AI Vad är era tankar?

Permalänk

AI Vad är era tankar?

Hej som tråden lyder vad är era tankar? Jag har ett behov av att disskutera detta med personer.

Målet med denna tråd är att skriva av dig.

Mina tankar är:

Allt vi känner till kommer att förändras. Möjligheterna är i princip oändliga, utvecklingen går i en galet snabb takt, Moores lag med ai. Människor är så oförberdda i allmänhet, känns som att ingen förstår. Jag personligen känner mig ensam och Galen då jag ser och förstår lite. Men ingen vill förstå/Disskutera tankarna gör ont och det är skönt att slippa tänka. Nu kan jag inte sluta tänka då jag har slutat spela spel.Generellt sätt brukar jag vara skeptisk och tänka att 99,99% av gånger något låter för bra för att vara sant då är det inte sant. Men detta är denna 0.001 då det stämmer på riktigt. För 2 månader spelade jag in videon nedan. Den känns gammal nu. Jag slutade tänka bedövade mig i tarkov spelande. Och nu har jag börjat tänka igen och gräva djupare. I bilen på mobilen på väg hem ifrån svärföräldrar med min fru och barn, fortsätter senare..

mina tankar video.

Jag borde lugna ner mig. Men vad tänker kännner ni?! Är jag galen?

Mvh/Josef

Permalänk
Medlem

Intressant video. Börjar förstå en kollegas "besatthet" av denna AI. Han har skapat brev till sin bostadrätsförening som han har en dispyt med och den ser ut som om en advokat skulle skrivit den. Även laborerat med sitt CV som för en annan ser hur professionell ut som helst.

Risken jag ser är att man får en slags google-effekt där man inte behöver komma ihåg någonting, bara låta AI sköta det. Att man blir mentalt lat.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Noctua u12A. Corsair Vengeance 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Fractal Design Torrent Compact. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Risken jag ser är att man får en slags google-effekt där man inte behöver komma ihåg någonting, bara låta AI sköta det. Att man blir mentalt lat.

Om - och det är förutsättningen - man använder den extra kapacitet som frigörs till något nyttigt istället för att bara fylla hjärnan med utantillkunskaper är det ju ingen försämring. Åtminstone inte så länge civilisationen inte havererar och man måste försöka överleva utan tekniska hjälpmedel.

Med det sagt har jag svårt att uppamma samma entusiasm som TS för ”AI”-chattar. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Risken jag ser är att man får en slags google-effekt där man inte behöver komma ihåg någonting, bara låta AI sköta det. Att man blir mentalt lat.

Den åsikten finns vid varje teknikskifte och än så länge så har det inte stämt att vi skulle gå bakåt utvecklingsmässigt i alla fall.

Dock har ju AI chansen att slå igenom ganska brett genom hela samhället och det finns ju en del risker med att blint lita på att det som verktyg.

Permalänk
Medlem

Kommer bli ett skifte på arbetsmarknaden helt klart..

Vem vill betala för dyra programmerare när en AI kan spotta fram avancerade lösningar på löpande band?
Vem vill lägga massa pengar på designers när AI kan ge dig 600 förslag på en sekund?
Vilket företag kommer vilja he en supportavdelning när en AI kan göra jobbet?
Vem vill lägga pengar på dyra manusförfattare.. Skådespelare.. Porrstjärnor..
Varför ska bankerna anställa tjänstemän för rådgivning etc..
Osv osv

Vet att tekniken inte riktigt är där än men detta är helt klart knappt början.
Jag tycker detta är skrämmande och är inte förvånad om detta är vad rikstadsvalen kommer att handla om inom några år.

Tillägg: Det som oroar mig mest är ovetskapen om vad mina barn ska jobba med i framtiden. Går hantverkare också att ersätta?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Blir fortfarande inte klok på just hur bra ChatGPT är att tolka och förstå och följa upp mina frågor... Hur i hela friden är den så himla bra!? Känns ju nästan som den är smartare än vad utvecklarna själv vill påskina.

Permalänk

I tråden snälla fastna inte bara vid Chat GPT. jag skrev Ai och ville se era tankar överlag.

Permalänk
Medlem

Med alla deepfake-grejer som kan generera båda bild o ljud som liknar andra människor väldigt bra o som nästan kan göra det i realtid nu så blir jag mer o mer oroliga för att man inte längre kommer kunna lita på nåt man ser o hör på internet. Idioter som Trump kan skrika "deepfake news!!" så fort det dyker upp precis vadsomhelst som dom inte längre vill att dom själva ska ha sagt.
O redan nu spottas ut mer info, mer konst, mer av allllt än vad det nånsin gjort förr, vi är redan mättade till den nivån att vi egentligen inte kan hantera det, men iom AI så kommer det bara bli ännnnnu mer. Jag har redan länge velat stänga av mig från resten av världen o iom AI så kommer jag nog vilja stänga av mig ännu mer.
Men visst, som teknik är AI riktigt jävla coolt, men iom att människor redan har grava problem med att hantera oss själva o den teknik vi har nu så är jag skeptisk till att det kommer bli så mycket bättre med AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Blir fortfarande inte klok på just hur bra ChatGPT är att tolka och förstå och följa upp mina frågor... Hur i hela friden är den så himla bra!? Känns ju nästan som den är smartare än vad utvecklarna själv vill påskina.

länk till Chat GPT? vill prova

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

länk till Chat GPT? vill prova

Har för mig att det är en betalprodukt.
Dock finns det "inbyggt" i Bing, men det är i "stängd beta". https://www.bing.com/search?q=Bing+AI&showconv=1&FORM=hpcodx

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

länk till Chat GPT? vill prova

Innan du testar ChatGPT kan jag rekommendera att testa Google - du kommer inte tro dina ögon vad den sökmotorn kan hitta!

Permalänk
Skrivet av tonii:

Den åsikten finns vid varje teknikskifte och än så länge så har det inte stämt att vi skulle gå bakåt utvecklingsmässigt i alla fall.

Dock har ju AI chansen att slå igenom ganska brett genom hela samhället och det finns ju en del risker med att blint lita på att det som verktyg.

Håller helt med dig men tänkte flika in med ett tillägg. Lyssnade på en podd(SR?) eller liknande med en hjärnforskare som gäst som pratade lite om IQ. Kortfattat IQ har gått uppåt mycket senaste 100 åren, förmodligen inte pga av evolution utan att vi har mer stimulerande yrken. Inget konstigt men senaste 10-20(minns inte exakt) åren har det gått neråt. Orsaken var oklar men spekulerades om sociala medier har jag för mig. Minns inte heller om det här bara uppmätts i norden eller hela världen heller.

Ska se om jag kan hitta länken, var lite intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Tillägg: Det som oroar mig mest är ovetskapen om vad mina barn ska jobba med i framtiden. Går hantverkare också att ersätta?

Möbler och även hus lär väl gå att få designat av AI och sedan med olika 3d printers kan du få fram antingen hela eller delar av möbler, inklusive pluggar och skruvar som du kan sätta ihop själv.

Hela fastigheter kan i princip 3d printas idag och sedan sättas ihop som lego, vissa maskiner kan säkert ta över ihopsättandet av bitarna snart också..

Rörmokeri och liknande lär ta lite längre tid innan det finns helt färdiga lösningar för maskiner att automatisera, men det kommer nog efter husbyggen och liknande redan har totalt anpassats i så fall..

Fantasin är än så länge inte det enda som sätter gränserna för vad AI kan vara kapabelt till, men inom en inte för avlägen framtid så kan det bli så. (Tror dock både fantasi och ekonomi kommer sätta gränserna för dom flesta.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

länk till Chat GPT? vill prova

chat.openai.com

Det är gratis

Permalänk
Medlem

ChatGPT är helt gratis, betala inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Innan du testar ChatGPT kan jag rekommendera att testa Google - du kommer inte tro dina ögon vad den sökmotorn kan hitta!

palla

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

ChatGPT är helt gratis, betala inte!

Men man måste regga med sitt telefonnummer, nej tack till det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bot - Medium:

Håller helt med dig men tänkte flika in med ett tillägg. Lyssnade på en podd(SR?) eller liknande med en hjärnforskare som gäst som pratade lite om IQ. Kortfattat IQ har gått uppåt mycket senaste 100 åren, förmodligen inte pga av evolution utan att vi har mer stimulerande yrken. Inget konstigt men senaste 10-20(minns inte exakt) åren har det gått neråt. Orsaken var oklar men spekulerades om sociala medier har jag för mig. Minns inte heller om det här bara uppmätts i norden eller hela världen heller.

Ska se om jag kan hitta länken, var lite intressant.

uppdatera posten om du hittar den. dock ska man kanske vara lite försiktig att dra slutsatsen att bara för IQ går back så går samhället back och blir latare i hjärnan
sen köper jag direkt utan eftertanke att sociala medier gör människor dummare ^_^

Permalänk
Medlem

Jag tror också att vi borde diskutera de positiva aspekterna av AI, som kan bidra till att lösa många samhällsproblem och förbättra människors liv. Till exempel används AI redan idag för att öka effektiviteten och minska kostnader inom olika branscher, samt för att hjälpa till med medicinsk diagnos och behandling.

Det är lätt att man fastnar i det okända och negativa, men det finns mycket gott också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Tillägg: Det som oroar mig mest är ovetskapen om vad mina barn ska jobba med i framtiden. Går hantverkare också att ersätta?

Det är nog bland det svåraste att ersätta. Vi kanske får en framtid där den typen av arbeten värderas högt, medan många andra som går att ersätta lättare med AI nedvärderas, jag menar, vem kommer att betala för exempelvis en tolk när AI kommer att kunna sköta det bättre i 99 fall av 100? Som stumfilmsmusiker, de skickliga kunde sadla om, de andra fick gå hem.

Jag ser fram emot den dagen då det finns 10 AI-läkare på akuten istället för en halv, som idag. Sedan måste denne halva dock fortfarande finnas kvar, men som första snabb bedömning och även vidare kan AI-läkare vara riktigt vettiga.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

AI är än så länge bara i ett tidigt stadie men tekniken kan såklart vara oerhört användbar inom många områden men skapar också problem då den med all sannolikhet (enligt mig själv då) kommer ersätta massor av människor i olika arbeten och kan säkerligen användas i andra syften också.

jag tror AI kommer ta en större och större plats inom den politiska världen inom de närmsta 20åren också, jag är både lite orolig för potentialen tekniken har för det som förr i tiden var sci-fi är idag verklighet men också oerhört intresserad av hur det här kommer utveckla sig i samhället.

jag är glad att jag lever i dessa tider, att få se AIs uppstart och utveckling blir väldigt väldigt spännande.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Mina tankar går åt detta hållet, något ligger lurt till.

https://www.youtube.com/watch?v=-gGLvg0n-uY

Permalänk
Medlem

Enda sättet som jag hantverkaryrket kan förändras är väl om boenden blir mer som enheter?
Att dom massproduceras på något sjukt futuristiskt sätt som vi inte riktigt kan just nu, men vet inte om det har med AI att göra.

Enlight chat gpt
"Artificiell intelligens (AI) kan användas för att skapa anpassade designer eller mönster baserade på specifika kundpreferenser, vilket kan ersätta arbetet med hantverkare som för närvarande skapar sådana designer för hand."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Blir fortfarande inte klok på just hur bra ChatGPT är att tolka och förstå och följa upp mina frågor... Hur i hela friden är den så himla bra!? Känns ju nästan som den är smartare än vad utvecklarna själv vill påskina.

Det är väldigt bra på att imitera en konversation och ge en illusion av att den förstår.
Dock händer det då och då att den helt enkelt hittar på saker för att få konversationen att flyta på. Finns många exempel där den hittat på forskningsrapporter och studier som inte finns t.ex., eller bara levererar påståenden som inte är sanna. Har själv råkat ut får det flera gånger när jag frågat den om mer nischade saker eller bara lyckats få den att tappa tråden. Den skriver ett svar som vid första anblick ser trovärdigt ut, men kollar man upp det är det helt fel.

Tycker därför det är lite oroande när ChatGPT och liknande integreras i sökmotorer. Man måste fortsätta vara källkritisk även när AI levererar "fakta" i en konversation. Det är en språkmodell utvecklad för att ge naturliga svar i en konversation, inte leverera fakta. Behöver den ljuga för att ge naturliga svar gör den det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag tror också att vi borde diskutera de positiva aspekterna av AI, som kan bidra till att lösa många samhällsproblem och förbättra människors liv. Till exempel används AI redan idag för att öka effektiviteten och minska kostnader inom olika branscher, samt för att hjälpa till med medicinsk diagnos och behandling.

Det är lätt att man fastnar i det okända och negativa, men det finns mycket gott också!

Ja, det finns väldigt mycket inom medicin och sjukvård som kan få hjälp av AI. Kolla cancertumörer, scanna för olika sjukdomar.

Exempel på detta är i TV-serien "Din Hjärna" på SVTPlay.

https://www.svtplay.se/video/ebY4NEL/din-hjarna/hjarnan-i-fra...

Kolla framförallt detta, sista avsnittet där han (Anders Hansen) går igenom AI och hjärnans framtid.

Frågan är om samhället kommer hinna ställa om när AI verkligen tar fart? Det kommer nog behöva förändras snabbare än den här klimatomställningen som pågår nu. Alltså, jag menar om företag verkligen upptäcker lönsamhet att ersätta människor med AI (vilket jag är 100% säker att det kommer att ske snart) inom vissa yrkersgrupper och det går FÖR snabbt, kanske det kan bli ett stort problem för samhället i stort.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

ChatGPT är väl knappast en AI utan en generativ språkmodell som bygger på ett träningssätt och ett gäng smarta regler. Det ger såklart glimtar över hur distruptiv riktig AI kan vara.

Rent allmänt ser jag ChatGPT som en form av verktyg, framförallt för informationsutbyte. Lite på samma sätt som Internet har möjliggjort en enorm stor del informationsutbyte på kort tid eller elektricitet har gjort att arbete går att utföra på annan plats än energi finns.

AI? Knappast.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Kommer bli ett skifte på arbetsmarknaden helt klart..

Vem vill betala för dyra programmerare när en AI kan spotta fram avancerade lösningar på löpande band?
Vem vill lägga massa pengar på designers när AI kan ge dig 600 förslag på en sekund?
Vilket företag kommer vilja he en supportavdelning när en AI kan göra jobbet?
Vem vill lägga pengar på dyra manusförfattare.. Skådespelare.. Porrstjärnor..
Varför ska bankerna anställa tjänstemän för rådgivning etc..
Osv osv

Vet att tekniken inte riktigt är där än men detta är helt klart knappt början.
Jag tycker detta är skrämmande och är inte förvånad om detta är vad rikstadsvalen kommer att handla om inom några år.

Tillägg: Det som oroar mig mest är ovetskapen om vad mina barn ska jobba med i framtiden. Går hantverkare också att ersätta?

Jag oroar mig inte för fem öre.
En språkrobot som hittar på fritt kommer lika lite göra mitt jobb irrelevant som en mänsklig mytoman skulle göra det.
En konstnär behöver inte känna sig hotad av en målarrobot som i stora drag kan härma van Gogh men inte vet vad en hand är.

Men ja: vissa jobb försvinner, och teknik har alltid haft ihjäl några av de sämsta jobben. Farfar hann under sitt liv lasta oljefat på lastbil för hand, spräcka granit med kil och slägga, och cykla sju mil om dagen med manuellt sorterad post.
Detta representerar en hel massa jobb som försvunnit, men trots det - och trots att jorden sedan dess fått flera miljarder ytterligare invånare verkar det inte saknas saker att göra för alla sorters människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

ChatGPT är väl knappast en AI utan en generativ språkmodell som bygger på ett träningssätt och ett gäng smarta regler. Det ger såklart glimtar över hur distruptiv riktig AI kan vara.

Rent allmänt ser jag ChatGPT som en form av verktyg, framförallt för informationsutbyte. Lite på samma sätt som Internet har möjliggjort en enorm stor del informationsutbyte på kort tid eller elektricitet har gjort att arbete går att utföra på annan plats än energi finns.

AI? Knappast.

Klart det är en AI. Den simulerar visst intelligent beteende.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Klart det är en AI. Den simulerar visst intelligent beteende.

Just ordet simulerar ovan skulle jag säga är vad som skiljer vad som till vardags kallas AI från vad som vore verklig artificiell intelligens. Det finns inget intelligent med det än, och jag tror ärligt talat inte de implementationer man valt idag kan bli intelligenta.
Det är en milsvid skillnad mellan intelligens och ett uppslagsverk med bra if-satser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

ChatGPT är väl knappast en AI utan en generativ språkmodell som bygger på ett träningssätt och ett gäng smarta regler. Det ger såklart glimtar över hur distruptiv riktig AI kan vara.

Rent allmänt ser jag ChatGPT som en form av verktyg, framförallt för informationsutbyte. Lite på samma sätt som Internet har möjliggjort en enorm stor del informationsutbyte på kort tid eller elektricitet har gjort att arbete går att utföra på annan plats än energi finns.

AI? Knappast.

AI är ett väldigt generellt begrepp som innefattar allt från enklare pathfinding i spel till maskinlärning och tusen saker däremellan. AI betyder inte att en maskin måste tänka som en människa, utan att man gör algoritmer som utför saker som normalt sett utförs av en människa.

Läste denna definitionen hos IBM som jag tycker är vettig, väldigt öppen och bred

"Artificial intelligence leverages computers and machines to mimic the problem-solving and decision-making capabilities of the human mind"