Krönika: När spiksoppan skär sig

Permalänk
Medlem

Vore kul om ni gjorde något "bara" för att det är kul. Typ något snällt prank

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Valonen:

Starkt utav dig att be om tips, då Sweclockers inte har något kollektivavtal så har du blottat dig lite. Du får börja prestera eller så blir du ännu av de som "valt" att gå vidare.

Önskar dig all lycka framöver.

Jag känner mig 100 procent trygg i att jag kan skriva saker med glimten i ögat och bjuda på mig själv lite, kollektivavtal eller ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Inte alls pinsamt! Om inte annat är dina pinsamheter vårt guld, eller nåt. Tackar och bockar för förslag!

Flera bra tips! Vi har faktiskt lite skoj drycker på G, bra att du påminner

Oftast är det ju full rulle även här, men vissa dagar eller stunder under en dag kan takten plötsligt sakta ned. Ibland är det skönt, för då blir timingen topp för att fortsätta pyssla med andra mindre tidskritiska projekt, ibland blir det totalstopp. Just en stund innan lunch var stoppet ett faktum för egen del, men med alla bra förslag här är det ju bara att trampa gasen i botten igen.

Jag är mer utav en tedrickare, men att brygga sig en kopp dryck är faktiskt en bra idé oavsett.

Just lista/kalender för hårdvarusläpp vore bra om det fanns stående på något sätt direkt på sidan.
Så att man bara behöver vara in där och se ungefär när det kan väntas något nytt, funderar ibland vilket datum det el det skulle vara. Både stora och mindre släpp.
För ofta lanseras ju sakerna långt innan de blir tillgängliga.
Om det finns info, som får delas, kring när recensionerna får publiceras vore det också bra att ha där.
Som sagt både spikade officiella datum och mer ungefärliga sådana, men att det tydligt markeras hur pass säkra uppgifter det är.

Att plötsligt ha en lucka är nog både bra och frustrerande. Behövs nog också sådant ibland för att göra saker som varit lägre prioriterade el bara för att reflektera. Om man inte måste tidsrapportera timme för timme är det inte dumt att någon gång ha möjlighet till att bara fundera kring vad man gör och då kanske komma på nya saker.
Värm en kopp té, slappna av och tänk igenom vad ni har/gör så blir det nog bra.
Nyhetsbevakning lär gå väldigt mycket i vågor ja.

Permalänk
Medlem

Testa processorer/grafikkort för att avgöra mellan vilka grafikkort som processorn blir en flaskhals.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag känner mig 100 procent trygg i att jag kan skriva saker med glimten i ögat och bjuda på mig själv lite, kollektivavtal eller ej

Det är så många som gått vidare från Geeks. Har ju varit här över 20 år trots nytt konto. Sweclockers vattnas ur för varje år som går. Det enda som finns kvar är forumet. Nyheterna och testerna är på en väldigt basic-nivå.

Permalänk
Medlem

Svaret är enkelt.

The factory must grow!

D.v.s. jag startar Factorio

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är så många som gått vidare från Geeks. Har ju varit här över 20 år trots nytt konto. Sweclockers vattnas ur för varje år som går. Det enda som finns kvar är forumet. Nyheterna och testerna är på en väldigt basic-nivå.

Kan inte göra annat än att hålla med, verkar inte alls ha samma problem på t.ex guru3d.com. Det är dessutom en oneman show.
Ni på redaktionen här verkar inte brinna tillräckligt mycket för det ni gör helt enkelt. De flesta testerna är tyvärr dåliga och nyheterna på tok för få. Behövs nytt folk här

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag känner mig 100 procent trygg i att jag kan skriva saker med glimten i ögat och bjuda på mig själv lite, kollektivavtal eller ej

Det är härligt att höra, dock ingen trygghet. Men låter detta bero, trevligt att ha dig här.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@landmarks Jag jobbar ensam på mitt jobb. CNC operatör i en stor lokal för mig själv. Så när det är tomt i hjärnan och ingen lust att lyssna på musik så kommer mitt alter ego in o tar över. Sker självklart inombords så att andra ej märker när jag byter. Och i alter egot värld är inget omöjligt. Han sätter själv gränserna och ideéerna flödar. Sen kan dom dock vara omöjliga eller ta fan så mycket tid att jag själv vägrar göra dom.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Testa processorer/grafikkort för att avgöra mellan vilka grafikkort som processorn blir en flaskhals.

Såg just ett sånt test som Der8auer gjorde med 3060 och 3080Ti i kombination med 4770K, 6700K och 8700K som jämförs med 12900KS. Grymt intressant säger jag som för tillfället kör en i7-5960X@4.5 med ett 3080Ti.
Der8auers test av äldre CPUer och nyare grafikkort!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Lite pinsamt att erkänna här på Sweclockers kanske, men jag skulle vilja ha en överklockningsguide för CPU. Var mer än 10 år sen jag höll på sist (i5 750) och känner mig lite vilsen nu när jag tänkte börja igen

Såg en grymt detaljerad genomgång av överklockning för i9-13900KS häromdan jag kan tipsa om!
13900KS överklockningsguide

Gärna mer sånt på Sweclockers!!

Ser också gärna mer guider för att bygga olika varianter av custom vattenkylning!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Såg just ett sånt test som Der8auer gjorde med 3060 och 3080Ti i kombination med 4770K, 6700K och 8700K som jämförs med 12900KS. Grymt intressant säger jag som för tillfället kör en i7-5960X@4.5 med ett 3080Ti.
Der8auers test av äldre CPUer och nyare grafikkort!

Bra klipp, tyvärr är det ett ganska stort hopp både mellan 8700k - 12900k och 3060 - 3080 Ti.
Edit: HUB har ett ganska bra klipp också, tyvärr ett stort hopp mellan 6650XT och 6950XT.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är så många som gått vidare från Geeks. Har ju varit här över 20 år trots nytt konto. Sweclockers vattnas ur för varje år som går. Det enda som finns kvar är forumet. Nyheterna och testerna är på en väldigt basic-nivå.

Jag instämmer, utan forumet och marknaden hade jag nog inte besökt Sweclockers längre.

Tidigare har det också varit väldigt gynnsamma streams och kvällar med olika butiker, nuförtiden så är det endast Inet som håller hög klass, även på sina egna grejer som de kör (livekvällarna). Webhallen var OK förra året, men märkligt med start 23:00 och avslut 24:00 och tandborsten Komplett ska vi inte ens prata om, de verkar ha köpt Sweclockers med tanke på mängden sponsrade artiklar etc, vinterdator debaclet är bara ledsamt.

Det känns som att redaktionen var färre antal förut men mer djupgående. Jag tyckte att täckningen på senaste mässan var bristfällig, varför inte bara köra massa 2-5 minuters videos spontant filmade från olika montrar, måste inte vara världens bästa produktionsnivå, blir nästan trevligare när det känns "vardagligt", våga vara spontana.

Sweclockers har byggts upp under många år men förvaltas det inte så kommer varumärket sakta men säkert försvagas och bli ett i mängden.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av slipbit:

Det är så många som gått vidare från Geeks. Har ju varit här över 20 år trots nytt konto. Sweclockers vattnas ur för varje år som går. Det enda som finns kvar är forumet. Nyheterna och testerna är på en väldigt basic-nivå.

Jag tycker nog hårdvarutesterna som görs är lika bra som alltid. Grafikkortstesterna är ju massiva i genomförandet exempelvis. Tycker nog det blir lite orättvist att kalla dem basic.

Men ja, det är väl färre nätaggstest och det kändes väldans länge sedan det jämfördes ett gäng populära CPUkylare elller kylpastor mot varandra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Detta skulle ta tid, men skulle vara intressant med lite siffror på hur prestandan förändras över tid (1, 3, 5 år) på saker som telefoner, hårddisk/SSD, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tycker nog hårdvarutesterna som görs är lika bra som alltid. Grafikkortstesterna är ju massiva i genomförandet exempelvis. Tycker nog det blir lite orättvist att kalla dem basic.

Men ja, det är väl färre nätaggstest och det kändes väldans länge sedan det jämfördes ett gäng populära CPUkylare elller kylpastor mot varandra.

Tror folk jämför med vad som går att få tag på, t.ex. på Youtube.
Svårt att jämföra en mer generell site som SweC med dedikerade kanaler som grottar ner sig enormt på enstaka saker

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Såg en grymt detaljerad genomgång av överklockning för i9-13900KS häromdan jag kan tipsa om!
13900KS överklockningsguide

Gärna mer sånt på Sweclockers!!

Ser också gärna mer guider för att bygga olika varianter av custom vattenkylning!

Fan vad nice, ska kolla!

Permalänk
Medlem

Att bränna diverse böcker har varit populärt..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Test av Micro sd-kort. Mindre vanligt i toppmobiler numera tyvärr, men många enkortsdatorer, kameror (I bil, smarta hem-övervakning etc) använder sådant flitigt.

Och då menar jag mer än rena benchmarks i en kortläsare på PC, jag vill se test i raspberry pi etc, samt info om hållbarhet och wear leveling om sådan info finns (och det kan ju vara svårt att hitta sådan info), hur kortet beter sig när det blir mer fyllt och många filer raderats, med mera.

Eller så är jag lite för lagringsnördig som tycker sådant är intressant.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Hade ni inte en undersökning någon gång där man fick ange vad man tyckte ni kunde göra mer eller mer av. Eller var det kanske till och med et artikel där man fick skriva direkt i tråden? Minns ej.
Ta alla dessa idéer...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.