Köp av grafikkort på Tradera - suspekt affär, vad göra?
Hej,
Situationen gäller inte mig i fråga, utan en vän, men tänkte kolla med er vad ni tycker om situationen.
Han hittade en annons på Tradera om ett 3070.
Annonsensbeskrivningen var så här:
"Asus Rog Strix 3070 som fungerar utmärkt med bra temperaturer, inköpt 2021. Inte minat med utan endast använt för gaming. Kvitto medföljer"
När han fick hem kortet så var det riktigt skabbigt. Han var tvungen att rengöra det från en massa damm som såg ut att ha suttit där väldigt länge. Det såg ut som att det hade ackumulerat till stora massor ungefär. Han insåg också att en av fläktarna inte fungerade ordentligt, det vill säga - den var lite lös och hade ett motstånd i sig när den snurrade.
Väl monterat så verkade det fungera, men syntes tydligt att fläkten var lös. När han testade benchmark så gick kortet upp i 70-80 grader med kortets orginalinställningar för fläktkurvan, vilket inte känns som att det fungerar utmärkt.Jag testade samma benchmark med mitt kort (EVGA 3070ti) och det gick endast upp till ca 65 grader.
Han påpekade detta för säljaren varav han förnekade allt med mining och att det skulle vara hans fel med fläkten - han menar att det fungerade utmärkt. Säljaren säger att min polare borde byta kylpasta och fläkt på den vilket inte var något som framgick i annonsen. Ytterligare ett problem med detta är att varken jag eller min polare har superkoll på hur man byter dessa komponenter, vilket medför ett stort problem.
I annonsen framgick det dessutom att säljaren skulle skicka med kvitto, men efter försäljning menar säljaren att han inte vet vart kvittot är och säger att "det förmodligen är på en gammal mail han inte använder längre", vilket också var en avgörande del av försäljningen.
Polaren hade en köpförsäkring på kortet, men Tradera verkar inte vilja göra särskilt mycket här ändå. Köpförsäkringen är till för att "om varan skiljer sig markant från beskrivning", där ordet "markant" är att poängtera. Skulle ni säga att detta kortet skiljer sig markant från beskrivningen, om beskrivningen var att kortet fungerar "utmärkt"?
Man kan ju försöka göra en reklamation via Tradera med detta i åtanke, men processen lär ta typ en månad om inte mer, och bevisbördan för att kortet inte fungerar ligger hos min polare.
Polaren försöker kräva säljaren på kvitto, men säljaren verkar ha slutat svara. Riktig jävla skitstövel måste jag säga.
Känner att Tradera inte skapar någon säkerhet för köparen alls, då all makt egentligen ligger hos säljaren i fall som dessa. Speciellt när det är köparens ansvar att bevisa att fel existerar. För att bevisa dessa felaktigheter lär man behöva lämna in det till någon professionell verkstad som kan intyga detta, vilket lär kosta en massa pengar. Samtidigt som tiden man lägger på detta också kostar en jävla massa pengar.
Någon som har en liknande erfarenhet och lyckats lösa det? Sluta köpa dyrare grejer på Tradera överhuvudtaget?