Bästa M.2 SSD 2-4TB kontra pris? Vilken ska man köpa idag?

Permalänk
Medlem

Bästa M.2 SSD 2-4TB kontra pris? Vilken ska man köpa idag?

Som rubriken lyder?
Behöver inte ha det snabbaste, men gärna någon erkänd och tillförlitlig variant.
Vilken ska man köpa som inte kostar skjortan?

Permalänk
Medlem

Skiljer ju lite i pris men sen så är ju TBW ungefär det dubbla på Samsungen, även 2 år längre garanti. Var väl nått om 980 och sjunkande ssd hälsa med en viss firmware med om jag inte minns helt galet (någon får rätta mig om jag har fel)
Den är ju även snabbare i både write/read men har svårt att tro man märker större skillnad vid normalt användande.
Seagate FireCuda är väl en bra ssd med. Själv tycker jag 4tb diskarna blir så satans dyra...

https://www.inet.se/produkt/4305468/kingston-nv2-m-2-nvme-gen...

https://www.inet.se/produkt/4302311/samsung-980-pro-m-2-nvme-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av okey:

Som rubriken lyder?
Behöver inte ha det snabbaste, men gärna någon erkänd och tillförlitlig variant.
Vilken ska man köpa som inte kostar skjortan?

Hej. Vad har du för disk idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MQ 360G:

Hej. Vad har du för disk idag?

Hej har en Samsung SSD 980 1TB, bara en plats ledig så vill ha en större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Skiljer ju lite i pris men sen så är ju TBW ungefär det dubbla på Samsungen, även 2 år längre garanti. Var väl nått om 980 och sjunkande ssd hälsa med en viss firmware med om jag inte minns helt galet (någon får rätta mig om jag har fel)
Den är ju även snabbare i både write/read men har svårt att tro man märker större skillnad vid normalt användande.
Seagate FireCuda är väl en bra ssd med. Själv tycker jag 4tb diskarna blir så satans dyra...

https://www.inet.se/produkt/4305468/kingston-nv2-m-2-nvme-gen...

https://www.inet.se/produkt/4302311/samsung-980-pro-m-2-nvme-...

Tack! Är kingston bra och tillförlitliga? har nåt gammalt i bakhuvudet som klingar att det skulle vara si sådär kvalitet, säkert nåt jag läst nånstans men det kanske inte stämmer alls.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av okey:

Hej har en Samsung SSD 980 1TB, bara en plats ledig så vill ha en större.

Kingstone 3000 är en bra ssd ,att en 4TB är dyr beror nog mest på att dom köper hjälp utanför egna leden.Men en vass ssd är det.När det gäller kvalitet så finns det gott och mindre gott att säga om Kingstone...men även Samsung har ju klantat till det några gånger.Om jag var dig skulle jag googla om temperaturer och tester. Kör i en av mina datorer en Samsung 970 som det går att steka ägg på fast den knappt jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okey:

Tack! Är kingston bra och tillförlitliga? har nåt gammalt i bakhuvudet som klingar att det skulle vara si sådär kvalitet, säkert nåt jag läst nånstans men det kanske inte stämmer alls.

Nv2 har ingen cache så slumpvis läsning är lite långsammare. Då är Kingston KC3000 bättre, 500 kronor dyrare dock

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av okey:

Tack! Är kingston bra och tillförlitliga? har nåt gammalt i bakhuvudet som klingar att det skulle vara si sådär kvalitet, säkert nåt jag läst nånstans men det kanske inte stämmer alls.

Beror lite på modell också. TBW är ett mått på förväntad livslängd.
KC3000 2TB har 1600 TBW.
Fury Renegade 2TB har 2000 TBW
Medan NV2 2 TB "bara" har 600 TBW

Jag skulle nog hellre betala lite mer för KC3000 än NV2 för att få längre livslängd. Har själv en Renegade på 2 TB och är jättenöjd. Men bara haft den några månader än. Fick den billigt på black friday. Enligt recensioner presterar KC3000 och Renegade ungefär likvärdigt så av dessa två kanske man kan ta den billigaste.

För mig känns Samsung sisådär kvalitet efter senaste nyheterna med diskar som går sönder och slits fort. Vet inte om Kingston är bättre. Har varit rapporter från båda dessa tillverkare att de bytt ut komponenter i sina diskar som försämrat prestandan jämfört med när de lanserades (nu tänker jag på tidigare modeller där de så småningom gjort förändringar i smyg för att minska tillverkningskostnader).

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era utmärkta svar! Nu vet jag lite mer vad jag ska leta efter !

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag Adata XPG Gamix s50 Lite, dock toppar de på 2 TB vad jag vet.
Bra pris, hastighet och endurance *TBW

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |