Windows säkerhetsfunktioner sänker prestanda i spel

Permalänk
Medlem

Till Skribent Noelia Donoso Ahlström

Till Skribent Noelia Donoso Ahlström. Var fick du denna info från. Att det per automatik. ? För det verkar inte stämma . Har du hittat det Windows Insider eller något ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Ni som gillar onlinespel som Valorant kommer nog få välja mellan att ha detta igång eller inte spela dem alls, kommer nog gälla mer och mer spel framöver, förhoppningsvis hjälper det också.

Tänkte samma tanke, spelar själv mycket Valorant. Är det bekräftat att funktionen måste vara påslagen för att kunna spela?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hansar:

Suck... Denna typ av artikel kommer ju garanterad leda till att mindre vana använda som jagar FPS stänger av jävlart ALLT!! sen WOOHOO!!! 12fps mer, 2dagar senare ALL THE VIRUS..

Skrivet av gurkburk92:

Alltså, på riktigt? Det har räckt med typ windows inbyggda virus program i flera år, sedan windows Vista. Ännu bättre blev det i windows 7.

Är man inte helt bakom flötet så behövs inte sånt här, behövs inte mer än ett antivirus program. Knappt det, om man inte vet med sig själv att man undviker skumma sidor. Dessutom skyddar bland annat edge en från att gå in på shady sidor.

Så ALL THE VIRUS kanske gäller dig själv främst? Den gemene mannen/kvinnan behöver kanske sånt här extra skydd. Men fan inte en van surfare.

Tror inte du förstod inlägget, eller så gör inte jag det. Men det verkar som att de skämtar lite. Samtidigt som det de skrivit har viss vikt i verkligheten: Artikel säger Si är så bra avaktivera för en boost! Ett par dagar senare så är artiklen: raka motsatsen, det är jätte farligt och man ska aktivera det igen!
Har hänt förut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perdonotknow:

Till Skribent Noelia Donoso Ahlström. Var fick du denna info från. Att det per automatik. ? För det verkar inte stämma . Har du hittat det Windows Insider eller något ?

Att stänga av VBS med andra saker har varit känt rätt länge faktiskt. Finns videor såvitt jag vet, på youtube om olika saker man kan stänga av för ökad prestanda i bla spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det är inte aktiverat by default, har fTPM och Secure Boot aktiverat iaf: https://i.imgur.com/iqhaSXM.png

Samma här, känns inte värt att sätta igång nu iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Att stänga av VBS med andra saker har varit känt rätt länge faktiskt. Finns videor såvitt jag vet, på youtube om olika saker man kan stänga av för ökad prestanda i bla spel.

Du får nog läsa igenom det igen. De skriver i artikeln att startar själv. Men här är ju flera som nu skriver här att den är inte aktiv. Så jag bara undrar.

Permalänk
Medlem

Överväger mer och mer att stanna kvar på 10.

Fats jag kan ändå inte uppdatera till 11an, öh ska man ta det positivt?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perdonotknow:

Du får nog läsa igenom det igen. De skriver i artikeln att startar själv. Men här är ju flera som nu skriver här att den är inte aktiv. Så jag bara undrar.

Min är igång dock.

13600k, win11 pro

Ni som inte har detta igång, vad har ni för CPU samt OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Min är igång dock.

https://i.imgur.com/cuiOYvb.png
13600k, win11 pro

Ni som inte har detta igång, vad har ni för CPU samt OS?

Ryzen 3900X, Windows 11 Home, ̶k̶a̶n̶s̶k̶e̶ ̶b̶e̶r̶o̶r̶ ̶p̶å̶ ̶a̶t̶t̶ ̶d̶u̶ ̶h̶a̶r̶ ̶P̶r̶o̶ ̶d̶å̶.̶

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Tänkte samma tanke, spelar själv mycket Valorant. Är det bekräftat att funktionen måste vara påslagen för att kunna spela?

Inte vad jag vet, men det lär nog komma då de använder andra nya säkerhetsfeatures i Windows och verkligen gör allt för att stoppa fuskare.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sval:

Ryzen 3900X, Windows 11 Home, kanske beror på att du har Pro då.

Jag undrar om det har med Alder/Raptor Lake att göra. För när jag sett någon skriva om att stänga av VBS, Hyper-V bla så är det alltid en Socket 1700 processor.

Permalänk
Medlem

Face it: dagens datorer är tillräckligt snabba för den breda massan att "säkerhet" blivit den nya anledningen för tillverkarna att sälja ny hårdvara.

Detta lärde de sig under Meltdown och Spectre. Det fanns ingen nedsida för dem. Helt plötsligt fick de ursäkter att sälja nytt och har sedan dess gått på "bug-bounty", att hitta fler problem som ska "lösas".

VBS och tillhörande fullkomligt sänker en Haswell-dator, vilket Intel säkert är jättenöjda över.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sval:

Ryzen 3900X, Windows 11 Home, kanske beror på att du har Pro då.

Jag kör med PRO Inte aktiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Min är igång dock.

https://i.imgur.com/cuiOYvb.png
13600k, win11 pro

Ni som inte har detta igång, vad har ni för CPU samt OS?

Windows 11 Pro Kör med en I9 10920X

Permalänk
Inaktiv

Jag har aldrig haft virus (vad jag vet) och har pillat med datorer sedan typ 2005 så antingen har jag haft tur eller så fungerar Windows egna antivirus bra (och motsvarande på MacOs och Linux fast där har jag aldrig ens tänkt på om datorn är skyddad eller inte).

OT: Hur mycket blockeras redan i routern? Kanske det är säkert nog för en som gejmar, youtubar och läser sweclockers?

Permalänk
Medlem

Verkar rimligt. Har dual boot windows 11 och Linux. Samma program presterar ofta bättre i Linux under wine än på windows. Även om man stänger av VBS i windows men då är skillnaden mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Check..

Det var nog det mest blåögda och korkade inlägg jag läst på länge.
Det är sant att försiktighet på nätet är bland det främsta först och främst, men jag skulle säga att det inte räcker numer.
Blir du en target och inte har vettigt skydd är du körd.

O hur stor är den faktiska risken? Har du nån statistik på det? Du må tycka att folk är blåögda, själv tycker jag du o alla andra som förespråkar säkerhet framför ALLT annat är helt sjukt nojjiga. Självklart ska man skydda sig själv, men till vilket pris? Ja jag har säkerhetsbälte i bilen, men jag fyller inte bilen krockburar o kuddar o kör runt i max 10km/h utifall att jag nångång kanske skulle krocka. Livet är farligt, acceptera det istället för att konstant vara rädd för att nånting KANSKE händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Jag har aldrig haft virus (vad jag vet) och har pillat med datorer sedan typ 2005 så antingen har jag haft tur eller så fungerar Windows egna antivirus bra (och motsvarande på MacOs och Linux fast där har jag aldrig ens tänkt på om datorn är skyddad eller inte).

OT: Hur mycket blockeras redan i routern? Kanske det är säkert nog för en som gejmar, youtubar och läser sweclockers?

Eller så har din dator varit med i ett botnät de senaste tio åren o gjort flertalet ddos attacker

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

O hur stor är den faktiska risken? Har du nån statistik på det? Du må tycka att folk är blåögda, själv tycker jag du o alla andra som förespråkar säkerhet framför ALLT annat är helt sjukt nojjiga. Självklart ska man skydda sig själv, men till vilket pris? Ja jag har säkerhetsbälte i bilen, men jag fyller inte bilen krockburar o kuddar o kör runt i max 10km/h utifall att jag nångång kanske skulle krocka. Livet är farligt, acceptera det istället för att konstant vara rädd för att nånting KANSKE händer.

Tror inte riktigt du hänger med på vad jag menar.

Personer som jag menar jagar sina fps m.m. och gör mer eller mindre vad som helst för att få dessa.
Dessa personer så är det garanterat en rätt hög procent som både kanske inte är så datorvana, samt kanske även lite yngre, som inte tänker på att inte klicka på länkar, kanske redan avaktiverat sin windows brandvägg, kanske redan dödat sin realtime shield etc etc..

Argumentet att om alla bara är försiktiga på internet och inte klickar på skit å inte öppnar fel mail etc etc håller inte, då skulle vi ju knappt behöva de skydden som finns idag, men i alla fall så öker riskerna på nätet år för år.
Hade det inte varit så hade jag för det första inte haft jobb då jag jobbar just med bland annat cybersäkerhet.

Naturligtvis så är det främst företag som är mål för denna typer av attacker, problemet är att det är många som jobbar hemma, har undermåliga hemma routrar som kanske redan är infekterade med skit, det i sin tur kanske använder hemma datorn några gånger för att göra lite småsaker som sonen spelar på.
Och där har sonen i sin tur jagat frames, och stängt av alla windows inbyggda skydd, klickat på / laddat hem kanske piratade spel, windows i sin tur ser inte virus/masken och den i sin tur tar pappa / mammas credentials. osv osv..

Om bara alla gjorde rätt hela tiden skulle det aldrig bli fel tänket fungerar tyvärr inte, så ser det inte ut.
Det är just av denna anledning jag blir på riktigt dåligt humör då jag ser denna typer av artiklar där man mer eller mindre blir rekommenderad att fimpa det skyddet man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Tror inte riktigt du hänger med på vad jag menar.

Personer som jag menar jagar sina fps m.m. och gör mer eller mindre vad som helst för att få dessa.
Dessa personer så är det garanterat en rätt hög procent som både kanske inte är så datorvana, samt kanske även lite yngre, som inte tänker på att inte klicka på länkar, kanske redan avaktiverat sin windows brandvägg, kanske redan dödat sin realtime shield etc etc..

Argumentet att om alla bara är försiktiga på internet och inte klickar på skit å inte öppnar fel mail etc etc håller inte, då skulle vi ju knappt behöva de skydden som finns idag, men i alla fall så öker riskerna på nätet år för år.
Hade det inte varit så hade jag för det första inte haft jobb då jag jobbar just med bland annat cybersäkerhet.

Naturligtvis så är det främst företag som är mål för denna typer av attacker, problemet är att det är många som jobbar hemma, har undermåliga hemma routrar som kanske redan är infekterade med skit, det i sin tur kanske använder hemma datorn några gånger för att göra lite småsaker som sonen spelar på.
Och där har sonen i sin tur jagat frames, och stängt av alla windows inbyggda skydd, klickat på / laddat hem kanske piratade spel, windows i sin tur ser inte virus/masken och den i sin tur tar pappa / mammas credentials. osv osv..

Om bara alla gjorde rätt hela tiden skulle det aldrig bli fel tänket fungerar tyvärr inte, så ser det inte ut.
Det är just av denna anledning jag blir på riktigt dåligt humör då jag ser denna typer av artiklar där man mer eller mindre blir rekommenderad att fimpa det skyddet man har.

Sure, men här var det en faktiskt stor skillnad, det är väl inte som att Sweclockers eller andra sidor generellt sett föreslår att folk ska stänga av sin inbyggda brandvägg i Windows eftersom man kanske råkar tjäna en halv FPS i CS. Sen är det väl upp till var o en, jag bara antar att dom läser artikeln där det står att säkerhetsfunktionen VBS sänker prestandan med 10%, så då får väl jag själv bestämma om jag tycker den säkerheten är värd det tappet. Jag menar det står ju svart på vitt att det är säkerhet kontra prestanda o sen får folk bestämma själva. O så får kanske Microsoft en liten piska att styra upp så VBS inte äter riktigt så mycket prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Sure, men här var det en faktiskt stor skillnad, det är väl inte som att Sweclockers eller andra sidor generellt sett föreslår att folk ska stänga av sin inbyggda brandvägg i Windows eftersom man kanske råkar tjäna en halv FPS i CS. Sen är det väl upp till var o en, jag bara antar att dom läser artikeln där det står att säkerhetsfunktionen VBS sänker prestandan med 10%, så då får väl jag själv bestämma om jag tycker den säkerheten är värd det tappet. Jag menar det står ju svart på vitt att det är säkerhet kontra prestanda o sen får folk bestämma själva. O så får kanske Microsoft en liten piska att styra upp så VBS inte äter riktigt så mycket prestanda.

Överlag så är just folk här på sweclockers rätt duktiga på att inte föreslå vrålkorkade saker så är det, men överlag ute på internet är det inte riktigt så, denna artikel blir lite vatten på kvarnen till det.
Därav min arrrghh!! All the virus kommentar.

Finns så många idiotiska guider för how to get fps hit å dit bla bla samt stänga av windows brandväggar etc etc som mer eller mindre skulle kunna vara och säkerligen också är skrivna av personer / grupper som håller på med just botnets etc.

Är mer eller mindre av åsikten att det borde införas nån form av körkort på dator som förr

Permalänk
Medlem

Min är inte heller aktiv.
W10 Pro - 5900X.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Till Skribent Noelia Donoso Ahlström. Var fick du denna info från. Att det per automatik. ? För det verkar inte stämma . Har du hittat det Windows Insider eller något ?

Skrivet av Perdonotknow:

Du får nog läsa igenom det igen. De skriver i artikeln att startar själv. Men här är ju flera som nu skriver här att den är inte aktiv. Så jag bara undrar.

Som redan har nämnts i tråden så beror det antagligen på att du har virtualisering disablat i BIOS (UEFI) redan.
Då går det inte att aktivera den virtualiseringsbaserade säkerheten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Som redan har nämnts i tråden så beror det antagligen på att du har virtualisering disablat i BIOS (UEFI) redan.
Då går det inte att aktivera den virtualiseringsbaserade säkerheten.

Nej den är igång. Stänger aldrig av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Nej den är igång. Stänger aldrig av den.

Aha ok... Då har jag ingen aning faktiskt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Aha ok... Då har jag ingen aning faktiskt

Bra. För det var därför jag fråga Skribenten Noelia var hon har läst det. För jag var bara lite nyfiken.
Om det är så att den tar visa % i spel. Då skulle jag stängt av den helt. En då om jag sitter med ett 4080 kort och ligger hittills i de spel jag har spelat snitt 180-230 FPS. Att visa börjar dra upp att säkerheten blir sämre är lite överdrivet i mina ögon. När jag sitter och spelar . Då sitter jag inte och laddar ner från skumma sidor eller inne på ful sidor. Jag sitter och spelar. Så varför ska man bry sig. Man är säker en då. Finns just nu så många olika inställningar. Som tex Minnesintegitet. Den har jag aldrig igång. Sen Smart appkontrol har jag aldrig igång. Sen Ryktesbaserat skydd har jag visa saker avstängda. Jag har inga problem. Sen om man stänger av en till . Vem bryr sig. Inte jag. Det är mer roligt att spelen flyter och man har roligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gurkburk92:

Så ALL THE VIRUS kanske gäller dig själv främst? Den gemene mannen/kvinnan behöver kanske sånt här extra skydd. Men fan inte en van surfare.

Det där är ett falskt resonemang. Din "vana" som surfare skyddar inte, och KAN INTE skydda mot skadlig programvara; bara skydd mot skadlig programvara skyddar mot sånt.

Du kan ovetandes surfa in på en hackad server tillhörande en "pålitlig" väbbsida som nu skickar ut malware i bakgrunden, du kan även råka ut för adbanners som serverar driveby-malware som utnyttjar 0day/opatchade exploits för att installera sig omärkligt i bakgrunden osv.

Det är bara att lura sig själv att tro att man kan undvika malware med någon slags erfarenhet; sånt går inte. Du går bara på en nit, och riskerar istället att bli en slags Typhoid Mary-figur som ovetandes sprider smitta vidare till andra på nätet eller blir rekryterad i ett zombie-nätverk och deltar i nätterrorism mot mål som de kontrollerande banditerna vill slå mot osv.

Så gör inte detta. Var smart på riktigt, och slå på säkerhetsfunktionerna för tusan hakar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

OT: Hur mycket blockeras redan i routern? Kanske det är säkert nog för en som gejmar, youtubar och läser sweclockers?

Här gör routern sitt jobb och blockerar mycket genom Malicious Content Filter, Intrusion Prevention System och Infected Device Quarantine (Trend Micro).

Sedan kör jag även extra filtrering mha AdGuard DNS i routern.

För att undvika false positives med Windows Defender, så scannas nedladdade filer mot VirusTotal.com. I många fall har Chrome redan varnat att filerna kan vara skadliga.

Windows brandväggen är i övrigt uppsatt att blockera en handfull program från att nå Internet (incoming/outgoing) hos mig.

Kumulativa uppdateringar av Windows läggs på månadsvis för att lappa systemet från säkerhetshål.

På GNU/Linux och i macOS här, så känner jag mig trygg i säkerheten som routern och säkerhetsuppdateringarna ger, men Windows känns betydligt mer sårbart och behöver mer kärlek och omsorg.

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Alltså, på riktigt? Det har räckt med typ windows inbyggda virus program i flera år, sedan windows Vista. Ännu bättre blev det i windows 7.

Är man inte helt bakom flötet så behövs inte sånt här, behövs inte mer än ett antivirus program. Knappt det, om man inte vet med sig själv att man undviker skumma sidor. Dessutom skyddar bland annat edge en från att gå in på shady sidor.

Så ALL THE VIRUS kanske gäller dig själv främst? Den gemene mannen/kvinnan behöver kanske sånt här extra skydd. Men fan inte en van surfare.

Jag har i realtid sett en Windows-dator råka illa ut på grund av en elak annons. Inget klickande, användaren i fråga öppnade bara en vanlig webbsida à la Aftonbladet, och vips började det köras script i Windows, utanför webbläsaren. Jag hade på den tiden aldrig trott användaren om jag inte stod bakom henne och tittade på skärmen medan det hände.

Detta var ett bra tag sen, i ärlighetens namn, men det är inte som att program blivit mindre komplexa sedan dess. Vi klarar oss bara så bra som vi gör tack vare lager på lager av säkerhet, för bara ett externt minimalistiskt system kan realistiskt sett helt sakna säkerhetshål.

Bara nu i tisdags släppte Microsoft en fix för en bugg i Outlook där det räcker att ett elakt mail - du behöver inte ens se det - för att någon ska kunna exekvera egen kod på mottagarens dator. Och om du följt med i deras patchinformation så vet du att de fixar kritiska ta-över-din-dator-buggar - ofta flera stycken - varje månad.

Så om din dator överhuvudtaget kan nå Internet så bör du ha a) ett supporterat system med alla säkerhetsuppdateringar installerade och b) åtminstone de säkerhetsverktyg som erbjuds av operativsystemet påslagna alltid.
Mer än så är upp till individen att avgöra baserat på hur mycket de har att förlora på att bli av med din data, men mindre än så är bara egoistisk dumhet som riskerar att drabba inte bara dem själva utan också folk omkring dem och samhället i stort.

Permalänk
Skrivet av anon347775:

OT: Hur mycket blockeras redan i routern? Kanske det är säkert nog för en som gejmar, youtubar och läser sweclockers?

En vanlig router blockerar i normala fall (det mesta av) inkommande nätverkstrafik som inte är svar på anrop från något i ditt eget nätverk. Bara riktigt nördiga eller företagsinriktade brandväggar inspekterar trafik och bedömer på riktigt om den är ett hot. Dessa brandväggar är inte användarvänliga, och introducerar egna problem nu när det mesta av webbtrafik är krypterad.

Så i normala fall: din router kommer i sig inte skydda dig alls mot något som helst av taskig kod du kör på en dator inne i ditt nätverk, oavsett om den exekveras i form av lokal programvara på din dator eller i form av script på någon webbsida.