Permalänk
Medlem
Skrivet av iSean:

Återigen, det handlar om några sekunders marginal. Detta skall SL bevisa i en rättssal, lycka till med det!

I en rättslig process skulle SL förlora mer pengar på detta då tvistesumman är under ett halvt prisbasbelopp, det vill säga att de eventuellt står för egna rättskostnaderna vare sig de vinner eller förlorar.

Räkna med att det fungerar som när man ska få rätt mot någon annan sorts ”myndighetsperson”. Personen hävdar att hen såg dig aktivera biljetten efter att du hade gått på. Du nekar. Vem har högst trovärdighet, du eller ”proffset”? Nu ligger den tekniska bevisbördan på dig.

SL kanske inte har något att vinna i just det här fallet, men i stort kommer de att även fortsatt vara kända som de som tar allt till domstol och vinner rätt ofta, vilket förstås får offren att betala och hålla käft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Räkna med att det fungerar som när man ska få rätt mot någon annan sorts ”myndighetsperson”. Personen hävdar att hen såg dig aktivera biljetten efter att du hade gått på. Du nekar. Vem har högst trovärdighet, du eller ”proffset”? Nu ligger den tekniska bevisbördan på dig.

SL kanske inte har något att vinna i just det här fallet, men i stort kommer de att även fortsatt vara kända som de som tar allt till domstol och vinner rätt ofta, vilket förstås får offren att betala och hålla käft.

Anledningen till att det har blivit så här är givetvis att det finns ett ganska betyande antal personer som har gjort det till en av sina livsuppgifter att planka och fuska på olika sätt och sedan inte ens betala tilläggsavgiften när det tas på bar gärning.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KAD:

Räkna med att det fungerar som när man ska få rätt mot någon annan sorts ”myndighetsperson”. Personen hävdar att hen såg dig aktivera biljetten efter att du hade gått på. Du nekar. Vem har högst trovärdighet, du eller ”proffset”? Nu ligger den tekniska bevisbördan på dig.

SL kanske inte har något att vinna i just det här fallet, men i stort kommer de att även fortsatt vara kända som de som tar allt till domstol och vinner rätt ofta, vilket förstås får offren att betala och hålla käft.

Man kan väl se när biljetten aktiverades, allt sånt bör loggas och biljettkontrollanter har kroppsburna kameror (där datum/tid loggas) Tycker att det borde räcka?

Permalänk
Medlem

SL sparar ju antagligen inte data så länge. Men under förberedande förhandlingar i domstolen så se till att de tar fram alla data de har.

Sedan kontrollanten lär ju ljuga i domstolen eftersom hens personliga prestige sätts på spel. Och domstolen kommer köpa det eftersom "hen har ju inget personligt att vinna på att ljuga till skillnad från dig". Så jag tror du kommer få svårt att vinna tyvärr.

För också gärna fram att de borde kunna spara lite data i appen för att kunderna ska kunna bevisa att de aktiverat innan man åker. Antingen GPS-data (som de väl redan fångar upp kanske) eller data från accelerometern. De borde få ett krav på sig att fixa det, annars kan de ju alltid hävda något annat och ta betalt både för biljett och kontrollavgift. Man har ju själv inte mycket att sätta emot såvida man inte filmar hela sitt liv, allt ligger i SLs händer.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

https://sl.se/kundservice/villkor/behandling-av-personuppgift...

Citat:

Så länge lagras uppgifterna
Inspelat material vid biljettkontroll raderas senast tre månader efter inbetalning av tilläggsavgiften eller att ärendet har avskrivits. Om tilläggsavgiften inte är inbetald eller avskriven raderas inspelat material efter 12 månader. Inspelat material i samband med hot och våld raderas efter 30 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSean:

Jag har bestridit och nu ska SL ta det till rätten tydligen. Spännande!

Jag bör tillägga att jag åkte med tvärbanan, där det saknas spärrar men hade en aktiverad biljett i appen när kontrollanten dök upp, och det hade gått åtminstone 2min på den. Bevisbördan ligger ju på SL och jag hade som sagt en aktiv biljett, men som enligt kontrollanten inte var aktivt länge nog. Hade jag velat fuskåka så hade jag kunnat enkelt neka honom id-handlingar och hoppat av vid närmaste station.

Hur har det gått, har ditt case tagits upp i rätten än?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSean:

Hade jag velat fuskåka så hade jag kunnat enkelt neka honom id-handlingar och hoppat av vid närmaste station.

Ofta bättre att göra så! Alltså vägra att visa id-handlingar, inte att fuskåka Just tvärbanan (likt bussar) är hopplös, då man aldrig vet när den dyker upp.

Snart kommer lövhalka, snö och strömavbrott! Ser fram emot när restiden till jobbet fördubblas

Hoppas du får rätt mot SL!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ofta bättre att göra så! Alltså vägra att visa id-handlingar, inte att fuskåka Just tvärbanan (likt bussar) är hopplös, då man aldrig vet när den dyker upp.

Snart kommer lövhalka, snö och strömavbrott! Ser fram emot när restiden till jobbet fördubblas

Hoppas du får rätt mot SL!

Tvärbanan fungerar alldeles utmärkt för mig. Få gånger jag haft problem med att den inte gått.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ofta bättre att göra så! Alltså vägra att visa id-handlingar, inte att fuskåka Just tvärbanan (likt bussar) är hopplös, då man aldrig vet när den dyker upp.

Snart kommer lövhalka, snö och strömavbrott! Ser fram emot när restiden till jobbet fördubblas

Hoppas du får rätt mot SL!

Jo vägra har man absolut rätt att göra men allt som oftast har kontrollanterna med sig väktare och de har rätt att hålla kvar en tills polis dyker upp men man kan ju försöka spring ifrån. Bara försiktig så man inte knuffar varken kontrollant eller väktare då det räknas som våld mot tjänsteman.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Jo vägra har man absolut rätt att göra men allt som oftast har kontrollanterna med sig väktare och de har rätt att hålla kvar en tills polis dyker upp men man kan ju försöka spring ifrån.

Tror väktarna har fullt upp med äkta friåkare, än med oss som enligt kontrollanterna inte aktiverat biljetten i god tid före avgång.

Har dock varit med om att biljettköp aldrig genomförts på betalkort trots att spärren öppnats. Vid det tillfället gick det bra att enbart kliva av t-banan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tror väktarna har fullt upp med äkta friåkare, än med oss som enligt kontrollanterna inte aktiverat biljetten i god tid före avgång.

Har dock varit med om att biljettköp aldrig genomförts på betalkort trots att spärren öppnats. Vid det tillfället gick det bra att enbart kliva av t-banan.

Tror inte att väktarna bryr sig så mycket så länge dem gör sitt jobb vilket dem kommer att göra när dem hindrar en från att lämna om nu en kontrollant bestämmer att man ska få en bot.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Jo vägra har man absolut rätt att göra men allt som oftast har kontrollanterna med sig väktare och de har rätt att hålla kvar en tills polis dyker upp men man kan ju försöka spring ifrån. Bara försiktig så man inte knuffar varken kontrollant eller väktare då det räknas som våld mot tjänsteman.

De brukar ha ordningsvakter med sig och de har inte rätt att hålla kvar en, om det inte är så att man ertappats på bar gärning med att inte ha giltigt färdbevis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

De brukar ha ordningsvakter med sig och de har inte rätt att hålla kvar en, om det inte är så att man ertappats på bar gärning med att inte ha giltigt färdbevis.

För några år sedan var det ett fall som fick cirkulation i media och då var det en jurist som uttalade sig om dom får hålla kvar en eller inte. Det som sades då i alla fall var att:

När du nyttjar SLs tjänster/varor så accepterar du deras villkor. Att inte uppvisa/ha giltig biljett när man reser går emot detta, och det sades då vara "bedrägligt beteende", som tekniskt sett har 6 månader som maxstraff på straffskalan. Brott med fängelse på straffskalan får man envarsgripa, därav kan vem som helst tekniskt sett hålla kvar dig om du ertappas utan biljett.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

För några år sedan var det ett fall som fick cirkulation i media och då var det en jurist som uttalade sig om dom får hålla kvar en eller inte. Det som sades då i alla fall var att:

När du nyttjar SLs tjänster/varor så accepterar du deras villkor. Att inte uppvisa/ha giltig biljett när man reser går emot detta, och det sades då vara "bedrägligt beteende", som tekniskt sett har 6 månader som maxstraff på straffskalan. Brott med fängelse på straffskalan får man envarsgripa, därav kan vem som helst tekniskt sett hålla kvar dig om du ertappas utan biljett.

För att få göra ett envarsgripande måste personen tas på bar gärning. Det kan exempelvis vara att uppvisa en ogiltig biljett. Om du däremot säger att du tappat biljetten eller att rövhattarna ska sluta störa dig, kan de endast avvisa dig från färdmedlet och se till att du kommer utanför spärrarna. Det kan inte bara antas vara bedrägligt beteende att inte visa upp en biljett, varför du inte är tagen på bar gärning och de har ingen rätt att hålla fast dig.

Blir du trots detta fasthållen har du rätt till nödvärn. Du får alltså slå dig fri. Inget jag skulle rekommendera då de brukar vara flera stycken, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Blir du trots detta fasthållen har du rätt till nödvärn. Du får alltså slå dig fri. Inget jag skulle rekommendera då de brukar vara flera stycken, men ändå.

Nödvärn mot en väktar som försöker stoppa någon som vägrar visa biljett är kanske i teorin tillåtet - men kom igen: det kommer med stor sannolikhet inte hålla på riktigt. Du löper stor risk att bli dömd om du försöker dig på det, inte värt risken att försöka sig på. Skit att visa biljetten om du vill- men börja inte slås med några väktare över någon tusenlapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Nödvärn mot en väktar som försöker stoppa någon som vägrar visa biljett är kanske i teorin tillåtet - men kom igen: det kommer med stor sannolikhet inte hålla på riktigt. Du löper stor risk att bli dömd om du försöker dig på det, inte värt risken att försöka sig på. Skit att visa biljetten om du vill- men börja inte slås med några väktare över någon tusenlapp.

Som sagt, jag rekommenderar det inte.