Tolvkärniga Ryzen 9 7900X3D får endast sex cache-berikade kärnor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Jag blev dock lite tagen på sången av att bara halva processorn fick mer cache, hade inte förväntat mig det som det pratades om den från början. Jag trodde alla kärnor skulle få maximal cache

AMD var ju öppna med att bara 1 CCD får vcache sedan premiärvisningen under CES. Vadhannuheter sa det rent ut under en intervju om det var dagen efter, och man kunde också utläsa det ur AMDs siffror de uppgav under presentationen (144MB cache för 7950X3D som de sa, vilket blir 128MB L3 + 16MB L2.)

Om båda chiplets fått vcache skulle totalsumman överstigit 200MB cache - vilket förvisso hade varit intressant att se ur ett rent nörd-perspektiv... Sannolikt ganska bortkastat för konsumentbruk dock. Senaste Epyc får ju över en halv GB cache i värstingutförandet, med vcache på alla sex staplar.

Annars, för de som av någon anledning förväntat sig 8 + 4 kärnor i endera CCD, då hade nog windows scheduler gått helt i spinn av att försöka hantera en sådan situation... Var ju givet från början att det skulle bli 6 + 6 kärnor, så har det ju "alltid" varit med Ryzen 12-kärnors proppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

AMD var ju öppna med att bara 1 CCD får vcache sedan premiärvisningen under CES. Vadhannuheter sa det rent ut under en intervju om det var dagen efter, och man kunde också utläsa det ur AMDs siffror de uppgav under presentationen (144MB cache för 7950X3D som de sa, vilket blir 128MB L3 + 16MB L2.)

Om båda chiplets fått vcache skulle totalsumman överstigit 200MB cache - vilket förvisso hade varit intressant att se ur ett rent nörd-perspektiv... Sannolikt ganska bortkastat för konsumentbruk dock. Senaste Epyc får ju över en halv GB cache i värstingutförandet, med vcache på alla sex staplar.

Annars, för de som av någon anledning förväntat sig 8 + 4 kärnor i endera CCD, då hade nog windows scheduler gått helt i spinn av att försöka hantera en sådan situation... Var ju givet från början att det skulle bli 6 + 6 kärnor, så har det ju "alltid" varit med Ryzen 12-kärnors proppar.

Jo men detta känns som återgång till TR1950 och NUMA igen

Stora poängen med chiplets i 3000/5000 var ju att alla kärnor hade samma förutsättningar. Tror verkligen dessa chip som släpptes nu blir extremt nischade

Permalänk
Medlem

Om Intels Core i7 13700K kostar runt 2000-2500kr mindre än Ryzen 9 7900X3D så verkar ju den vara ett mer prisvärt alternativ.

Det som talar för AMD är väl i så fall att det troligtvis blir möjligt att uppgradera till Ryzen 8000 serien utan att behöva byta moderkort och minne samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om Intels Core i7 13700K kostar runt 2000-2500kr mindre än Ryzen 9 7900X3D så verkar ju den vara ett mer prisvärt alternativ.

Det som talar för AMD är väl i så fall att det troligtvis blir möjligt att uppgradera till Ryzen 8000 serien utan att behöva byta moderkort och minne samtidigt.

Och denna processor ska nog jämföras med i9 13900K dock, men i7 13700K är ju bra prisvärt jämfört med dessa. i5:an ännu mer om vi pratar ren gaming enbart.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men de fånar sig fortfarande med låst överklockning.

Kanske har något med stabilitet att göra, det låter som att det är lite kinkigt med 3D-cachen (exempelvis tål den inte lika hög temp och det är därför som de sänkt från 95 till 89 grader för 24/7-drift).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Kanske har något med stabilitet att göra, det låter som att det är lite kinkigt med 3D-cachen (exempelvis tål den inte lika hög temp och det är därför som de sänkt från 95 till 89 grader för 24/7-drift).

Att låsa till en viss shutdown temp är helt OK. Att den är lägre pga ny teknik är OK. Men bara för att det finns mindre spelrum betyder inte att man helt borde låsa ute folk från att leka inom det spelrummet. Det är det som stör mig att de har gjort. Plus att den mentaliteten kan smitta av sig på andra segment. Överklockning har alltid inneburit risker så att nu bli försiktig med en SKU känns väldigt märkligt.

Jag själv kör bara med PBO + BCLK + EDC-buggen, så jag hade inte påverkats så mycket av just de här restriktionerna, men principen stör mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det blir ju också mer cache per kärna, och 6 kärnor kan ju ha mer effektutrymme per kärna (läs klockfrekven) än de 8-kärniga

Jag blev dock lite tagen på sången av att bara halva processorn fick mer cache, hade inte förväntat mig det som det pratades om den från början. Jag trodde alla kärnor skulle få maximal cache

Vad amd sa, så gav det inte mycket fördelar att sätta det på båda. Troligen på grund av klockfrekvensen fick sänkas, kanske borde hitta bättre ställe att sätta mer cache på (så det blir mindre nackdelar).

Så något test på and CPU:er utan x och dessa verkar mer lockande än deras dyrare x eller dessa med extra cache. Men fungerar på vänta på nästa gen, kan ju hoppas dom då väljer tunnare ihs.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonaz333:

Det är väl inte många spel som nyttjar mer än 6 kärnor ändå.

8 Trådar har väl varit sweetspotten ett bra tag nu däremot? Känns rent spontant som att 8 berikade kärnor borde prestera bättre i spel än 12c/24t varav enbart 6 kärnor är berikade.

9700k (8c/8t) och 5800x3d (8c/16t) men med 8 cacheberikade kärnor bör väl ses som några av de mest renodlade spelprocessorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Och denna processor ska nog jämföras med i9 13900K dock, men i7 13700K är ju bra prisvärt jämfört med dessa. i5:an ännu mer om vi pratar ren gaming enbart.

Blir det inte Ryzen 9 7950X3D som går upp mot Core i9 13900K och 13900KS.
Att Ryzen 9 7900X3D mer går mot 13700K. ?

Eller menar du att Intel inte har någon processor alls att konkurrera med Ryzen 9 7950X3D ?
För vad har Intel som ligger över 13900KS ?

Åtminstone i den tabell som finns i denna nyheten så fick Core i7 13700K marginellt bättre resultat än 7900X3D.
Å andra sidan fick 7900X3D och 7950X3D i stort sett samma resultat också i den tabellen.
Så kanske inte bästa testet att kolla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Blir det inte Ryzen 9 7950X3D som går upp mot Core i9 13900K och 13900KS.
Att Ryzen 9 7900X3D mer går mot 13700K. ?

Eller menar du att Intel inte har någon processor alls att konkurrera med Ryzen 9 7950X3D ?
För vad har Intel som ligger över 13900KS ?

Åtminstone i den tabell som finns i denna nyheten så fick Core i7 13700K marginellt bättre resultat än 7900X3D.
Å andra sidan fick 7900X3D och 7950X3D i stort sett samma resultat också i den tabellen.
Så kanske inte bästa testet att kolla på.

Tester ja hittat jämför dom med i9 13900K iaf. Och logiskt med kärnor/trådar så.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |