beställt en Onkyo TX-RZ50

Permalänk
Medlem

beställt en Onkyo TX-RZ50

Har Onkyo idag och är nöjd så därför beställde jag en Onkyo TX-RZ50 idag. (ca 2mån lev tid) skulle jag valt en Marantz Cinema 50 eller något annat?

är det rätt eller fel beslut vad anser ni?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Onkyo TX-RZ50 har stöd för Dirac, det bästa inom DSP hantering imho.
Följs det gamla vanliga spåret så stödjer det bara Light versionen, DSP upp till en viss frekvens, tror det är 250hz.
Fullversionen ligger på ett par tusenlappar och är Absolut värt varenda kr.

Där är lite fallgropar med Dirac, hojta om du vill ha tips o trix..

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Onkyo TX-RZ50 har stöd för Dirac, det bästa inom DSP hantering imho.
Följs det gamla vanliga spåret så stödjer det bara Light versionen, DSP upp till en viss frekvens, tror det är 250hz.
Fullversionen ligger på ett par tusenlappar och är Absolut värt varenda kr.

Där är lite fallgropar med Dirac, hojta om du vill ha tips o trix..

En anledning till byte är Dirac kommer behöva all hjälp jag kan få

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

En anledning till byte är Dirac kommer behöva all hjälp jag kan få

Det fixar vi

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk

Båda förstärkarna verkar ju riktigt trevliga för det priset Gillar själv Onkyo men är väldigt nyfiken på de nya Marantz Cinema även om de är lite dyrare och det kostar extra för Dirac.

Dirac Live Room Correction-licenser för Marantz Cinema 50
- Limited Bandwidth (20Hz-500Hz): 259 USD
- Full Bandwidth (20Hz-20kHz): 349 USD
- Kräver även en riktigt kalibrerad mikrofon som Umik-1 vilken köpes separat: 1200 SEK

OBS!
Gällande Dirac Live säger manualen till Onkyon att det är Onkyos app och mikrofon som används vid kalibreringen! En riktig kalibrerad mikrofon som Umik-1 skall ju vara betydligt bättre än de enklare som ingår till förstärkarna. Går det verkligen inte att använda Umik-1 till Onkyon?

Marantzen använder, som jag förstår det, ett riktigt webbgränsnitt där man även kan se och finjustera kalibreringen.

Framgår inte heller om Dirac för Onkyo jobbar med hela frekvensområdet eller bara upp till 500 Hz som gäller för Dirac "Limited" licens. Någon som har info på det?

Några övriga områden som jag tycker kan vara värt att jämföra dem inom är:

Fördelar Marantz Cinema 50 (Onkyo)
- 5 års garanti (3 år)
- 4 subwoofer-utgångar (2 subs)
- Auro3D (-)

Fördelar Onkyo TX-RZ50 (Marantz)
- Lägre pris ca 18 550 SEK (22 000 SEK + Dirac 2 850/3 840 SEK )
- Lite högre RMS-effekt?

Funktioner jag ej kollat ännu:

  • Om man vill köra ett 7.x.4-system och behöver extra slutsteg. Kan man välja att köra pre-out för alla tre frontarna/LCR?
    - går det så finns mer effekt kvar för övriga högtalare och man kan ge mer prestanda där det gör störst skillnad.
    - Exemplen i manualen är antingen för allt, eller bara för vänster och höger front, ej för center. Hoppas det är mer flexibelt än dessa två alternativ.

  • Onkyo har ju inget riktigt webbgränssnitt för de tekniska inställningarna. Har Marantzen det?

  • Har den inbyggda equalizern lika många frekvensband? Det påverkar väl hur finskaligt som man kan justera kurvorna manuellt eller med Dirac.

Permalänk

Ang. Auro3D så har jag läst att många gillar att använda den för att skala upp stereo- och 5.1-ljud och köra ut det även på Atmos-högtalarna för att få fler dimensioner på ljudet. Någon här som använder Auro3D för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videonisse:

Båda förstärkarna verkar ju riktigt trevliga för det priset Gillar själv Onkyo men är väldigt nyfiken på de nya Marantz Cinema även om de är lite dyrare och det kostar extra för Dirac.

Dirac Live Room Correction-licenser för Marantz Cinema 50
- Limited Bandwidth (20Hz-500Hz): 259 USD
- Full Bandwidth (20Hz-20kHz): 349 USD
- Kräver även en riktigt kalibrerad mikrofon som Umik-1 vilken köpes separat: 1200 SEK

OBS!
Gällande Dirac Live säger manualen till Onkyon att det är Onkyos app och mikrofon som används vid kalibreringen! En riktig kalibrerad mikrofon som Umik-1 skall ju vara betydligt bättre än de enklare som ingår till förstärkarna. Går det verkligen inte att använda Umik-1 till Onkyon?

Marantzen använder, som jag förstår det, ett riktigt webbgränsnitt där man även kan se och finjustera kalibreringen.

Framgår inte heller om Dirac för Onkyo jobbar med hela frekvensområdet eller bara upp till 500 Hz som gäller för Dirac "Limited" licens. Någon som har info på det?

Några övriga områden som jag tycker kan vara värt att jämföra dem inom är:

Fördelar Marantz Cinema 50 (Onkyo)
- 5 års garanti (3 år)
- 4 subwoofer-utgångar (2 subs)
- Auro3D (-)

Fördelar Onkyo TX-RZ50 (Marantz)
- Lägre pris ca 18 550 SEK (22 000 SEK + Dirac 2 850/3 840 SEK )
- Lite högre RMS-effekt?

Funktioner jag ej kollat ännu:

  • Om man vill köra ett 7.x.4-system och behöver extra slutsteg. Kan man välja att köra pre-out för alla tre frontarna/LCR?
    - går det så finns mer effekt kvar för övriga högtalare och man kan ge mer prestanda där det gör störst skillnad.
    - Exemplen i manualen är antingen för allt, eller bara för vänster och höger front, ej för center. Hoppas det är mer flexibelt än dessa två alternativ.

  • Onkyo har ju inget riktigt webbgränssnitt för de tekniska inställningarna. Har Marantzen det?

  • Har den inbyggda equalizern lika många frekvensband? Det påverkar väl hur finskaligt som man kan justera kurvorna manuellt eller med Dirac.

Mjukvaran du hämtar hos Dirac ska stödja alla mickar med kalibreringsfil (usb mick kopplad till datorn)
Oberoende av receiver/märke används alltid Diracs mjukvara.

Alla utgångar som finns kan användas efter eget tycke.
Det enda som påverkar receivern är att trafon belastas inte lika mycket, vilket teoretiskt gör att resterande kanaler har lättare att hålla specad effekt.

Har du Dirac så ska du absolut inte leka med tonkontroller, det förtar hela syftet med ett FIR filter.
Du kan justera ditt target väldigt exakt.

*edit*
Manualen du länkar till har ingen hänvisning till Dirac.
Och till 100% använder du mer eller mindre exakt samma mjukvara till båda maskinerna.
Det som kan skilja är hur många subs var receiver stöder.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk

Jovisst finns Dirac i Onkyo-manualen. Från sidan 162 har jag för mig.

Är du helt 100% på att extern mikrofon kan användas även till denna Onkyo? Har du isf någon referens till det så man kan läsa på lite mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videonisse:

Jovisst finns Dirac i Onkyo-manualen. Från sidan 162 har jag för mig.

Är du helt 100% på att extern mikrofon kan användas även till denna Onkyo? Har du isf någon referens till det så man kan läsa på lite mer?

Yes,
Det är inte Onkyon som bestämmer vad man kan använda för mic utan Diracs mjukvara
Maila Dirac direkt och kolla med dom, Onkyo finns inte med än på deras hemsida vilket den borde vara
https://www.dirac.com/online-store/

*edit*
Hittade Onkyo här,
https://www.dirac.com/live/downloads/

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Hej alla har nu fått nytt datum på leverans. Nu är det V 18 som den ska komma. Någon som fått hem sin TX-RZ50 ännu?

Kompisen beställde maranz 50 samtidigt han fick sin för 3v sedan. Han är nöjd tydligare ljudbild mot hans 5år gamla maranz förstärkare. ”Han kör med maranz program för kalibrering.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Yes,
Det är inte Onkyon som bestämmer vad man kan använda för mic utan Diracs mjukvara
Maila Dirac direkt och kolla med dom, Onkyo finns inte med än på deras hemsida vilket den borde vara
https://www.dirac.com/online-store/

*edit*
Hittade Onkyo här,
https://www.dirac.com/live/downloads/

Hittade en review av Diraq med TX-RX50 på Youtube där man kan se gränsnittet och de olika stegen. Där används den medlevererade mikrofonen, men vill man ha bra ljud bör man köpa/låna en kalibrererad mätmikrofon som Umik-1: https://www.youtube.com/watch?v=vmiapW5R7h8

Permalänk
Medlem

Gick inte Onkyo i konkurs?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Gick inte Onkyo i konkurs?

Jo men dom räddades av någon, minns inte namnet.
Dock har senaste 2 åren varit ganska urusla för Dirac
Dom promotar flera märken stenhårt som sedan inte levererar.
Marantzen 50 tex, har full range versionen idag men får Bass control om ett år.
Varför, antagligen ett medvetet drag av Marantz....

Ska man köpa något nytt med Dirac idag så ska man Verkligen höra sig för om gällande time line.
Jag avvaktar själv tills jag vet att produkterna finns på hyllorna.....

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videonisse:

Hittade en review av Diraq med TX-RX50 på Youtube där man kan se gränsnittet och de olika stegen. Där används den medlevererade mikrofonen, men vill man ha bra ljud bör man köpa/låna en kalibrererad mätmikrofon som Umik-1: https://www.youtube.com/watch?v=vmiapW5R7h8

Kollade in klippet, han är ute o snurrar ett par ggr, så följ inte hans guide om ni vill ha bästa möjliga resultat.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Hej alla har nu fått nytt datum på leverans. Nu är det inte V18 längre utan v23 som den ska komma. Någon som fått hem sin TX-RZ50 ännu? suger börja minska. enligt grossisten som min butik har så är det endast 2st som är på väg. min och en till.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Varför inte Arcam? Har själv försteget/processorn AV40 med Dirac + DLBC och är mycket nöjd. Dom har ju receivers med Dirac också.

Kan även tipsa om den stora Dirac-tråden borta på AVSForums.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Arcamen är väl typ dubbelt så dyr som Onkyon ?
The rock har kampanj på Avr10 - 30k kostar den

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Arcamen är väl typ dubbelt så dyr som Onkyon ?
The rock har kampanj på Avr10 - 30k kostar den

Ah ja det var lite prisskillnad ja... Ser att AV40n blivit nästan 25% dyrare sen jag köpte min också.

Skulle läsa på noga om Marantzen iaf innan köp - för mig att jag läst nåt om att DSPn ev är för klen för full Dirac? Inte säker dock.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Ah ja det var lite prisskillnad ja... Ser att AV40n blivit nästan 25% dyrare sen jag köpte min också.

Skulle läsa på noga om Marantzen iaf innan köp - för mig att jag läst nåt om att DSPn ev är för klen för full Dirac? Inte säker dock.

Vad jag vet klarar den fullversionen men Bass Management släpps någon gång nästa år

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Jag gillar onkyo Fick garanti reparation typ 7år efter köp sedan fick den många hyllningar ex https://www.dirac.com/hme-onkyo-tx-rz50-receiver-review/

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Jag gillar onkyo Fick garanti reparation typ 7år efter köp sedan fick den många hyllningar ex https://www.dirac.com/hme-onkyo-tx-rz50-receiver-review/

HDMI problemet ligger kanske o spökar än ?
Bra gjort i vilket fall som !

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Äntligen har den kommit.

Gamla pärlan övre minst 3-4 kg tyngre. Men nya har många saker som är bättre.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Då nya serien kan köra med 5-1-4 högtalare så har jag nu uppgraderat så jag har 4st tak högtalare. (har 2,7 till 4,5m i tak höjd) måste erkänna att skillnaden är större än jag trodde. Vid vanlig stereo när man lyssnar på musik så blir känslan som att sitta mitt i. Någon som har tips på film där man får maximal nytta av takhögtalarna?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Då nya serien kan köra med 5-1-4 högtalare så har jag nu uppgraderat så jag har 4st tak högtalare. (har 2,7 till 4,5m i tak höjd) måste erkänna att skillnaden är större än jag trodde. Vid vanlig stereo när man lyssnar på musik så blir känslan som att sitta mitt i. Någon som har tips på film där man får maximal nytta av takhögtalarna?

Det bästa ljudet är ju att köra Atmos filmerna via Blu ray, har även Netflix Premium (vissa filmer å serier har Atmos ljud*) å Disney + (Star Wars filmerna har Atmos ljud) . Även om jag själv bara kör Atmos 5.2.2 med sk "takstudtsare", Dolby Atmos/DTS:X Enableded Speakers ovanpå mina frontar.

* = Finns en bug i Netflix som visar fel ljudformat, först kan det stå 5.1 å sen om man startar filmen vid ett annat tillfälle (om t.ex man vill se om filmen, pausat den) kan det stå 5.1 å Dolby Atmos, har själv råkat ut för detta problem på min 4K Apple TV, Netflix körs på ATV:n. Får ju i Displayen på min recvier vilket ljudformat det är.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Då nya serien kan köra med 5-1-4 högtalare så har jag nu uppgraderat så jag har 4st tak högtalare. (har 2,7 till 4,5m i tak höjd) måste erkänna att skillnaden är större än jag trodde. Vid vanlig stereo när man lyssnar på musik så blir känslan som att sitta mitt i. Någon som har tips på film där man får maximal nytta av takhögtalarna?

Dune
Rady player one
No time to die
Mad max
Soul
Gravety (bara hört den ska ha bra effekter)

DTS-X
Harry Potter och fenix ådern (och även resterande filmer med)
Djurasik world 1 och 2

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Håller med om ovan filmer, kan lägga till Nobody 2021 (scen 16 extra bra Atmos) som tips jag fått.