Permalänk
Medlem

Omvandla från AC-adapter till PoE?

Har stadsnät och enheten dit man kopplar ethernet till routern drivs med hjälp av en AC-adapter med 12V-1A 12W Max.

Funderar om det finns någon lösning som gör att man istället kan driva den med PoE? För att förtydliga då menar jag alltså bara så att den får ström.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det beror ju helt på vad du har för enheter då det inte är alla som kan använda det.

Permalänk
Medlem

Lite osäker på hur splittern fungerar. Men den ser iaf ut att fungera? Det är iaf den klassiska AC-pluggen som finns där som ska in i enheten. Och antar att ethernet-kontakten används till PoE-enhet (tex switch). Men osäker på vad den andra kabeln med RJ45 på används till?

Permalänk
Medlem

Är det fiberdosa/mediaomvandlare som du syftar på eller routern som sitter efter? Det föregående tror jag blir betydligt krångligare än om du bara vill injecta poe till router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Är det fiberdosa/mediaomvandlare som du syftar på eller routern som sitter efter? Det föregående tror jag blir betydligt krångligare än om du bara vill injecta poe till router.

Nej, jag ska inte koppla in en router i en router.

Skrivet av naaw:

Har stadsnät och enheten dit man kopplar ethernet till routern…

Det är alltså en fiberbox. En CTS HES-3109S

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Lite osäker på hur splittern fungerar. Men den ser iaf ut att fungera? Det är iaf den klassiska AC-pluggen som finns där som ska in i enheten. Och antar att ethernet-kontakten används till PoE-enhet (tex switch). Men osäker på vad den andra kabeln med RJ45 på används till?

Data. Vill man inte överföra data, utan endast plocka ut ström, kopplar du helt enkelt inte in den. Jag har drivit ett par grejer på TV-hyllan med sådana för att minska ner antalet AC-adaptrar och därmed behovet av uttag.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Data. Vill man inte överföra data, utan endast plocka ut ström, kopplar du helt enkelt inte in den. Jag har drivit ett par grejer på TV-hyllan med sådana för att minska ner antalet AC-adaptrar och därmed behovet av uttag.

Grymt, tack för infon och tipset. Blir till att testa en sådan då.

En sista fundering. Går det att splitta ethernetkabeln som går till fiberboxen så att en kabel går till WAN porten och en går till PoE-splittern, utan någon förlust av hastighet till WAN-porten? Tänker eftersom det bara är ström som ska gå till splittern.

Eller är det kanske precis det man gör med splittern? Bara kopplar in kabeln från router i splittern och sedan RJ45-kabeln på splitter till WAN i mediaboxen och AC-kabeln i mediaboxens kontakt för ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Lite osäker på hur splittern fungerar. Men den ser iaf ut att fungera? Det är iaf den klassiska AC-pluggen som finns där som ska in i enheten. Och antar att ethernet-kontakten används till PoE-enhet (tex switch). Men osäker på vad den andra kabeln med RJ45 på används till?

Du kan använda befintlig kabel mellan Router och Fiberbox.
Så du kopplar in Injector vid router:
Router WAN ->Injector LAN->Injector PoE->Kabel till Fiber Box skåpet->Extracor In.
Från Extractor kopplar du ström till Fiber Boxen och RJ45 till Fiber Boxen.
Har du PoE i routern kan du skippa Injectorn.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Har du PoE i routern kan du skippa Injectorn.

Mnja, även om en router har PoE på LAN-sidan har jag nog aldrig sett någon som även haft det på WAN…?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mayhem SWE:

Mnja, även om en router har PoE på LAN-sidan har jag nog aldrig sett någon som även haft det på WAN…?

Well om vi tänker på samma sak har min Edgeroute-X PoE-Passthrough, alltså PoE på WAN och en port på LAN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Mnja, även om en router har PoE på LAN-sidan har jag nog aldrig sett någon som även haft det på WAN…?

Inte det vanligaste men t.ex. Mikrotik har routers där man kan få PoE på WAN porten.
Även Ubiquiti har men det är Passive PoE.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Kommer inte splittern ta nåra sladdar från Ethernet kabeln? Så man bara får max 100Mbit på kabeln?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Kommer inte splittern ta nåra sladdar från Ethernet kabeln? Så man bara får max 100Mbit på kabeln?

Den som var länkad tidigare är max 100 Mbit/s.
Här är en med Gigabit: https://www.dustinhome.se/product/5011203820/gigabit-poe-spli...

PoE över RJ45 tar inte några egna ledare så det blir Gigabit med rätt prylar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Den som var länkad tidigare är max 100 Mbit/s.
Här är en med Gigabit: https://www.dustinhome.se/product/5011203820/gigabit-poe-spli...

PoE över RJ45 tar inte några egna ledare så det blir Gigabit med rätt prylar.

Problemet för mig är att min UDM Pro inte har PoE på WAN-porten (den som används till fiberboxen). Så denna splitter borde rimligtvis inte fungera då. Om jag inte använder en injektor i andra änden, eller drar en ethernetkabel till för bara strömmen (som ansluts till min switch som har PoE istället).

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Problemet för mig är att min UDM Pro inte har PoE på WAN-porten (den som används till fiberboxen). Så denna splitter borde rimligtvis inte fungera då. Om jag inte använder en injektor i andra änden, eller drar en ethernetkabel till för bara strömmen (som ansluts till min switch som har PoE istället).

Om du har två portar över i switchen och den kan VLAN så går det ju att fixa.
Du kan då köra in Router WAN i switch och ut på en annan port, nu med PoE. M.h.a. av VLAN blandas inte LAN och WAN.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om du har två portar över i switchen och den kan VLAN så går det ju att fixa.
Du kan då köra in Router WAN i switch och ut på en annan port, nu med PoE. M.h.a. av VLAN blandas inte LAN och WAN.

Ja så skulle jag kunna göra. Behöver ha lite bättre koll på hur jag sätter upp ett VLAN för just den lösningen dock.

Om någon kan förklara hur det skulle sättas upp så är jag tacksam för det också. i mitt fall är det unifi dream machine pro (udm pro) som router och unifi switch med PoE.

Permalänk
Medlem

Du skall inte göra nåt i routern.
Det här borde fungera:
- Settings->Networks Create new network
Gen den ett valfritt namn
Klicka i VLAN Only
I VLAN rutan anger du ett nummer, t.ex. 10
Save
- Devices och välj switchen
Klicka på Ports ikonen
Klicka i de två portar som du vill använda och Edit Selected
Under "Switch Port Profile" väljer du det ny skapade VLAN network

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Du skall inte göra nåt i routern.
Det här borde fungera:
- Settings->Networks Create new network
Gen den ett valfritt namn
Klicka i VLAN Only
I VLAN rutan anger du ett nummer, t.ex. 10
Save
- Devices och välj switchen
Klicka på Ports ikonen
Klicka i de två portar som du vill använda och Edit Selected
Under "Switch Port Profile" väljer du det ny skapade VLAN network

Underbart, tack! Ska testa detta när jag fått hem splittern.