Mediamarkt lämnar Sverige

Permalänk
Melding Plague

Mediamarkt lämnar Sverige

Efter nästan 20 år på marknaden beslutar tyska Mediamarkt att packa väskorna och säljer samtliga butiker till norska Power.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sjukt.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Var det inte MediaMarkt som delvis var orsaken till att Expert, OnOff och Siba gick i graven?
Om jag inte minns helt fel kom de in in landet med inställningen att gå med förlust tills de mindre aktörerna dött ut pga priskrig.

Oavsett så kommer jag inte sakna denna skitkedja.

Permalänk
Medlem

Inte bra för oss konsumenter. Jag tyckte om mediamarkt

Permalänk
Medlem

Har alltid älskat att gå in på Mediamarkt i Sisjön så detta var en tråkig läsning. Hoppas Power gör det lika bra!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Var det inte MediaMarkt som delvis var orsaken till att Expert, OnOff och Siba gick i graven?
Om jag inte minns helt fel kom de in in landet med inställningen att gå med förlust tills de mindre aktörerna dött ut pga priskrig.

Oavsett så kommer jag inte sakna denna skitkedja.

Det stämmer. De hoppades gå på förlust i <5 år och sedan gå med vinst. Men det skedde ju inte då mer o mer handel gick över till online och sedan kom ju fler jättar in på marknaden med fokus på den delen.
Tror inte jag köpt något på MediaMarkt senaste 3-5 åren faktiskt. Varken online eller i butik.

Välkommen tillbaka Power / Expert. Frågan är om de kan konkurrera prismässigt. Ifall de kan det så är den lokala butiken en bra pickup-plats kanske...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Inte konstigt. Jag själv har aldrig handlat i Mediamark, orsaken är enkel. Det finns ingen butik som för mig inte innebär mycket arbete att ta sig dit, detta trots att jag ofta är i centrala Göteborg. Kvar finns då onlinehandel och där har andra butiker för mig varit bättre.

Jag tycker det på sätt och vis var roligare för. Man kunde gå in i dessa fysiska butiker och göra fynd. Idag säljer de i princip samma skit för samma pris allihopa, är det rea, så gäller det att köpa direkt när den börjar och då från webben.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag någonsin handlat på MediaMarkt, men namnet Power låter ju inte så passande i Sverige.

Permalänk
Medlem

Power hade ju butiker en gång i tiden som gick i konkurs för runt 20 år sedan. Minns jag köpte en walkman på Power i mitten eller slutet av 90 talet.

Nu kommer de tillbaka med fysiska butiker igen.

Nya Power är väl dock helt annat bolag. Köpt en del från deras näthandel och har inget att klaga på.

Mediamarkt lär jag inte sakna.

För mig är det bara e-handel idag sedan jag flyttade från Linköping. Finns inga sådana ställen i Mjölby eller Tranås som är de städer jag får åka till och handla. Där jag bor finns bara en liten Ica nära men räcker för att hämta ut paket.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Norrmännen tar över mer och mer. Förra året Cervera. Går snart inte att handla i fysisk butik utan att betala till en norrman 😅

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Intressant, Power ägs ju av samma som ägde kedjan Expert i Sverige som gick i konken för drygt 10 år sen.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Mediamarkt har haft bland de bästa deals jag någonsin gjort inom elektronik. De verkade inte korrekturläsa sina rabatter ett smack

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Power hade ju butiker en gång i tiden som gick i konkurs för runt 20 år sedan. Minns jag köpte en walkman på Power i mitten eller slutet av 90 talet.

Nu kommer de tillbaka med fysiska butiker igen.

Nya Power är väl dock helt annat bolag. Köpt en del från deras näthandel och har inget att klaga på.

Mediamarkt lär jag inte sakna.

För mig är det bara e-handel idag sedan jag flyttade från Linköping. Finns inga sådana ställen i Mjölby eller Tranås som är de städer jag får åka till och handla. Där jag bor finns bara en liten Ica nära men räcker för att hämta ut paket.

Ja precis minns också power för många år sedan typ sent 90tal

Permalänk
Medlem

Jag tänkte i förrgår på att denna lågkonjuktur måste bli dödsstöten för just MediaMarkt. Och se där

Permalänk
Medlem

Tacka gode gud, sämre skit går fan inte och hitta.

Permalänk
Medlem

Aldrig tyckt att de varit speciellt bra. Aldrig handlat nåt speciellt dyrt där heller. För en månad sen köpte jag lite kaffe där..

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Bra, Power är mycket bättre att ha att göra med vid returer.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Går ju att argumentera för om de var en bra eller dålig butik.
Det jag kommer sakna (om de inte behåller samma idé) är att de hade ett bra urval på sortiment man kunde gå och klämma och känna på. Elgiganten/Netonnet har långt ifrån samma utställda sortiment i butik. Webhallen och Inet har väl allt bara bakom disken väl?

Permalänk
Medlem

Enda jag kan uppskatta med en fysisk butik är att man kan kolla/känna på grejer innan man köper. Jag vill dock inte handla i en fysisk butik.

Innebär detta även att mediamarkt.se stänger (vet inte om de distribuerade via sina butiker)?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Gött.
Det har alltid varit en riktig skitkedja.

"Dont let the door hit you on the way out"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Enda jag kan uppskatta med en fysisk butik är att man kan kolla/känna på grejer innan man köper. Jag vill dock inte handla i en fysisk butik.

Innebär detta även att mediamarkt.se stänger (vet inte om de distribuerade via sina butiker)?

Power tar över e-handeln också enligt pressmeddelandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

"Dont let the door hit you on the way out"

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med MediaMarkt. Tycker de haft bra kundtjänst. Tråkigt när konkurrensen hämmas.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Dom hämtade sig aldrig från förlusten efter TV-försäljningen till @medbor

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att de inte hade en webbshop på närmare 10 år efter de kom till Sverige? Förstod aldrig hur de tänkte.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Vad exakt ska Power göra för att inte fortsätta gå med förlust? xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Enda jag kan uppskatta med en fysisk butik är att man kan kolla/känna på grejer innan man köper. Jag vill dock inte handla i en fysisk butik.

Innebär detta även att mediamarkt.se stänger (vet inte om de distribuerade via sina butiker)?

Folk idag. Vi går och besöker en fysisk butik för att få känna på produkterna, sedan tar vi och beställer från internet för där är det billigare. Jag skulle gissa att olika produkter lider mer av detta problem än andra.
Konsolspel, grafikkort, hårddiskar m.m är inte hårt drabbade. Men kontorsstol, bänk, tangentbord, möss etc nog vanligare.

Ett annat problem är butiksdöden. Där man först pratade om landsbygden. Men det gäller även inne i städer idag. Då man ofta tvingas ta sig till köpcentrum om man ska ha annat än mat eller personvård.
Ja, Göteborg med Nordstan är ett undantag. Men Nordstan är lite av ett köpcenter. Dock väldigt begränsat utbud, inte mycket till bilen säljer de där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Har alltid älskat att gå in på Mediamarkt i Sisjön så detta var en tråkig läsning. Hoppas Power gör det lika bra!

Samma här, tog alltid en tur där när man ändå va på Maxi

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med garantiärenden? Är det att skicka varorna till tyskland då, eller kommer det funka att tralla in med grejerna till samma lokal som man köpt dom på, fastän nya ägare tagit vid?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

ser nog rätt mörkt ut för alla sådana butiker faktiskt, fattar inte hur de har råd (de har de uppenbarligen inte) med lokala hyror då de flesta bara går och tittar och sedan köper man grejerna via nätet billigare...