Test: Bärbar värsting med Intel Core i9-13950HX och Geforce RTX 4090

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att jämföra denna laptop vs en stationär dator med typ motsvarande komponenter hur stora skillnader i prestanda det skulle bli och pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Skulle vara intressant att jämföra denna laptop vs en stationär dator med typ motsvarande komponenter hur stora skillnader i prestanda det skulle bli och pris.

CPU presterar bättre än stationära 12900k, säger väl endel om hur snabba dom är
På gpu sidan är det såklart större skillnad då dom tillåts dra enormt mycket mer watt än 175w TGP som på dom bärbara alternativen.

Lenovo tex har en total budget på 250w CPU+GPU under full last 75w+175w. Asus tillåter runt 270-280w totalt. Men det är inte i närheten av vad bara ett ensamt stationärt 4090 tillåts använda. Dock är ju ett stationärt 4090 lika stort som hela min laptop typ

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Helt orelevant att jämnföra med en stationär då den är just stationär. Förstår inte varför man ska jämnföra dom alls faktiskt.

Oavsett räcker denna gen laptop till över 100fps i alla spel med Max inställningar i alla dom senaste spelen i 2560x1440/1600

Och man kan ha dom i en ryggsäck. Det går inte med en stationär.

Dessutom går dom rejält mycket svalare än 12 gen

Du kanske inte står i valet och kvalet mellan att välja stationärt och bärbart, men vi är många som grunnar över om det är värt att betala lite extra för att slippa platsbrist i spelhörnan. Då är jämförelsen väldigt intressant.

När två komponenter har samma namn, men olika prestanda, tycker jag också det är väldigt intressant att ta reda på hur stor skillnaden är mellan dem. I det här fallet mellan desktop- och mobilversionen av 4090.

Dessutom är det ur ren prisjämförelsesynpunkt väldigt intressant att veta vilka desktop-komponenter som presterar likvärdigt med de här mobilkomponenterna.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Vem spelar spel utan att ha på sig hörlurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bottleofwhine:

Vem spelar spel utan att ha på sig hörlurar?

*räcker upp en hand*

Så länge det finns någon hemma att störa med ljudet föredrar jag absolut att köra med ordentliga högtalare. Mycket skönare att slippa hörlurarna

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Vilket stationärt grafikkort motsvarar dessa prestandasiffror tro?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av medbor:

En sak jag saknar är vart den skulle falla in mot riktiga testriggen i prestandaindex (GPU), men gissar att inte alla spel testats?

Skrivet av HappySatan:

Kul att läsa recensioner av en bärbar. Hade dock varit ännu roligare om ni kompletterat diagrammen med en desktopdator med "samma specs", dvs desktopversionen av 4090 och en i9:a från 13-serien. Och kanske även om ni petat in en graf med en desktopdator som presterar lika som denna. Hade gett en bättre bild av hur en bärbar presterar jämte en klassik speldator.

Skrivet av Xverminator:

Skulle vara intressant att jämföra denna laptop vs en stationär dator med typ motsvarande komponenter hur stora skillnader i prestanda det skulle bli och pris.

Skrivet av Joppis:

Vilket stationärt grafikkort motsvarar dessa prestandasiffror tro?

Det enda spelet jag testade i samma inställningar som vi brukar göra i GPU-sviten är Total War: Warhammer III. Jag kan tyvärr inte i det här fallet stoppa in det i indexet då det blir inte en exakt jämförelse för testriggen är med en 12900KS och massa andra grejer som skiljer givetvis men något såhär ser det ut:

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Du kanske inte står i valet och kvalet mellan att välja stationärt och bärbart, men vi är många som grunnar över om det är värt att betala lite extra för att slippa platsbrist i spelhörnan. Då är jämförelsen väldigt intressant.

När två komponenter har samma namn, men olika prestanda, tycker jag också det är väldigt intressant att ta reda på hur stor skillnaden är mellan dem. I det här fallet mellan desktop- och mobilversionen av 4090.

Dessutom är det ur ren prisjämförelsesynpunkt väldigt intressant att veta vilka desktop-komponenter som presterar likvärdigt med de här mobilkomponenterna.

Med tanke på att ett 4090 desktop kan dra 500-600w och ett mobilt 175w max så är det ganska enkelt att förstå att desktop presterar bättre.

Dock kan jag säga att laptoparna presterar mer än tillräckligt denna gen för att spela alla spel i 2560x1600 med ultra inställningar och 100fps eller mer. Särskilt med DLSS3.

Lite exempel på mina tester:
Dying light 2, Avg:100-125 fps (Ultra, Max raytracing, DLSS3, Dlss2 Quality)
Hogwarts, Avg: 100-120 (Ultra, Ultra raytracing, Dlss3, Dlss 2 quality) (160-170fps utan raytracing med dlss3)
Atomic heart, Avg: 150-180fps (Allt max, DLSS 3, Dlss2 Quality)
Zombie Army 4: Dead war, Avg: 190-240fps (Allt max, DLSS 2 Quality)
Need for speed: Unbound, Avg: 180-190 fps (Allt max, Raytracing, DLSS3, Dlss2 quality)

Inga vetenskapliga tester, kör med overlay.

I dessa spel är det knappast så att datorn på något sätt går på knäna, kör den inte ens i performance-mode utan i Balanced mode (AI) ..Så ofta ligger gpu runt 150-160w och cpu runt 65-85w

Oavsett var det hamnar i jämförelse med stationära motsvarigheten är det mer än nog för dom flesta skulle jag tro

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det enda spelet jag testade i samma inställningar som vi brukar göra i GPU-sviten är Total War: Warhammer III. Jag kan tyvärr inte i det här fallet stoppa in det i indexet då det blir inte en exakt jämförelse för testriggen är med en 12900KS och massa andra grejer som skiljer givetvis men något såhär ser det ut:

<Uppladdad bildlänk>

Tack, det där var ögongodis för en statistikälskare
Måste säga att prestandan är otrolig bra relativt till effektuttaget. Finns mobila 4090 att köpa till desktop?

Skrivet av palusa:

Med tanke på att ett 4090 desktop kan dra 500-600w och ett mobilt 175w max så är det ganska enkelt att förstå att desktop presterar bättre.

Dock kan jag säga att laptoparna presterar mer än tillräckligt denna gen för att spela alla spel i 2560x1600 med ultra inställningar och 100fps eller mer. Särskilt med DLSS3.

Lite exempel på mina tester:
Dying light 2, Avg:100-125 fps (Ultra, Max raytracing, DLSS3, Dlss2 Quality)
Hogwarts, Avg: 100-120 (Ultra, Ultra raytracing, Dlss3, Dlss 2 quality) (160-170fps utan raytracing med dlss3)
Atomic heart, Avg: 150-180fps (Allt max, DLSS 3, Dlss2 Quality)
Zombie Army 4: Dead war, Avg: 190-240fps (Allt max, DLSS 2 Quality)
Need for speed: Unbound, Avg: 180-190 fps (Allt max, Raytracing, DLSS3, Dlss2 quality)

Inga vetenskapliga tester, kör med overlay.

I dessa spel är det knappast så att datorn på något sätt går på knäna, kör den inte ens i performance-mode utan i Balanced mode (AI) ..Så ofta ligger gpu runt 150-160w och cpu runt 65-85w

Oavsett var det hamnar i jämförelse med stationära motsvarigheten är det mer än nog för dom flesta skulle jag tro

Tack! Här samma sak här som till señor Crisp ovan, riktigt imponerande prestanda sett till effektuttaget.

Nästa gång jag uppgraderar datorn lär jag behöva köpa nästan allt nytt. Då kanske det kan vara värt att snegla på de bärbara alternativen också. Om än något längre ned i budgetsegmentet

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Tack, det där var ögongodis för en statistikälskare
Måste säga att prestandan är otrolig bra relativt till effektuttaget. Finns mobila 4090 att köpa till desktop?

Tack! Här samma sak här som till señor Crisp ovan, riktigt imponerande prestanda sett till effektuttaget.

Nästa gång jag uppgraderar datorn lär jag behöva köpa nästan allt nytt. Då kanske det kan vara värt att snegla på de bärbara alternativen också. Om än något längre ned i budgetsegmentet

Men tanke på storleken på paketet på min laptop så är prestandan galet imponerande
Inte direkt så att den är stor och otymplig som MSI datorn, utan normal för en 16" Laptop.
Powerbricken är ju även av GAN-typ så väldigt slim trots 330w

Kör man datorn i silent-mode så drar väl kanske cpu 35w och gpu 50w och inga fläktar hörs, räcker till dom flesta spelen i 60-70 fps. Jämnför jag med förra gen i7 12700h som jag ägt så låg den på 90-95c i 45-65w och med 13900hx kan du lätt plocka ut 85-100w vid 85c....

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det enda spelet jag testade i samma inställningar som vi brukar göra i GPU-sviten är Total War: Warhammer III. Jag kan tyvärr inte i det här fallet stoppa in det i indexet då det blir inte en exakt jämförelse för testriggen är med en 12900KS och massa andra grejer som skiljer givetvis men något såhär ser det ut:

<Uppladdad bildlänk>

Såklart blir det aldrig exakt, men ger ändå en ganska bra fingervisning

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det enda spelet jag testade i samma inställningar som vi brukar göra i GPU-sviten är Total War: Warhammer III. Jag kan tyvärr inte i det här fallet stoppa in det i indexet då det blir inte en exakt jämförelse för testriggen är med en 12900KS och massa andra grejer som skiljer givetvis men något såhär ser det ut:

<Uppladdad bildlänk>

Tack för det svaret! Imponerande ändå. Trodde inte det skulle hamna så högt upp.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Bottleofwhine:

Vem spelar spel utan att ha på sig hörlurar?

Har hållit på med datorer i över 15 år. Äger inte ens ett par lurar. Har Z623 och är mycket nöjd med ljudet.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

När börjar workstation datorer med 13900HX dyka upp på marknaden tro?

Permalänk

Beställde strix 18 med intel 13980HX och 4080. Så snart blir det att pensionera min strix 15 med 3070 och 5900HX fortfarande bra dator men ville få upp i skärmstorlek varför inte 18 istället för 15😏

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

*räcker upp en hand*

Så länge det finns någon hemma att störa med ljudet föredrar jag absolut att köra med ordentliga högtalare. Mycket skönare att slippa hörlurarna

Räcker upp ännu en hand.

Ni får gärna sitta där med era 66K laptops och 5K sony hörlurar, jag håller mig till en maxxad stationär rigg med en 75" skärm, soffa, lightspeed keyboard och mus, och högtalare med 6 element från golv till tak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hatesunday:

Beställde strix 18 med intel 13980HX och 4080.😏

Hur mycket betalade du? Kan du vara vänlig och ge en kort recension, hur ljudlig den är på performance mode, kvalitén?

Permalänk
Skrivet av Jutvify:

Hur mycket betalade du? Kan du vara vänlig och ge en kort recension, hur ljudlig den är på performance mode, kvalitén?

Köpte datorn via ett företag som konkursade precis så priset va lägre men är orolig för hur det blir med garanti ärenden.
Ska göra en recension så fort jag får hem den tänkte göra jämförelse med min gamla asus g513qr.
Min gamla i performance läget är under rimlig ljudnivå men under Turbo läget så kan inte ens headsetet hålla fläkt ljudet borta.
Har hört att 4080/4090 serien i asus maskinerna har mycket coil wine d det låter inte lovande alls

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Köpte datorn via ett företag som konkursade precis så priset va lägre men är orolig för hur det blir med garanti ärenden.
Ska göra en recension så fort jag får hem den tänkte göra jämförelse med min gamla asus g513qr.
Min gamla i performance läget är under rimlig ljudnivå men under Turbo läget så kan inte ens headsetet hålla fläkt ljudet borta.
Har hört att 4080/4090 serien i asus maskinerna har mycket coil wine d det låter inte lovande alls

Tueboläget är 51db oxh performance är runt 41db. Performance är rätt tyst oxh går spela i lätt utan hörlurar. Turbo låter mer såklart men räcker med hörlurar så slipper man ljudet.

Finns lite coilwhine eller liknande innan fläktarna startar när man kör vissa spel. Surrar mer som ett elektroniskt ljud. Men försvinner helt när fläktarna startar.

Dom flesta som haft datorn har blivit av med det efter ca 2 veckor.

Är rätt känslig för sånt här men stör mig inte nämnvärt faktiskt.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

Men lol för de priset? Fyfan kan köpa en värsting dator för de peng,

Permalänk
Medlem
Skrivet av NecroDeathLord:

Men lol för de priset? Fyfan kan köpa en värsting dator för de peng,

Ja du får ju en värsting dator för det priset.. så ?

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av Jutvify:

Hur mycket betalade du? Kan du vara vänlig och ge en kort recension, hur ljudlig den är på performance mode, kvalitén?

Tycker den är okey i performance läget men har gjort en egen fläktkurva för att få ner ljudnivån mycket mer samt så undervoltat cpu i bios då jag inte behövde all cpu kraft

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hatesunday:

Tycker den är okey i performance läget men har gjort en egen fläktkurva för att få ner ljudnivån mycket mer samt så undervoltat cpu i bios då jag inte behövde all cpu kraft

För högt pris för mig, annars ger bra intryck. Tack för recensionen.

Permalänk
Skrivet av Jutvify:

För högt pris för mig, annars ger bra intryck. Tack för recensionen.

Ja tror dom ligger för nästan 40.000 det är sjuka priser.
Köpte min för endast 4000:- men va utan hårdisk samt saknade en ramsticka och nätadapter.
Hittade hårdisk smidigt på nätet köpte 2 st. Ej lyckats aktivera lisens nyckeln ännu men det fungerar. Ram var lite bökigt, gick ej köpa 1st fick köpa 2 st först Corsair men botade inte med dom .
Köpte då Kingston Fury Impact och den botade och funkade galant.
Nästa problem hittar ej rätt nätadapter till den så använder en annan nätadapter på 240 w ska vara 330w Orginal.
Får underklocka volten på CPU annars slår nätadaptern ifrån.
Kort sagt har lagt ner Dator 4000:- + ram 3119:- + hårdiskar WD Black SN850X 2TB 2049:- + Kingston NV2 M.2 NVMe 1090:- = 10258:- för en helt fungerande dator hade blitt ca 8000:- om jag bara haft den billigare disken.
Så det som saknas för en komplett dator är möjligtvis att jag måste köpa ett windows och rätt nätadapter men har ej hittat något än

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)