Permalänk
Medlem

Tips på första bil

Hej,

Kommer att införskaffa mig en bil till sommaren och har kikat runt lite på marknaden.
Detta kommer att bli min första bil och jag tänker mig en budget på 50-60k.

Har kollat lite på Volkswagen Golf men verkar vara svår att få tag på i automat och inom min budget.

Preferenser:
Automat (manuel är ok men helst automat)
Bensin
Kombi/Halvkombi (sedan är också ok)

Är det något speciellt jag behöver tänka på när jag köper en begagnad bil? Har tex fått det sagt till mig att man helst inte ska köpa en begagnad bil som gått mer än 20k mil.
Vad är riskerna med att köpa från en privat säljare etc?
Vad rekommenderar ni som först bil som är liknande till VW golf?

Permalänk
Avstängd

Skoda Octavia är i princip en Golf fast billigare och med lite mindre komfort. Dock inget man bryr sig om så mycket. Ett annat säkert kort är Toyota som ska vara väldigt pålitliga. Dock lite dyrare.

Köper du från en privat säljare så har du ingen försäkring att bilen faktiskt är som den ska. Sekunden du gör ägarbytet så har säljaren inget som helst ansvar. Du kan fråga om du kan köra in bilen till en verkstad som kan kolla på den innan köp, speciellt om det nu rör sig om 50k+. Eller ta med en bilkunnig person som kan vara med och kolla. Kör alltid en sväng först och kolla/lyssna efter konstiga grejer.

Generellt tips: *bort/mod* Köper du från firma så kolla alltid upp dem först så de verkar pålitliga.

Du kan absolut köpa en bil som gått 20k+ mil, men riskerna att du inom kort får problem är klart större. Med din budget kan det bli lite svårare, men absolut inte omöjligt. Att köpa begagnad bil innefattar alltid en risk.

Permalänk
Medlem

Bra att ha koll på miltalen, så bilen inte är nära någon större service som kostar en större summa pengar. Typ kamrem.
Kommer ej iåg riktigt, men kanske är efter 10-12 tusen en sådan service görs? Någon kan fylla på med info

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Hedersmedlem

I prisklassen ~50k så tror jag att ditt önskemål om automat får stryka på foten om du ska ha en vettig bil för pengarna. Man får mycket mer om man kan tänka sig manuell.

Personligen var jag i exakt din sits för ett par år sedan, och köpte en Volvo S40 från 2008. Manuell, etanol (går på bensin också om man vill). Kan inte säga att upplevelsen varit helt problemfri, men det kan man ju inte vänta sig heller med en så gammal bil.

Permalänk
Medlem

Som Tawen nämner, kolla kamrem/kamkedja. När den är bytt och vilket intervall det byts. Det kan bli en riktigt riktigt tråkig kostnad annars.

Håll även koll på vad bilskatten kommer landa på, https://bilskatt.nu/ är klockren om du har ett reg-nummer.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna kika på en BMW E46 eller E90 för dom pengarna med automat. E46-orna får du för mindre pengar men E90-serien som är lite nyare kan du få för runt 50 med automat, gärna 4wd också om du går på en BMW. X-drive heter det på dom.

Länk till några exempel på bmw automat
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cg=...

Golf automat:
https://www.blocket.se/annons/skane/volkswagen_golf_variant_1...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Som många andra säger så är det nog manuell som gäller, annars tappar du säkert 5år på årsmodellen för automat.
Nu sedan i sommras har vi en starkare reklammationsrätt på 2 år vilket betyder att icke slitagedelar kan man med lite tur få tillbaka av stället man köpte, detta är dock om något större händer som du inte kan förutspått.

köpa bilar som gått över 20k är absolut inga problem om man håller sig till vissa modeller, jag brukar tänka att man ska hålla sig till "taxi" modellerna, dom rullar 40-50K mil och man ser ju inte vilka bilar som helst som taxi. Dock ska man vara noga med att bilen blivit servad ordentligt.

Jag skulle undvika små motorer med turbo, och kolla upp vanliga problem för motorn i bilen du tittar på.
Dåliga länkarmar, stötdämpare, lager av olika modeller kommer man nog inte undan men oddsen är större att slippa dom på ett tag om du tar en nybesiktigad bil. Kolla så AC samt värme fungerar för sånt är ofta dyrt att reparera och vanligt att dom börjar gå efter 10-15 år.

Kolla om kamrem/kamkedja blivit bytta, kamrem bör väl bytas efter 10 år oavsett miltal (det är gummi vi pratar om)
Undvik rost, ser du bubblor kan du räkna med att det är 3 gånger större under lacken.

När det gäller bilar som liknar Golf så har du typ i denna ordning. Audi A3, Golf, Skoda och Seat.

Sen mitt sista tips, Car.info, riktig toppensida. Lätt att se ägarbyten, om miltalen blivit fifflade med, kostnader för skatt och om bilen har ett rimligt pris, samt bilen inte gått igenom besiktningen tidigare (kan indikera på eventuella problem) Ska du ta en privat säljare skulle jag säga att du ska ta en bil med helt 1 max 2 ägare för då brukar dom vara omhändertagna bra, brukar gå att lämna i bilar på en förköpskontroll på typ dekra, kan vara väl spenderade pengar.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Man bör ha i åtanke att runt 10-12k mil kommer man troligen behöva byta ganska många slitagedelar också, såsom bromsar, bromsrör och andra roliga saker som rostar och/eller faller under "slitage". Sällan bilhandlare åtgärdar detta innan de säljer bilen vidare, och extremt sällan den som säljer/byter in bilen hos bilhandlare åtgärdat det innan.

Så det är alltid en bra sak att fråga om sådant och se föregående besiktningsprotokoll etc samt att bilen bör ha full service-historik.

Kamkedja behöver generellt sett inte bytas ut, men är det kamrem bör man absolut fråga om den är bytt och i så fall när.

Seat borde väl också vara som en golf, likt Skoda... Men då jag personligen har haft bra erfarenhet av just Hyundai kommer jag alltid förespråka det just nu En I20 med kamkedja t ex

De har även börjat med "basservice" för 1790:- för bilar äldre än 5 år hos Hyundai-verkstäder, svårt att slå. Den går igenom allt som en vanlig service gör och inkluderar oljebyte. Det man går miste om är kupéfilter, men det kan man be dem byta extra ändå. (Kontra Mekonomen som ville ha 4.5k för en vanlig service)

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

För automat försök hitta en som är en "traditionel" automat och inte DSG eller gud förbjude CVT (nu finns väll inte det på så mycket äldre bilar) WV hade massa problem med små moterer och deras torrlamel DSG, och våt är inte mycket bättre + servicen kostar ca helvete (6,5K på en Mondeo för några år sen) när det är dags

Jag hade sattsat på korean eller japan om möjligt , Kia o Mazda tex kan du ju få där du tom har något / ra års begränsad garanti kvar (kolla bara servicen är gjord helatiden annars gäller det inte)

Permalänk

Eftersom biltidningen Vi Bilägare har en artikel om just följande problem i senaste numret (5/2023) så kan jag ju påpeka att det kan vara bra att kolla detta - nämligen kamkedjehaveri. Dvs att kamkedjan antingen kuggar över eller helt enkelt går av. Vissa bilmodeller är mer utsatta. Och problemet finns även i viss mån även på bilar som har kamremmar men där gäller det väl att hålla stenkoll på kamremsbytena.

En kamkedja som kuggar över dvs blir utsträckt eller går av eller en kamrem som går av brukar oftast kräva ett MOTORBYTE. Och det kan säkert vem som helst räkna ut kostnaden på verkstad idag med dagens priser att det oftast på lite billigare bilar brukar bli skroten för bilen istället.

Rent allmänt - asiatiska bilar brukar mekaniskt/maskinellt hålla hög kvalitet och klarar bilprovningen bra/mycket bra. Enda problemet med i princip ALLA asiatiska bilar är ett bristfälligt rostskydd. Europeiska bilar har däremot vanligtvis ett bättre rostskydd. Varför jag nämner just rostskydd beror väl främst på att just rost kan kosta hur mycket pengar som helst att reparera. Det ligger ungefär i nivå med elfel som verkstaden inte kan finna orsaken till.
Fakta är däremot att biltillverkarna snålar in mer och mer på rostskyddet vilket är trist för oss som bor i ett land där salt sprids på vägarna.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

Generellt, miltal behöver inte vara negativt, det som jag ser som varningsklockor är istället antalet ägare och hur frekvent servicar, och rent allmänt bilen är omhändertagen.

En bil som gått 10k mil, men haft 11 ägare är mer skrämmande än en bil som gått 20k mil men har två ägare. Kolla serviceboken, och saknas den helt så är det inte en gamble värd att ta (speciellt på en första bil).

Som några andra sagt i tråden, asiatiska bilar är grymma som första bilar. Du kommer sakna komforten som ex. en BMW kan ge, men billigare service, reservdelar och allmän skottsäkerhet i de flesta modeller brukar väga upp det, speciellt för en första bil.

Subarus kan du hitta runt det priset i automatare, men undvik diesel-motorerna. Deras automatlådor är dock lite meh, men bilarna i allmänhet är väldigt trevliga.
Toyota Corolla är ju världens mest sålda bil och av god anledningen vilket också kan vara ett bra tips!

Försök undvik franska bilar dock så långt det bara går, oavsett miltal, ägare och service. I den prisklassen hittar du mest troligen bara misär bakom en fransk ratt..

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Eftersom biltidningen Vi Bilägare har en artikel om just följande problem i senaste numret (5/2023) så kan jag ju påpeka att det kan vara bra att kolla detta - nämligen kamkedjehaveri. Dvs att kamkedjan antingen kuggar över eller helt enkelt går av. Vissa bilmodeller är mer utsatta. Och problemet finns även i viss mån även på bilar som har kamremmar men där gäller det väl att hålla stenkoll på kamremsbytena.

En kamkedja som kuggar över dvs blir utsträckt eller går av eller en kamrem som går av brukar oftast kräva ett MOTORBYTE. Och det kan säkert vem som helst räkna ut kostnaden på verkstad idag med dagens priser att det oftast på lite billigare bilar brukar bli skroten för bilen istället.

Rent allmänt - asiatiska bilar brukar mekaniskt/maskinellt hålla hög kvalitet och klarar bilprovningen bra/mycket bra. Enda problemet med i princip ALLA asiatiska bilar är ett bristfälligt rostskydd. Europeiska bilar har däremot vanligtvis ett bättre rostskydd. Varför jag nämner just rostskydd beror väl främst på att just rost kan kosta hur mycket pengar som helst att reparera. Det ligger ungefär i nivå med elfel som verkstaden inte kan finna orsaken till.
Fakta är däremot att biltillverkarna snålar in mer och mer på rostskyddet vilket är trist för oss som bor i ett land där salt sprids på vägarna.

Bra summering. Beror ju lite på var man bor i landet och hur man ska köra.

Om ens körmönster och körstil gör att man kan undvika salt eller hålla bilen ren och fräsch så är rostskyddet ett mindre problem. T.ex om man bor i norrlands inland, eller att man mest kör på sommaren, eller att man kan räkna in ett tvätt-abonnemang i affären och tvätta regelbundet.

Och å andra sidan, om man kör mestadels långkörningar i jämn fart med varm motor och inte håller på slita med massa kortkörningar i stan, kallstarter, rivstarter vid rödljus eller annat som kan slita på det mekaniska så blir kanske vikten av en japansk bil lika tydlig.

Generellt brukar väl VW Golf vara en rätt bra avvägning mellan praktisk och bekväm bil som klarar både stadskörning och långkörning, som ändå är relativt billig att serva (eller enkel att serva själv om man nu vill det), rätt pålitlig maskinellt men ändå med ett bra rostskydd.

Automatlådan är dock stora kruxet där då de mindre VW-bilarna ofta använder DSG-lådor med torrlameller som någon nämnde tidigare. De våta är mycket bättre men då är du uppe i en Passat med en större motor och då spränger du din budget, vilket du också kommer göra den dagen lådan i en Golf havererar och kostar väldigt mycket att laga.

Permalänk
Avstängd

Mycket beror ju på vad man är ute efter. Ska man ha en praktisk bil som funkar i alla lägen och där man inte bryr sig så mycket om att den är cool eller snabb så blir det ju ett gäng alternativ. Medan en annan tanke kanske är att man som första bil kan chansa lite, ta något lite roligare som förstås innebär mer risker för haveri och så (för samma pris i alla fall), men det blir ju lite roligare bilägande också, tills när/om den börjar bli väldigt dyr då förstås.

För en praktisk tråkbil/pendlingsbil så är något billigare asiatiska bilar ofta bra, de håller bra och har inte en massa teknik som fallerar. Även VAG-bilar brukar ju vara rätt praktiska och hyfsat hållbara, Skoda eller VW främst men även Seat kan ju funka. Ford eller Stellantis (Peugeot och så) är lite mer vågspel när det gäller kvalitet, men priserna avspeglar också det så får man en nyare bil som gått mycket kortare så känns det ändå som man får ungefär samma livslängd ur den.

Vill man ha lite roligare så finns det ju rätt mycket att välja på, beroende på vad man gillar. BMW är ju rätt hållbara, men kan bli dyra att reparera om saker går åt skogen. Någon mer prestandaorienterad variant av "tråkbilarna" kan ju ge det bästa av båda världarna liksom, om man har tur. Typ Golf GTI, Civic Type R eller liknande. Men skicket är ju väldigt viktigt där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Mycket beror ju på vad man är ute efter. Ska man ha en praktisk bil som funkar i alla lägen och där man inte bryr sig så mycket om att den är cool eller snabb så blir det ju ett gäng alternativ. Medan en annan tanke kanske är att man som första bil kan chansa lite, ta något lite roligare som förstås innebär mer risker för haveri och så (för samma pris i alla fall), men det blir ju lite roligare bilägande också, tills när/om den börjar bli väldigt dyr då förstås.

För en praktisk tråkbil/pendlingsbil så är något billigare asiatiska bilar ofta bra, de håller bra och har inte en massa teknik som fallerar. Även VAG-bilar brukar ju vara rätt praktiska och hyfsat hållbara, Skoda eller VW främst men även Seat kan ju funka. Ford eller Stellantis (Peugeot och så) är lite mer vågspel när det gäller kvalitet, men priserna avspeglar också det så får man en nyare bil som gått mycket kortare så känns det ändå som man får ungefär samma livslängd ur den.
bit.ly/3mUpFhF

Vill man ha lite roligare så finns det ju rätt mycket att välja på, beroende på vad man gillar. BMW är ju rätt hållbara, men kan bli dyra att reparera om saker går åt skogen. Någon mer prestandaorienterad variant av "tråkbilarna" kan ju ge det bästa av båda världarna liksom, om man har tur. Typ Golf GTI, Civic Type R eller liknande. Men skicket är ju väldigt viktigt där.

Håller med dig i det du skriver men jag har aldrig haft några större problem med alla Peugeot jag brukat

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasse66:

Håller med dig i det du skriver men jag har aldrig haft några större problem med alla Peugeot jag brukat

Vad har det varit för problem med dina peugeots om du har varit tvungen att använda fler än en ?

Permalänk
Medlem

Alltså, att leta efter begagnad bil som verkar någorlunda vettig är fan bedrövligt. Hittat ibland intressanta bilar men blir ju snipad på dom:)))))

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, det uppskattas något enormt!
Kamrem har jag hört talas om tidigare och är något jag ska fråga om vid köp, tack för det.
Ni nämnde också att man ska ta en titt i serviceboken, är det något jag kan se online innan jag kontaktar säljaren? Antar då att det är antal service jag ute efter eller spelar det någon roll vad som är service:at exempelvis?

Läste några som skrev att DSG-låda kan ge problem.
Vad är den bästa "lådan" isåfall och hur stort problem är det om det är DSG?
Är detta också något jag kan se på tex car.info(kollade själv men verkar inte hitta)?

Såg också att många av er nämnde asiatiska bilar, är det något särskild som ni tror kan passa mitt behov om man utgår från en VW Golf? Är det något asiatiskt märke jag borde hålla mig borta från eller göra alla schyssta bilar?

Sorry för dessa nybörjarfrågor men vill gärna ha så bra koll som möjligt, dels för att lära mig men också för att inte köpa skräp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sum:

Tack för alla tips, det uppskattas något enormt!
Kamrem har jag hört talas om tidigare och är något jag ska fråga om vid köp, tack för det.
Ni nämnde också att man ska ta en titt i serviceboken, är det något jag kan se online innan jag kontaktar säljaren? Antar då att det är antal service jag ute efter eller spelar det någon roll vad som är service:at exempelvis?

Läste några som skrev att DSG-låda kan ge problem.
Vad är den bästa "lådan" isåfall och hur stort problem är det om det är DSG?
Är detta också något jag kan se på tex car.info(kollade själv men verkar inte hitta)?

Såg också att många av er nämnde asiatiska bilar, är det något särskild som ni tror kan passa mitt behov om man utgår från en VW Golf? Är det något asiatiskt märke jag borde hålla mig borta från eller göra alla schyssta bilar?

Sorry för dessa nybörjarfrågor men vill gärna ha så bra koll som möjligt, dels för att lära mig men också för att inte köpa skräp

Serviceboken är normalt en fysisk grej som finns i bilen där verkstaden stämplar att service är utförd. Den ska förstås finnas men innebär ingen garanti för vem som helst kan ju sätta en stämpel eller på andra sätt förfalska att service är utförd. Nyare Toyota bland annat har "digital servicebok" som är säkrare förstås, men jag tror inte man får tillgång till den utan att man är ägaren (eller jobbar på verkstad). Vad du kollar där är att alla servicar är gjorda enligt plan, det finns schema i boken och när verkstaden fyller i så skriver de ju datum, mätarställning och så.

DSG har VAG haft problem med, men det var ett mycket större problem i början än senare och gällde framför allt vissa specifika motorer i kombination med vissa specifika lådor, det bästa är att googla modell, årsmodell och DSG issues eller så. Taxi har haft problem dock vilket har gett lådorna dåligt rykte, men taxi kör ju inte riktigt som vanliga trafikanter. Ofta hetsigt och ryckigt och en massa korta manövrar med fram-back som sliter på lådorna mer, speciellt om man inte låter bilen stanna helt innan man växlar riktning.

Japanska bilar håller generellt ganska hög kvalitet. Toyota har ett väldigt bra rykte, med rätta, vilket också avspeglar sig i begagnatpriserna (och nypriserna). Men det är ju bra bilar även om de är aningen dyra för vad man får. Typ en Honda Civic är nästan alltid ett bra val. Mazda 3 är liknande i storlek och också bra, men lite äldre modeller är rätt bullriga. Suzuki är mer budget, och Nissan har inte gått så bra här på grund av höga nypriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sum:

Tack för alla tips, det uppskattas något enormt!
Kamrem har jag hört talas om tidigare och är något jag ska fråga om vid köp, tack för det.
Ni nämnde också att man ska ta en titt i serviceboken, är det något jag kan se online innan jag kontaktar säljaren? Antar då att det är antal service jag ute efter eller spelar det någon roll vad som är service:at exempelvis?

Läste några som skrev att DSG-låda kan ge problem.
Vad är den bästa "lådan" isåfall och hur stort problem är det om det är DSG?
Är detta också något jag kan se på tex car.info(kollade själv men verkar inte hitta)?

Såg också att många av er nämnde asiatiska bilar, är det något särskild som ni tror kan passa mitt behov om man utgår från en VW Golf? Är det något asiatiskt märke jag borde hålla mig borta från eller göra alla schyssta bilar?

Sorry för dessa nybörjarfrågor men vill gärna ha så bra koll som möjligt, dels för att lära mig men också för att inte köpa skräp

Jag har nu inte läst tidigare kommentarer men ska försöka besvara dina frågor lite här.
Serviceboken finns oftast hos ägaren i form av fysiska dokument som visar när och vad som har gjorts under varje service. Undantag är lite nyare bilar som har digitala serviceböcker men detta är förmodligen inte fallet inom din prisklass.

DSG-lådor har problem ja och tyvärr är det så att alla bilar har alltid något allmänt känt "problem".
Men du bör tänka på att tyska bilar har oftast lite dyrare reparationskostnader och i samband med det brukar dessa oftast också ha problem med bl.a växellåda, olja, motor. Beroende på modell, årsgång och motor. Dessa problem är mycket färre på nya tyska bilar.

Men svar på din fråga utifrån första inlägget, så är det självklart en toyota du ska ha om du vill ha en billig, snål och pålitligbil. 50 tusen? jo då får du kanske en Prius men dessa bilar har i Stockholmstrakten tyvärr blivit kända för att bli bestulna på katalysatorn, vet inte riktigt hur det är i övriga Sverige. Men annars en Corolla förmodligen, det får du för den prislappen.
Tyvärr är toyota tråkiga bilar och det blir ännu tråkigare när du vet att du kan få tag på en tysk BMW 3 serie eller till och med en Audi A6a för samma peng. MEEEN återigen dessa bilar kommer kosta dig och de kommer dyka upp problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sum:

Hej,

Kommer att införskaffa mig en bil till sommaren och har kikat runt lite på marknaden.
Detta kommer att bli min första bil och jag tänker mig en budget på 50-60k.

Har kollat lite på Volkswagen Golf men verkar vara svår att få tag på i automat och inom min budget.

Preferenser:
Automat (manuel är ok men helst automat)
Bensin
Kombi/Halvkombi (sedan är också ok)

Är det något speciellt jag behöver tänka på när jag köper en begagnad bil? Har tex fått det sagt till mig att man helst inte ska köpa en begagnad bil som gått mer än 20k mil.
Vad är riskerna med att köpa från en privat säljare etc?
Vad rekommenderar ni som först bil som är liknande till VW golf?

köp honda eller toyota för att slippa strul, perfekta som första bil, särskilt honda tycker jag nog har blivit än bättre än toyota sedan dom skrotade Corolla. jag gillar inte toyotas säten längre, det känns som att sitta på en träbänk.
frugan kör honda civic, liten bil som känns stor när man kör på landsväg men skitsmidig i stan, rolig att köra och går väldigt billigt, MEN man måste smörja bromsarna typ vartannat år när man gör service (samma på alla Honda) förutom det är det ingen man kan gnälla på, dom bara funkar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Saab 9-3 2011 TTid (med 130 hk)
Skatt : 1520 kr/år
Förbrukning blandad körning : 0.45

Denna bil går att optimera till 210 hk för under 4000kr och har samma skatt som innan

https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab/9-3-03/uppgradering-c...

Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suptand:

Saab 9-3 2011 TTid (med 130 hk)
Skatt : 1520 kr/år
Förbrukning blandad körning : 0.45

Denna bil går att optimera till 210 hk för under 4000kr och har samma skatt som innan

https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab/9-3-03/uppgradering-c...

Om hans preferens är bensin/kombi så känns denna rekommendation lite skev. Är han på jakt efter en bil likvärdig en VW Golf så tror jag det kvittar om den har 130 eller 210 hästar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Om hans preferens är bensin/kombi så känns denna rekommendation lite skev. Är han på jakt efter en bil likvärdig en VW Golf så tror jag det kvittar om den har 130 eller 210 hästar...

Kombi finns det ju av den 9-3:an, men vill man ha bensin för man förstås välja en annan motor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Om hans preferens är bensin/kombi så känns denna rekommendation lite skev. Är han på jakt efter en bil likvärdig en VW Golf så tror jag det kvittar om den har 130 eller 210 hästar...

Står att sedan också går bra ? Vad är problemet med fler alternativ ? Jag antar att han vill ha en bensin för att det är billig skatt och att han vill ha en bil liknade golf pga förbrukningen. Tycker denna är ett bra alternativ.

Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz

Permalänk
Medlem

Min första bil var en Toyota Celica 2.0 GT LiftBack 1988 . Var för mig en perfekt förstabil , vet inte vad dessa har för värde idag ( vid fint skick ) men som förstabil är de inte fy skam . Billiga slitdelar , enkla att laga , hyfsad prestanda och idag skattebefriade .

Visa signatur

PC Specialist Valeon | AMD Ryzen 9 5900HX 3.3 Ghz | 64 GB DDR4 3200Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 2TB Corsair MP400 NVMe , 1 TB | nVidia GeForce RTX 3070 8 GB GDDR6 | 17.3" WQHD IPS 165Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K