Vill köpa en ny processor, nuvarande känns slö.

Permalänk
Medlem

Vill köpa en ny processor, nuvarande känns slö.

Kan knappt spela musik samtidigt som jag spelar spel längre utan att musiken börjar hacka titt som tätt.
Har just nu:
i5 8600K
16gb DDR4
Samsung SSD

Skulle 7700X eller i7 13700K vara en värdig uppgradering? Jag brukar alt-tabba väldigt mycket och har hört en förmodad myt om att intel haterar det bättre.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Jag brukar alt-tabba väldigt mycket och har hört en förmodad myt om att intel haterar det bättre.

Kanske stämde när din CPU var ny men inte längre. Jag har en AMD 3700X, några år på nacken nu och har inga problem med att alt-tabba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Kan knappt spela musik samtidigt som jag spelar spel längre utan att musiken börjar hacka titt som tätt.
Har just nu:
i5 8600K
16gb DDR4
Samsung SSD

Skulle 7700X eller i7 13700K vara en värdig uppgradering? Jag brukar alt-tabba väldigt mycket och har hört en förmodad myt om att intel haterar det bättre.

Det är inte din processors eventuellt bristande prestanda som orsakar problemen. Börja med att uppdatera alla drivrutiner (inklusive chipset), hjälper inte det så är det en ominstallation av operativsystemet som stundar då problemet med stor sannolikhet är mjukvarurelaterat.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är inte din processors eventuellt bristande prestanda som orsakar problemen. Börja med att uppdatera alla drivrutiner (inklusive chipset), hjälper inte det så är det en ominstallation av operativsystemet som stundar då problemet med stor sannolikhet är mjukvarurelaterat.

När jag använder nvidias prestandagrej så står det att cpu ligger på 100% eller iallafall över 90%. T.ex. när jag spelar mankiller.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Kan knappt spela musik samtidigt som jag spelar spel längre utan att musiken börjar hacka titt som tätt.
Har just nu:
i5 8600K
16gb DDR4
Samsung SSD

Skulle 7700X eller i7 13700K vara en värdig uppgradering? Jag brukar alt-tabba väldigt mycket och har hört en förmodad myt om att intel haterar det bättre.

Låter 110% som myt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Kan knappt spela musik samtidigt som jag spelar spel längre utan att musiken börjar hacka titt som tätt.
Har just nu:
i5 8600K
16gb DDR4
Samsung SSD

Skulle 7700X eller i7 13700K vara en värdig uppgradering? Jag brukar alt-tabba väldigt mycket och har hört en förmodad myt om att intel haterar det bättre.

Hur har du kopplat ljudet?
Kör du HDMI så går det kanske via grafikkortet.
Många spel kräver dock exklusivitet på ljudet, så kolla spelinställningarna.
Annars kan det inte sällan vara Windows automatiska uppdateringar som jävlas, genom att dra hem suboptimala ljuddrivrutiner exempelvis.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hur har du kopplat ljudet?
Kör du HDMI så går det kanske via grafikkortet.
Många spel kräver dock exklusivitet på ljudet, så kolla spelinställningarna.
Annars kan det inte sällan vara Windows automatiska uppdateringar som jävlas, genom att dra hem suboptimala ljuddrivrutiner exempelvis.

Jag använder externt ljudkort som kopplas via USB. För att förtydliga så kan jag lyssna på musik men ibland så hackar det och pausas när det är hård press på datorn.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk

8600 är en kass cpu den har inge hyper threading, även gammal 4790K är till och med bättre på multitrådat. Dvs du har bara 6 cores and thats it.
Du kan hitta en i9900k billigt nu för tiden, som är 100% bättre på allt.

8 cores och 16 threads

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none