärna. Intel saknade väl hela tiden ECC-stöd i deras HEDT-plattform, oavsett hade man i alla fall inte i närheten samma maximala RAM-kapacitet på HEDT som för Workstation Xeon.

Är i.o.f.s. fullt vettigt. Workstation Xeon hade och har fortfarande en nisch att fylla. Den traditionella HEDT-plattformen vore en trådsmal nisch sedan Intel/AMD införde "9" nivån i deras konsumentplattform.

Ja blir väl hur man definerar "HEDT", man får ju nästan intrycket av artikeln att det skulle vara Core-X som gör "återkomst", alltså den produktlinje som de flesta associerar med HEDT med. Men det gäller ju som sagt Xeon-W, alltså en workstation platform. Och där vet jag inte om det är rätt att säga att Intel kastad in handduken som arkikeln utrycker det, vilket kanske stämmer för Core-X, men dom släppte både en 28C Cascade Lake modell, och en 32C Ice Lake modell i Xeon-W serien. Och med tanke på hur dålig närvaro AMD haft i faktiskta produkter (I princip Lenovo exlusiva fram till 5000-TR) så kan jag lova att intel sållt betydligt mer Xeon-W än AMD sålt TR.

Permalänk
Medlem

Blir att asus w790 sage se har plats för det i min jättelåda det enda jag saknar är thunderbolt å att de ej ersatte m.2 med edffs annars ok uppgradering av moderkort viktigare än prestandaökningen på processor blir den 16 kärniga på 3400 setien ner från min 18 kärniga tidigare den blir musikdator istället i hemmastudion yes å så kan man plocka bort äpplet därifrån

Visa signatur

Arne Berg