Rekomendation av utvecklare/byrå

Permalänk
Medlem

Rekomendation av utvecklare/byrå

Tjena!

Nu till sommaren ska jag äntligen börja utveckla min app som jag slitit med i några år för att ha möjligheten att få göra. Jag behöver anlita utvecklare för att hjälpa mig och helst hade jag haft ett samarbete med ens svensk utvecklarbyrå där man kan forma ett långsiktigt samarbete. Har varit i kontakt med lite olika byråer men inte en svensk hittils och vill kolla med forumet om ni haft erfarenehter med en byrå ni rekomenderar? Tanken är att först utveckla appen men sen även teckna ett SLA och lägga till mer funktionalitet med tiden. Har googlat men inte hittat exakt det jag söker och värdesätter forumets åsikter så hade uppskattat om någon vill dela med sig av sin erfarenhet och diskutera lite.

Mvh

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Det beror ju ganska mycket på vad det är för app du vill bygga. Tror du får mer träffsäkra tips om du utvecklar lite mer.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det beror ju ganska mycket på vad det är för app du vill bygga. Tror du får mer träffsäkra tips om du utvecklar lite mer.

Hej, tack du har rätt!

Det är en tracker app som klienter använder tillsammans med deras coacher. Ser ut som att vi kommer utveckla i react native men är öppen för att utveckla seperata ios och android appar men behöver bolla hur mycket mer värde vi får då sett till den extra investeringen över tid.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Först the basic, är du företagare eller privatperson som vill anlita byrå? Vad menar du med samarbete? Snackar vi "trust me bro, got a million dollar idea" i form att utvecklaren gör jobbet gratis i utbyte mot aktier/framtida intäkter, eller mer att du anlitar byrå och betalar 1000kr/h?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bannani:

slitit med i några år för att ha möjligheten att få göra.

Om du har fått fram saker som datamodeller, UI-skisser, användningsfall/testfall, arkitektur-ideer osv så är du i mycket gott skick för att börja prata utveckling. Du kan naturligtvis köpa hjälp med det, men om du är tillräckligt engagerad för att ha tydliga åsikter (och skriftligt underlag) så kommer resultatet troligen bli bättre. Du kommer garanterat få mycket bättre estimat om du har sådant framme. Sätt scopet både för färdig app (så att designen kan ta höjd för det) och för en första release-version (för att få snabb feedback på vad användarna egentligen vill ha).

Affärssidan och finansiering av det hela måste så klart vara på plats om du ska bli tagen på allvar som konsultköpare.

Alla de större konsultdrakarna kan antagligen hjälpa dig, men som alltid kommer resultatet bero på om du kan hitta rätt individer i organisationen. Försök undvika säljarna/bolagen som vill pusha juniorer på dig, då är det bättre om du kan hitta någon erfaren frifräsare. Mindre företag som partner har såklart för- och nackdelar. Till slut handlar det ändå om individen som utför jobbet. Hitta helst någon med track-record av att ha byggt något som förvaltats över tid och har lärt sig något av det.

Se till att vara extremt tillgänglig för lösningsdiskussioner, gärna på fast tid dagligen. Var beredd på att systemutveckling som går som det ska har en rätt tydlig ketchupeffekt, något som tyvärr är rätt svårt att skilja från ett utvecklingsprojekt som går kasst - lösningen för att få kontroll är att visa förtroende och samtidigt vara personligt engagerad i det dagliga arbetet, till exempel genom att testa buggrättningar.

Permalänk
Medlem

De stora konsultbolaget är de som har utvecklare i Sverige som dessutom är kapabla till drift. Men de är dyra.

Kolla LinkedIn om du vill hitta mindre aktörer. Mitt bästa tips.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Först the basic, är du företagare eller privatperson som vill anlita byrå? Vad menar du med samarbete? Snackar vi "trust me bro, got a million dollar idea" i form att utvecklaren gör jobbet gratis i utbyte mot aktier/framtida intäkter, eller mer att du anlitar byrå och betalar 1000kr/h?

Hej!

Jag är egenföretagare och vill anlita mot betald ersättning. Andelar i bolaget är möjligt men isf om det rör sig om någon väldigt skicklig och kunnig som vill fortsätta investera sin tid i att utveckla appen långsiktigt. Jag har en fungerande produkt idag som jag satt ihop med existerande verktyg på marknaden men vill ha min egna variant som jag sen kan bygga vidare på med mina egna tankar och inovation.

Upplägget hade nog sett ut såhär baserat på mina diskussioner med byråer inom EU:
Först gör en prognos och betalar i förväg vad vi tror kostnaden kommer landa på. Månadsvis skjuta till ifall vi går över prognosen.

Det jag vill tillägga i ett samarbete:
Slutligen teckna SLA där vi har byrån på retainer för att snabbt kunna hantera buggar och fortsätta jobba på nya funktioner. Den sista delen är den jag haft svårt att hitta byråer som är intresserade av då de jobbar projekt baserat så nästa fas blir ett nytt projekt med nya utvecklare osv och supporten får man hantera själv efter överlämningen.

Min tanke är att trots att det förmodligen är dyrare med en svensk byrå så kan det vara värt det ifall att samarbetet fungerar bättre och det är mindre missförstånd osv.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om du har fått fram saker som datamodeller, UI-skisser, användningsfall/testfall, arkitektur-ideer osv så är du i mycket gott skick för att börja prata utveckling. Du kan naturligtvis köpa hjälp med det, men om du är tillräckligt engagerad för att ha tydliga åsikter (och skriftligt underlag) så kommer resultatet troligen bli bättre. Du kommer garanterat få mycket bättre estimat om du har sådant framme. Sätt scopet både för färdig app (så att designen kan ta höjd för det) och för en första release-version (för att få snabb feedback på vad användarna egentligen vill ha).

Affärssidan och finansiering av det hela måste så klart vara på plats om du ska bli tagen på allvar som konsultköpare.

Alla de större konsultdrakarna kan antagligen hjälpa dig, men som alltid kommer resultatet bero på om du kan hitta rätt individer i organisationen. Försök undvika säljarna/bolagen som vill pusha juniorer på dig, då är det bättre om du kan hitta någon erfaren frifräsare. Mindre företag som partner har såklart för- och nackdelar. Till slut handlar det ändå om individen som utför jobbet. Hitta helst någon med track-record av att ha byggt något som förvaltats över tid och har lärt sig något av det.

Se till att vara extremt tillgänglig för lösningsdiskussioner, gärna på fast tid dagligen. Var beredd på att systemutveckling som går som det ska har en rätt tydlig ketchupeffekt, något som tyvärr är rätt svårt att skilja från ett utvecklingsprojekt som går kasst - lösningen för att få kontroll är att visa förtroende och samtidigt vara personligt engagerad i det dagliga arbetet, till exempel genom att testa buggrättningar.

Hej!

Tack för du tog dig tid, uppskattar dina tankar!

ja, jag håller med om att det jag kan påverka mest för att ha en lyckad utveckling är bra planering, tydlig design och mycket feedback. Tillexempel i form av en product backlog med bra user stories och wireframes hur vi tänkt det ska fungera visuellt. Mitt arbete hittills har varit just det att ta fram en minimal produkt och sätt företaget i en position där det finns återkommande intäkter månadsvis som är öronmärkt mot utvecklingen. Gällande frilansare så är jag öppen för tanken men det kluriga där är att sätta ihop rätt team från början och sen att de även kan jobba bra ihop dessutom. Det som lockar med en byrå är att det finns många att tillgå och de har (förhoppningsvis) vana att jobba ihop.

Jag har några få svenska alternativ och det jag märkt hittills är att det antingen är juniorer som får betalt som seniorer utanför sverige eller att de outsourcear stora delar av deras arbete och är mest en mellanhand som inte har så mycket översyn egentligen.

Min tanke är som du säger att det viktigt att vägleda rätt och kontinuerligt testa för att leda utveckligen i rätt riktning för kod kommer ju skrivas i vilket fall som helst även om det är felaktig. Tror verkligen att det är förberedelsen inför det här som kommer avgöra om det lyckas eller inte.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De stora konsultbolaget är de som har utvecklare i Sverige som dessutom är kapabla till drift. Men de är dyra.

Kolla LinkedIn om du vill hitta mindre aktörer. Mitt bästa tips.

Vad är det för trams? Det finns 100-tals mindre digitalbyråer i Sverige som är mycket kapabla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De stora konsultbolaget är de som har utvecklare i Sverige som dessutom är kapabla till drift. Men de är dyra.

Kolla LinkedIn om du vill hitta mindre aktörer. Mitt bästa tips.

Tack så mycket!

Varit i kontakt med några där och hittat en del byrårer men det är just det att de flesta jobbar på projetkbasis och inte varit alls intresserade att teckna SLA. Behöver fortsätta mitt letande där.. Om du har några som du jobbat med tidigare eller känner till får du gärna skriva i DM till mig, vore uppskattat!

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Vad är det för trams? Det finns 100-tals mindre digitalbyråer i Sverige som är mycket kapabla.

Tjena!

Har du tips på söktermer man kan använda för att hitta de här byråerna?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bannani:

Tjena!

Har du tips på söktermer man kan använda för att hitta de här byråerna?

Digitalbyrå <stad>

Ett tips i all välmening är dock att försöka anställa en utvecklare istället, eller lära dig mer och bygga om infrastrukturen själv efter hand.

Av din beskrivning låter det som att appen är hela affären för bolaget. Vad händer om byrån går under/försvinner/säger upp kontraktet? Då står du där med ett helt kodprojekt som du egentligen inte alls vet hur det fungerar. Dessutom har du betydligt mindre kontroll själv. Dessutom kommer allting ta minst tre gånger längre än vad du tror. Då blir det antingen dyrt, eller så har du en halvfärdig produkt.

Skynda långsamt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Digitalbyrå <stad>

Ett tips i all välmening är dock att försöka anställa en utvecklare istället, eller lära dig mer och bygga om infrastrukturen själv efter hand.

Av din beskrivning låter det som att appen är hela affären för bolaget. Vad händer om byrån går under/försvinner/säger upp kontraktet? Då står du där med ett helt kodprojekt som du egentligen inte alls vet hur det fungerar. Dessutom har du betydligt mindre kontroll själv. Dessutom kommer allting ta minst tre gånger längre än vad du tror. Då blir det antingen dyrt, eller så har du en halvfärdig produkt.

Skynda långsamt!

tack för din feedback!

Det stämmer och det jag gjort är att jag gick en ettårig utbildning i programering där vi gick igenom och gjorde en del projekt i html,css,java,python,django,sql just för att ha en bättre uppfattning då min bakgrund lutar mer åt ekonomi/finans. Helt rätt att den risken finns till en större del idag att byråer kan gå i konkurs så därför vill jag vara delaktig i processen hela vägen och se till att tom jag kan förstå dokumentationen.

Jag hade planer på att lansera detta redan 2020-21 så det stämmer absolut det du säger att allt tar mycket längre tid än man tänkt. Sen behöver jag som sagt folk som är skickligare än mig och problemet med att idag att hyra en utvecklare är att jag tror det är svårt att hitta EN person som kan sköta tex front-end delarna av react native utvecklingen och backend. Finns det sånna personer hade man ju verkligen kollat in på det mer och sen när det gäller vissa specifika områden ha en frilansare som fyller på där men att den utvecklaren löser resten själv. Antar att det inte finns jättemånga med den profilen som är tillgängliga och håller hög nivå men här kan jag ha helt fel?

Innan har jag resonerat att eftersom ej vet exakt hur många timmar som kommer behövs av varje kompetens att det kan vara bra att ha en byrå så man ej överinvesterar i en kompetens man ej behöver egentligen samt att behovet kan ändras med tiden.

Ska kolla in digitalbyrå stockholm

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

digitalist.se
(Disclaimer: Jobbar på annat bolag i samma koncern)

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

digitalist.se
(Disclaimer: Jobbar på annat bolag i samma koncern)

Dom är grymma. Har jobbat med dom.

Kan även rekommendera Tromb.com som är lagom storlek för detta tror jag.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av bannani:

Hej!

Jag är egenföretagare och vill anlita mot betald ersättning. Andelar i bolaget är möjligt men isf om det rör sig om någon väldigt skicklig och kunnig som vill fortsätta investera sin tid i att utveckla appen långsiktigt. Jag har en fungerande produkt idag som jag satt ihop med existerande verktyg på marknaden men vill ha min egna variant som jag sen kan bygga vidare på med mina egna tankar och inovation.

Upplägget hade nog sett ut såhär baserat på mina diskussioner med byråer inom EU:
Först gör en prognos och betalar i förväg vad vi tror kostnaden kommer landa på. Månadsvis skjuta till ifall vi går över prognosen.

Det jag vill tillägga i ett samarbete:
Slutligen teckna SLA där vi har byrån på retainer för att snabbt kunna hantera buggar och fortsätta jobba på nya funktioner. Den sista delen är den jag haft svårt att hitta byråer som är intresserade av då de jobbar projekt baserat så nästa fas blir ett nytt projekt med nya utvecklare osv och supporten får man hantera själv efter överlämningen.

Min tanke är att trots att det förmodligen är dyrare med en svensk byrå så kan det vara värt det ifall att samarbetet fungerar bättre och det är mindre missförstånd osv.

Känns som att det du är efter en sorts SaaS- (Software as a service) eller app-byrå som brinner lite extra för maratonprojekt och långsiktighet. Jag själv jobbar på SaaS-bolag och övriga inom SaaS jag känner till kör allt in-house. Då det är mer fördelaktigt och sen bara outsourcar vissa mindre små och isolerade moduler om man själv inte mäktar med det internt.

Även om vi i Sverige har en hög IT-mognad så finns det ju helt klart en mängd bolag som besitter kompetensen. Beroende på var du är lokaliserad, så hade jag i första hand siktat på att kontakta IT-bolag med kontor i närheten. Bara för ha möjlighet till att ha en mer personlig kontakt. Vare sig man anlitar bolag eller anställer folk så vill man ju att det ska klinga bra och kännas rätt. Brukar ju vara rätt skönt med fysisk kontakt för projektstart och vissa avstämningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

digitalist.se
(Disclaimer: Jobbar på annat bolag i samma koncern)

Skrivet av Jumpcut:

Dom är grymma. Har jobbat med dom.

Kan även rekommendera Tromb.com som är lagom storlek för detta tror jag.

Uppskattat!!

Lägger till dem till min lista och får undersöka mer i detalj. Tack för rekommendationerna.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Känns som att det du är efter en sorts SaaS- (Software as a service) eller app-byrå som brinner lite extra för maratonprojekt och långsiktighet. Jag själv jobbar på SaaS-bolag och övriga inom SaaS jag känner till kör allt in-house. Då det är mer fördelaktigt och sen bara outsourcar vissa mindre små och isolerade moduler om man själv inte mäktar med det internt.

Även om vi i Sverige har en hög IT-mognad så finns det ju helt klart en mängd bolag som besitter kompetensen. Beroende på var du är lokaliserad, så hade jag i första hand siktat på att kontakta IT-bolag med kontor i närheten. Bara för ha möjlighet till att ha en mer personlig kontakt. Vare sig man anlitar bolag eller anställer folk så vill man ju att det ska klinga bra och kännas rätt. Brukar ju vara rätt skönt med fysisk kontakt för projektstart och vissa avstämningar.

Ok alright, tack! Bra ord där "maratonprojekt" det har jag inte stött på innan men beskriver rätt bra vad jag är ute efter.

Stämmer verkligen att det ska kännas att man samarbetar med rätt personer för uppdraget. Planerar att ta fram en liten presentation för att enklare förmedla det jag behöver hjälp med så det hade varit bra att boka upp med byråer i närheten. En annan tanke jag hade idag gällande EU vs SE är svenska kronan svaga kurs för tillfället samt inflation och dess effekt på utvecklingspriser. Är det något du har erfarenhet av har förändrats senaste 6 månaderna i SaaS?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bannani:

Ok alright, tack! Bra ord där "maratonprojekt" det har jag inte stött på innan men beskriver rätt bra vad jag är ute efter.

Stämmer verkligen att det ska kännas att man samarbetar med rätt personer för uppdraget. Planerar att ta fram en liten presentation för att enklare förmedla det jag behöver hjälp med så det hade varit bra att boka upp med byråer i närheten. En annan tanke jag hade idag gällande EU vs SE är svenska kronan svaga kurs för tillfället samt inflation och dess effekt på utvecklingspriser. Är det något du har erfarenhet av har förändrats senaste 6 månaderna i SaaS?

Haha, ja det var tydligen det bästa ordvalet jag kunde komma på under natten.

Ingen erfarenhet av hur IT-bolagens timdebiteringar har påverkats av inflation. Jag jobbar inom UX/UI-design och varken min eller utvecklarnas timdebitering har justerats något pga inflation så vitt jag vet. Men då jobbar vi ju in-house och äger och förvaltar alla våra systemlösningar. Vill någon befintlig kund ha en speciallösning på någon av våra systemlösningar, ja då blir det ju debitering. Men annars så är det ju intern utveckling då vår kärna av intäkter kommer från licenser och inte jaga konsulttimmar.

En enkel och tydlig presentation är ju helt klart något du bör ha. Så att mottagaren får ett helhetsgrepp i vad du är ute efter och kan tillhandahålla en så pass relevant offert som möjligt. För du kommer nog annars få rätt så varierade priser och då tänker jag inte på bara timdebiteringen utan projektet som helhet.

För det lär skilja annars vilka kompetenser bolagen anser att projektet som helhet behöver. Jag tänker spontant att följande kompetenser är relevanta: UX/UI-designer, frontend-utvecklare, backend-utvecklare och projektledare. Sen så visst du kan ha en fullstack-utvecklare som kör båda delar och kan på sin höjd också vara projektledaren. Det varierar ju hur bolagen jobbar i praktiken samt vilken nivå av kompetens du är ute efter. Det kan ju kännas onödigt att ha 4-5 olika kompetenser inblandade i ett projekt istället för bara 1. Men dessa 4-5 personer fokuserar sig endast på sitt område och har djup kompetens. Medan en enda person är medioker och lite mer allt-i-allo, då dygnet har alldeles för få timmar för att det ska vara möjligt att ha djup kompetens inom allt. Sen är det ju nödvändigtvis inte en nackdel med en allt-i-allo person, utan det kan ju fungera utmärkt för vissa projekt och uppdrag. Behöver heller inte va dyrare med 4-5 personer än 1 person, då den som är ensam kan behöva fler timmar totalt sett.

Lite som då bolag vill hitta billig arbetskraft och anlitar indier för programmering. Jo timdebiteringen är ju avsevärt lägre, men totalt sett så behöver det inte vara billigare än svensk arbetskraft. Då det krävs en hel del tid till att projektleda outsourcing då det är två helt skilda arbetskulturer. För att åter igen generalisera lite så krävs det en kravspecifikation som innehåller minsta lilla detalj. Står det inte i kravspecifikationen att knapp X ska göra Y så bryr sig ingen att det finns en knapp som inte fyller någon funktion. För man gör bara exakt det som står i kravspecifikationen.

Permalänk
Skrivet av IMPANI:

För att åter igen generalisera lite så krävs det en kravspecifikation som innehåller minsta lilla detalj. Står det inte i kravspecifikationen att knapp X ska göra Y så bryr sig ingen att det finns en knapp som inte fyller någon funktion. För man gör bara exakt det som står i kravspecifikationen.

Jag tänkte bara flika in och fråga: Så det finns inget eget initiativ till normal extrapolering i tänkandet eller eget kritiskt tänkande? "Hm, en knapp som inte uppfyller en funktion. Kanske ska mejla och be om detaljförtydligande för just den knappen?"

Det där låter ju som om ett kugghjul som sätter stopp i resten av kuggsystemet?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Du har fått bra svar överlag i tråden. Men något som jag verkligen tycker att du ska fundera över är hur det tekniska uppläggget ser ut.

Att outsourca drift med mera tenderar att bli dyrt, men jag förstår dess nödvändighet. Det viktiga enligt mig är att infrastruktur och så vidare står på ditt bolag och att eventuella konsulter sätter upp saker på tjänsteavtal som du äger.

Om du exempelvis ska använda Azure eller AWS för hosting, databaser med mera så tycker jag att DU ska ha avtalet med Microsoft eller Amazon. Sen släpper du in konsulterna där, de kan rekommendera dig vilka tjänster och storlek du ska ha, sköta konfigurationen åt dig och så vidare - men avtalet för tjänsterna i sig är ditt eget.

Man vet aldrig vad som händer, och om det går åt skogen med relationen med konsultbyrån så vill du kunna stänga av deras åtkomst och släppa in någon annan. Eller om du vill byta konsultbolag längre fram så vill du inte ha en lång process med överflytt av tjänster mellan konton hos Azure/AWS.

Se såklart även till att källkod ligger i en tjänst som du äger/hanterar! Om du ska använda Azure så finns Azure DevOps där det går att lagra källkod. Ställ även vettiga krav på dokumentation, det är en del som ofta faller och som ställer till det längre fram.

Gällande valet av teknik för själva appen så kan du även fundera över Flutter.

Slutligen vill jag tillägga att det kan finnas en vinst i att börja i liten skala, hitta en full stack-utvecklare, de är inte bäst på front end eller back end, men de kan hjälpa dig att skapa en Proof of Concept snabbt, bespara dig kostnader i processer runtomkring som stora projekt kräver (och som stora firmor använder även för små projekt). Det kan vara svårt att hitta rätt, men en duktig och intresserad utvecklare kan ta ett projekt långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Gällande valet av teknik för själva appen så kan du även fundera över Flutter.

Slutligen vill jag tillägga att det kan finnas en vinst i att börja i liten skala, hitta en full stack-utvecklare, de är inte bäst på front end eller back end, men de kan hjälpa dig att skapa en Proof of Concept snabbt, bespara dig kostnader i processer runtomkring som stora projekt kräver (och som stora firmor använder även för små projekt). Det kan vara svårt att hitta rätt, men en duktig och intresserad utvecklare kan ta ett projekt långt.

Flutter är trevligt.

Rekommenderar OP att göra en mock-up i Figma som beskriver hur du tänker att funktionaliteten och strukturen ska vara. Lättare att kommunicera med eventuellt vald byrå på det viset.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle kontakta Jonas på Appmost och se vad han kan erbjuda. Han har utvecklat ett ramverk för att bygga appar snabbare. Här finns exempel på vad det kan kosta https://www.appmost.se/vad-kostar-en-app.html

Men du bör såklart utvärdera flera alternativ och ställa dem mot varandra och välja det som känns bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Jag skulle kontakta Jonas på Appmost och se vad han kan erbjuda. Han har utvecklat ett ramverk för att bygga appar snabbare. Här finns exempel på vad det kan kosta https://www.appmost.se/vad-kostar-en-app.html

Men du bör såklart utvärdera flera alternativ och ställa dem mot varandra och välja det som känns bäst.

Här måste man också göra ett val. Är snabbhet viktigare än inlåsningseffekten? Om appen ska leva över tid, hanteras på olika sätt med mera så är risken att du är fast med Appmost (beroende på vad deras lösning genererar).

Har man en bra idé så tycker jag att man ska se till att äga lösningen från början till slut, utan att vara inlåst hos ett specifikt bolag.

Edit:
Läste lite på Appmore och där står det ganska tydligt:

Citat:

Vem äger appen om man licensierar den?
Eftersom vi bygger appar i vårt eget ramverk får ni inte tillgång till hela källkoden. Ni äger källkoden som motsvarar eran app i vårt egna format och kan alltid begära ut denna. Då vårt ramverk inte är open-source går källkoden endast att användas via vårt ramverk. Ni har såklart alla rättigheter till innehållet ni väljer att lägga in appen. För backend får ni full nyttjanderätt till den källkoden och kan bygga vidare på denna själva eller via annan leverantör. Gör vi en större nyutveckling i frontend/appen får ni även nyttjanderätt till denna kod om ni skulle vilja gå vidare med annan leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Haha, ja det var tydligen det bästa ordvalet jag kunde komma på under natten.

Ingen erfarenhet av hur IT-bolagens timdebiteringar har påverkats av inflation. Jag jobbar inom UX/UI-design och varken min eller utvecklarnas timdebitering har justerats något pga inflation så vitt jag vet. Men då jobbar vi ju in-house och äger och förvaltar alla våra systemlösningar. Vill någon befintlig kund ha en speciallösning på någon av våra systemlösningar, ja då blir det ju debitering. Men annars så är det ju intern utveckling då vår kärna av intäkter kommer från licenser och inte jaga konsulttimmar.

En enkel och tydlig presentation är ju helt klart något du bör ha. Så att mottagaren får ett helhetsgrepp i vad du är ute efter och kan tillhandahålla en så pass relevant offert som möjligt. För du kommer nog annars få rätt så varierade priser och då tänker jag inte på bara timdebiteringen utan projektet som helhet.

För det lär skilja annars vilka kompetenser bolagen anser att projektet som helhet behöver. Jag tänker spontant att följande kompetenser är relevanta: UX/UI-designer, frontend-utvecklare, backend-utvecklare och projektledare. Sen så visst du kan ha en fullstack-utvecklare som kör båda delar och kan på sin höjd också vara projektledaren. Det varierar ju hur bolagen jobbar i praktiken samt vilken nivå av kompetens du är ute efter. Det kan ju kännas onödigt att ha 4-5 olika kompetenser inblandade i ett projekt istället för bara 1. Men dessa 4-5 personer fokuserar sig endast på sitt område och har djup kompetens. Medan en enda person är medioker och lite mer allt-i-allo, då dygnet har alldeles för få timmar för att det ska vara möjligt att ha djup kompetens inom allt. Sen är det ju nödvändigtvis inte en nackdel med en allt-i-allo person, utan det kan ju fungera utmärkt för vissa projekt och uppdrag. Behöver heller inte va dyrare med 4-5 personer än 1 person, då den som är ensam kan behöva fler timmar totalt sett.

Lite som då bolag vill hitta billig arbetskraft och anlitar indier för programmering. Jo timdebiteringen är ju avsevärt lägre, men totalt sett så behöver det inte vara billigare än svensk arbetskraft. Då det krävs en hel del tid till att projektleda outsourcing då det är två helt skilda arbetskulturer. För att åter igen generalisera lite så krävs det en kravspecifikation som innehåller minsta lilla detalj. Står det inte i kravspecifikationen att knapp X ska göra Y så bryr sig ingen att det finns en knapp som inte fyller någon funktion. För man gör bara exakt det som står i kravspecifikationen.

Okej, grymt! tack för input från "insidan" så att säga. Vid diskussion med byrå eller utvecklare så kommer backlog, low def wireframes, schematics och en liten powerpoint finnas just för att undvika missförstånd men även få en rekommendation som är lämplig. Jag kommer fokusera mina arbetsuppgifter sen på att vara tillgänglig, testa funktioner och lära mig dokumentationen. Finns verkligen en uppsjö av alternativ hur man hade kunnat lösa det. Förhoppningsvis så sållar alternativen bort sig själva lite när projektet är mer specifikt.

Förra året hade jag helt exkluderat att svenska bolag vore intresserade av mitt projekt men med tiderna vi har nu tror jag att byråer kanske är mer flexibla i vilka typer av projekt de accepterar jämfört med för ett år sen. Är det något du hade hållit med om? Då syftar jag inte nödvändigtvis på ersättningen utan snarare strukturen av avtalet

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jag tänkte bara flika in och fråga: Så det finns inget eget initiativ till normal extrapolering i tänkandet eller eget kritiskt tänkande? "Hm, en knapp som inte uppfyller en funktion. Kanske ska mejla och be om detaljförtydligande för just den knappen?"

Det där låter ju som om ett kugghjul som sätter stopp i resten av kuggsystemet?

Mvh,
WKL.

Jag kan tänka mig att det är något som är mer generellt för avtal generellt och inte just utveckling. Att till exempel om man leverar utöver vad som är lovat så är den uppskattningen mindre än missnöjdheten om man underlevererar. Kan även vara ett "skydd" mot scope creep.

Därför med tiden fokuserar man på vad som är specifierat i uppgiften så man täcker sin rygg iaf. Sen är nöjda kunder riktigt bra marknadsföring långsiktigt, speciellt i industrier där kunderna vill ha ett "resultat" ovetandes om hur man når det. Det är min uppfattning iaf.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Du har fått bra svar överlag i tråden. Men något som jag verkligen tycker att du ska fundera över är hur det tekniska uppläggget ser ut.

Att outsourca drift med mera tenderar att bli dyrt, men jag förstår dess nödvändighet. Det viktiga enligt mig är att infrastruktur och så vidare står på ditt bolag och att eventuella konsulter sätter upp saker på tjänsteavtal som du äger.

Om du exempelvis ska använda Azure eller AWS för hosting, databaser med mera så tycker jag att DU ska ha avtalet med Microsoft eller Amazon. Sen släpper du in konsulterna där, de kan rekommendera dig vilka tjänster och storlek du ska ha, sköta konfigurationen åt dig och så vidare - men avtalet för tjänsterna i sig är ditt eget.

Man vet aldrig vad som händer, och om det går åt skogen med relationen med konsultbyrån så vill du kunna stänga av deras åtkomst och släppa in någon annan. Eller om du vill byta konsultbolag längre fram så vill du inte ha en lång process med överflytt av tjänster mellan konton hos Azure/AWS.

Se såklart även till att källkod ligger i en tjänst som du äger/hanterar! Om du ska använda Azure så finns Azure DevOps där det går att lagra källkod. Ställ även vettiga krav på dokumentation, det är en del som ofta faller och som ställer till det längre fram.

Gällande valet av teknik för själva appen så kan du även fundera över Flutter.

Slutligen vill jag tillägga att det kan finnas en vinst i att börja i liten skala, hitta en full stack-utvecklare, de är inte bäst på front end eller back end, men de kan hjälpa dig att skapa en Proof of Concept snabbt, bespara dig kostnader i processer runtomkring som stora projekt kräver (och som stora firmor använder även för små projekt). Det kan vara svårt att hitta rätt, men en duktig och intresserad utvecklare kan ta ett projekt långt.

tack, här är vi helt på samma sida! Kan inte vara något missförstånd vart ägandet ligger. Ja, har kollat mest på React/Flutter vs dedikerade appar med tanke på om man i nära framtid skulle ha dedikerad utveckling så vill man ju ej vara "dumsnål" men tror prisgapet är för stort trots allt och att man kan uppnå det vi vill med antingen react eller flutter och fortsätta utvecklingen där med bra resultat. Jag har långt ifrån perfekt information gällande det utan resonerar i att jag kan spara upp till 40% i utvecklings kostnader initialt i att köra tex flutter vs dedikerade Ios, Android och web appar. Det kommer dock med sina egna utmaningar..

Skrivet av johanandersson:

Flutter är trevligt.

Rekommenderar OP att göra en mock-up i Figma som beskriver hur du tänker att funktionaliteten och strukturen ska vara. Lättare att kommunicera med eventuellt vald byrå på det viset.

Ja, tanken är att byrån ska förstå relativt snabbt vad jag vill åt och kommer då ha wireframes plus en presentation för att ge dem en förståelse. Hade du föredragit flutter över t.ex React?

Skrivet av cp_:

Jag skulle kontakta Jonas på Appmost och se vad han kan erbjuda. Han har utvecklat ett ramverk för att bygga appar snabbare. Här finns exempel på vad det kan kosta https://www.appmost.se/vad-kostar-en-app.html

Men du bör såklart utvärdera flera alternativ och ställa dem mot varandra och välja det som känns bäst.

intressant och tack för tipset! tar gärna emot tips om andra byråer om du har möjlighet. Dock är det problematiskt att man blir låst för mig då tanekn är att appen kommer bli mer och mer av kärnverksamehten men riktigt kul det han sysslar med.

Skrivet av koSmiQ:

Här måste man också göra ett val. Är snabbhet viktigare än inlåsningseffekten? Om appen ska leva över tid, hanteras på olika sätt med mera så är risken att du är fast med Appmost (beroende på vad deras lösning genererar).

Har man en bra idé så tycker jag att man ska se till att äga lösningen från början till slut, utan att vara inlåst hos ett specifikt bolag.

Edit:
Läste lite på Appmore och där står det ganska tydligt:

Tack för du tog dig tid att kolla upp det! Av de skälen du nämner så hade det inte fungerat i längden då ägandeskapet är viktigt att jag behåller. Har du möjligtvis rekomendation på en byrå eller fullstack utvecklare?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bannani:

Ja, tanken är att byrån ska förstå relativt snabbt vad jag vill åt och kommer då ha wireframes plus en presentation för att ge dem en förståelse. Hade du föredragit flutter över t.ex React?

Har för lite erfarenhet för att göra det påståendet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Gällande React Native vs Flutter så skulle jag bryta ned det ungefär såhär:

React Native

  • Enklare att hitta utvecklare, de flesta som är bekväma med React och TypeScript kan komma långt. Det är en stor marknad med utvecklare som har den kompetensen

  • Inte lika optimerad kod, men frågan är om det märks när appen används

  • I högre grad beroende av extra paket för att hantera utseende och andra funktioner, de finns men man måste hitta dem

Flutter

  • De jag känner till om använt Flutter tycker det är fantastiskt för att snabbt prototypa ihop Android-appar och liknande

  • Antagligen bättre prestanda, kompilerar till mer lik native-kod vad jag förstår

  • Har fler färdiga UI-element som bara kan användas, om man väljer att följa Material UI från Google. Flutter har mer och gör mer out-of-the-box än React-Native

  • Nog inte lika lätt att hitta utvecklare, men behöver för den delen inte vara svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jag tänkte bara flika in och fråga: Så det finns inget eget initiativ till normal extrapolering i tänkandet eller eget kritiskt tänkande? "Hm, en knapp som inte uppfyller en funktion. Kanske ska mejla och be om detaljförtydligande för just den knappen?"

Det där låter ju som om ett kugghjul som sätter stopp i resten av kuggsystemet?

Mvh,
WKL.

Det är på den punkten den stora skillnaden mellan våra arbetskulturer skiljer sig åt (som sagt, generaliserat). Vi tänker mer på helheten och tar egna initiativ medan andra gör bare minimum och endast följer kravspecifikationen.

Går även att appliceras på design, har själv testat anlita via fiverr (från det allra billigaste till top dollar) och det är alldeles för låg nivå enligt mig. Är självklart att man tar genvägar när det kommer till dom lägre prisklasserna men det görs även i högre nivå när man väl börjar granska arbetsfiler.

Skrivet av bannani:

Okej, grymt! tack för input från "insidan" så att säga. Vid diskussion med byrå eller utvecklare så kommer backlog, low def wireframes, schematics och en liten powerpoint finnas just för att undvika missförstånd men även få en rekommendation som är lämplig. Jag kommer fokusera mina arbetsuppgifter sen på att vara tillgänglig, testa funktioner och lära mig dokumentationen. Finns verkligen en uppsjö av alternativ hur man hade kunnat lösa det. Förhoppningsvis så sållar alternativen bort sig själva lite när projektet är mer specifikt.

Förra året hade jag helt exkluderat att svenska bolag vore intresserade av mitt projekt men med tiderna vi har nu tror jag att byråer kanske är mer flexibla i vilka typer av projekt de accepterar jämfört med för ett år sen. Är det något du hade hållit med om? Då syftar jag inte nödvändigtvis på ersättningen utan snarare strukturen av avtalet

Ja det är ju lite av en djungel och är ju inte så enkelt som säga vad som är rätt eller fel. Avvägning med flertalet aspekter då det som vanligt har sina för- och nackdelar. Det som är glädjande är ju iaf att du har kommit en bit och faktiskt är öppen för att reflektera olika alternativ. Det är ju en vital egenskap i sig och hjälper ju till att sålla ut vissa delar. För det är ju lätt hänt att man hamnar i ett tunnelseende och inte är mottaglig för andra inspel.

Har för liten insyn för våga ge mig på något uttalande som kan ses som någon fingervisning. Förhoppningsvis så kan någon annan som jobbar mer på konsultbyrå inflika sin erfarenhet huruvida byråer är mer öppna för vilka typer av projekt som godtas.