Cities: Skylines 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det är enklare än man tror faktiskt, har bråkat med quays och det har på ren Svenska varit drygt som fan och inte alls sett bra ut men så hittade jag en trevlig guide av Infrastructurist på YouTube och använder mig av hans teknik och det var helt klart smidigt.

https://youtu.be/vwOdwsWqERA?t=288&si=bdKiXaN-1pRzZcnm

Byhålan har byggts ut lite nu med.

https://t91.pixhost.to/thumbs/61/401275366_lobe_v1-001.jpg https://t91.pixhost.to/thumbs/61/401275376_lobe_v1-002.jpg

Finns mod för att kunna fixa kajkanter enkelt. https://github.com/ST-Apps/CS2-ExtendedRoadUpgrades

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

<Uppladdad bildlänk>

Det här fick min fps att tokdroppa (folk som är på väg hem efter att ha gömt sig i bunkern medan en tornado svepte över hela centrum med skyskrapor). Annars, så länge det inte är enorma folkmassor som detta, så tycker jag prestandan varit över förväntan hittills, även på en gammal maskin som min. Har lite över 50k invånare hittills så det lär väl bli värre på stationer och hållplatser framöver. Tänker att det kanske inte blir så mycket värre i tätbebyggda områden än vad det redan är (vilket är hanterbart) förutom att vissa stationer och hållplatser antagligen kommer bli översvämmade.
Finner det liiite bekymmersamt med en del fordon till kollektivtrafiken som bara försvinner plötsligt, trots att trafiken i området flyter, det gör att vissa hållplatser ibland får tokmycket folk att stå och vänta. Visst, har sett att bussar och sådant kan gå sönder och behöver tillbaka till depån för underhåll. Men har haft flera incidenter där tex bussar från samma linje går upp i rök på ungefär samma plats trots lite trafik. Förhoppningsvis en bug.

Grafikkortet blir inte mycket mer belastat än så (förutom om du har sen 5x så mycket folk på ett ställe och zoomar in ), men däremot är det större problemet cpu/simulation-prestanda vilket kommer börja kännas vid 100-500k beroende på din processor och hur staden är uppbyggd

Permalänk
Snusfri
Skrivet av rwkk:

Finns mod för att kunna fixa kajkanter enkelt. https://github.com/ST-Apps/CS2-ExtendedRoadUpgrades

Tackar, ska kolla upp denna mod.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vad är statusen på spelet nu? Har saker och ting fixats till eller är det fortfarande mycket som är trasigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad är statusen på spelet nu? Har saker och ting fixats till eller är det fortfarande mycket som är trasigt?

De är nöjda med spelet och ’simuleringen’, trots alla dess brister

Det enda de fokuserar på nu är prestanda och in på nästa år ska de analysera feedback och börja göra större förbättringar

https://forum.paradoxplaza.com/forum/developer-diary/co-word-...

Tror helt enkelt inte spelet är för alla och inte lika djupt som det såldes in

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad är statusen på spelet nu? Har saker och ting fixats till eller är det fortfarande mycket som är trasigt?

En ny patch släpptes precis. Känns ungefär som Alpha Version 0.3. Verkar som simulationen nu faktiskt fungerar hyfsat.
Prestandaförbättringar kommer förhoppningsvis innan årets slut. Just nu krävs ett 4090 för High i 1080p, och minst en 7950X för att simulationen i sig ska flyta på om man har över 300k invånare.

Jag gick personligen tillbaks till att spela CS1+Alla DLC och en mängd mods. Man kan göra så otroligt mycket mer i det spelet, och tack vare att det inte längre uppdateras kan man använda mods utan att oroa sig för att de plötsligt ska sluta fungera.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De är nöjda med spelet och ’simuleringen’, trots alla dess brister

Det enda de fokuserar på nu är prestanda och in på nästa år ska de analysera feedback och börja göra större förbättringar

https://forum.paradoxplaza.com/forum/developer-diary/co-word-...

Tror helt enkelt inte spelet är för alla och inte lika djupt som det såldes in

Vadfan, att döma av kritiken är ju simulationen lika trasig som prestandan. Får väl hoppas det kommer moddar som fixar det.

Skrivet av Pepsin:

En ny patch släpptes precis. Känns ungefär som Alpha Version 0.3. Verkar som simulationen nu faktiskt fungerar hyfsat.
Prestandaförbättringar kommer förhoppningsvis innan årets slut. Just nu krävs ett 4090 för High i 1080p, och minst en 7950X för att simulationen i sig ska flyta på om man har över 300k invånare.

Jag gick personligen tillbaks till att spela CS1+Alla DLC och en mängd mods. Man kan göra så otroligt mycket mer i det spelet, och tack vare att det inte längre uppdateras kan man använda mods utan att oroa sig för att de plötsligt ska sluta fungera.

Så 4K high kommer funka bra med ett 4080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vadfan, att döma av kritiken är ju simulationen lika trasig som prestandan. Får väl hoppas det kommer moddar som fixar det.

Så 4K high kommer funka bra med ett 4080?

Jo jag håller med dig, simuleringen är ju verkligen inte simularande. Massa saker som skapas utan rimlig anledning och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Grafikkortet blir inte mycket mer belastat än så (förutom om du har sen 5x så mycket folk på ett ställe och zoomar in ), men däremot är det större problemet cpu/simulation-prestanda vilket kommer börja kännas vid 100-500k beroende på din processor och hur staden är uppbyggd

Nä, grafikmässigt känns det inte som några större bekymmer faktiskt med ett gammalt 1080. Men min 3770K får svettas och strax över 100k invånare känns det bara drygt att spela. Men för tillfället gör det inte så mycket. Tycker det blir lite för repetitivt när man kommer upp kring just 100k ändå. Så inväntar lite DLC och mods så man får lite fler alternativ när man bygger. Tills de är färdiga med det lär jag förhoppningsvis hinna uppgradera min gamla burk ändå. =P

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Nä, grafikmässigt känns det inte som några större bekymmer faktiskt med ett gammalt 1080. Men min 3770K får svettas och strax över 100k invånare känns det bara drygt att spela. Men för tillfället gör det inte så mycket. Tycker det blir lite för repetitivt när man kommer upp kring just 100k ändå. Så inväntar lite DLC och mods så man får lite fler alternativ när man bygger. Tills de är färdiga med det lär jag förhoppningsvis hinna uppgradera min gamla burk ändå. =P

Du kan testa prestanda-probelem genom att ändra hastigheten i spelet.

Jag har en Ryzen 2600 och ett 2060 Super och en stad på ca 70 000 invånare.

När jag pausar spelet så får jag relativt hög FPS (inte jättehög...).
När har hastighet 1 eller 2 får jag samma FPS.
Men när jag sätter hastighet 3 i spelet så går min FPS ner - d.v.s då tar simuleringen så mycket prestanda från processorn att den inte kan mata grafikkortet tillräckligt snabbt

Men jag räknar med att jag bör kunna köra 100 000 invånare på hastighet 1, kanske 2

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Snusfri

Min senaste byhåla: Ashtown med ca 40k invånare just nu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Över 100K invånare här. 40K av dom bor i stycket närmast kameran. 30 bor på ön och 36 längst bort. Absolut kaos i trafiken längst bort. Trots femfilig motorväg.

Permalänk
Medlem

Hur går det för er nu?
Jag har startat ytterligare en ny stad. Man lär sig lite nytt efterhand som man spelar och sen vill man börja om på nytt med dessa insikter. Nu leker jag mer med broar, tunnlar mot att innan mestadels byggt på plan mark. Har till och med börjat landscaping från att alltid har "byggt med terrängen".

Har även ökat inställningar i grafiken. Känns som att dom optimerade en del till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hur går det för er nu?
Jag har startat ytterligare en ny stad. Man lär sig lite nytt efterhand som man spelar och sen vill man börja om på nytt med dessa insikter. Nu leker jag mer med broar, tunnlar mot att innan mestadels byggt på plan mark. Har till och med börjat landscaping från att alltid har "byggt med terrängen".

Har även ökat inställningar i grafiken. Känns som att dom optimerade en del till.

har övergett spelet redan typ lanseringsveckan, förutom att testa nya patch (vilka inte hjälp någonting märkbart). Är fortfarande skitspel som måste fixas i 2 år för att bli spelbart. Först måste de fixa editorn och sina asset packs/dlc för att det ens ska bli något nytt och bättre

Jag märkte inte på någon optimering, isf är det ju bara det på grafiksidan, att de fixade cimsen. Det kringgick jag genom låga inställningar, var inget stort problem.

Finns ju ett par mods nu, men inte ens nära tillräckligt för att fixa allt fel och det som saknas

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

har övergett spelet redan typ lanseringsveckan, förutom att testa nya patch (vilka inte hjälp någonting märkbart). Är fortfarande skitspel som måste fixas i 2 år för att bli spelbart. Först måste de fixa editorn och sina asset packs/dlc för att det ens ska bli något nytt och bättre

Jag märkte inte på någon optimering, isf är det ju bara det på grafiksidan, att de fixade cimsen. Det kringgick jag genom låga inställningar, var inget stort problem.

Finns ju ett par mods nu, men inte ens nära tillräckligt för att fixa allt fel och det som saknas

Spelet är ju långt ifrån att fungera perfekt. Annat vore ju fel att säga. Men underhållningsvärdet är ändå stort. Har än så länge bara 100 timmar.
Vissa saker verkar fortfarande inte fungera. Som frakt och handel utanför kartan. Man får ju sin cash och tåg/båtar kör tilll och från, men godset rör sig ingenstans. Jag förstår inte hur man endast fraktar 60t gods genom järnväg som har hur bra förbindelser som helst, samma gäller båt och fraktflyg. Det behöver dom titta på igen.

Trafiken har jag ändå lyckats ganska väl med i senaste staden. De gånger det blir köer är när en olycka sker eller när en bil eller spårvagn buggar ur och bara står still. Ofta får man byta vägtyp för att trafiken ska börja röra på sig igen. Men att bilarna inte kan köra ut i nästa fil och köra om den som står dumt till? Det fattar jag inte. Hur länge hade du själv stått i en kö och bara väntat? Ganska fort hade man kört om och hytt med näven.
Detsamma gäller utryckningsfordon som bara står snällt i kön. Där borde andra bilar vika åt sidan så dom kommer fram, eller att polis och ambulans tar en lite kreativare väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Vet inte ifall du spelat det första och med mods, men det blir så mycket svårare att vara positiv till CSII när det går back i och saknar så mycket. Jag hade inte ens så höga förväntningar, med de har fokuserat på fel saker och inte lyckats med basicsen, bör ej ha släppts så. Enda extra grymma är vägbyggandet, men även det har sina fel. Nej just nu ser jag ingen poäng i det, behöver många fler byggnader etc. och QOL verktyg (vilket mods förhoppningsvist fixar detta året) men även fixa optimeringen med stora städer vilket jag inte tror kommer hända någonsin.