Kodare, hur använder du chatGPT?

Permalänk

Åtminstone om chatGPT3.5 används till väldigt specifika saker så är den snabbare än en sökmotor att få fram relativt vägledande svar än så länge. Nu när min kodbas börjat växa så märker jag (också?) hur den hittar på massa trams om vad som kan vara fel genom att den föreslår saker som absolut inte stämmer in i sammanhanget. Kanske GPT4 med större "minne" som då kan ta större prompts kanske kan hantera det fortfarande?

Men när det gäller väldigt småspecifika saker som jag sedan kan extrapolera från och in i min nuvarande växande kodbas som jag förstår bäst så är den än så länge mycket bra för just det ändamålet. Då får jag även lära mig nya kodtänk, "Ja, just det, så där kan man loopa igenom för att få fram innersta barnelementet i en given nod!".

Skrivet av Neon:

Vilken version av ChatGPT är det vi pratar om?

Jag tänker mig att det är chatGPT3.5 då chatGPT4 vad jag sett (ej provat själv dock) ska ha någon slags "emergent property" av att "kunna" genomföra viss aritmetik, likt hur den också verkar "kunna" beskriva bildinnehåll. Med "emergent property" menar jag då en egenskap som den inte var tränad från början att "kunna". Menar dock inte att den är "mänskligt medveten" eller "resonerar mänskligt" på något vis bara för det.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Jag kör själv främst chatGPT4 men det händer att jag ställer lite frågor även till 3.5 och min uppfattning är att det går bra så länge som det är korta och tydliga frågor. När det blir mer avancerade frågor så blir skillnaden ganska stor på dem.

Om man nu ska prata om funktionalitet så är det grundläggande att ange vilken version man testar i och det gäller praktiskt taget all mjukvara.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide