Permalänk
Medlem

VPN med ovpn 2.6 (DCO mode)

Hej
Vet ni om någon VPN leverantör som börjat med ovpn 2.6 som stödjer DCO mode ?
Det verkar skralt med det än så länge men kanske någon här vet något, därav min fråga.
Mvh
Daniel

Permalänk
Medlem

Det tycks inte vara nära att komma in i mainline Linux vad jag kan se, saknas i net-next /drivers/net, vilket verkar vara där kernel-modulen är tänkt att hamna.

Därmed måste man hålla på att kompilera på egen hand om man ska köra det, vilket förstås är jobbigare för VPN-leverantörerna när det ska underhållas och säkerhetsuppdateras. OpenVPNs cloud-lösning säger att de har DCO i produktion, men jag har ingen aning om ifall det är en lämplig lösning för privatpersoner.

Här finns en video från slutet av Oktober med utvecklaren av kernel-modulen. Jag får inte känslan att han hade superbra koll på vad han höll på med vid den tidpunkten.

Permalänk
Medlem

Alla som vill ha lite fart har väl gått över till WireGuard så intresset är nog inte så stort längre.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Wireguard är slöare än openvpn för mig ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Wireguard är slöare än openvpn för mig ?

Det verkar konstigt. Även med AES-NI har Wireguard alltid varit betydligt snabbare för mig, även om det i mitt fall handlar om VPN-anslutningar jag satt upp själv för att nå saker på servrar hemma. OpenVPN är inte direkt känt för sin prestanda.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det var precis därför jag köpte en QAT billigt men de kräver DCO för att fungera bra för openvpn.

Jag får labba vidare helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad för hastighet du fått med openvpn vs wireguard mot vilken vpntjänst du använder.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

(Xeon 12core 2.2 ghz, 128 gb minne, körs från NVME, 1gbit/s WAN, AES-NI och QAT via pfsense för allt nedan)

På Mullvad får jag 320mbit/s openvpn och 225 mbit/s wireguard. 256gcm/cbc sha 384.
Med Nordvpn får jag 450 mbit/s openvpn. 256gcm/cbc sha 512.

Mullvads support sade att de stödjer DCO men det är bara verifierat från windows 11 och debian 12 klienten, inte med pfsense.
Nordvpn sade att det kanske går att får det att fungera med DCO via openvpn klienten från openvpn, inte via deras klient eller pfsense.

För Nordvpn kan jag koppla upp mig och få en länk med DCO men får ingen internet åtkomst, bara en länk etablerad som "up" i pfsense.
För Mullvad får jag inte ens en länk med DCO, den är "offline" i pfsense.

Med QAT ska 1 gbit/s inte vara några problem i openvpn.