AMD Ryzen 9 7950X3D – mer cache för mer cash

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur är det inte missvisande ifall man kör amd med undervolt medans man kör intel i stock dvs övevoltat?
Är sweclockers medlemmar såpass inbitna i amd att man nu medvetet försöker manipulera siffror på ena sidan?

Tror du svarar fel person kanske man jag har inte påstått att undervoltade resultat borde jämföras med något annat, jag har specifikt sagt att jag tycker stock vs stock är det som spelar roll i recensioner.

Om du sedan vill argumentera att stock = övervolt för just intel så borde du ta upp den kritiken men intel, inte med mig.

Men alltid lätt tillgängligt att kalla någon "inbiten i AMD", säkert för att jag har en (1) amd processor i min signatur, som om jag inte har en låda gamla intelproppar liggande som alla andra.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Om man köper 13900K/5950X med målet att skruva ned maxeffekten till långt under 100 W kanske man ska fundera varför man inte köpte 13900/5950 i stället...

Men det är sant att om man begränsar effekten på dessa CPU-modeller kan man få ned effekten en hel del med väldigt liten effekt på spelprestanda (saker som faktiskt drar nytta av CPU-kraften i dessa modeller kommer påverkas en hel del av strypt effekt).

Även AnandTech har kikat på detta. Noterbart hur lite påverkan på spel det är även om man kör med "35W" (skriver "35W" för ingen av CPUerna verkar riktigt följa begränsningarna helt fullt ut) när det testades.

https://images.anandtech.com/graphs/graph17641/130462.png

Men det är ändå anmärkningsvärt hur lite prestandapåverkan det ger att "strypa" CPUn

https://images.anandtech.com/graphs/graph17641/130586.png
https://images.anandtech.com/graphs/graph17641/130792.png
https://images.anandtech.com/graphs/graph17641/130551.png
https://images.anandtech.com/graphs/graph17641/130552.png

Frågan man kanske ska ställa sig är väl: spelar det någon egentlig roll att få bort några 10-tals Watt från CPUn när en GPU som faktiskt gör någon som helst relevant skillnad ihop med dessa CPUer lär dra en bit över 300 W?

Peak-effekterna hos 7000-serien, undantaget 3D-versionen och "icke-X", är anmärkningsvärt hög. Intel tyckte uppenbarligen inte att "11" räckte för deras 13000-serie, för där är ju peak-effekten på "K" modellerna än mer absurd.

I båda fallen är det uppenbart hur hårt de pushar för att "vinna" benchmarks givet hur nära motsvarande "icke-X/icke-K" modellerna presterar samtidigt som de drar betydligt mindre. Men även de senare är ju inte "bra" givet att desktop-varianterna trots allt ha en "idle" förbrukning som i många fall är högre än vad äpplets CPUer har i peak...

Några tiotals? I dina bilder så är det ju mer än 150w från 300 ner till ~150w?
Så klart du sparar även om du har ett grafikkort som drar mycket, går också att undervolta grafikkort för att spara över 100w även där, utan prestandaförluster

Enligt alla div tester som folk drar upp hela tiden så använder en 13900K 300w i spel eller så och ligger på över 90c

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Nozomi:

Några tiotals? I dina bilder så är det ju mer än 150w från 300 ner till ~150w?
Så klart du sparar även om du har ett grafikkort som drar mycket, går också att undervolta grafikkort för att spara över 100w även där, utan prestandaförluster

Enligt alla div tester som folk drar upp hela tiden så använder en 13900K 300w i spel eller så och ligger på över 90c

Man måste tänka på vad varje graf representerar där!

yCruncher finns där för att visa ett fall som drar kopiöst med ström från CPU och hur effekten då skalar med att man sätter "PPT" för Ryzen och "PL1/PL2" för Core.

Om CPU-rendering är det enda man gör dagarna i ända så ger strypningen en rätt stor effekt, framförallt på Intels plattform!

CPUn drar inte i närheten så mycket i spel till att börja med! Men det finns ju tester som visar att sänkning av PPT (t.ex. genom aktiver av ECO-mode) eller sänkning av PL2 har ofta liten/ingen påverkan på spelprestanda, det har dock en liten påverkan på CPU-effekten (upp mot några tiotals watt i praktiken).

Angående grafikkortet: hade "Moores lag" varit i full sving hade vi dels inte haft GPU-toppkort med den vansinniga effekt vi nu ser. Framförallt hade vi om 4-5 år haft dagens topprestanda i GPUer med en fraktion av effekten, då skulle även tiotals watt spelat roll; i framtiden.

Allt mer pekar på att det inte kommer hända. Perf/W ökar fortfarande, men även hos GPUer går det nu betydligt långsammare och dagens GPUer snabba nog att överhuvudtaget ge någon relevant skillnad hos senaste generationen CPUer drar tyvärr ohemult mycket effekt.

Naturligtvis kan man göra andra saker med sin dator än spelade. Och i dessa lägen ger förändring av PPT/PL2 potentiellt rätt stor effekt på effekten(...), men i dessa lägen är denna "strypning" inte utan påverkan på prestanda. På sina toppmodeller, undantaget 7950X3D och 7900X3D, har AMD/Intel pushat sina kretsar långt förbi deras perf/W optima. Hade man inte gjort det hade "andra" sidan "vunnit" för mycket populära benchmarks...

Positiva är påverkan på prestanda är ofta relativt liten, men den finns där (och om detta är kritiskt så är detta ett fall där äpplet får Intel/AMD att se ut som en kamp mellan ånglok och USS Enterprise...)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Man måste tänka på vad varje graf representerar där!

yCruncher finns där för att visa ett fall som drar kopiöst med ström från CPU och hur effekten då skalar med att man sätter "PPT" för Ryzen och "PL1/PL2" för Core.

Om CPU-rendering är det enda man gör dagarna i ända så ger strypningen en rätt stor effekt, framförallt på Intels plattform!

https://images.anandtech.com/graphs/graph17641/130496.png
https://images.anandtech.com/graphs/graph17641/130497.png

CPUn drar inte i närheten så mycket i spel till att börja med! Men det finns ju tester som visar att sänkning av PPT (t.ex. genom aktiver av ECO-mode) eller sänkning av PL2 har ofta liten/ingen påverkan på spelprestanda, det har dock en liten påverkan på CPU-effekten (upp mot några tiotals watt i praktiken).

Angående grafikkortet: hade "Moores lag" varit i full sving hade vi dels inte haft GPU-toppkort med den vansinniga effekt vi nu ser. Framförallt hade vi om 4-5 år haft dagens topprestanda i GPUer med en fraktion av effekten, då skulle även tiotals watt spelat roll; i framtiden.

Allt mer pekar på att det inte kommer hända. Perf/W ökar fortfarande, men även hos GPUer går det nu betydligt långsammare och dagens GPUer snabba nog att överhuvudtaget ge någon relevant skillnad hos senaste generationen CPUer drar tyvärr ohemult mycket effekt.

Naturligtvis kan man göra andra saker med sin dator än spelade. Och i dessa lägen ger förändring av PPT/PL2 potentiellt rätt stor effekt på effekten(...), men i dessa lägen är denna "strypning" inte utan påverkan på prestanda. På sina toppmodeller, undantaget 7950X3D och 7900X3D, har AMD/Intel pushat sina kretsar långt förbi deras perf/W optima. Hade man inte gjort det hade "andra" sidan "vunnit" för mycket populära benchmarks...

Positiva är påverkan på prestanda är ofta relativt liten, men den finns där (och om detta är kritiskt så är detta ett fall där äpplet får Intel/AMD att se ut som en kamp mellan ånglok och USS Enterprise...)

Jo fast poängen var ju i spel. Synd att de inte kan uppfinna en toggle via knapptryck för Power Limit precis som man kan toggla e-Cores med scroll lock. För då kan man få ut maximal prestanda i produktivitet och sedan dra ner all förbrukning eller temperatur i spel.

GN har nu en video för 7900X3D.

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Du vet att sådant kan göras med ett knapptryck va?
Hur har de tester på 7800x3d om den inte finns än?
7900x3d var ju inte så wooow.

Aha det visste jag inte.

Dem har bara stängt av ccx utan 3d cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Några tiotals? I dina bilder så är det ju mer än 150w från 300 ner till ~150w?
Så klart du sparar även om du har ett grafikkort som drar mycket, går också att undervolta grafikkort för att spara över 100w även där, utan prestandaförluster

Enligt alla div tester som folk drar upp hela tiden så använder en 13900K 300w i spel eller så och ligger på över 90c

I vilka spel och i vilka tester drar en 13900k 300W?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Den ser inte så bra ut här men tar man en average på flera tester (i spel) så ser det mer vettigt ut

https://youtu.be/DKt7fmQaGfQ?t=1083

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Känns ju lyckat när man startar ett spel och en ccd parkeras, och kan inte ens göra bakgrunds saker, så 8 järnet så fort ett spel spelas meeehhhhh

Inte undra på man väntar med att släppa 7800x som är samma sak i spel en 8 core, samt att 7950x3d
Är sämre än 7950x i worloads, så vad är poängen med denna cpu, sälja slut på chip som man inte blitt av med innan dom släpper den den riktiga för hade dom släppt den först
Hade inte dessa sålt alls

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Känns ju lyckat när man startar ett spel och en ccd parkeras, och kan inte ens göra bakgrunds saker, så 8 järnet så fort ett spel spelas meeehhhhh

Sluta tro på allt "dåren" Framechasers säger, här förklarar Wendell hur det fungerar:

Permalänk
Medlem

Är det nån som gjort tester när last finns på bägge sidor? Spela spel och köra OBS samtidigt tex?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag trollar inte men tycker det är konstigt att dem inte gjorde Intel testet lika nogrannt.
Väldigt få kör i stock då mb tillverkarna har massa auto tuning via bios för sig.

Och jag är inte blind men att folk tycker den pulveriserade Intel i energieffektivitet blir missvisande då jag tycker att de borde kört Intel med PL 90/120W och 0.05 vcore offset 😊 är ju mindre krångligt än ryzen inställningarna.

Istället körde alla förutom derbauer 13900k med fri PL och/eller med en OC och kallade den varm och ett effektmonster.

Jag tycker oavsett tillverkar skall cpu köras med optimala inställningar (stock, uv/pbo, OC)

Tex skiljer det 0.2V i vcore mellan tillverkarna på moderkort beroende på bios

4090 är det mest energieffektiva grafikkortet per fps/watt, ändå finns bios för 1000W.

Hur är det svårare att sätta PPT=xxx och vcore=offset value=-0.05V på AMD än på Intel?

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

Hur är det svårare att sätta PPT=xxx och vcore=offset value=-0.05V på AMD än på Intel?

Inte svårt alls men i dem flesta recensioner så gör dem det inte 😊
Roliga skriva clickbaits än att göra neutrala recensioner

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag blir mest förvånad i alla dessa trådar: Hur mycket kör folk 1080p egentligen?

Jag ser extremt liten poäng i att punga ut 8000kr för en processor för att sitta och fisa i under 1440p, troligen högre. Och då är processorn mest till för att inte flaska grafikkortet enligt min killgissning.

Så alla dessa bilder i 1080p visar ju på skillnaden - Men är det verkligen merparten som sitter i 1080p eller är det bara för att synliggöra skillnaderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag blir mest förvånad i alla dessa trådar: Hur mycket kör folk 1080p egentligen?

Jag ser extremt liten poäng i att punga ut 8000kr för en processor för att sitta och fisa i under 1440p, troligen högre. Och då är processorn mest till för att inte flaska grafikkortet enligt min killgissning.

Så alla dessa bilder i 1080p visar ju på skillnaden - Men är det verkligen merparten som sitter i 1080p eller är det bara för att synliggöra skillnaderna?

Enligt Steams hårdvaruundersökning från februari i år sitter fortfarande 64,6% av deras användarbas på 1080p.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Känns ju lyckat när man startar ett spel och en ccd parkeras, och kan inte ens göra bakgrunds saker, så 8 järnet så fort ett spel spelas meeehhhhh

Inte undra på man väntar med att släppa 7800x som är samma sak i spel en 8 core, samt att 7950x3d
Är sämre än 7950x i worloads, så vad är poängen med denna cpu, sälja slut på chip som man inte blitt av med innan dom släpper den den riktiga för hade dom släppt den först
Hade inte dessa sålt alls

https://youtu.be/gk2hCXgsGmM

Ganska lustigt att du väljer att lyfta fram hans video Han var visat sig vara hyfsat inkompetent när det gäller kunskap och klockning av AMD system.

På overlock.net så finns en tråd för ägare av 7000X3D CPUs, där visar flera användare 15-25% högre resultat i samma tester som Mr Framechaser kör: https://www.overclock.net/threads/official-zen-4-x3d-owners-c...

"His "max OC" results for AMD is always a joke, he have no idea what he is doing on these platforms..
And he don't want to show memory/settings he actually used so everyone can see he have no clue.."

This is my 7950x results:
223/182 = 23% faster.

My 7950x result:
409/350= 16% faster.

480/397= 20% faster.

"I could go on but i dont think there is any point.. He simply dont know how to configure Zen systems. He is even showing X3D losing in factorio lol. Anyone who knows how to tweak this platform can add like 20% to his "max OC" numbers"

Blir ganska pinsamt när amatörer på ett forum lyckas bättre.

Wendell på L1 däremot är pålitlig och seriös, han har faktisk kunskap om det han pratar om.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag blir mest förvånad i alla dessa trådar: Hur mycket kör folk 1080p egentligen?

Jag ser extremt liten poäng i att punga ut 8000kr för en processor för att sitta och fisa i under 1440p, troligen högre. Och då är processorn mest till för att inte flaska grafikkortet enligt min killgissning.

Så alla dessa bilder i 1080p visar ju på skillnaden - Men är det verkligen merparten som sitter i 1080p eller är det bara för att synliggöra skillnaderna?

Jag kör 1080p för att nå höga fps även i lows då jag sitter på en 144hz skärm. lows kan dippa rätt hårt och förstör upplevelsen för mig om jag sitter med runt 160 fps och får en dipp ned till 80 fps, det märks ganska väl.

Utöver det så sitter de flesta "vanliga" människor inte på monster riggar och är nöjda bara spelet fungerar. upplösning och grafik inställningar är ofta helt ointressant.

jag tycker det är ganska dumt att satsa hårt på en bra cpu om man sitter på ett mediokert grafik kort eller köra 4k med allt maxat då grafik kortet blir den begränsande faktorn och inte cpun vilket man enkelt kan se i precis alla testar när dom brassar på med 4k och allt på max, cpun spelar då extremt liten roll.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag kör 1080p för att nå höga fps även i lows då jag sitter på en 144hz skärm. lows kan dippa rätt hårt och förstör upplevelsen för mig om jag sitter med runt 160 fps och får en dipp ned till 80 fps, det märks ganska väl.

Utöver det så sitter de flesta "vanliga" människor inte på monster riggar och är nöjda bara spelet fungerar. upplösning och grafik inställningar är ofta helt ointressant.

jag tycker det är ganska dumt att satsa hårt på en bra cpu om man sitter på ett mediokert grafik kort eller köra 4k med allt maxat då grafik kortet blir den begränsande faktorn och inte cpun vilket man enkelt kan se i precis alla testar när dom brassar på med 4k och allt på max, cpun spelar då extremt liten roll.

Även i 4K spelar det roll då det påverkar 0,1% och 1% lägsta FPS, vilket gör stor skillnad för om om spelet upplevs som "mjukt" eller hackigt/mikrostutter.

Jag har kört i 4K sedan flera år tillbaka och tycker nästan det är värre om lägre genomsnittlig (men stabil) FPS.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Fortfarande ingen Sweclockers recension för 7900X3D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fortfarande ingen Sweclockers recension för 7900X3D?

Det är inte många som recenserar den då AMD inte skickade ut den.

Gamers Nexus har gjort en, men de fick köpa den för egna pengar:

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

För att ge en bättre bild av prestandalyftet i olika speltitlar kommer vi att så snart vi kan även göra ett uppföljande test på en mindre skara nyare spel och redovisa resultaten från detta.

Kanske använda ett 4000 kort som inte bottleneckar cpun

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Även i 4K spelar det roll då det påverkar 0,1% och 1% lägsta FPS, vilket gör stor skillnad för om om spelet upplevs som "mjukt" eller hackigt/mikrostutter.

Jag har kört i 4K sedan flera år tillbaka och tycker nästan det är värre om lägre genomsnittlig (men stabil) FPS.

Mvh

klart det påverkar då också men du har nog svårt att köra 144hz i 4k på de flesta moderna spel. I 4k får man helt enkelt sätta sin ribba lägre och då är man oftast gpu bunden då cpuerna orkar pressa fpsen högre om gpun inte varit för slö.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Enligt Steams hårdvaruundersökning från februari i år sitter fortfarande 64,6% av deras användarbas på 1080p.

Det köper jag - Men merparten av dessa sitter inte heller på en värstingrigg.

Jag menar att om man tittar på riggar från de senaste två åren så misstänker jag att merparten ligger på 1440p eller mer.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Det köper jag - Men merparten av dessa sitter inte heller på en värstingrigg.

Jag menar att om man tittar på riggar från de senaste två åren så misstänker jag att merparten ligger på 1440p eller mer.

Och tittar man på de som funderar på att inhandla en 7950X3D så ligger nog säkert minst 90% av dem på 1440p eller mer.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Och tittar man på de som funderar på att inhandla en 7950X3D så ligger nog säkert minst 90% av dem på 1440p eller mer.

Exakt min mening.

Jag gillar processorn för det man verkar se med strömförbrukningen. Men det är en roligare diskussion som vissa derailar med att länka 1080p-benchmarks.

Fps per watt i den upplösning riggen kommer användas i.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Ghuntax:

Kanske använda ett 4000 kort som inte bottleneckar cpun

så är planen

Permalänk
Medlem

Nja! Jag är väldigt imponerad av min 5800x3D men att betala 9k för bara CPU är för mig på tok för dyrt! AMD vilken svamp har ni käkat när ni tror att en ren gaming CPU ska kosta 9k?

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cobritti:

Nja! Jag är väldigt imponerad av min 5800x3D men att betala 9k för bara CPU är för mig på tok för dyrt! AMD vilken svamp har ni käkat när ni tror att en ren gaming CPU ska kosta 9k?

Men 7950X3D är ju inte en ”ren” gaming CPU… finns väl inte ett enda test på internet som inte säger att du ska vänta på 7800X3D om du bara spelar och inte jobbar med datorn?!?

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

Men 7950X3D är ju inte en ”ren” gaming CPU… finns väl inte ett enda test på internet som inte säger att du ska vänta på 7800X3D om du bara spelar och inte jobbar med datorn?!?

Den marknadsförs som en ren gaming CPU av självaste AMD eftersom deras 3D versioner ger noll fördelar för produktivitet!

Om man inte är ute efter extra L3 minne vilket enbart kan hjälpa vissa speltitlar och instället vill ha en ren produktivitets CPU så är i9 13gen ett mycket mer prisvärt köp! Just saying 9K är bara ett cash grab för de flesta konsumenterna!

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cobritti:

Den marknadsförs som en ren gaming CPU av självaste AMD eftersom deras 3D versioner ger noll fördelar för produktivitet!

Noll fördelar stämmer inte, Phoronix testar ett gäng laster där den extra cachen ger prestandavinster.
Saxat från artikeln:

"When taking the geometric mean for this set of Linux workloads that are able to effectively make use of the large 3D V-Cache, the 7950X3D was 18.5% faster than the 7950X! And then making it incredibly compelling is the above metric that it was so much faster while consuming just 61% the power! The Ryzen 9 7950X3D pricing is fair at around 16% higher than the 7950X. The Ryzen 9 7900X3D came out equally well with 14% better performance than the 7900X (or 8% faster than the 7950X in these workloads) while again doing so at much less power.

For those spending significant portions of your time working with OpenFOAM CFD, ClickHouse databases, hydryodynamics software packages, some AI software and models, and other workloads covered in this article, these 7900X3D and 7950X3D processors can be very compelling both for the better raw performance and power efficiency. Of course, for running heavy CFD simulations and the like there is obviously the AMD EPYC server processors, but for those on a budget or working on these open-source projects just as a hobbyist, the AMD Ryzen Zen 4 3D V-Cache processors are excellent options. These Ryzen 9 7900X3D/7950X3D results make me all the more excited for the upcoming AMD EPYC Genoa-X processors as well as the lower-end Ryzen 7 7800X3D processor. AMD 3D V-Cache paired with AVX-512 on Zen 4 is a great combination for many areas outside of gaming."

Permalänk
Medlem

LTT släppte nyligen en video som väldigt bra jämför med vanliga 7950X samt förklarar lite mer ingående skillnaderna.

https://www.youtube.com/watch?v=RYf2ykaUlvc

Väldigt intressant att se skillnaden performance/W och den underliggande mekanismen.