Testpilot: Be Quiet Silent Base 802 – modulärt, tyst och alldeles utmärkt

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Be Quiet Silent Base 802 – modulärt, tyst och alldeles utmärkt

Tespiloten André "Yatagarasu" Uppman tar sig en närmare titt och bygger dator i Be Quiet Silent Base 802. Väldämpat och hög kvalitet står på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför sitter det ett fönster på sidan? Vad har det för funktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Varför sitter det ett fönster på sidan? Vad har det för funktion?

Snyggt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Varför sitter det ett fönster på sidan? Vad har det för funktion?

Tyckte inte heller fönster var nödvändigt först men nu tycker jag det är kul att kunna se in i datorn och se komponenter lysa och fläktarna snurra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Tyckte inte heller fönster var nödvändigt först men nu tycker jag det är kul att kunna se in i datorn och se komponenter lysa och fläktarna snurra

När jag var i övre tonåren så började jag ogilla fönster. P182 var grejer det. Sen så blev jag med fönster och nu vid 30+ så blir jag glad av ljuset och att se datordelarna. Glädje i vardagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Varför sitter det ett fönster på sidan? Vad har det för funktion?

Verkar även finnas versioner med plåtsida

Permalänk
Medlem

Toppen chassi, enda negativa jag ser är att det är stort och dyrt, det hade varit intressant att se hur det fungerar inverterat, är det 180 eller 90 grader då som avses?
Sättet man tar bort sidopanelerna verkar dock vara designat för någon som har ont om plats, så jag hade gärna sett en mindre variant av detta chassit.
Kanske kommer det en 602:a?

Skrivet av exroz:

Varför sitter det ett fönster på sidan? Vad har det för funktion?

För att man ska kunna se om datorn är påslagen eller ej.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd

Vid första blick så påminner denna om chassin från 10-talet med sin form. Störigt med extra medar som fötter samt galet pris.
Det må vara modulärt men egentligen helt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Varför sitter det ett fönster på sidan? Vad har det för funktion?

Det är 2023, inte 1998 längre...

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Tespiloten André "Yatagarasu" Uppman tar sig en närmare titt och bygger dator i Be Quiet Silent Base 802. Väldämpat och hög kvalitet står på menyn.

Läs hela artikeln här

Tack för en väldigt trevlig recension av ett utmärkt chassi!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen!

Något jag saknar är hur många platser det finns för 3,5"- och 2,5"-enheter. Kan ju leta på nätet, men hade varit smidigt att se i tabellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Det är 2023, inte 1998 längre...

Känns som det saknas en förklaring här...

Permalänk
Medlem

Jag har ett vitt Be Quiet Silent Base 802 (https://www.inet.se/produkt/6904768/be-quiet-silent-base-802-...) utan fönster och gillar lådan, men kan inte påstå att ljudisoleringen gör någon som helst skillnad.

Min tidigare låda är någon 500-kronorsvariant jag köpte för drygt 10 år sedan, utan tillstymmelse till isolering, och jag märker ingen skillnad i ljudvolym mellan de två lådorna.

Och trots att 802-lådan är rätt stor, så får inte ett Arctic Liquid Freezer II 420 plats i lådan, varken i taket eller i fronten.

Ena sidopanelen måste tvingas på plats med våld och då är det en synlig glipa i nederkant.

Är jag nöjd med lådan? Ja, men enbart för att den är vit. Annars hade jag lika gärna kunnat behålla min gamla låda. Är den värd över två tusen? Absolut inte, men den är vit och jag orkar inte leta ny låda

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Känns som det saknas en förklaring här...

Den är enkel, poängen är att förr som typ 1998 så fanns inte fönster på chassin. Idag är det typ mer vanligt än ovanligt. Det var poängen.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Gigantisk atx chassit

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Varför sitter det ett fönster på sidan? Vad har det för funktion?

Senaste fenomenet;
A-rgb, en del säger D-rgb

Svårt att förklara vad’är

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fenrisulvfan:

Toppen chassi.. är det 180 eller 90 grader då som avses?
Sättet man tar bort sidopanelerna verkar dock vara designat för någon som har ont om plats, så jag hade gärna sett en mindre variant av detta chassit.
Kanske kommer det en 602:a?

Det är en 180° invertering av hela innerplåten som huserar moderkort och den bakre fläkten mm. Gamers Nexus har även dem kollat in detta chassi om du är intresserad av en riktigt detaljerad genomgång, lämnar tidstämplad länk nedan där han vänder på plåten!
be quiet! Silent Base 802 Case Review: Extremely Good Mechanical Design

Skrivet av Aeig:

Tack för en väldigt trevlig recension av ett utmärkt chassi!

Mvh

Skrivet av Klarspråkarn:

Tack för recensionen!

Något jag saknar är hur många platser det finns för 3,5"- och 2,5"-enheter. Kan ju leta på nätet, men hade varit smidigt att se i tabellen.

Tack för att ni läste!

Och ska definitivt ha det i åtanke till nästa chassi-genomgång

Skrivet av Superfrog:

Jag har ett vitt Be Quiet Silent Base 802 (https://www.inet.se/produkt/6904768/be-quiet-silent-base-802-...) utan fönster och gillar lådan, men kan inte påstå att ljudisoleringen gör någon som helst skillnad.

Och trots att 802-lådan är rätt stor, så får inte ett Arctic Liquid Freezer II 420 plats i lådan, varken i taket eller i fronten.

Ena sidopanelen måste tvingas på plats med våld och då är det en synlig glipa i nederkant.

En fråga är om du använder dig av versionen med glaspanel eller ej? Samt om du kör med airflow-panelerna eller med de ljuddämpande varianterna? För dessa saker påverkar ljudet nämnvärt, likaså vad du har för övrig utrustning i själva datorn (tornkylare, AIO, kylare för grafikkort och övriga fläktar).

Om en 420-AIO inte får plats i framkant skulle jag säga att det ligger mer på den tillverkarens bord än Be Quiet i detta fallet. Har sprungit på samma problem med den NZXT Kraken 360 jag har till hands, den följer helt enkelt inte standard praxis när det kommer till måtten (nästan lika stor som en 420) och får således inte alltid plats i en 360-plats i de olika chassina jag testat.

Gällande sidopanelen låter det som att du antingen fått ett defekt exemplar från början eller själv lyckas böjt denna denna. Det exemplar jag testade har inga som helst problem med att dörrarna, de sitter stadigt kvar samtidigt som de enkelt lyfts av- och på utan något direkt motstånd.

Skrivet av darrenj:

Gigantisk atx chassit

Det är rent tekniskt ett E-ATX-chassi för moderkort upp till och med 30.5 x 27.5 cm, sedan är det mycket extra utrymme för att göra plats för kylning och luftvolym som hjälper till att hålla temperaturer och därmed i förlängning även ljudnivåerna nere

Skrivet av exroz:

Varför sitter det ett fönster på sidan? Vad har det för funktion?

Skrivet av darrenj:

Senaste fenomenet;
A-rgb, en del säger D-rgb

Svårt att förklara vad’är

Det är sådan där sak som möjliggör rolig belysning från datorns inre kärna, utökar den personliga touchen på ens datorhörna genom enkel mjukvarustyrning. Väldigt modernt med individualism och att kunna uttrycka sig i alla regnbågens färger – klart datorn ska vara med på det tåget

Skulle man dock känna sig lite mer privat finns det versioner (även av Silent Base 802) utan detta insynssfönster

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Den är enkel, poängen är att förr som typ 1998 så fanns inte fönster på chassin. Idag är det typ mer vanligt än ovanligt. Det var poängen.

Den poängen besvarar frågan rätt dåligt må jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det är sådan där sak som möjliggör rolig belysning från datorns inre kärna, utökar den personliga touchen på ens datorhörna genom enkel mjukvarustyrning. Väldigt modernt med individualism och att kunna uttrycka sig i alla regnbågens färger – klart datorn ska vara med på det tåget

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag har ett inverterat Silent Base 802, och kan lägga till något om den processen. Det var inga större problem att invertera efter vad jag minns (detta var under våren 2021). Men lite pillgöra var det och jag behövde ta lös IO-panelen i toppen för att dra om kablarna till den sida som nu skulle bli "baksida". Här är en suddig bild på resultatet med en del komponenter monterade:

Mitt chassi är modellen med sidopanel i plåt. Ett par av fläktarna är köpta i efterhand.

I min mening ett utmärkt chassi, jag hade egentligen bara två problem som båda hänger samman med byggkvalitet (som generellt dock är god).

1) Ena sidopanelen "kärvar" lite ibland för mig, när man ska sätta den på plats. Det är något i låsningsmekanismen som är lite off, men det händer bara ibland. Möjligen har det att göra med inverteringen, kanske blev något lite snett någonstans när jag vände på allt. Eller så är det ett fabrikationsfel, det var då inget jag brydde mig om att reklamera.

2) Under "PSU shroud" sitter två 3.5"-platser i en liten bur som kan tas lös. Det händer att mekaniska diskar i den fortplantar vibrationer till plåten på baksidan (som är plåt oavsett man har fönstervarianten eller inte). Detta är också tillfälligt, när det hänt har jag kunnat åtgärda det genom att ta lös plåten, peta lite på diskarna, och sätta tillbaka den. Det ska sägas att det var Seagate Exos 7200rpm-diskar, så de är inte de mest tystgående från början.

I övrigt har jag bara bra intryck av det. I slutändan övergav jag det för ett Fractal Torrent Compact, och skälet till det var inte så mycket chassits "fel" som en fråga om designval och användarfall. BeQuiet (likt de flesta tillverkare) har priorierat fläktar som går extremt tysta men inte har så högt statiskt tryck, och mitt moderkort är ett serverkort från Supermicro (H12SSL-I) som är designat för chassin med betydligt mer luftflöde. När jag bytte från en 125w EPYC till en med TDP på 200w så blev den pyttelilla VRM-kylflänsen lite för varm för min smak. Torrent Compact löste det problemet, och hade inte heller lika mycket överflödig volym för mina komponenter. Ett mer "normalt" moderkort hade haft bättre VRM-kylning från början, då hade mitt problem inte uppstått.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det är en 180° invertering av hela innerplåten som huserar moderkort och den bakre fläkten mm. Gamers Nexus har även dem kollat in detta chassi om du är intresserad av en riktigt detaljerad genomgång, lämnar tidstämplad länk nedan där han vänder på plåten!
be quiet! Silent Base 802 Case Review: Extremely Good Mechanical Design

Tack, synd att det inte var 90 grader, I/O-plåt på toppen känns som en mer optimal konfiguration för luftflöde.
Tyvärr testar GN inte stängd topp-panel kombinerat med hönsnätsfront, jag kan inte tänka på någon konfiguration där hönsnät i taket skulle vara att föredra, har man en AIO där så vill man väl ha utblås på den? (Att filtrera utblås känns kontraproduktivt.)

Jag vet inte vad som skrämmer dom till att ha hål där bak ovanför fläkten (som GN nämner), dom förstör trycket i lådan, är det några regler för explosionsrisk vid brand som styr, eller tittar man blint på att göra det bra för en passivt kyld dator?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

En fråga är om du använder dig av versionen med glaspanel eller ej? Samt om du kör med airflow-panelerna eller med de ljuddämpande varianterna? För dessa saker påverkar ljudet nämnvärt, likaså vad du har för övrig utrustning i själva datorn (tornkylare, AIO, kylare för grafikkort och övriga fläktar).

Om en 420-AIO inte får plats i framkant skulle jag säga att det ligger mer på den tillverkarens bord än Be Quiet i detta fallet. Har sprungit på samma problem med den NZXT Kraken 360 jag har till hands, den följer helt enkelt inte standard praxis när det kommer till måtten (nästan lika stor som en 420) och får således inte alltid plats i en 360-plats i de olika chassina jag testat.

Gällande sidopanelen låter det som att du antingen fått ett defekt exemplar från början eller själv lyckas böjt denna denna. Det exemplar jag testade har inga som helst problem med att dörrarna, de sitter stadigt kvar samtidigt som de enkelt lyfts av- och på utan något direkt motstånd.

Jag har varianten utan glaspanel, dels för att jag är helt ointresserad av att se innehållet, men främst för att plåtvarianten har ljudisolering. Jag använder även de ljudisolerande panelerna, för att hålla nere volymen så mycket som möjligt. Men som sagt - jag märker ingen skillnad jämfört med min gamla låda.
Det som hörs när dator går på tomgång är grafikkortets fläkt och den är inställd på samma varvtal nu som i förra lådan, så det är det ljudet jag jämför.

Sidopanelen, eller rättare sagt lådans infästning, är defekt från fabrik och det är uppenbarligen fler som har likande problem. Ingen stor grej, men för prislappen, så förväntar jag mig mer.

Och en 420 mm radiator får helt enkelt inte fysiskt plats i taket för att den är för stor i förhållande till lådan. Har inget med designen av vare sig radiator eller låda att göra utan utrymmet finns helt enkelt inte.
I fronten får den plats, på utsidan, men då får den även agera frontpanel, vilket är allt annat än snyggt. På insidan av lådan får den inte plats.

Jag gillar som sagt lådan, men priset borde ligga under tusenlappen. Men eftersom folk (inklusive mig själv) är beredda att betala, så finns det ju ingen anledning att sänka

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk

Intressant chassi.

Det jag saknar i recensionen är information om hur många 3,5" platser för lagring och hur lättåtkomliga de är. För mig och några andra är detta mer intressant än plats för val som har med vattenkylning att göra som vi kanske ej kommer använda.

Från Inet:
https://www.inet.se/produkt/6904769/be-quiet-silent-base-802-...
Hårddisk / Optisk media
2.5" (standard)
7 st, 15 st max (tillbehör krävs, köps separat)
3.5" (standard)
3 st, 7 st max (Tillbehör krävs, köps separat)

Grymt med 15 st 2,5" och 7st 3,5" med tillbehören. Om nu tillbehören är enkla att köpa. 7st 20TB=140TB, inte dålig lagring i en deskstop Speciellt för personer som ej jobbar med filer lokalt mer än temporärt.

*edit*
Jag själv skulle kanske köpa en sådan chassi om jag skulle köpa en ny dator idag. Hårddiskutrymmen skulle vara med otroligt god marginal över vad jag behöver och det är skönt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av darrenj:

<Uppladdad bildlänk>

Haha, mer sådant vill jag helt klart se!

Skrivet av Oegat:

Jag har ett inverterat Silent Base 802, och kan lägga till något om den processen. Det var inga större problem att invertera efter vad jag minns (detta var under våren 2021). Men lite pillgöra var det och jag behövde ta lös IO-panelen i toppen för att dra om kablarna till den sida som nu skulle bli "baksida". Här är en suddig bild på resultatet med en del komponenter monterade:

<Uppladdad bildlänk>

Mitt chassi är modellen med sidopanel i plåt. Ett par av fläktarna är köpta i efterhand.

I min mening ett utmärkt chassi, jag hade egentligen bara två problem som båda hänger samman med byggkvalitet (som generellt dock är god).

1) Ena sidopanelen "kärvar" lite ibland för mig, när man ska sätta den på plats. Det är något i låsningsmekanismen som är lite off, men det händer bara ibland. Möjligen har det att göra med inverteringen, kanske blev något lite snett någonstans när jag vände på allt. Eller så är det ett fabrikationsfel, det var då inget jag brydde mig om att reklamera.

2) Under "PSU shroud" sitter två 3.5"-platser i en liten bur som kan tas lös. Det händer att mekaniska diskar i den fortplantar vibrationer till plåten på baksidan (som är plåt oavsett man har fönstervarianten eller inte). Detta är också tillfälligt, när det hänt har jag kunnat åtgärda det genom att ta lös plåten, peta lite på diskarna, och sätta tillbaka den. Det ska sägas att det var Seagate Exos 7200rpm-diskar, så de är inte de mest tystgående från början.

I övrigt har jag bara bra intryck av det. I slutändan övergav jag det för ett Fractal Torrent Compact, och skälet till det var inte så mycket chassits "fel" som en fråga om designval och användarfall. BeQuiet (likt de flesta tillverkare) har priorierat fläktar som går extremt tysta men inte har så högt statiskt tryck, och mitt moderkort är ett serverkort från Supermicro (H12SSL-I) som är designat för chassin med betydligt mer luftflöde. När jag bytte från en 125w EPYC till en med TDP på 200w så blev den pyttelilla VRM-kylflänsen lite för varm för min smak. Torrent Compact löste det problemet, och hade inte heller lika mycket överflödig volym för mina komponenter. Ett mer "normalt" moderkort hade haft bättre VRM-kylning från början, då hade mitt problem inte uppstått.

Tack för att du delade med dig om dina erfarenheter och användningsområden med chassit, var väldigt intressant att läsa igenom – speciellt då du körde en lite mer nischad setup och vilka fallgropar det kan innebära!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Intressant chassi.

Det jag saknar i recensionen är information om hur många 3,5" platser för lagring och hur lättåtkomliga de är. För mig och några andra är detta mer intressant än plats för val som har med vattenkylning att göra som vi kanske ej kommer använda.

Från Inet:
https://www.inet.se/produkt/6904769/be-quiet-silent-base-802-...
Hårddisk / Optisk media
2.5" (standard)
7 st, 15 st max (tillbehör krävs, köps separat)
3.5" (standard)
3 st, 7 st max (Tillbehör krävs, köps separat)

Grymt med 15 st 2,5" och 7st 3,5" med tillbehören. Om nu tillbehören är enkla att köpa. 7st 20TB=140TB, inte dålig lagring i en deskstop Speciellt för personer som ej jobbar med filer lokalt mer än temporärt.

*edit*
Jag själv skulle kanske köpa en sådan chassi om jag skulle köpa en ny dator idag. Hårddiskutrymmen skulle vara med otroligt god marginal över vad jag behöver och det är skönt.

Tackar för feedbacken, det slog mig faktiskt inte under testperioden att det är ett riktigt bra chassi att använda för NAS- eller serverbyggen. Med såpass många möjliga hårddiskplatser lär man aldrig sakna motivering för "en till hårddisk skadar ingen.."

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag har kört ett Silent Base 802 i cirka två år nu och är på det stora extremt nöjd med chassit. Det mest slående är hur modulärt det är och hur lätt det blir att underhålla och byta delar i det. Jag har kört vattenkylning i det sedan dag ett och många känner säkert igen sig i hur jobbigt det många gånger kan vara när man ska byta delar i ett bygge med custom loop, i detta chassi har det dock varit otroligt enkelt i jämförelse. Att kunna dra ut toppradiatorn på dess släde för att byta ut fläktar eller bara göra rent eller om man till exempel vill byta moderkort är extremt skönt. Eftersom chassit är så stort kunde jag till exempel utan problem byta moderkort utan att ens plocka isär loopen.

Det finns också riktigt bra med utrymme för bra kabeldragning, så pass mycket utrymme att jag till och med kör ett par slangdragningar av min loop bakom sidpanelen och ner i underredet där jag har en utgång på radiatorn samt en temperaturmätare för vattnet. För extra bra luftflöde har jag också plockat bort dammfiltret i fronten vilket också gör att RGB från fläktarna sticker ut lite extra.

Ska jag klaga på något så tycker jag det hade varit rimligt om de hade gjort hål för radiatorer/fläktar/pumpreskombos bakom skydden där man kan stoppa in extra hårddisksvaggor, (se bild) nedan där jag satt en en 240mm pump/res.kombo. Här körde jag lite ghettomods vilket jag inte rekommenderar alls då det gör att pumpens vibrationer skapar ett störande ljud om den går på över 50%. Det ska väl dock föras till protokollet att det hur som helst kräver att man använder en riser för grafikkortet då pump/res-kombon gör att många grafikkort inte går att klicka i slotten utan att slå i pump/res-kombon.

Det är även värt att notera att om man kör med en 420mm-radiator i fronten så går det endast att ha en riktigt tjock radiator (60mm) då det annars inte finns utrymme för fittings och slang (jag har inte lyckats i alla fall). Kör man en 60mm tjock radiator i toppen så går det också så pass långt ner att det är väldigt svårt att få plats med något annat än en 120x15mm-fläkt i bak.

Kör man med en 60mm tjock radiator i fronten så går det heller inte att ha pump/res-kombo monterat på den utan att det slår i grafikkortet om man inte kör grafikkortet vertikalt med en riser så som grafikkortet sitter installerat på bilden nedan:

Här ser man hur nära det är med en 30mm tjock radiator med en vanlig pump/res-kombo och grafikkortet vertikalt monterat längre bak. Jag rekommenderar verkligen inte att montera grafikkortet vertikalt vid de vanliga PCI-E platserna, främst eftersom man behöver klippa sönder plåt för att komma in med skärmsladdar in i grafikkortet. Det var mitt största misstag jag gjort i detta chassi när jag tog med en Phanteks vertical GPU-mount bracket då jag trodde det skulle vara stabilare än i de främre slottarna för vertikal montering.

Som ni ser på många av bilderna så har jag provat diverse olika upplägg och det är även därför det ser ut som ett bombnedslag där i med olika slangar och skumma dragningar då jag velat testa mig fram. Men som jag skrev har det verkligen varit superenkelt att byta delar även med vatten i loopen.

Jag tror att jag har kommit fram till vad jag tror är bäst och vad jag tänkt ändra till när jag inte är gipsad längre och har ork att kanske köra hard tube.

Vad jag tror är optimal konfiguration:

420mm (60mm) i fronten (hade nog byt till en lite tunnare om jag hade en på hand) och sen kört några riktigt bra och tysta fläktar för statiskt tryck i fronten, jag tänkte köra på Noctua NF-A14. Lian-Li fläktarna som sitter där i nu är för högljudda på högre RPM vilket gör att de inte orkar trycka luften genom radiatorn ordentligt utan att bli högljudda. I de bästa av världar skulle man vilja ha push/pull för en så tjock radiator men den platsen finns nog tyvärr inte.

360mm i toppen (30mm).

Pump/res-kombo (av traditionellt utförande) monterad på radiatorn i fronten.

120mm för INBLÅS i bak då det inte kommer in tillräckligt med luft genom fronten och att den luften är rätt varm och att det därför gynnas mer av att ha en extra intake för kall luft till toppradiatorn.

Grafikkort i vertikalt läge med riser, gärna från en slot långt ner på moderkortet (om man har en med samma hastighet som den övre) för att få tillgång till att PCI-E slots på moderkortet.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.