Svenska forskare: "Distansarbetare mer produktiva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag tror vi har väldigt olika erfarenheter av det här och i väldigt olika situationer.
Jobbar man globalt inom IT så fungerar det helt enkelt inte som du beskriver. Chefen i det fallet sitter kanske inte ens i samma land, i höstas fick jag en svensk chef för första gången på många år.

Det blir givetvis väldigt annorlunda på mindre, lokala bolag och än mer om man jobbar med fysiska produkter. Produkterna jag jobbar med befinner sig på intranätet och i molnet. Många av kollegorna i andra länder som sagt.

Sen håller jag med om att om man har en chefsroll (vilket jag inte har och inte är särskilt intresserad av att ha heller) och man har personal på plats så ska man vara på plats, åtminstone till stor del.

Du säger att du mår dåligt av att tvingas till en arbetsform, har du funderat på hur dåligt andra skulle må av tvingas anpassa sig till dig? Sen blir man inte en verklighetsfrånvänd stugsittare av att jobba på distans, det blir man av att inte ha intressen och liv utanför jobbet.

Före pandemin jobbade nästan ingen på distans och det fungerade bra. Varför förstöra det som var bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Före pandemin jobbade nästan ingen på distans och det fungerade bra. Varför förstöra det som var bra?

Inget har ju havererat under dessa två-tre år, varför sabba något som är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Före pandemin jobbade nästan ingen på distans och det fungerade bra. Varför förstöra det som var bra?

Du får skilja på att du tyckte det fungerade bra och hur det faktiskt var för andra. Många mår mycket bättre av att spara 2-3 timmar om dagen som de kan göra annat med än att ta sig till och från jobb. Det är en miljövinst att färre pendlar. Det blir minskad trängsel i trafiken.
Det passar inte alla, men det går inte att neka till att det finns många fördelar.
Och jodå, vi var många som jobbade delvis på distans innan också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inget har ju havererat under dessa två-tre år, varför sabba något som är bra?

Massor har havererat och de har ju sabbat det som var bra. Demokrati och yttrandefrihet havererade. Grundlagsskyddet har urholkats. Människor fick inte komma till sina jobb. I andra länder fick de knappt gå ut. Värsta dystopin sedan medeltiden. Så när det väl går över då vill folk sitta kvar i sina fängelser trots att de är upplåsta. Jag får inte ihop det.

Men vi kanske upplever det olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Massor har havererat och de har ju sabbat det som var bra. Demokrati och yttrandefrihet havererade. Grundlagsskyddet har urholkats. Människor fick inte komma till sina jobb. I andra länder fick de knappt gå ut. Värsta dystopin sedan medeltiden. Så när det väl går över då vill folk sitta kvar i sina fängelser trots att de är upplåsta. Jag får inte ihop det.

Men vi kanske upplever det olika.

Vad har yttrandefrihet med kontorstvång att göra? Lost me…

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad har yttrandefrihet med kontorstvång att göra? Lost me…

Det som hade hänt senaste åren i världen. Hemarbetstvånget var ju en del av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad har yttrandefrihet med kontorstvång att göra? Lost me…

Jag ser inget direkt samband mellan de två, men jag tror att de i grund och botten åtminstone delvis har samma orsak. Jag ser ungefär det här sambandet i världen sedan 2019:

Pandemi
-> Rädsla och misstänksamhet
-> Distansering
-> minskad och sämre dialog
-> minskad förståelse och empati
-> minskat kompromissande
-> fler och värre konflikter, mer extremism

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

Jag ser inget direkt samband mellan de två, men jag tror att de i grund och botten åtminstone delvis har samma orsak. Jag ser ungefär det här sambandet i världen sedan 2019:

Pandemi
-> Rädsla och misstänksamhet
-> Distansering
-> minskad och sämre dialog
-> minskad förståelse och empati
-> minskat kompromissande
-> fler och värre konflikter, mer extremism

Flexibelt hemjobb = mer frihet och kompromissande

På mitt jobb dessutom klart mer dialog och samarbete eftersom det är lika lätt att prata med alla än bara de som sitter precis bredvid

Alla har dock sina egna behov, jag vill ha mer tid med familj och slippa pendla 3-4h per dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Flexibelt hemjobb = mer frihet och kompromissande

På mitt jobb dessutom klart mer dialog och samarbete eftersom det är lika lätt att prata med alla än bara de som sitter precis bredvid

Alla har dock sina egna behov, jag vill ha mer tid med familj och slippa pendla 3-4h per dag

Jag har 15 minuter till jobbet. Har bosatt mig så av en anledning. Kan cykla om jag vill, då tar det en halvtimme.
Man pratar ju inte med någon om man jobbar på distans. Teams-samtal är artificiellt, inte på riktigt.
Man ser en video av någon även om det är live. Kan jämföras med att titta på youtube. Det är tvådimensionellt och otrevligt.
Jag tycker det är skönt att komma ifrån familjen när jag arbetar. Det är alltid någon som tjafsar och stökar runt hemma.
För min del är nackdelarna större än fördelarna med distansarbete.

Allra värst är att man inte kan separera arbete från fritid.
Har en chef som förväntar sig att jag ska läsa mail, svara på samtal, uppdatera tidrapport med mera även om jag är sjuk eller ledig.
Men jag lämnar alltid telefon och dator på jobbet numera så jag inte riskerar att behöva jobba hemifrån.
Det du kallar flexibilitet och kompromissande har blivit ett tvång för många.
Jag åker till jobbet, jobbar mina timmar och sedan är det bra med det.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ronnylov:

Jag har 15 minuter till jobbet. Har bosatt mig så av en anledning. Kan cykla om jag vill, då tar det en halvtimme.
Man pratar ju inte med någon om man jobbar på distans. Teams-samtal är artificiellt, inte på riktigt.
Man ser en video av någon även om det är live. Kan jämföras med att titta på youtube. Det är tvådimensionellt och otrevligt.
Jag tycker det är skönt att komma ifrån familjen när jag arbetar. Det är alltid någon som tjafsar och stökar runt hemma.
För min del är nackdelarna större än fördelarna med distansarbete.

Allra värst är att man inte kan separera arbete från fritid.
Har en chef som förväntar sig att jag ska läsa mail, svara på samtal, uppdatera tidrapport med mera även om jag är sjuk eller ledig.
Men jag lämnar alltid telefon och dator på jobbet numera så jag inte riskerar att behöva jobba hemifrån.
Det du kallar flexibilitet och kompromissande har blivit ett tvång för många.
Jag åker till jobbet, jobbar mina timmar och sedan är det bra med det.

Vänd på steken istället.. Tidigare var det folk som inte ville jobba på kontoret men blev tvingade till det för att det var normen, och nu när man inte är tvingad längre så ser du ju resultatet av det... Du är ensam på kontoret.

Och det är alltid de extroverta som måste prata med alla hela tiden som klagar på att ingen är på kontoret längre, men varför ska majoriteten som uppenbarligen tycker det är skönare att sitta hemma anpassa sig efter alla extroverta fikatjötare som inte längre har folk runtikring sig?
Vi tappar inte kontakten med verkligheten, snarare är det ju så att man får mer kontakt mer verkligheten då man faktiskt får tid till annat än att jobba och ta sig till och från jobbet.

Ni har haft er tid.. Nu har vi valfrihet och jag tycker det är sjukt skönt! Det är dags för er extroverta att anpassa er för första gången någonsin, eller skaffa ett jobb där det inte går att jobba på distans. Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har 15 minuter till jobbet. Har bosatt mig så av en anledning. Kan cykla om jag vill, då tar det en halvtimme.
Man pratar ju inte med någon om man jobbar på distans. Teams-samtal är artificiellt, inte på riktigt.
Man ser en video av någon även om det är live. Kan jämföras med att titta på youtube. Det är tvådimensionellt och otrevligt.
Jag tycker det är skönt att komma ifrån familjen när jag arbetar. Det är alltid någon som tjafsar och stökar runt hemma.
För min del är nackdelarna större än fördelarna med distansarbete.

Allra värst är att man inte kan separera arbete från fritid.
Har en chef som förväntar sig att jag ska läsa mail, svara på samtal, uppdatera tidrapport med mera även om jag är sjuk eller ledig.
Men jag lämnar alltid telefon och dator på jobbet numera så jag inte riskerar att behöva jobba hemifrån.
Det du kallar flexibilitet och kompromissande har blivit ett tvång för många.
Jag åker till jobbet, jobbar mina timmar och sedan är det bra med det.

Jag kan ju jobba hemma istället för att behöva vabba varje gång barnet är sjukt

De flesta jag jobbar nära sitter ändå i andra länder, kontoret hjälper inte så mycket då

Oftast skärmdelar vi utan kamera på teams och pratar en stor del om livet snarare än just den uppgift vi gör för stunden. Mycket viktigt att hålla nivån uppe

Min arbetsgivare var väldigt tydlig redan när jag började, ingen övertidsersättning och inget krav eller önskan att någon jobbar mer. Det man hinner hinner man, och så får man planera efter hand det som hinns med. Ibland blir det någon kväll och dagen efter blir kortare eller tvärt om

Känns som du har en helt annan relation till din arbetsplats och det är helt okej. Jag skulle inte vilja byta. Hellre kunna ta en promenad eller starta diskmaskinen under ett tråkigt möte och kunna jobba någon timme när ungen sover. Frihet (under ansvar) att välja det bästa för en själv och på det viset må bättre och därmed orka och prestera bättre när man väl jobbar

Permalänk
Medlem

Är redo jobba hemifrån. Har ratt, pedaler, VR-headset och allt som behövs. Nu måste bara bussarna bli möjliga fjärrstyra också!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Flexibelt hemjobb = mer frihet och kompromissande

På mitt jobb dessutom klart mer dialog och samarbete eftersom det är lika lätt att prata med alla än bara de som sitter precis bredvid

Alla har dock sina egna behov, jag vill ha mer tid med familj och slippa pendla 3-4h per dag

Självklart ska du kunna jobba hemifrån, det är väl jättebra. Jag vill också det, men kanske 3/5 dagar, trots att jag kan cykla till jobbet på 10min.

Men jag tycker inte att USA och Kinas toppdiplomater ska parkera sina privatjet och förhandla om Taiwan på distans. Jag tror inte heller att HR-folket på jobbet ska jobba på distans, de är antagligen extroverta och behöver ha massa människor omkring sig för att inte bli ensamma och deprimerade.

Helt separata frågor, inga konstigheter att man får olika svar. Distans är ofta bra, men inte alltid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Jag har 15 minuter till jobbet. Har bosatt mig så av en anledning. Kan cykla om jag vill, då tar det en halvtimme.
Man pratar ju inte med någon om man jobbar på distans. Teams-samtal är artificiellt, inte på riktigt.
Man ser en video av någon även om det är live. Kan jämföras med att titta på youtube. Det är tvådimensionellt och otrevligt.
Jag tycker det är skönt att komma ifrån familjen när jag arbetar. Det är alltid någon som tjafsar och stökar runt hemma.
För min del är nackdelarna större än fördelarna med distansarbete.

Allra värst är att man inte kan separera arbete från fritid.
Har en chef som förväntar sig att jag ska läsa mail, svara på samtal, uppdatera tidrapport med mera även om jag är sjuk eller ledig.
Men jag lämnar alltid telefon och dator på jobbet numera så jag inte riskerar att behöva jobba hemifrån.
Det du kallar flexibilitet och kompromissande har blivit ett tvång för många.
Jag åker till jobbet, jobbar mina timmar och sedan är det bra med det.

Du har några poänger här tycker jag, även om jag inte håller med i stort.

Det jag uppskattar med hemarbete är mycket flexibiliteten, förutom det uppenbara då att inte behöva lägga massa tid på att ta på sig, ta sig till jobbet och så. Vi hade flextid även innan pandemin när alla var på kontoret, men det blir ju mer flexibelt hemma ändå. Många pratar om typ att kunna fylla diskmaskinen och liknande, vilket väl är trevligt förstås men jag tänker mer på att kunna typ börja halv sju när mina kollegor för det mesta inte är igång förrän halv nio som tidigast, sen kan jag exempelvis ta en tupplur på dagen en timme om jag vill, eller åka och storhandla eller bara lägga av vid tre.

Nu har vi två dagar i veckan obligatoriskt på kontoret, eller egentligen 50% men de räknar med att de sista tio procenten hinns med på andra lösa dagar och inte behöver schemaläggas, vilket känns onödigt mycket egentligen. Men en "team-dag" på kontoret i veckan känns som minimum för oss, för att man inte ska helt tappa team-känslan eller så. Två dagar funkar, men ofta blir det ju en dag full med möten som ofta ändå hade funkat bättre hemifrån.

Permalänk
Medlem

Det är en sak att få jobba hemifrån. En annan sak med tvång. Jättebra med valfrihet jag gillar det. Men det ska fungera bra i praktiken vilket det inte gör på mitt jobb. När jag sedan gjort valet att jobba på jobbat då blir jag motarbetad från arbetsgivaren.

Jag är också påverkad av att jag upplevde tvånget under pandemin som maktmissbruk. Vi upplever det väl olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är en sak att få jobba hemifrån. En annan sak med tvång. Jättebra med valfrihet jag gillar det. Men det ska fungera bra i praktiken vilket det inte gör på mitt jobb. När jag sedan gjort valet att jobba på jobbat då blir jag motarbetad från arbetsgivaren.

Jag är också påverkad av att jag upplevde tvånget under pandemin som maktmissbruk. Vi upplever det väl olika.

Du tycker det som hände under pandemin var maktmissbruk men du tycker att andra ska tvingas anpassa sig efter vad som passar dig?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du tycker det som hände under pandemin var maktmissbruk men du tycker att andra ska tvingas anpassa sig efter vad som passar dig?

Ja typ så. Men snarare att folket inte ska anpassa till maktmissbrukarna utan säga ifrån och inte bara lyda blint. Jag är alltså folket

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja typ så. Men snarare att folket inte ska anpassa till maktmissbrukarna utan säga ifrån och inte bara lyda blint. Jag är alltså folket

Det går att få hjälp för storhetsvansinne.
Det är ingen som maktmissbrukat, arbetslivet är föränderligt, att det blivit vanligare med distansarbete är varken den första eller sista ändringen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det går att få hjälp för storhetsvansinne.
Det är ingen som maktmissbrukat, arbetslivet är föränderligt, att det blivit vanligare med distansarbete är varken den första eller sista ändringen.

Det lär inte hjälpa, de som har makten kommer inte söka hjälp för storhetsvansinnet. Det var inte frivilligt när arbetsplatserna tog rekommendationer om distansarbete som om det vore krav och sedan inte gav de anställda några alternativ. Men jag släpper detta nu. Jag söker annan typ av jobb istället så blir det nog bra för mig. Alla jobb kommer inte kunna skötas på distans så något ska jag väl kunna hitta.

Permalänk
Medlem

I går sade jag upp mig från jobbet. Har tackat ja till ett nytt jobb som inte går att utföra på distans. Bästa är att jag får samma lön för ett enklare och trevligare jobb. Jag är jätteglad, inga mer jäkla distansarbetande kollegor för mig när de 3 månadernas uppsägningstid löpt ut. Mitt gamla jobb passade inte mig. Kan inte gå runt och vara arg för att de inte ville anpassa sig efter mina behov så jag bytte jobb istället så att jag passar in i nya arbetsplatsens behov. Hade riktig tur att hitta ett jobb som tickar alla boxar hur jag vill ha det. Och tydligen så tickade nya arbetsgivarens alla boxar in på mina önskemål. Är ju så man får lösa det. Kändes som en helt annan värld när de visade mig runt. Alla verkade så nöjda och glada till skillnad från min gamla arbetsplars där jag satt ensam och stirrade in i en datorskärm hela dagarna. Datorer får jag leka med på fritiden istället. Blir perfekt ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Blir perfekt ju.

Toppen, så borde fler göra när de inte längre trivs på sina jobb

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Toppen, så borde fler göra när de inte längre trivs på sina jobb

Exakt. Simpel lösning.

Permalänk
Medlem

En synvinkel gällande detta är att det blir fler och fler företag som inser att de inte bara kan rekrytera lokalt längre. Man har svårt att hitta rätt kompetens och därför breddar man sig och det passar in bra i systemet med distansarbete.

Min arbetsgivare rekryterar i hela Sverige och även ibland hela Europa vilket också innebär att man inte har lika svårt som andra att hitta rätt kompetens.

Jag upplever inte ett dugg lägre produktivitet gällande kollegor i samband med distansarbete, snarare tvärt om.

Möjligheten till valfrihet och att kunna påverka sin egen arbetssituation är det viktiga här, inte grejen att sitta just hemma och arbeta.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

En synvinkel gällande detta är att det blir fler och fler företag som inser att de inte bara kan rekrytera lokalt längre. Man har svårt att hitta rätt kompetens och därför breddar man sig och det passar in bra i systemet med distansarbete.

Min arbetsgivare rekryterar i hela Sverige och även ibland hela Europa vilket också innebär att man inte har lika svårt som andra att hitta rätt kompetens.

Jag upplever inte ett dugg lägre produktivitet gällande kollegor i samband med distansarbete, snarare tvärt om.

Möjligheten till valfrihet och att kunna påverka sin egen arbetssituation är det viktiga här, inte grejen att sitta just hemma och arbeta.

Mitt team består av folk i Tjeckien, Tyskland, Indien, Pakistan, Frankrike och såklart Sverige

Vem bryr sig om ifall de andra är på ett kontor eller inte? Rätt kompetens på rätt arbetsuppgifter är det viktigaste!

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

En synvinkel gällande detta är att det blir fler och fler företag som inser att de inte bara kan rekrytera lokalt längre. Man har svårt att hitta rätt kompetens och därför breddar man sig och det passar in bra i systemet med distansarbete.

Min arbetsgivare rekryterar i hela Sverige och även ibland hela Europa vilket också innebär att man inte har lika svårt som andra att hitta rätt kompetens.

Jag upplever inte ett dugg lägre produktivitet gällande kollegor i samband med distansarbete, snarare tvärt om.

Möjligheten till valfrihet och att kunna påverka sin egen arbetssituation är det viktiga här, inte grejen att sitta just hemma och arbeta.

Jag har pratat med en del chefer och HR personal och kommit fram till olika orsaker till varför de är emot distansjobb.
Säg att vi har en arbetare som är superproduktiv som jobbar hemifrån, inget snack om att personen presterar och alla är nöjda.
Om personen istället hade jobbat på ett kontor så hade väldigt många som inte är lika produktiva kunna dra nytta av personen mer och detta utan att den produktiva personen på något sätt får tidrapportera för det.

Exempel. Den superproduktiva personen ska skapa en webblösning för en viss kund. Hemifrån gör personen just detta jobb, all tid faktureras till denna kund.
När samma person är på en fysisk arbetsplats, ja då ska personen helt plötsligt hjälpa till med problem för hur många andra webblösningar som helst, personen måste dock prestera för sin egen kund som att den inte gjorde detta och ha 100% fakturering till sin egen kund. Precis som om personen fick jobba i fred med kundens lösning.

Självklart får personen när den jobbade hemifrån också hjälpa andra, men personen får ofta vara mer i fred. Speciellt från nyanställda på företaget som har svårare att fråga.

*edit*
Exakt samma problem har egentligen alla. En superduktig bilmekaniker som endast behöver jobba med sina egna kunder, får det betydligt enklare än samma person som måste hjälpa nybörjare för andra bilar. Och 100% av all tid den gör, måste personen fakturera sin egen kund.

Chefer och HR personal har då supersvårt att förklara för personen som har 100% faktureringsgrad varje år med superhög timlön och supernöjda kunder att personen behöver komma in oftare till kontoret för personen själv tjänar på det. När det just är att andra speciellt nyanställd/nyexaminerade kanske tjänar på det och de vill lägga större arbetsbelastning på personen på ett diskret ej mätbart sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har pratat med en del chefer och HR personal och kommit fram till olika orsaker till varför de är emot distansjobb.
Säg att vi har en arbetare som är superproduktiv som jobbar hemifrån, inget snack om att personen presterar och alla är nöjda.
Om personen istället hade jobbat på ett kontor så hade väldigt många som inte är lika produktiva kunna dra nytta av personen mer och detta utan att den produktiva personen på något sätt får tidrapportera för det.

Exempel. Den superproduktiva personen ska skapa en webblösning för en viss kund. Hemifrån gör personen just detta jobb, all tid faktureras till denna kund.
När samma person är på en fysisk arbetsplats, ja då ska personen helt plötsligt hjälpa till med problem för hur många andra webblösningar som helst, personen måste dock prestera för sin egen kund som att den inte gjorde detta och ha 100% fakturering till sin egen kund. Precis som om personen fick jobba i fred med kundens lösning.

Självklart får personen när den jobbade hemifrån också hjälpa andra, men personen får ofta vara mer i fred. Speciellt från nyanställda på företaget som har svårare att fråga.

*edit*
Exakt samma problem har egentligen alla. En superduktig bilmekaniker som endast behöver jobba med sina egna kunder, får det betydligt enklare än samma person som måste hjälpa nybörjare för andra bilar. Och 100% av all tid den gör, måste personen fakturera sin egen kund.

Chefer och HR personal har då supersvårt att förklara för personen som har 100% faktureringsgrad varje år med superhög timlön och supernöjda kunder att personen behöver komma in oftare till kontoret för personen själv tjänar på det. När det just är att andra speciellt nyanställd/nyexaminerade kanske tjänar på det och de vill lägga större arbetsbelastning på personen på ett diskret ej mätbart sätt.

Finns en viss poäng i det, men större delen av det faller med tanke på det som bevisades under pandemin. Dvs att det finns verktyg och arbetssätt som kan ersätta de gamla. Det handlar även om att på distans tvingas kanske den typen av "utnyttjande" där nyckelpersoner ofta har en 100%-ig täckning gällande sina egna arbetsuppgifter och sedan också förutsätts trolla med knäna gällande att hjälpa andra att lösas på korrekt vis. Det är väldigt sällan utifrån min erfarenhet som det finns utrymme i någons tjänsteunderlag för att vara ett stöd åt andra.

Finns många sätt att se på det och utifrån egna erfarenheter handlar de flesta chefers motstånd gällande distansarbete om kontrollbehov. Dessa får som tur är inte mycket till utrymme i större professionella verksamheter, men i offentlig sektor verkligen kryllar det av dem.

Det kommer alltid att finnas motstånd mot allt som är nytt och under utveckling, men människor är inte likadana idag som de var för 30 år sedan. Det kommer att bli mycket svårt, speciellt inom tjänstesektorn att inte kunna erbjuda en möjlighet för de anställda att kunna arbeta från valfri plats och på så vis och ge dem möjligheter att klara av livspusslet.

Sedan har vi även frågan om att kunna få tag på rätt kompetens.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Har möjlighet att jobba hemifrån men gör det väldigt sällan.. Dels är det jag gör rätt speciellt och kräver bland annat att jag kopplar ur mitt smarta hem och drar ner gardiner osv :'D. Så gör det bara när jag ska få postleverans eller om man mår lite kymigt men inte vill smitta kollegorna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Har jobbat ett par veckor på mitt nya jobb och trivs jättebra. Att kunna komma till arbetsplatsen och veta att det finns kollegor på plats är underbart. Visst några jobbar hemifrån på fredagar men det är aldrig helt tomt som det kunde vara på gamla jobbet. Bästa är att veta att man inte kan bli tvingad att jobba hemifrån eftersom arbetsuppgifterna till 80% inte kan utföras hemma. Jag är mycket mer effektiv nu när jag mår bra på jobbet. Att byta jobb var det bästa jag gjort på länge.