Detta är förstås också en affärsmässig fråga. Att bibehålla stöd för gammal mjuk- och hårdvara kostar pengar eftersom arbetsinsatsen blir större än vad den annars varit, och i slutändan så är det kunderna som får betala för detta
Ja, vanligtvis så brukar man ha två alternativ att hantera detta på, att kortterminalen inte är kopplad till kassan varvid kassören slår in summan manuellt på kortläsaren för att ta betalt. Som kund så brukar man då få ett kvitto på köp och ett separat på kortbetalningen.
Det andra alternativet är att kassasystemet skickar denna information till kortterminalen, vilket kan ske via det lokala nätverket om kortläsare och kassasystemet båda är anslutna till det - vilket förstås också måste ha tillgång till internet för att att terminalen ska kunna kontakta betalningsleverantören (alt. en telefonlinje där terminalen ringer upp betalningsleverantören men det kan knappast vara så vanligt numer). Kortterminalen svarar då kassasystemet om betalningen lyckats och i sådana fall vilken information om betalningen som ska läggas till på kvittot.
Övrig hårdvara brukar vara rätt enkel, en streckkodsläsare, kassalåda och termoskrivare för kvitto - vanligtvis anslutet via USB.
Internetanslutning i kombination med gamla operativsystem som inte uppdateras längre är förstås ingen bra lösning säkerhetsmässigt, men det är osannolikt att detta kan utnyttjas för att komma över kortuppgifter då det inte är något som terminalen delar med kassasystemet.