Playstation 5 optimeras för datorskärmar med bättre 1440p-stöd

Permalänk
Melding Plague

Playstation 5 optimeras för datorskärmar med bättre 1440p-stöd

Sony finputsar Playstation 5-upplevelsen och lägger till stöd för variabel uppdateringsfrekvens med upplösningen 1440p.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bredare VRR-fönster skulle jag vilja se.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Tråkigt att min VRR skärm inte stödjer detta, hatar HDMI 2.1 kraven.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Redan?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Inaktiv

Stängs V-sync automatiskt av när man spelar med VRR på konsol eller hur fungerar det?

Antagligen inte men det vore ju trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Stängs V-sync automatiskt av när man spelar med VRR på konsol eller hur fungerar det?

Antagligen inte men det vore ju trevligt.

VRR är väl en typ av Vsync?
Att bilden synkroniseras till hur många frames som kan renderas.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det tog bara fem år… typ

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Avsaknaden av Freesync-stöd gör att majoriteten av alla skärmar endast får det begränsade fönstret mellan 48-60Hz och det är ju rätt larvigt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Väntar på ps6

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

VRR är väl en typ av Vsync?
Att bilden synkroniseras till hur många frames som kan renderas.

Inte riktigt och V-sync ger märkbar latens även vid 120fps (och speciellt i 60fps som de flesta spel körs i). Det är egentligen enda orsaken varför jag inte bara går över till konsol för spelande eftersom de är så billiga.

Edit. Är V-sync på men konsolen inte klarar av att leverera 120fps så är det antagligen inga problem med ökad latens

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Inte riktigt och V-sync ger märkbar latens även vid 120fps (och speciellt i 60fps som de flesta spel körs i). Det är egentligen enda orsaken varför jag inte bara går över till konsol för spelande eftersom de är så billiga.

Edit. Är V-sync på men konsolen inte klarar av att leverera 120fps så är det antagligen inga problem med ökad latens

Konsoler brukar väl inte köra v-sync eftersom dom sällan klarar att hålla 60fps och det skulle bli mycket värre med v-sync då varenda litet drop skulle skicka fpsen från 60 till 30. Konsoler ger väl istället tearing?

Edit: Spel kan absolut använda v-sync på konsol men det varierar från spel till spel

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Själv kör man VRR 120FPS 1440p på min Xbox Series X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

Konsoler brukar väl inte köra v-sync eftersom dom sällan klarar att hålla 60fps och det skulle bli mycket värre med v-sync då varenda litet drop skulle skicka fpsen från 60 till 30. Konsoler ger väl istället tearing?

Edit: Spel kan absolut använda v-sync på konsol men det varierar från spel till spel

Så vitt jag vet så använder alla konsolspel V-sync förutom Rainbow six siege där det går att stänga av

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Så vitt jag vet så använder alla konsolspel V-sync förutom Rainbow six siege där det går att stänga av

Du kanske har rätt, det var så många år sedan jag inte hade någon form av VRR.

Som du skriver så finns det i alla fall spel där man kan välja själv. Rainbox Six Siege är ett, Rocket League har jag själv sett har möjlighet att aktivera vsync.

Sen finns ju spel som t.ex. Elden Ring som i princip aldrig kommer upp i 60fps i performance-läget, så med påtvingad vsync skulle det alltid ligga på 30fps. Elden Ring kanske är ett dåligt exempel i och med att From Software är allmänt dåliga på optimering.

Jag antog att spel snarare använde ett 30/60 fps target och en fps-limit på 30/60 beroende på grafikläge.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nu använder jag nästan aldrig min PS5, var lite av ett felköp då Sony tacksamt nog tillslut börjat leverera en del av de tidigare exklusiva titlarna till PC.

Men något jag gärna sett är bättre och bredare stöd för mus och tangentbord i spel. Det är något Xbox ska vara bättre på vad jag förstått. En del spel ska ha stöd vad jag förstått men bredare vore bra.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Men något jag gärna sett är bättre och bredare stöd för mus och tangentbord i spel. Det är något Xbox ska vara bättre på vad jag förstått. En del spel ska ha stöd vad jag förstått men bredare vore bra.

Jag håller med helt men det är upp till varje utvecklare att lägga in stöd för mus och tangentbord.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Bra där Sony! Har en 1440p skärm men inte hdmi 2.1 tyvärr.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Fifan själv är man bortskämd med 4k 120 fps I dom flesta spel. Men ibland måste man tyvärr gå ner till 60 fps 4k.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag håller med helt men det är upp till varje utvecklare att lägga in stöd för mus och tangentbord.

Instämmer. Bör ju avvägas hur man hanterar spelare som kör mus+tangentbord mot de som kör kontroll i tävlingsinriktade titlar exempelvis. Även om inte officiellt stöd finns så finns det "fusk"lösningar för de som har behovet. Bättre stödja det officiellt och om nödvändigt separera spelarna. Ser gärna att spelaren får välja det som passar bäst typ.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Inte riktigt och V-sync ger märkbar latens även vid 120fps (och speciellt i 60fps som de flesta spel körs i). Det är egentligen enda orsaken varför jag inte bara går över till konsol för spelande eftersom de är så billiga.

Edit. Är V-sync på men konsolen inte klarar av att leverera 120fps så är det antagligen inga problem med ökad latens

Är tanken med G-Sync/FreeSync/VRR att rendering/FPS och skärmens uppdatering ska vara synkade eller osynkade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Inte riktigt och V-sync ger märkbar latens även vid 120fps (och speciellt i 60fps som de flesta spel körs i). Det är egentligen enda orsaken varför jag inte bara går över till konsol för spelande eftersom de är så billiga.

Edit. Är V-sync på men konsolen inte klarar av att leverera 120fps så är det antagligen inga problem med ökad latens

Hm? Använder VRR på min PS5 ständigt och upplever inte alls den typen av input latens som Vsync + triple buffering ger på PC. Använder G-sync på PC också och sedan jag investerade i sådana skärmar har jag inte heller haft det problemet. Vet precis vilken typ av latens du syftar på och plågades länge av det själv för ett dussin år sen.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Uppdaterade ps5:an igår och spelade lite Minecraft Dungeons (ett av månadens ps plus spel) och noterade att jag kunde höra PS5:ans fläkt ganska tydligt. (brukar normalt vara knäpptyst) Har de vridit upp fläktkurvan denna uppdatering tro? (eller bara min PS5:a som är på dåligt humör)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karate Taco:

Hm? Använder VRR på min PS5 ständigt och upplever inte alls den typen av input latens som Vsync + triple buffering ger på PC. Använder G-sync på PC också och sedan jag investerade i sådana skärmar har jag inte heller haft det problemet. Vet precis vilken typ av latens du syftar på och plågades länge av det själv för ett dussin år sen.

Det är förståss personligt hur man upplever fördröjningen men jag har svårt i skjutspel och racingspel. Spelar man mera 3rd person adventure singelplayer spel fungerar det säkert helt okej för de flesta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Är tanken med G-Sync/FreeSync/VRR att rendering/FPS och skärmens uppdatering ska vara synkade eller osynkade?

En VRR skärm visar bilden när grafikkortet har den färdigprocessad men med V-sync så väntar grafikkortet på att skärmen blir klar att ta emot nästa bild, därav latensen.

Det optimala vore att alltid ha FPS på skärmens uppdateringsfrekvens ifall du kör med V-sync, vilket kan vara svårt i 3840x2160 @120hz. Med en VRR skärm kan du mycket väl spela i 90-119fps t.ex.

Målet med båda är att ha en synkad bild så du inte får s.k. "tearing".

Permalänk
Medlem

Betyder det att Sony kommer att fixa 1440p 120hz/VRR-stöd i sina TV-apparater också?

Visa signatur

Nada.