Pixel 7 VS Xperia 5 IV

Permalänk

Pixel 7 VS Xperia 5 IV

Har tröttnat på min mobil, Xperia 10 II, den är väldigt långsam, framförallt kameraprogrammet, har för mycket buggar, och börjar gå sönder, trots att den bara är ca ett år gammal.
Har kört på flaggskepps Sony länge, och alltid varit mycket nöjd. Nu denna billigare modell har varit en dålig upplevelse från början till slut.

Frågan är vad man skall gå på, efter att kollat runt lite och läst tester så har jag snöat in på Googles Pixel 7, eller en Xperia 5 IV. Google känns lite som en okänd kvantitet för mig. Det som talar emot Sony är ju upplevelsen med den jag har nu, å andra sidan har jag som sagt alltid varit nöjd med deras lite dyrare modeller, så kanske de är värda en andra chans? Samsung? - Nä, alla har en Samsung, sambon har en, vi har på jobbet, jag har aldrig använt en Samsung som jag gillat. Lite samma sak med Iphone, är inte vän med IOS, och så är det ju nya konton och lösenord sedan, dock länge sedan jag testat.

Förutom normal användning surf, media, etc så är kameran prioritet, megapixlar är inte så intressant, mer kvalitet, och framförallt att den är snabb och smidig, kvalieten i sig är det egentligen inget fel på i min nuvarande, men det tar sekundvis från att man trycker på "avtryckaren" till det blir någon bild, och då har man redan missat ögonblicket, det får gärna gå att fota rörliga motiv. Och lite batteritid är ju alltid trevligt.

Jag kan inte riktigt se på specifikationerna en anledning att gå upp till Pro / 1 IV, det större batteriet i pixel pro skulle vara fint, men inte värt prisskillnaden, dessutom så gillar jag att modellerna neråt i serien är fysiskt lite mindre. Pixelns lite mindre långsmala formfaktor, 20/9 istf 21/9 känns också som en fördel.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte en Pixel 7 Pro när den släpptes. Min första Pixel-telefon. Aldrig varit så nöjd med någon telefon och jag har haft många genom åren.

Kameran tar i princip alltid mycket bra bilder och är riktigt snabb. Pro har en välfungerande zoom som även går att använda skakfritt inomhus i dåligt ljus. Pro har även makro som vanliga 7 saknar, så är man fotofokuserad tycker jag det är värt merpriset.
Skärmen är betydligt bättre på Pro enligt vad jag läst, men inte jämfört själv.

Google har optimerat sina egna programvaror väldigt bra, så att surfa med Chrome t ex är snabbare och mer laggfritt än det mesta man kan hitta.

Väldigt bra haptisk feedback, nära Apple-klass.

Pro räcker oftast 2 dygn för mig innan jag behöver ladda (oftast 20-30% kvar då). I extremfall med mycket fotograferande/filmande kan man närma sig 1 dygn, men det är undantagsfall.

Enda som är välkänt är att processorn inte är optimal för spel, så spelar man mycket krävande spel bör man fundera på något annat.

Ingen bloat, väldigt rent och logiskt interface.

Väldigt frekventa uppdateringar, både säkerhet och annat.

Sammanfattningsvis så kommer jag välja Pixel nästa gång också om de fortsätter finnas officiellt i Sverige.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag hade då önskat klämma på en Pixel 7:a. Det enda jag känner emot ett köp för en Pixel 7:a, är ett frågetecken runt kvaliteten på luren som helhet. Jag har aldrig känt på en sådant lur.

Men Pixel-telefonerna idag, tycks ge mest för pengarna och minst skräp i skrubben. Bloatware som bara tynger och ständigt gnäller om frisedel för att spionera på dina intressen.

Permalänk

Hej.
Jag har precis gjort det du beskriver.
Jag har alltid använt Xperia, hade under ett tag Xperia 10II, den var såpass seg så jag bytte till Xperia 5II.
5an var jag väldigt nöjd med på alla områden.

Nu när det var dags att byta så blev det en Pixel7 istället för Xperia 5IV, jag var sugen på att byta leverantör efter lång tid med Sony. Pixel 7 pro är "ännu större" än Pixel 7 så den valde jag bort pga storlek. Xperia 1 går bort pga merkostnad som inte ger valuta för pengarna.

Min Pixel 7 är min första Google telefon, jag är nöjd med telefonen, den är (precis som Sonyn) en ren och behaglig Android.
Det enda negativa är formatet, för mig så är Xperian mycket lättare att använda med en hand då den är smalare, Pixel är tillräckligt mycket bredare för att vara "för bred", precis som alla andra telefoner.
Om du förstår vad jag menar, alltså har samma värdering av en smalare telefon som jag har så är det den enda stora skillnaden.
Kamera, batteri osv osv är likvärdiga i mitt perspektiv.
Sonyn har en smartare laddning (den laddar färdigt batteriet till 100% på slutet av natten) istället för att ligga och vara 100% halva natten som Pixel gör, sen om du bryr dig om det eller inte är såklart individuellt, jag har alltid telefonen på laddning på natten.

Sonys fingerläsare (i strömknappen) är sjukt mycket bättre än Googles (som sitter dumt till i skärmen och dessutom är "kass" på att läsa.

Om jag skulle byta igen så vet jag ärligt talat inte om det skulle bli en Xperia eller en Google, och det är ett bra betyg för Pixeln, jag har varit diehard Sony då jag alltid hittat något hos andra leverantörer som jag inte gillat, ofta format och bloatware/"anpassat" gui (Samsung).

Prestandamässigt kommer du att vara nöjd med 5 om du väljer den, det är väldigt stor skillnad på 5 och 10 modellerna, de går ej att jämföra.

Kvalitetsmässigt så är Pixeln inte sämre än någon annan telefon som jag haft runt mig (Sony, OnePlus, Nothing, Samsung, Apple) .

Tillagd om Pixel kvalitet.
Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Köpte en Pixel 7 Pro när den släpptes. Min första Pixel-telefon. Aldrig varit så nöjd med någon telefon och jag har haft många genom åren.

Kameran tar i princip alltid mycket bra bilder och är riktigt snabb. Pro har en välfungerande zoom som även går att använda skakfritt inomhus i dåligt ljus. Pro har även makro som vanliga 7 saknar, så är man fotofokuserad tycker jag det är värt merpriset.
Skärmen är betydligt bättre på Pro enligt vad jag läst, men inte jämfört själv.

Ok, men är inte huvudkameran exakt samma dem emellan? Olika programvara?

Fotofokuserad är nog lite av en osanning, jag kommer nog sällan / aldrig att sätta tid på att ta en perfekt bild, utan det handlar mer om att det ska vara snabbt och enkelt att ta en BRA bild. Och att jag inte vill behöva äga en separat kamera. Att byta till en annan macro/tele/etc kamera för att få ett specifikt motiv lär inte hända mer än för att testa när luren är ny.
Så mycket (bra) automatik som möjligt är önskvärt.

Permalänk
Avstängd

Jag har en Pixel 5 och en 5 IV som jobbtelefon. Pixeln tar grymma bilder snabbt och enkelt, Sonyn har mer möjligheter att manuellt ställa in saker och få bilden som man vill ha den, vilket funkar rätt bra enligt min erfarenhet, men utan pill så blir bilderna rätt mycket sämre beroende på situation.

Annars har du ju själv koll på skillanden mellan dem, Sonyn är mer långsmal och inte bara p.g.a. skärmen utan också plats för kamera ovanför. Sonyn har en dedikerad avtryckare för kameran vilket är nice, å andra sidan funkar ju volymknappen på Pixel bra till det också. Min Pixel 5 har fingeravtrycksläsaren på baksidan, Sonyn på sidan, vet inte vad som är bäst där riktigt men Pixel 7 har väl en i skärmen och min erfarenhet säger mig att de funkar sämre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefan1234:

Ok, men är inte huvudkameran exakt samma dem emellan? Olika programvara?

Fotofokuserad är nog lite av en osanning, jag kommer nog sällan / aldrig att sätta tid på att ta en perfekt bild, utan det handlar mer om att det ska vara snabbt och enkelt att ta en BRA bild. Och att jag inte vill behöva äga en separat kamera. Att byta till en annan macro/tele/etc kamera för att få ett specifikt motiv lär inte hända mer än för att testa när luren är ny.
Så mycket (bra) automatik som möjligt är önskvärt.

Det är samma huvudkamera, helt rätt. Mjukvaran är väl också samma, den berömda GCAM som många hackar in i andra telefoner för att utnyttja kameran bättre.

Jämfört med t ex Samsungs dyraste modeller så är min uppfattning att Pixel tar bättre bilder helt utan att man ens försöker, så jag skulle nog vilja säga att det är en mycket bra telefon för amatörer som vill bara ta bilder utan större eftertanke. Nästan svårt att misslyckas oavsett förhållanden. Det enda som kan ta lite extra tid är efter bilden är tagen, då det i vissa fall kan ta 2-3 s att processa bilder tagna under svåra förhållanden eller med rörelseoskärpa, men sedan lyckas den nästan alltid få en mycket balanserad bild som slutresultat utan att man behöver göra mer. Oftast går det mycket, mycket fortare.

Av de mobiler jag använt är iPhone och Pixel de som tar bäst bilder "av sig självt", men jag tror att Apple fortfarande har ett litet övertag med video pga ruskigt snabb processor. Men pixeln är ju mycket billigare och Apple har inte lika avancerad zoom som P7Pro, oavsett modell.

Finns bra trådar på Swedroid i ämnet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Snusfri

Pixel 6A skulle jag nog säga.

Vann MKBHD's "Best Smartphone Camera 2022".

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Det blev iaf en Pixel 7 (icke pro). Nöjd så här långt efter några veckor. Sämst är väl fingeravtrycksläsaren i skärmen som är alldeles skitdålig. Även lite pilligt att skriva med den kan jag tycka, om det är tagnentbordsprogrammet, eller om det är skärmen som inte är så precis som man kan önska är oklart, men båda de punkterna är klart sämre än Sony.

I stort dock så fick jag vad jag letade efter, jäkligt snabb och smidig att använda för 90% av användningen. "Lagom" size, batteritiden är inte imponerande direkt, men ändå klart godkännd.