OBS Studio inställningar att använda idag för streaming på Twitch?

Permalänk
Medlem

OBS Studio inställningar att använda idag för streaming på Twitch?

Hejsan!

Jag tänkte kolla med er lite mer erfarna inom obs studio och som streamar till Twitch, vad för inställningar ni rekommenderar och lite så.

Jag kör nyaste versionen av OBS studio i skrivande stund (29.0.2) 64-bit. Kör med i5-12400f och rtx 3060 ti och ett stadigt å fint internet. Siktar på att kunna streama diverse spel i 1080p (vilket också är min native res), 60fps och high graphics eller högre, vilket jag tycker min dator bör klara. För tillfället så ser mina inställningar ut såhär:

Det jag har absolut sämst koll på är just preset P1-P7, vilken som är optimal att spela med, det beror väl säkert på hur krävande spelet i sig är också, men i helhet tänker jag, något man kan känna sig säker med.

Kom gärna med förslag här på vad jag kan förbättra, är verkligen inte haj på allt nytt i obs.

Tack på förhand /blurry

Permalänk

Svårt att säga men tror inte de där ska va något problem.

Du får väl provstreama när du casual spelar nått brukar va bästa sättet att hitta rätt inställningar.

Folk kommer börja gnälla om du får tappade frames eller om kvaliten är kass.

Din bandbredd kommer knappast va ett problem om du inte har under ~8Mbit/s uppladdningshastighet men twitch är väl bandbreddsbegränsat till 6000kbps videoström vill jag minnas så ingen mening att sätta högre.

Men skulle säga skalat till 720p 60hz kan ev se bättre ut pga den låga bitraten du tvingas använda på twitch och att streama i 720p skulle i princip motsvara ~35-40% mer bitar per bildruta.

I övrigt så ser jag inget uppenbart fel med dina inställningar.

Som sagt kör en provstream och se om folk börjar gnälla om lagg eller kass bildkvalitet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av blurry:

Hejsan!

Jag tänkte kolla med er lite mer erfarna inom obs studio och som streamar till Twitch, vad för inställningar ni rekommenderar och lite så.

Jag kör nyaste versionen av OBS studio i skrivande stund (29.0.2) 64-bit. Kör med i5-12400f och rtx 3060 ti och ett stadigt å fint internet. Siktar på att kunna streama diverse spel i 1080p (vilket också är min native res), 60fps och high graphics eller högre, vilket jag tycker min dator bör klara. För tillfället så ser mina inställningar ut såhär:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Det jag har absolut sämst koll på är just preset P1-P7, vilken som är optimal att spela med, det beror väl säkert på hur krävande spelet i sig är också, men i helhet tänker jag, något man kan känna sig säker med.

Kom gärna med förslag här på vad jag kan förbättra, är verkligen inte haj på allt nytt i obs.

Tack på förhand /blurry

Sitter med samma dilemma. Kör ungefär samma inställningar. Min base canvas är dock 2K men jag kan streama i Full HD. Ska mest ha det som en lösning för att spela in mina flygningar jag gör (slippa exportera en videofil). Men jag får inte till det. Bra lina här med 250 åt båda håll.

Hur funkar det när man har streamat, och kollar direkt på streamen... Är det i den kvallen det streamades i, och sen kommer vara - eller är det nån previewkvalitet även vid stream?

Blir de fakto lite avis när jag ser folk som streamat, och det nästan ser ut som en inspelning som laddats upp (kan ju vara så men i många fall är det streamat).

Tar gärna mer tips och lite förklararingar på vad de olika inställningarna gör. Finns säker mer info på nätet, men alltid kul att skriva lite här... Ett forum ändå. Någon som vet och kan vara lite klok i frågan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Ingen som hade egna tips att komma med? Alltid gott att få till lite gott tjöt i tråden. Alla kan vi googla saker eller sitta och glo på tuben, men mycket roligare att kunna skriva om det, och ens egna tankar och idéer, vad man själv funnit bäst och varför osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Finns massa verktyg att hitta bästa inställningar till Twitch.

Först av allt, och viktigast av allt, testa upload kvalitet till Twitch servers.
Kvalitet på deras servrar är hur olika som helst. Även om du bor i Stockholm är det inte alls säkert att just deras Stockholm server är bäst.

För att hitta bäst kvalitet på inställningarna annars, gör inspelningar med samma inställningar ni har som om ni skulle streamat. Använd en videospelare för att "pixelpeepa". Samtidigt kan ni använda loggen i OBS för att se om det är någon rendering lag nånstans och hur många bilder ni förlorat.

På generell basis så ser 1080p streams sämst ut rent kvalitetsmässigt med så låg bitrate som twitch har som max, framför allt med Nvenc. x264 ser klart bättre ut med låg bitrate, men det krävs nästan en sekundär pc att streama med. Det är först vid 30mbit att Nvenc börjar se likka bra ut som x264 medium eller slow, och det är nog bara Youtube som tillåter det.
Annars använder OP korrekta inställningar för bästa möjliga kvalitet. Men det finns annat att göra dock. I avancerat så är det en del som förstöra rätt så mycket.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Förstår. Men inget förslag på inställningar här och nu? Att se på klipp på exvis tuben är ofta en plåga, och att sen hitta nåt som verkligen är bra...det är ett unikum. Tack för infon!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Förstår. Men inget förslag på inställningar här och nu? Att se på klipp på exvis tuben är ofta en plåga, och att sen hitta nåt som verkligen är bra...det är ett unikum. Tack för infon!

Här är mina inställningar för bäst kvalite som jag följt genom EposVox video. Jag valde P5 istället för P7 där han jämförde och inte kunde se någon skillnad på streamkvalite mellan dem, så P5 är den ''optimala'' för kvalite och att det tar så lite resource på din dator som möjligt. Jag använder också 8000 bitrate istället för 6000. Det står att 6000 är max bitrate för twitch men 8000 går bra och jag har använt det länge.

https://www.youtube.com/watch?v=uAqLJ3sxudU&t=682s

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Förstår. Men inget förslag på inställningar här och nu? Att se på klipp på exvis tuben är ofta en plåga, och att sen hitta nåt som verkligen är bra...det är ett unikum. Tack för infon!

Allting beror på vilka grejor du har, samt vilken typ av media du skall streama. Är det spel? Vilken typ av spel? Är det viktigt att du bibehåller hög fps samtidigt som du streamar?

Det finns ingen inställning som är bäst helt enkelt. Det är så mycket annat omkring.

OBS har en väldans bra sak i log files. Det ligger i "Help Log files, upload logfiles". Lägg upp en log där du vet att du streamade/spelade in en del. Jag kan se på den och kanske förklara.. Den innehåller ingen personlig information alls.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz