Epic Games öppnar för självpublicering

Permalänk
Melding Plague

Epic Games öppnar för självpublicering

Epic Games lanserar självpubliceringsverktyg som låter mindre utvecklare att lansera sina spel utan att behöva gå via distributör.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sötast

Skall Epic Games bli the next Indie palace?

Får hoppas på att de arbetar på en total overhaul på deras butik/klient.
Den är fruktansvärt dålig :/

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir någon sorts kvalitetsgranskning så butiken inte svämmar över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hoppas det blir någon sorts kvalitetsgranskning så butiken inte svämmar över

Står att det är en del krav som ska uppfyllas i artikeln.

Permalänk
Medlem

De flesta fördelar låter rätt ointressanta, men de kan säkert locka utvecklare med gratis Unreal Engine. Vad det nu betyder i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Att steam tar 30‰ stämmer väl inte? Har inte dom sänkt procenten för spel som säljer under en viss gräns? Eller har jag drömt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Står att det är en del krav som ska uppfyllas i artikeln.

Dock verkar det inte vara några höga krav, låter som stor risk butiken kommer svämma över med shovelware.

"Spel som läggs upp på Epic Games Store måste fylla en rad krav. Multiplayerspel måste ha crossplay-stöd mellan PC-plattformar, åldersgräns för regional distribution samt att spelet kort och gott måste fungera."

Skrivet av jehuty:

Att steam tar 30‰ stämmer väl inte? Har inte dom sänkt procenten för spel som säljer under en viss gräns? Eller har jag drömt det?

Tror fortfarande det är över en viss gräns som gäller. Iaf 2021
https://www.polygon.com/22409511/microsoft-store-pc-revenue-s...

"Valve starts by taking a 30% cut of game sales on Steam, the same percentage that Apple and Google take from their mobile app stores. (Microsoft’s own policy change affects only PC games; it will maintain its existing 30% cut of digital Xbox games.) After a game racks up $10 million in sales, Valve’s cut drops to 25%. If a game hits the $50 million mark, the cut drops again to 20%."

Permalänk
Medlem

Det är Apple som har lägre avgifter för mindre utvecklare. Upp till $1000000 så är kostnaden 15% under deras "Small business program". Om man vill veta mer om Apples policies, finns de här: https://developer.apple.com/app-store/review/guidelines/

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Det är Apple som har lägre avgifter för mindre utvecklare. Upp till $1000000 så är kostnaden 15% under deras "Small business program". Om man vill veta mer om Apples policies, finns de här: https://developer.apple.com/app-store/review/guidelines/

Din länk verkar trasig. Har smugit in sig ett mellanrum framför ”https” i URL strängen.

https://developer.apple.com/app-store/review/guidelines/

Heh, kul att Apple börjar med att försvara sin App Store där i introt:

The guiding principle of the App Store is simple—we want to provide a safe experience for users to get apps and a great opportunity for all developers to be successful. We do this by offering a highly curated App Store where every app is reviewed by experts and an editorial team helps users discover new apps every day. For everything else there is always the open Internet. If the App Store model and guidelines are not best for your app or business idea that’s okay, we provide Safari for a great web experience too.

Hursomhelst, låter väl bra detta med Epic och självpublicering. Om spelet jag och några vänner har som prototyp någon gång kommer ur det stadiet kanske det blir aktuellt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Att steam tar 30‰ stämmer väl inte? Har inte dom sänkt procenten för spel som säljer under en viss gräns? Eller har jag drömt det?

30 promille hade verkligen varit generöst av dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

The guiding principle of the App Store is simple—we want to provide a safe experience for users to get apps and a great opportunity for all developers to be successful. We do this by offering a highly curated App Store where every app is reviewed by experts and an editorial team helps users discover new apps every day. For everything else there is always the open Internet. If the App Store model and guidelines are not best for your app or business idea that’s okay, we provide Safari for a great web experience too.

De skulle ju ha valt att citera Jobs istället:

Citat:

Jobs said, “[i]t’s time for Amazon to decide to use our payment mechanism or bow out [of the App Store],” and followed that with “[a]nd I think it’s time to begin applying this uniformly except for existing subscriptions (but applying it for new ones).”

Citat:

Jobs said: “I think this is all pretty simple — iBooks is going to be the only bookstore on iOS devices. We need to hold our heads high. One can read books bought elsewhere, just not buy/rent/subscribe from iOS without paying us, which we acknowledge is prohibitive for many things.”

Men, det låter ju bättre om man säger att det är för att det skall vara säkert istället för att det handlar om de skall få en massa pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

De flesta fördelar låter rätt ointressanta, men de kan säkert locka utvecklare med gratis Unreal Engine. Vad det nu betyder i verkligheten.

Det tycker jag inte alls. 30% är mycket pengar.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

De skulle ju ha valt att citera Jobs istället:

Bra att det inte blev så. Låter väl hårt.

Skrivet av filbunke:

Men, det låter ju bättre om man säger att det är för att det skall vara säkert istället för att det handlar om de skall få en massa pengar.

Jag tänkter att en sak kan handla om båda sakerna. En utförd tjänst kan handla om att tjäna pengar, men det behöver inte vara det enda.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

>Multiplayerspel måste ha crossplay-stöd mellan PC-plattformar
Hade ju varit trevligt om Epic följt det själva om dom ska kräva det av andra istället för att ta bort spel från Steam när dom lägger det in i deras skitbutik

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Tja, Det är ju bra med alternativ tycker jag, även om jag inte litar ett skvatt på Epic.