Facebook följer Twitter med betald verifiering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför en förening skulle betala för att verifieras, ja kanske för att inte en massa bot-nätverk ska göra en fejkförening med samma namn. nej, den är verkligen inte för alla, den är mot alla.
Valfri är den absolut inte. Jag kan nästan garantera att någon med ett personuppgiftsregister kommer att skapa fejk-konton på alla identiteter som inte är verifierade, potentiellt sponsrade av Zucchinimannen själv.

Jag har haft bacefook i 9 år, men tog bort det för cirka 5 år sedan, då jag såg vart det barkade, flertalet personer jag känner blockade på grund av dubblettkonton i deras namn skapades.
Andra personer jag känner som har fått sina grupper skuggbannade för att någon betalande aktör som ville ha gruppens namn skulle få synas mer, samtidigt som bacefook försökt utpressa mer pengar.

Att behöva betala för att få ynnesten ge ut sina personuppgifter är groteskt.

Hade det inte varit hyckleri att använda något som jag ogillar?

Härlig Motståndsrörelse-retorik här och ett riktigt lågvattenmärke. För din information så är medlemsregister åtminstone i Sverige offentliga handlingar och trumfar GDPR.

Permalänk
Medlem

Jag betalar gärna för att radera mitt konto

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Problemet är att Facebook tillhör den fjärde industriella revolutionen. I Sverige skulle BankID på plattformar som Sweclockers duga väldigt väl och handlar mer om en förtroendefråga.

?

Jag menar att eventuell verifiering på en social plattform ska vara en funktion som plattformen tillhandahåller gratis. Jag skulle aldrig betala för en sådan basal funktion.

Sweclockers är jag hursomhelst inte intresserad av att vara verifierad på, och skulle därmed aldrig heller betala för det om det skulle tillkomma som funktion. Däremot skulle jag som jag sa gärna betala för att slippa reklam, det vore en månadsavgift som är motiverad.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

IRC är större än någonsin. Twitch chat är ju IRC....

Jaha för ser man. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

?

Jag menar att eventuell verifiering på en social plattform ska vara en funktion som plattformen tillhandahåller gratis. Jag skulle aldrig betala för en sådan basal funktion.

Sweclockers är jag hursomhelst inte intresserad av att vara verifierad på, och skulle därmed aldrig heller betala för det om det skulle tillkomma som funktion. Däremot skulle jag som jag sa gärna betala för att slippa reklam, det vore en månadsavgift som är motiverad.

Det kommer säkerligen men ännu finns ingen standard för det och då skor man sig på det. Att kalla det basalt är att inte förstå utmaningen och bara se det från ett perspektiv. Det är utveckling och vi har sett det så många gånger förr, exempelvis med telefoni: Förr i tiden var det billigare att ringa geografiskt kortare distanser, sedan kom kostnad per sms, kostnad per GB data, höga kostnader när vi reste utomlands osv. Det kommer regleras när det är möjligt även denna gång. Facebook och sociala medier är i praktiken definitionen av den fjärde industriella revolutionen och Advokatfirma Lindahl har tagit fram ett bra dokument kring detta.

Poängen med verifiering är att den är frivillig, oavsett om det är Facebook eller Sweclockers. I Sverige skulle det vara tekniskt möjligt att ge användarna möjlighet att verifiera sig om de vill för att det finns ett enkelt system för det. Skulle Sweclockers hitta en nisch där även utländska användare började använda plattformen i större utsträckning skulle de ha svårare att verifiera sig för att de inte har tillgång till BankID och det blir då en förtroendefråga. Nu vet jag inte hur Marknaden fungerar här men det vore rimligt att ha verifikationskrav på en sådan del av plattformen om det inte redan finns.