Unifi AP-AC-Lite, telefon vägrar ansluta till en av tre AP.

Permalänk
Medlem

Unifi AP-AC-Lite, telefon vägrar ansluta till en av tre AP.

Hej
Jag håller på att bli fullständigt galen.
Jag har fyra AP-AC-Lite, varav tre är anslutna nu. Låt oss kalla dem A, B, C & D.
Samtliga är anslutna med kabel mot min router.
A har jag sittande i vardagsrummet. Den fungerar nu alldeles utmärkt.
B har jag flyttat från förråd till nybygget. Den funkar också som den ska. Tidigare låg den som slav under A (trådlöst).
C har tidigare fungerat. Då var den ansluten med kabel via en switch efter routern och hade D som trådlös slav.
Nu har jag möblerat om, så D blev över och C sitter trådat. Allt ser ut att funka fint i controllern (Raspberry Pi), men enheter vägrar ansluta till den. Det står bara och tuggar.
Jag har gjort återställning på den och plockat in den igen i controllern. Jag har gjort en reset på D och testat att använda den istället, men med samma resultat.
Varken 2,4GHz eller 5GHz funkar.
På telefonen står den och tuggar (ansluter...) för att sedan tappa och börja om. Den visar aldrig att telefonen är ansluten.
I samma switch som C, så sitter också en dator och ett PS5. De har perfekt uppkoppling. Bra hastighet och låg ping.
Jag har kort sagt kört fast fullständigt.
Är det någon som har några idéer?

Permalänk
Medlem

Bytt switchport? Eller provat koppla den till en annan switch?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Bytt switchport? Eller provat koppla den till en annan switch?

Har testat en annan switch. Ska kanske testa att byta plats på main switch och slavswitch.
Porten är den samma som tidigare.

Testar och återkommer.

Har för övrigt testat att byta injector också, utan resultat.

Permalänk
Medlem

Om du kopplar in en dator på samma switchport, får den en IP-adress då? Är det samma IP-adress som resten av nätverket?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Nu så! Det löste sig!
Problemet var en bryggad router som mycket går via, för att frun vill ha fast telefon här hemma.
Jag satte en switch där istället och nu funkar allt klockrent.
Routern får ligga efter switchen istället för att agera switch till nätverket.

Tack för hjälpen, @PointMan! Din input hjälpte mig att tänka.