Apple stoltserar med 2 miljarder uppkopplade enheter

Permalänk
Melding Plague

Apple stoltserar med 2 miljarder uppkopplade enheter

Trots minskad omsättning slås omsättningsrekord för både Apples digitala tjänster och antalet aktiva enheter når ny milstolpe.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Räknas AirPods som en enhet, ja vad räknas egentligen in i aktiva enheter?

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Räknas AirPods som en enhet, ja vad räknas egentligen in i aktiva enheter?

Om hörlurarna är utanför laddningsetuiet räknas det nog som tre

Visa signatur

Mina friends kallar mig Challeman, but ni can kalla mig Robocop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Räknas AirPods som en enhet, ja vad räknas egentligen in i aktiva enheter?

iPhone, iPad, Mac, Apple Watch, Apple TV och HomePod

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Apple är bäst på det de gör och de vet det. (användarvänlighet)

Sen att den gemene Sweclockaren inte är deras målgrupp är en annan sak.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Sjukligt att 1/4 av jordens befolkning om man hade delat upp det har en sådana dyra versioner av elektronikprodukter. Det för mig att inse att vi i sverige inte är så extremt mycket rikare än resten.

Jag själv äger en Appleenhet, köpte en AppleTv till en bekant som vägrade använda den och den blev min. Jag använder nu AppleTv varje dag, men kunde likaväl användas tvns inbyggda GoogleTv. Orsaken till AppleTv är att spara på fjärrkontrollen till tvn. Dessa brukar alltid gå sönder (billig plastdritt och en fjärr i sängen som man ligger på, flyger iväg när man går ut och trampar på får lite stryk), AppleTv remoten går ej sönder i första taget. Plus att om den ändå skulle göra så gör det ej så mycket.

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Apple är bäst på det de gör och de vet det. (användarvänlighet)

Sen att den gemene Sweclockaren inte är deras målgrupp är en annan sak.

Det är skitsvårt att göra ett gränssnitt som är användarvänlig för alla, det går dock göra bättre och sämre. Historisk har iPhone hållit nere på funktioner för att uppnå detta, men det har blivit bättre.

Enkelt kan man annars säga att har man en knapp som det står On på så förstår alla. Har man 3 knappar ON, högre och lägre Volym så blir det mer komplicerat. För varje extra funktion man lägger till ju mindre användarvänligt blir det. Och detta gäller även applikationer. Och tillverkaren får tänka till hur de ska göra. Det enklaste sättet är att hålla nere på antalet funktioner.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har en iphone, macbook, ipad, airpods och watch, så jag har 5 Apple-enheter då. Misstänker att jag inte är ensam heller, då det är lätt att "gifta" sig med ekosystemet och fastna i det. Jag trivs dock, så inget gnäll då

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag har en iphone, macbook, ipad, airpods och watch, så jag har 5 Apple-enheter då. Misstänker att jag inte är ensam heller, då det är lätt att "gifta" sig med ekosystemet och fastna i det. Jag trivs dock, så inget gnäll då

Enligt @chrisrolex räknas inte AirPods, annars är jag nästan som dig har Watch, iPhone, MacBook och TV, samt jobbets iPhone. Gissningsvis är antalet aktiva användare betydligt mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är skitsvårt att göra ett gränssnitt som är användarvänlig för alla, det går dock göra bättre och sämre. Historisk har iPhone hållit nere på funktioner för att uppnå detta, men det har blivit bättre.

Enkelt kan man annars säga att har man en knapp som det står On på så förstår alla. Har man 3 knappar ON, högre och lägre Volym så blir det mer komplicerat. För varje extra funktion man lägger till ju mindre användarvänligt blir det. Och detta gäller även applikationer. Och tillverkaren får tänka till hur de ska göra. Det enklaste sättet är att hålla nere på antalet funktioner.

Ja du har helt rätt. Användarvänlighet och modifierbarhet är relativt mutually exclusive. Android är absolut mer modifierbart medan som Apple "bara fungerar" och en stor majoritet av jordens befolkning vill nog ha saker som "bara funkar". Sen har Apple under många år varit en statusgrej också vilket hjälper medan som man kan säga att den höga prislappen också jobbar mot mängden försäljningar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Apple är bäst på det de gör och de vet det. (användarvänlighet)

Sen att den gemene Sweclockaren inte är deras målgrupp är en annan sak.

Det är svårt att säga att någon är bäst på något så oerhört subjektivt. Jag har större problem med Apples OS än Android, min mormor anser att hennes DORO har oerhört mer användarvänlighet än både Android eller ios-enheter, hennes pappa tyckte att knapparna på TVn hade större användarvänlighet än fjärrkontrollen osv.

Det Apple däremot är bäst på utan någon som ens kommer i närheten av, är att få konsumenter att låsa in sig i deras ekosystem och fortsätta köpa deras prylar.

Köper du en iPhone behöver du ett par Airpods (För de fungerar bäst med iPhone (Och 3.5mm är så 90-tal)), och då behöver du en Apple TV snarare än en Chromecast (För det fungerar bättre), och när du ändå har allt så kan du inte ha en generisk smartklocka, utan du måste ha en Apple Watch för den synkar ju sömlöst medans en iPhone alltid bråkar vid blåtandssynkning med vanliga klockor.

Det handlar inte om användarvänlighet - Det handlar om att begränsa den användarvänlighet som finns till sina egna grejer och få dem att upplevas som att de fungerar så mycket bättre inom det egna ekosystemet, när de i själva verket bara fungerar ytterst bristfälligt utanför.
Exempel är att du idag måste (Nästan) ha en iPhone för att acceptera användaravtalet på en Apple TV. Är inte det användarvänligt?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är svårt att säga att någon är bäst på något så oerhört subjektivt. Jag har större problem med Apples OS än Android, min mormor anser att hennes DORO har oerhört mer användarvänlighet än både Android eller ios-enheter, hennes pappa tyckte att knapparna på TVn hade större användarvänlighet än fjärrkontrollen osv.

Det Apple däremot är bäst på utan någon som ens kommer i närheten av, är att få konsumenter att låsa in sig i deras ekosystem och fortsätta köpa deras prylar.

Köper du en iPhone behöver du ett par Airpods (För de fungerar bäst med iPhone (Och 3.5mm är så 90-tal)), och då behöver du en Apple TV snarare än en Chromecast (För det fungerar bättre), och när du ändå har allt så kan du inte ha en generisk smartklocka, utan du måste ha en Apple Watch för den synkar ju sömlöst medans en iPhone alltid bråkar vid blåtandssynkning med vanliga klockor.

Det handlar inte om användarvänlighet - Det handlar om att begränsa den användarvänlighet som finns till sina egna grejer och få dem att upplevas som att de fungerar så mycket bättre inom det egna ekosystemet, när de i själva verket bara fungerar ytterst bristfälligt utanför.
Exempel är att du idag måste (Nästan) ha en iPhone för att acceptera användaravtalet på en Apple TV. Är inte det användarvänligt?

Du beskriver exakt så som jag upplever det. Apple är fantastiskt duktiga på att få deras olika prylar att fungera ihop på ett användarvänligt sätt. Men Apple förstör också medvetet möjligheten att koppla andra företags produkter. Antingen går man över helt till Apple eller så köper man ingen av deras produkter. Det är för många irritationsmoment av att försöka kombinera Apple-produkter med andra tillverkare.

Att Apple dessutom är dyra och låter tillverkningen ske i Kina gör att jag aldrig kommer gå över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Apple är bäst på det de gör och de vet det. (användarvänlighet)

Sen att den gemene Sweclockaren inte är deras målgrupp är en annan sak.

hehehe

Louis Rossmann.

haha

Jovars. Jag tyder företaget märke och produkter som en sån där Gucci-väska, som används i många fall där en vanlig tygpåse är alldeles utmärkt för ändamålet. Tygpåsen är desto mer hållbar, eftersom en skön tyglapp gör tygpåsen unik - om den nån gång råkar gå sönder.

Problematiken jag ser med ditt resonemang är att "enkelheten" hjälper inte konsumenterna och användarna - mot att bli duktigare på tekniken. De blir snarare fast i ett dyrt och ett litet träsk. För endast en aktör bestämmer hur saker skall vara.

Men konkurrens är bra, annars vore Samsung S23 m.fl. småburkar endast byta lack - var och vartannat år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sjukligt att 1/4 av jordens befolkning om man hade delat upp det har en sådana dyra versioner av elektronikprodukter. Det för mig att inse att vi i sverige inte är så extremt mycket rikare än resten.

Jag själv äger en Appleenhet, köpte en AppleTv till en bekant som vägrade använda den och den blev min. Jag använder nu AppleTv varje dag, men kunde likaväl användas tvns inbyggda GoogleTv. Orsaken till AppleTv är att spara på fjärrkontrollen till tvn. Dessa brukar alltid gå sönder (billig plastdritt och en fjärr i sängen som man ligger på, flyger iväg när man går ut och trampar på får lite stryk), AppleTv remoten går ej sönder i första taget. Plus att om den ändå skulle göra så gör det ej så mycket.

Skulle nog snarare tro att de som har en Apple-enhet oftast har flera, så 2 miljarder enheter betyder inte 2 miljarder människor. Skulle bli förvånad om det ens var en miljard

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är svårt att säga att någon är bäst på något så oerhört subjektivt. Jag har större problem med Apples OS än Android, min mormor anser att hennes DORO har oerhört mer användarvänlighet än både Android eller ios-enheter, hennes pappa tyckte att knapparna på TVn hade större användarvänlighet än fjärrkontrollen osv.

Det Apple däremot är bäst på utan någon som ens kommer i närheten av, är att få konsumenter att låsa in sig i deras ekosystem och fortsätta köpa deras prylar.

Köper du en iPhone behöver du ett par Airpods (För de fungerar bäst med iPhone (Och 3.5mm är så 90-tal)), och då behöver du en Apple TV snarare än en Chromecast (För det fungerar bättre), och när du ändå har allt så kan du inte ha en generisk smartklocka, utan du måste ha en Apple Watch för den synkar ju sömlöst medans en iPhone alltid bråkar vid blåtandssynkning med vanliga klockor.

Det handlar inte om användarvänlighet - Det handlar om att begränsa den användarvänlighet som finns till sina egna grejer och få dem att upplevas som att de fungerar så mycket bättre inom det egna ekosystemet, när de i själva verket bara fungerar ytterst bristfälligt utanför.
Exempel är att du idag måste (Nästan) ha en iPhone för att acceptera användaravtalet på en Apple TV. Är inte det användarvänligt?

Att säga doro är ju fusk, min mormor hade också svårt att använda något annat än en Doro innan hon gick bort. Men för all del har du rätt, jag kanske bort skrivit användarvänlighet kontra funktioner.

Jag vill dock säga att jag håller absolut inte med dig. Jag har iPhone (och haft sedan 3an) och en Mac som stått sedan 2012 men inget annat. Ser inget behov av att ha airpods, ipad, apple tv osv. Så nej, man behöver inte de.

Skrivet av GooGeL:

hehehe

Louis Rossmann.

haha

Jovars. Jag tyder företaget märke och produkter som en sån där Gucci-väska, som används i många fall där en vanlig tygpåse är alldeles utmärkt för ändamålet. Tygpåsen är desto mer hållbar, eftersom en skön tyglapp gör tygpåsen unik - om den nån gång råkar gå sönder.

Problematiken jag ser med ditt resonemang är att "enkelheten" hjälper inte konsumenterna och användarna - mot att bli duktigare på tekniken. De blir snarare fast i ett dyrt och ett litet träsk. För endast en aktör bestämmer hur saker skall vara.

Men konkurrens är bra, annars vore Samsung S23 m.fl. småburkar endast byta lack - var och vartannat år.

Louis Rossman som slåss för right-to-repair vet jag inte hur det är relevant för användarbarhet.

Jag köper din liknelse med väskan men jag skulle nog vilja säga att det isåfall är mer likt en Gucci-tygpåse medan som *generisk android* skulle vara en billigare väska med massa komplicerade fack och funktioner.

Alla önskar heller ej att bli duktigare på tekniken. Vissa vill bara att det fungerar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Räknade just lite snabbt och kom fram till 26 st Apple enheter (räknade inte AirPods). 😳
Men då räknar jag med gamla Mac:ar som står i förrådet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Räknade just lite snabbt och kom fram till 26 st Apple enheter (räknade inte AirPods). 😳
Men då räknar jag med gamla Mac:ar som står i förrådet.

Blir del även för mig, och speciellt om jag skall räkna med mina Apple II-maskiner från 70-talet.

Imoponerande av Apple att ha uppnått detta oavsett.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är rätt så ny Apple användare själv med Iphone, Apple TV (A15), AirPods Pro (H2). Lägger man till att jag har familjeprenumeration på Apple One så är det nog bara att konstatera att man sjunkit rätt djupt i träsket.

Till det sorgliga hör att jag inte längre är säker på att jag vill bli uppdragen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Räknade just lite snabbt och kom fram till 26 st Apple enheter (räknade inte AirPods). 😳
Men då räknar jag med gamla Mac:ar som står i förrådet.

Enheterna räknas som aktiva om de kopplas upp mot Apples tjänster/servrar inom de senaste 90 dagarna.

Apple counts a device as active if it has engaged with an Apple service within the past 90 days, a spokesperson told The Verge.

Källa

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Du beskriver exakt så som jag upplever det. Apple är fantastiskt duktiga på att få deras olika prylar att fungera ihop på ett användarvänligt sätt. Men Apple förstör också medvetet möjligheten att koppla andra företags produkter. Antingen går man över helt till Apple eller så köper man ingen av deras produkter. Det är för många irritationsmoment av att försöka kombinera Apple-produkter med andra tillverkare.

Att Apple dessutom är dyra och låter tillverkningen ske i Kina gör att jag aldrig kommer gå över.

Man blir inte världens högst värderade företag om man ger bort laddare gratis när man kan ta betalt för det.
Apple är förbannat duktiga på att skapa mervärde för konsumenten att fortsätta lasta in mer pengar i samma företag (Vilket kanske förklaras av deras något unika affärsposition också).

Skrivet av Pelegrino:

Att säga doro är ju fusk, min mormor hade också svårt att använda något annat än en Doro innan hon gick bort. Men för all del har du rätt, jag kanske bort skrivit användarvänlighet kontra funktioner.

Jag vill dock säga att jag håller absolut inte med dig. Jag har iPhone (och haft sedan 3an) och en Mac som stått sedan 2012 men inget annat. Ser inget behov av att ha airpods, ipad, apple tv osv. Så nej, man behöver inte de.
Louis Rossman som slåss för right-to-repair vet jag inte hur det är relevant för användarbarhet.

Det är inte fusk bara för att din åsikt saknade substans...
Ska vi börja prata funktioner så faller ju argumentet ännu snabbare - Jag kan använda min telefon som en fullfjädrad dator bara genom att koppla in en dongel, går det att göra med en iPhone?

Det går ju även dra argumentet att funktioner fungerar bättre på en iPhone. Det kan jag hålla med om till del, men det finns ju den andra sidan av argumentet att ett par blåtandslurar fungerar precis lika bra oavsett vilken androidtelefon du har.
Ett par Airpods har fundamentalt olika funktionalitet beroende på vilken enhet du parar dem till (Och säljer du din iPhone kan du inte längre uppdatera dem, vilket är...schysst).

Pudelns kärna är det här - Du kanske inte har behov av att köpa in dig ytterligare i ekosystemet, men faktum är att ditt val av telefon till viss del tvingar dig att göra det oavsett vad du vill (Och framförallt, det argumentet faller stenhårt när vi tittar på vilken artikel vi faktiskt diskuterar om).
Jag kan garantera dig att om du går in till hemmet av en individ som har en iPhone (Eller tittar i tråden här) så kommer du se fler enheter från samma tillverkare, än om du går in i hemmet hos någon annan. Android är oerhört mer segmenterat, detta är både en fördel och en nackdel, men att säga att ett iPhoneköp inte förseglar ditt öde och ökar sannolikheten att du köper fler Apple-enheter vet vi båda att så är fallet.

Värt att tillägga - Apple gör förbannat bra grejer som gör det dem ska, men ärtan i diskussionen är att det är ett låst ekosystem med enbart deras enheter - Då kommer du att köpa deras enheter, vilket visas tydligt i artikeln att det faktiskt är så också.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

När ska detta krig mellan iPhone och android sluta egentligen?
Jag har 9 Apple produkter hemma och jag kommer fortsätta med att köra Apple.
Som vissa tidigare skrev så funkar allt med Aaple direkt ur boxen. Har haft android med men har varit missnöjd alla gånger. Jag tycker inte systemet är stabil, vet inte hur många gånger jag fick appen har kraschat vill du starta om när jag hade android, jag behöver inte ha öppet system för jag trixar med ändra till olika teman och utseende eller använda mobilen som USB minne. Jag är ute efter stabilt system och det tycker jag Apple levererar, så då känner jag att den extra slanten är värt det bara för att det ska fungera. Köpte en Xiaomi box till tvn på black friday, kopplade och och startade upp den, skiten laggade så hårt att jag blev lack och lämnade tillbaka den och köpte en till Apple TV.
Jag förstår att det är svårare för Google att fixa ett stabilt system då dom har 1000 olika modeller dom ska få android att fungera på. Och tycker det är lite synd då jag förstår att många tycker android är bra men när det inte är fullt optimerart då avstår jag ifrån det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisrolex:

Enheterna räknas som aktiva om de kopplas upp mot Apples tjänster/servrar inom de senaste 90 dagarna.

Apple counts a device as active if it has engaged with an Apple service within the past 90 days, a spokesperson told The Verge.

Källa

Ah. Då blir det nog färre. 😄

Typ 13 st bara.

Permalänk
Medlem

Att apple ska i evig tid blockera funktioner i mjukvara gör mig rätt frustrerad. T.ex: Displayport Multi Stream Transport (MST) är en funktion i displayport specifikationen som tillåter att daisychaina 2 skärmar via en displayportsladd. Har du en mac och dualbootar linux eller windows så funkar MST dockor och skärmar utan problem. Men kör du macos så funkar det inte, för då måste man visst ha en hel displayport sladd per skärm (för i apples ögon finns inga externa skärmar med lägre upplösning en 4k). Dockor eller skärmar som använder MST är betydligt mycket biliigare än en thunderbolt docka. Men gör jobbet lika bra så länge du inte har typ två 5k skärmar.

Permalänk
Medlem

Deras operativsystem för datorer är förlegat och på mobiler är det alldeles för begränsat. Utav alla aktivt använda operativsystem så är Apples i särklass sämst utifrån min erfarenhet. Tyvärr är det marknadsföring som styr popularitet inom i stort sett alla områden och inte kvalitet.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Fett sugen på att gå tillbaka till iPhone efter provat en drös olika androidmobiler av olika tillverkare. Funkar jättebra till en början, sen blir den bara sämre och sämre.
Speciellt den jag har idag, Xiaomi Mi 11 Ultra. Oförklarliga frysningar, fett långsam ibland, kameran funkar men var skapligt överhypad (var stor anledning till att man köpte den btw). Batteritiden ska vi inte prata om. Speciellt när man använt kameran lite.

Inte haft iPhone sen 4S.
Men väntar på att de ska köra USB-C om de någonsin gör det.

Eller om man ska köra på typ en Pixel-mobil om det kommer någon "Ultra"-modell.
7-serien so far känns lite meh. Väldigt dålig presentation samt hört mycket problem om 7-orna.

Sen kanske de är lite smidigare med iPhone då man har en Macbook Air som extradator.
Och skulle vilja ha lidar för 3D-skanning.
Nackdelen är iOS men det kanske man kan leva med. (just möjlighet att customiza)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOneAndOnlyMisho:

När ska detta krig mellan iPhone och android sluta egentligen?
Jag har 9 Apple produkter hemma och jag kommer fortsätta med att köra Apple.
Som vissa tidigare skrev så funkar allt med Aaple direkt ur boxen. Har haft android med men har varit missnöjd alla gånger. Jag tycker inte systemet är stabil, vet inte hur många gånger jag fick appen har kraschat vill du starta om när jag hade android, jag behöver inte ha öppet system för jag trixar med ändra till olika teman och utseende eller använda mobilen som USB minne. Jag är ute efter stabilt system och det tycker jag Apple levererar, så då känner jag att den extra slanten är värt det bara för att det ska fungera. Köpte en Xiaomi box till tvn på black friday, kopplade och och startade upp den, skiten laggade så hårt att jag blev lack och lämnade tillbaka den och köpte en till Apple TV.
Jag förstår att det är svårare för Google att fixa ett stabilt system då dom har 1000 olika modeller dom ska få android att fungera på. Och tycker det är lite synd då jag förstår att många tycker android är bra men när det inte är fullt optimerart då avstår jag ifrån det.

Folk köper det dem vill och det kommer alltid finnas andra som tycker annorlunda.

Känner dock att jag behöver ge lite perspektiv.
- Enda anledningen du vet att din app har kraschat på Android är för att den berättar det för dig. Apples appar kraschar genom att inte informera användaren - bestäm själv vilken du tycker är bäst, felfrekvensen nu för tiden är nog identisk mellan Android och iOS. Jag ser ofta folk som använder Apple till vardags jämföra till när dem köpte en billig skittelefon och förväntar sig samma prestanda som 4x priset av en iPhone.

- Du jämför en Xiaomi-låda för 800kr (Mi box?) med en Apple TV för 3000 2000kr+ (Tack @Sysop). Det är väl självklart upplevelsen på dessa kommer vara annorlunda, vad tror du?

- Systemstabilitet är nästan omöjligt att jämföra för det är så subjektivt. Min sambo har alltid problem med blåtand till bilen (iP 13 Pro), medan min Sony fungerar utan problem. När mina appar kraschar så säger systemet vad som har hänt - när dina appar kraschar märker du det inte, för systemet är gjort för att dölja det vilket vidare fortsätter att bygga på myten att iOS är superstabilt när det i verkliga fallet sannolikt är lika krashbenäget som en vanlig Android enhet.

Man får ťycka olika och man får föredra olika, annars hade det bara varit tråkigt

Edit*
Jag håller med om att vissa tillverkare förstör helt och hållet med sin bloatware, men det finns ju alternativ med vanilla Android vilket är en av fördelarna.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Folk köper det dem vill och det kommer alltid finnas andra som tycker annorlunda.

Känner dock att jag behöver ge lite perspektiv.
- Enda anledningen du vet att din app har kraschat på Android är för att den berättar det för dig. Apples appar kraschar genom att inte informera användaren - bestäm själv vilken du tycker är bäst, felfrekvensen nu för tiden är nog identisk mellan Android och iOS. Jag ser ofta folk som använder Apple till vardags jämföra till när dem köpte en billig skittelefon och förväntar sig samma prestanda som 4x priset av en iPhone.

- Du jämför en Xiaomi-låda för 800kr (Mi box?) med en Apple TV för 3000kr. Det är väl självklart upplevelsen på dessa kommer vara annorlunda, vad tror du?

- Systemstabilitet är nästan omöjligt att jämföra för det är så subjektivt. Min sambo har alltid problem med blåtand till bilen (iP 13 Pro), medan min Sony fungerar utan problem. När mina appar kraschar så säger systemet vad som har hänt - när dina appar kraschar märker du det inte, för systemet är gjort för att dölja det vilket vidare fortsätter att bygga på myten att iOS är superstabilt när det i verkliga fallet sannolikt är lika krashbenäget som en vanlig Android enhet.

Man får ťycka olika och man får föredra olika, annars hade det bara varit tråkigt

Edit*
Jag håller med om att vissa tillverkare förstör helt och hållet med sin bloatware, men det finns ju alternativ med vanilla Android vilket är en av fördelarna.

Vill bara flika in att Apple TV kostar från 1997:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Fett sugen på att gå tillbaka till iPhone efter provat en drös olika androidmobiler av olika tillverkare. Funkar jättebra till en början, sen blir den bara sämre och sämre.
Speciellt den jag har idag, Xiaomi Mi 11 Ultra. Oförklarliga frysningar, fett långsam ibland, kameran funkar men var skapligt överhypad (var stor anledning till att man köpte den btw). Batteritiden ska vi inte prata om. Speciellt när man använt kameran lite.

Inte haft iPhone sen 4S.
Men väntar på att de ska köra USB-C om de någonsin gör det.

Eller om man ska köra på typ en Pixel-mobil om det kommer någon "Ultra"-modell.
7-serien so far känns lite meh. Väldigt dålig presentation samt hört mycket problem om 7-orna.

Sen kanske de är lite smidigare med iPhone då man har en Macbook Air som extradator.
Och skulle vilja ha lidar för 3D-skanning.
Nackdelen är iOS men det kanske man kan leva med. (just möjlighet att customiza)

Efter 12 år med massor med android så gick jag över till iOS med iphone 14 pro. Dagarna med custom rom och anpassa gränssnittet är över. Jag ville bara ha en stabil telefon som kommer uppdateras länge, då kändes iphone som ett bra val. Hoppet från android till ios har varit smärtfritt, det enda som egentligen stör mig är att androids notifikationsystem är bättre. Annars är det i stort sett samma grej.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Jag kör iPhone, men tycker att det är lite av en myt att Ios sägs vara så otroligt användarvänligt. Jag tycker ärligt talat att det börjar se ganska gammalt ut vid det här laget, det är plottrigt och inställningar finns både här och där som inte är självklara att hitta.
Med det sagt är jag ändå nöjd de Appleprodukter jag har (iPhone, iPad, Watch och AppleTV). Produkterna håller hög kvalitet och Apple supportar sina produkter väldigt länge jämfört med många andra tillverkare.