En snabb jämförelse av några digitala bildfångare

Permalänk

Sådana här diskussioner gör mig ännu mer gråhårig. Vad som är bra och inte är ju 100% subjektivt, jag själv tycker t.ex. inte att skärpa är ett mått på bildkvalitet.

Vi kan väl tillsammans glädjas åt att fler magiska ögonblick fångas p.g.a. tillgängligheten med en smartphone i fickan, i alla fall ett tag till innan AI tagit över helt.

Visa signatur

🕹️: i7 8700 • GTX 1080 Ti • 16GB • Define Mini • Acer XB271HU
🖥️: i5 4690K • GTX 1060 • 12GB • Define R2 • HP E272q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Svarets form berodde förstås på din "bevisföring",

Jag tror du svarade som du gjorde för att du gillar riktiga kameror och tolkade det jag sade som en attack. Det var det inte, jag gillar också riktiga kameror. Jag gav bara exempel på bilder som tagits med mobil och som de flesta skulle vara nöjda med.

Skrivet av ztenlund:

Kvaliteten är inte det överordnade, så länge den är duglig.

Exakt min poäng. Sedan finns det de som vill att utskriften de har på väggen måste studeras under lupp innan man kan se slutet på detaljnivån och att det inte finns en pixels brus någonstans - men vi är i minoritet.

Skrivet av ztenlund:

Varför du kastar in andras bilder utan referens till var dem kommer ifrån kan man dock fråga sig. Det både döljer hur de kommit till och är minst sagt tveksamt upphovsrättsmässigt.

Jag skrev ju rätt tydligt att bilderna var hämtade från diverse sidor och har länkat varje bild direkt till originalkällan. Inget fuffens.

Länkningar till fritt tillgängliga adresser är vad jag vet inte alls tveksamt upphovsrättsmässigt utan fullt tillåtet.