Dator fast i Automatisk Reparation

Permalänk
Medlem

Dator fast i Automatisk Reparation

Jag har testat allt möjligt jag hittat på Internet men ingenting fungerar, jag har tagit mig till den sista åtgärden alltså att återställa datorn men det går inte ens att göra. Vad gör jag?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad har du testat till att börja med? Så vi vet vad vi inte ska föreslå.
Vad gjorde du/hände innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad har du testat till att börja med? Så vi vet vad vi inte ska föreslå.
Vad gjorde du/hände innan?

Jag har försökt göra en Regback och ta mig till en backup men det gick inte. Försökt göra en fixboot med Chkdsk. Försökt reparera korrupta filer i Command prompt. Även hopplöst startat om datorn tusen gånger och försökt gå vidare till Windows

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Spiken33:

Jag har försökt göra en Regback och ta mig till en backup men det gick inte. Försökt göra en fixboot med Chkdsk. Försökt reparera korrupta filer i Command prompt. Även hopplöst startat om datorn tusen gånger och försökt gå vidare till Windows

Chkdsk reparerar filsektorer. Bootfix/rec ska fixa boot'en. Omstart av dator brukar ju alltid leda till samma mål:)
Du har inte gjort något i UEFI som bytt mellan UEFI & Legacy boot? Stängt av CSM?

Testat allt här? https://www.makeuseof.com/fix-stuck-in-automatic-repair-loop-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Chkdsk reparerar filsektorer. Bootfix/rec ska fixa boot'en. Omstart av dator brukar ju alltid leda till samma mål:)
Du har inte gjort något i UEFI som bytt mellan UEFI & Legacy boot? Stängt av CSM?

Var i BIOS hittar jag de sakerna?

Permalänk
Medlem

Testat allt här? https://www.makeuseof.com/fix-stuck-in-automatic-repair-loop-...
[/quote]

Har testat allt och inget gör skillnad

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Spiken33:

Var i BIOS hittar jag de sakerna?

Vet inte vad du har för moderkort men du bör ha en "boot"-flik nånstans, du kan behöva byta till ett "avancerat läge" mha F7 eller liknande som det är på Asus.

Har du inte ändrat något i UEFI bör de inte ha ändrats själv men kan vara värt att titta

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vet inte vad du har för moderkort men du bör ha en "boot"-flik nånstans, du kan behöva byta till ett "avancerat läge" mha F7 eller liknande som det är på Asus.

Har du inte ändrat något i UEFI bör de inte ha ändrats själv men kan vara värt att titta

Det finns någon som heter ”Secure Boot” just nu är det Enabled men borde jag testa att stänga av det?

Permalänk
Medlem

Innan den Automatiska Reparationen påbörjas så får jag upp en bild där det står ”Ett problem har uppstått och datorn kommer startas om” Längre ner på bilden står det en stoppkod ”Bad_System_Configuration” är det något viktigt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Spiken33:

Innan den Automatiska Reparationen påbörjas så får jag upp en bild där det står ”Ett problem har uppstått och datorn kommer startas om” Längre ner på bilden står det en stoppkod ”Bad_System_Configuration” är det något viktigt?

Det tyder korrupta system- och/eller bootfiler. Du verkar ha prövat allt redan men varför skulle du återställa Registret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det tyder korrupta system- och/eller bootfiler. Du verkar ha prövat allt redan men varför skulle du återställa Registret?

Regback var något jag hittade på youtube och det var för att ta mig till en backup, jag hade dock inga backup så det gick inte att genomföra

Permalänk
Medlem

När jag försöker skanna efter Korrupta system filer med ”sfc /scannow” så står det ”Windows resource Protection could not performance the requested operation”

Permalänk
Medlem

Den ända lösningen som jag inte lyckats genomföra är ”Regback”, jag kan inte kopiera backupen eftersom att jag inte har tillräckligt med utrymme på min hårddisk och jag förstår inte hur jag tar bort filer/appar i Command Prompt. Jag har testat ”Del ”Riot Games” ” och det kommer ett meddelande där jag väljer Ja eller Nej (Y/N) men efter att jag valt ”ja” så händer det ingenting

Permalänk
Medlem

Jag försöker även återställa datorn, den kommer en bit men sen avbryts det. ”Det gick inte att återställa datorn. Inga ändringar har gjorts”

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Dator som inte startar

Hej, datorn har varit fast i Automatisk reparation i några dagar och har testat flera kommandon för att reparera boot filerna. Nu använde jag bcdboot kommando och efter att det genomförts så startades datorn om. När jag nu startar datorn så börjar det med ”Your device ran into a problem and needs a restart” sen går jag vidare till ”Recovery Your PC couldnt start properly. After multiple tries, the operating system on your PC failed to start”. Är det någon som vet vad jag kan göra? Har varit fast några dagar och har testat alla kommandon jag kan hitta, även försökt återställa datorn men då avbryts ominstallationen och den säger att det inte gick att återställa.

Permalänk
Medlem

Hejsan @Spiken33

Låter som att din Windowsinstallation inte alls mår bra och du skulle nog behöva skapa en ny bootbar USB-sticka ifrån en annan dator och installera om Windows helt på din dator.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Hejsan @Spiken33

Låter som att din Windowsinstallation inte alls mår bra och du skulle nog behöva skapa en ny bootbar USB-sticka ifrån en annan dator och installera om Windows helt på din dator.

Ja det är något fel på bootfilerna och har inte lyckats reparera de genom CMD, har du någon aning om vad jag kan göra? Jag har en USB men vet inte riktigt hur jag går till väga där ifrån

Permalänk
Medlem

Du behöver tillgång till en frisk dator med den surfar du hit---> https://support.microsoft.com/sv-se/windows/skapa-installatio...

När det är gjort så sätter du i usb-stickan i datorn som skall installeras om.
När du startar datorn går du in i BIOS och ställer in så datorn botar från USB sen är det bara att tuta o köra.

OBS OBS !!

Har du viktiga filer på den datorn som strular så bör du plocka ur hårddisken o sätta den i en frisk dator och kopiera de filerna till en extern HD eller ett annat usb minne innan du installerar Windows på nytt.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Du behöver tillgång till en frisk dator med den surfar du hit---> https://support.microsoft.com/sv-se/windows/skapa-installatio...

När det är gjort så sätter du i usb-stickan i datorn som skall installeras om.
När du startar datorn går du in i BIOS och ställer in så datorn botar från USB sen är det bara att tuta o köra.

OBS OBS !!

Har du viktiga filer på den datorn som strular så bör du plocka ur hårddisken o sätta den i en frisk dator och kopiera de filerna till en extern HD eller ett annat usb minne innan du installerar Windows på nytt.

/Homer_S

Kommer jag behöva Windows aktiverings kod för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Kommer jag behöva Windows aktiverings kod för detta?

Går nog hoppa över i ett första skede om man vill.
Men du bör ju ha en ändå tycker jag.

Kika här --> https://www.gamekeys.se/produkt/windows-11-professional-retai...

Kostar inte många kronor.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Windowsnyckeln sparas sedan flera år tillbaka i BIOS/UEFI:n.
Du ska inte behöva mata in den på nytt vid ominstallation även om du byter ut all lagringsmedia.

Permalänk
Medlem

Vad för format bör jag ha på USB stickan? Internet säger olika. FAT32 eller NFTS?

Permalänk
Moderator

@Spiken33: Jag har sammanfogat dina trådar. Vänligen håll dig till en och samma tråd och skapa inte flera trådar om samma sak.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av warp64:

Windowsnyckeln sparas sedan flera år tillbaka i BIOS/UEFI:n.
Du ska inte behöva mata in den på nytt vid ominstallation även om du byter ut all lagringsmedia.

Enbart om det är en OEM-dator..

Skrivet av Spiken33:

Vad för format bör jag ha på USB stickan? Internet säger olika. FAT32 eller NFTS?

Filsystem. Det låter du Media Creation Tool ordna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Enbart om det är en OEM-dator..

Tack för förtydligandet!

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Enbart om det är en OEM-dator..

din licens sparas paras även med ditt microsoft konto om man har ett sådant så man kan installera utan att ange någon licenskod och när man loggar in första gången på sitt microsoftkonto aktiveras installationen automagiskt om den fyller kriterierna för att få aktiveras me samma licens som den hade innan eller ditt konto har en licens som inte längre är aktiverad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rouge of Darkness:

din licens sparas paras även med ditt microsoft konto om man har ett sådant så man kan installera utan att ange någon licenskod och när man loggar in första gången på sitt microsoftkonto aktiveras installationen automagiskt om den fyller kriterierna för att få aktiveras me samma licens som den hade innan eller ditt konto har en licens som inte längre är aktiverad.

Ja? Citerade du rätt?

Men den sparas inte i UEFI oavsett om det inte är en OEM-dator

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Ja? Citerade du rätt?

Men den sparas inte i UEFI oavsett om det inte är en OEM-dator

ja ursäkta var menat åt personen som snackade om sparat i bios tog fel inlägg.

Skrivet av warp64:

Windowsnyckeln sparas sedan flera år tillbaka i BIOS/UEFI:n.
Du ska inte behöva mata in den på nytt vid ominstallation även om du byter ut all lagringsmedia.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja ursäkta var menat åt personen som snackade om sparat i bios tog fel inlägg.

Hey, shit happens:P