Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Alla är vi olika. Men i alla fall mitt råd: Jag vet ju sedan tidigare att den här typen av produkter ofta dras med den här typen av krångel och olösliga situationer. Man måste hålla förväntan låg och toleransen hög. Också därför jag generellt avråder från dem.

Vad skulle ha gjort är att acceptera situationen. TV:n är inget vidare och har redan kostat åtskilliga timmar för egentligen ingenting. Räknar man på timmarna och tänker i termer av att jobba extra är det kanske en av dina sämsta affärer någonsin?

Låt den Skanticen starta om av sig själv då och och lev med det. Planera för ny TV när det börjar kännas rätt. Du vet ju vad du ska undvika nästa gång.

Fast på dig låter det som att det är TV och inte ATV som är problemet. Varför ska jag då bara acceptera att de säljer något med påståendet att det funkar med ATV (att alla TV-apparater de säljer funkar med ATV)?

Jag har redan lagt ner så mycket tid att det inte känns svårt alls att dra det till ARN. Tvärtom vill jag verkligen veta vad felet är och vad jag har för rättigheter. Trodde inte man kunde köpa en ny TV som inte fungerar med de vanligaste mediaspelarna och speciellt inte en utan ett eget smartsystem.

Dålig affär? Ja, men mer besviken på Netonnet. Som kan sälja TV (detta är dessutom en nysläppt Skantic) som de påstår ska fungera med ATV men som inte gör det.

Tänker inte lägga det dubbla plus förlusten av Skantic på en ny TV (speciellt inte hos Netonnet). Har annat jag hellre lägger pengar på och går väl mer tillbaka till "behöver ingen TV". Tog lång tid innan jag ens övervägde köpa en TV så jag har levt utan det en längre tid. Även om det snabbt blev en kvällsrutin att se en film. Dessutom vågar man ju inte om man inte vet med säkerhet om det är TV eller ATV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Fått svar från Netonnet via sms:

Förstår givetvis inte vad en laptop eller DVD har gemensamt med en ATV. Sen YouTube vet jag inte vad som menas med då den inte har något inbyggt smartsystemet. Menar de YouTube via laptop? Vad betyder då laptop i 7 timmar?

I min felbeskrivning uppstår det som sagt väldigt oregelbundet. Det kan ske efter en kort stund, timmar och ibland efter flera dagar. När det väl händer är det dock mer vanligt att det händer oftare.

Vid ett tillfälle blixtrade bildskärmen även till och visade halvbild i någon sekund medan programmet (bild och ljud) fortsatte. Detta fick jag dock inte fångat på film och har bara hänt en gång så omöjligt att försöka få på film. Undrar dock vad det var.

Hur gör jag nu? Jag har tänkt gå till Macforum och min far har fått min ATV igen för vidare testning.

@Yorg Jag låter min far använda ATV igen men han satt många timmar sist med den utan avbrott i 2-3 dagar. Får se om han kan återskapa problemet denna gången. Annars undrar jag vad du istället har för motivering eller förslag på vad som är fel på ATV eftersom du vill friskriva TV?

Kanske kan kontakta någon konsumentvägledning.

Jag vill inte friskriva din tv, jag vill hjälpa dig att lösa ditt problem och samtidigt hjälpa dig slippa timmar av arbete med att argumentera med verkstad, tillverkare och återförsäljare för att strida för din rätt. I det här läget så hävdar verkstad, trots dina filmer etc att det inte är ett fel på din tv eftersom de inte lyckats återskapa felet med sina tester (vilka jag kan tycka är bristande eftersom de inte testat med ATV, men det är deras beslut). Återförsäljaren i sin tur hänvisar till att det är verkstaden som gör bedömningen eftersom de har tillgång till samma underlag som verkstaden men får förväntas sakna kompetens som verkstaden har.

Rent krasst står därför ord mot ord, verkstaden menar ju att deras tester bevisar att TVn är felfri. Det gör också att det inte är solklart hur de olika bevisen ska värderas och vad ett eventuellt avgörande hos ARN skulle landa i.

För att snabbast komma fram till lösning i ditt ärende så skulle jag göra så här:

1. Säkerställ att felet fortfarande uppstår, detta är för mig en viktig del att luta mig mot när jag framåt ställer krav.

2. Ta TV till butik, uttryck en stark förväntan om att de i butik testar din tv med deras egen ATV (är det en viss app som alla krascher skett i så be dem testa med den) under en längre period så de själva kan med egna ögon se felet hända och i deras miljö vilket gör att det inte kan vara ett problem med dina kablar, strömmatning, spänningsfall i ditt hem eller vad man nu kan spekulera om.

3. När de konstaterat att felet uppstår hos dem, kräv att de driver ditt ärende med verkstaden och återkommer när det är löst.

OM de inte lyckas reproducera felet på det här sättet trots att de har använt samma upplägg som dig (ATV, streama under LÅNG tid) så kan det vara värt att undersöka om det istället är värt att be om att få testa deras ATV med TVn hemma hos dig. Om det då inte kraschar är det ju värt att fundera på varför just din ATV får din tv att krascha i ditt hem.

Jag kan för lite om både hårdvaran i din tv och dess operativsystem för att kunna avgöra vad utöver tvn själv som potentiellt skulle kunna skapa krascherna, men genom att göra på det sätt jag beskrivit här så har man undvikit alla möjliga alternativa förklaringar förutom själva TVn och kopplingen till ATV som generell produkt. Det gör att verkstaden inte kan hänvisa till att det måste vara något hemma hos dig som skapar problemet utan att precisera vad det skulle vara.

Jag förstår din upplevelse av att inte vilja handla av NoN framåt och hade nog kunnat känna samma sak, tyvärr upplever jag att alla de stora ÅF generellt är lika dåliga eller sämre på den här typen av ärenden. Det är ett lotteri gällande att möta rätt person när man lämnar in som kan göra stor skillnad i hur smidigt saker kan lösas eller låsas.

Jag förstår också att det kan kännas orimligt att lägga ner den här tiden och arbetet på att felsöka etc, men alternativet är lite det jag upplever att Laxpudding beskriver, ta smällen och köpa annat nästa gång. Tyvärr tror jag utsikten för att få det här åtgärdat utan att själv behöva lägga ner arbetet och tiden är väldigt begränsad.

Det känns trist att jag upplevs som att jag inte försöker hjälpa när det är det enda jag försökt göra genom hela tråden (jag misstänkte att verkstaden kanske skulle svara precis så här) och jag är inte intresserad av att ha någon hetsig diskussion om huruvida det här är orimligt att göra som privatperson/kund, det är upp till var och en att avgöra. Jag ville bara försöka dela mina erfarenheter från att ha behövt driva liknande ärenden och vad som har varit viktiga för att till slut få dem lösta.

Jag kommer därför inte svara mer här om inte TS efterfrågar det, jag hoppas verkligen att du lyckas få bra stöd eller samtal med ÅF och att det löser sig på ett bra sätt för dig!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorg:

Jag vill inte friskriva din tv, jag vill hjälpa dig att lösa ditt problem och samtidigt hjälpa dig slippa timmar av arbete med att argumentera med verkstad, tillverkare och återförsäljare för att strida för din rätt. I det här läget så hävdar verkstad, trots dina filmer etc att det inte är ett fel på din tv eftersom de inte lyckats återskapa felet med sina tester (vilka jag kan tycka är bristande eftersom de inte testat med ATV, men det är deras beslut). Återförsäljaren i sin tur hänvisar till att det är verkstaden som gör bedömningen eftersom de har tillgång till samma underlag som verkstaden men får förväntas sakna kompetens som verkstaden har.

Rent krasst står därför ord mot ord, verkstaden menar ju att deras tester bevisar att TVn är felfri. Det gör också att det inte är solklart hur de olika bevisen ska värderas och vad ett eventuellt avgörande hos ARN skulle landa i.

För att snabbast komma fram till lösning i ditt ärende så skulle jag göra så här:

1. Säkerställ att felet fortfarande uppstår, detta är för mig en viktig del att luta mig mot när jag framåt ställer krav.

2. Ta TV till butik, uttryck en stark förväntan om att de i butik testar din tv med deras egen ATV (är det en viss app som alla krascher skett i så be dem testa med den) under en längre period så de själva kan med egna ögon se felet hända och i deras miljö vilket gör att det inte kan vara ett problem med dina kablar, strömmatning, spänningsfall i ditt hem eller vad man nu kan spekulera om.

3. När de konstaterat att felet uppstår hos dem, kräv att de driver ditt ärende med verkstaden och återkommer när det är löst.

OM de inte lyckas reproducera felet på det här sättet trots att de har använt samma upplägg som dig (ATV, streama under LÅNG tid) så kan det vara värt att undersöka om det istället är värt att be om att få testa deras ATV med TVn hemma hos dig. Om det då inte kraschar är det ju värt att fundera på varför just din ATV får din tv att krascha i ditt hem.

Jag kan för lite om både hårdvaran i din tv och dess operativsystem för att kunna avgöra vad utöver tvn själv som potentiellt skulle kunna skapa krascherna, men genom att göra på det sätt jag beskrivit här så har man undvikit alla möjliga alternativa förklaringar förutom själva TVn och kopplingen till ATV som generell produkt. Det gör att verkstaden inte kan hänvisa till att det måste vara något hemma hos dig som skapar problemet utan att precisera vad det skulle vara.

Jag förstår din upplevelse av att inte vilja handla av NoN framåt och hade nog kunnat känna samma sak, tyvärr upplever jag att alla de stora ÅF generellt är lika dåliga eller sämre på den här typen av ärenden. Det är ett lotteri gällande att möta rätt person när man lämnar in som kan göra stor skillnad i hur smidigt saker kan lösas eller låsas.

Jag förstår också att det kan kännas orimligt att lägga ner den här tiden och arbetet på att felsöka etc, men alternativet är lite det jag upplever att Laxpudding beskriver, ta smällen och köpa annat nästa gång. Tyvärr tror jag utsikten för att få det här åtgärdat utan att själv behöva lägga ner arbetet och tiden är väldigt begränsad.

Det känns trist att jag upplevs som att jag inte försöker hjälpa när det är det enda jag försökt göra genom hela tråden (jag misstänkte att verkstaden kanske skulle svara precis så här) och jag är inte intresserad av att ha någon hetsig diskussion om huruvida det här är orimligt att göra som privatperson/kund, det är upp till var och en att avgöra. Jag ville bara försöka dela mina erfarenheter från att ha behövt driva liknande ärenden och vad som har varit viktiga för att till slut få dem lösta.

Jag kommer därför inte svara mer här om inte TS efterfrågar det, jag hoppas verkligen att du lyckas få bra stöd eller samtal med ÅF och att det löser sig på ett bra sätt för dig!

Tack för ditt inlägg. Jag vill inte heller ha någon hetsig diskussion här även om jag emellanåt känner mig frustrerad. Försöker att inte verka frustrerad när jag skriver men ibland är det svårt.

Jag har bestämt mig för att packa upp och montera TV igen. Denna gången ska jag göra det jag gjorde tidigare men inte länge nog (inaktivera CEC i TV) för att utesluta att det är det. Jag slutade testa det då jag insåg att min soundbar inte skulle funka (den funkar ej utan CEC påslaget). Förstår nu att ett alternativ är att koppla min soundbar optiskt men innan jag åker och köper en optisk kabel får jag testa att detta först hjälper. Kommer ta tid att testa då sist jag stängde av "Styr TV och mottagare" under inställningar i ATV så tog det några dagar innan TV gjorde omstart igen. Så tänker att jag har båda avslaget denna gång alltså både CEC i TV och "Styr TV och mottagare" i ATV.

Permalänk
Inaktiv

Dag 2. Kollade en del på TV igår och lite mindre idag, men idag (nu precis) så startade TV om sig igen. Då var CEC inaktiverat under TV-inställningar och "Styr TV-mottagare och fjärrkontroller" under ATV-inställningar. Inget annat inkopplat.

Ska besöka Macforum och snacka. Sen går jag tillbaka till Netonnet innan jag slutligen skapa ett ärende hos ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Dag 2. Kollade en del på TV igår och lite mindre idag, men idag (nu precis) så startade TV om sig igen. Då var CEC inaktiverat under TV-inställningar och "Styr TV-mottagare och fjärrkontroller" under ATV-inställningar. Inget annat inkopplat.

Ska besöka Macforum och snacka. Sen går jag tillbaka till Netonnet innan jag slutligen skapa ett ärende hos ARN.

Köpte du Apple TVn från Macforum? Kanske kan du få låna hem en likadan Apple TV för att utesluta ditt exemplar? Blir det likadant med en annan Apple TV så känns det rätt uppenbart att det är TVn som strular.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

Köpte du Apple TVn från Macforum? Kanske kan du få låna hem en likadan Apple TV för att utesluta ditt exemplar? Blir det likadant med en annan Apple TV så känns det rätt uppenbart att det är TVn som strular.

Tyvärr inte. Min ATV kommer från Webhallen. Annars var det ett bra förslag, om de har något demo-exemplar.