Jag vill inte friskriva din tv, jag vill hjälpa dig att lösa ditt problem och samtidigt hjälpa dig slippa timmar av arbete med att argumentera med verkstad, tillverkare och återförsäljare för att strida för din rätt. I det här läget så hävdar verkstad, trots dina filmer etc att det inte är ett fel på din tv eftersom de inte lyckats återskapa felet med sina tester (vilka jag kan tycka är bristande eftersom de inte testat med ATV, men det är deras beslut). Återförsäljaren i sin tur hänvisar till att det är verkstaden som gör bedömningen eftersom de har tillgång till samma underlag som verkstaden men får förväntas sakna kompetens som verkstaden har.
Rent krasst står därför ord mot ord, verkstaden menar ju att deras tester bevisar att TVn är felfri. Det gör också att det inte är solklart hur de olika bevisen ska värderas och vad ett eventuellt avgörande hos ARN skulle landa i.
För att snabbast komma fram till lösning i ditt ärende så skulle jag göra så här:
1. Säkerställ att felet fortfarande uppstår, detta är för mig en viktig del att luta mig mot när jag framåt ställer krav.
2. Ta TV till butik, uttryck en stark förväntan om att de i butik testar din tv med deras egen ATV (är det en viss app som alla krascher skett i så be dem testa med den) under en längre period så de själva kan med egna ögon se felet hända och i deras miljö vilket gör att det inte kan vara ett problem med dina kablar, strömmatning, spänningsfall i ditt hem eller vad man nu kan spekulera om.
3. När de konstaterat att felet uppstår hos dem, kräv att de driver ditt ärende med verkstaden och återkommer när det är löst.
OM de inte lyckas reproducera felet på det här sättet trots att de har använt samma upplägg som dig (ATV, streama under LÅNG tid) så kan det vara värt att undersöka om det istället är värt att be om att få testa deras ATV med TVn hemma hos dig. Om det då inte kraschar är det ju värt att fundera på varför just din ATV får din tv att krascha i ditt hem.
Jag kan för lite om både hårdvaran i din tv och dess operativsystem för att kunna avgöra vad utöver tvn själv som potentiellt skulle kunna skapa krascherna, men genom att göra på det sätt jag beskrivit här så har man undvikit alla möjliga alternativa förklaringar förutom själva TVn och kopplingen till ATV som generell produkt. Det gör att verkstaden inte kan hänvisa till att det måste vara något hemma hos dig som skapar problemet utan att precisera vad det skulle vara.
Jag förstår din upplevelse av att inte vilja handla av NoN framåt och hade nog kunnat känna samma sak, tyvärr upplever jag att alla de stora ÅF generellt är lika dåliga eller sämre på den här typen av ärenden. Det är ett lotteri gällande att möta rätt person när man lämnar in som kan göra stor skillnad i hur smidigt saker kan lösas eller låsas.
Jag förstår också att det kan kännas orimligt att lägga ner den här tiden och arbetet på att felsöka etc, men alternativet är lite det jag upplever att Laxpudding beskriver, ta smällen och köpa annat nästa gång. Tyvärr tror jag utsikten för att få det här åtgärdat utan att själv behöva lägga ner arbetet och tiden är väldigt begränsad.
Det känns trist att jag upplevs som att jag inte försöker hjälpa när det är det enda jag försökt göra genom hela tråden (jag misstänkte att verkstaden kanske skulle svara precis så här) och jag är inte intresserad av att ha någon hetsig diskussion om huruvida det här är orimligt att göra som privatperson/kund, det är upp till var och en att avgöra. Jag ville bara försöka dela mina erfarenheter från att ha behövt driva liknande ärenden och vad som har varit viktiga för att till slut få dem lösta.
Jag kommer därför inte svara mer här om inte TS efterfrågar det, jag hoppas verkligen att du lyckas få bra stöd eller samtal med ÅF och att det löser sig på ett bra sätt för dig!