Aktivering av Multimonitor IGPU i bios krashar min dator upprepat utan att posta

Permalänk

Aktivering av Multimonitor IGPU i bios krashar min dator upprepat utan att posta

Behöver lite hjälp då jag kliat bort håret med mitt problem

Byggt en ny dator (specs nedan) som fungerar felfritt förutom i en detalj och det är att när jag försöker aktivera processorna interna grafik i bios så krashar datorn och postar aldrig utan bara startar om sig tills jag flashar CMOS och återstället bios.

Datorn fungerar väldigt bra med mitt dedikerade grafikkort men vill dra nytta av processorns grafik med intels Quicksync för projekt.

Byggde en (nästan) identisk dator till en kompis som jag kunde aktivera Multimonitor utan problem med
Enda skillnaderna mellan våra bygg förutom ett lite mindre chassi är:
Enbart 1 M.2 NVMIE hårddisk
inga mekaniska hdds
Mindre processorkyllare (corsair icue h100)

Specs:

CPU: Intel core i9 13900k (testat två stycken samma problem efter jag skickat tillbaka till inet och fått ny)
Moderkort: Asus ROG Strix B760-F Gaming Wifi
Minnen: Kingston 2x16gb DDR5 5600MHz CL36 Fury Beast
HDD: WD red PRO 4TB 7200 rpm 256mb
SSD: WD black SN850X 1TB Gen4
PSU: Corsais RM850X
Kylare Corsair ICUE H150i Elite
Har även två äldre SSDs en samsung 850 EVO och en extra NVMe hårddisk som jag inte har namn på i skrivande stund

Tar all hjälp jag kan få! Jag har kollat kontakter och dragit in och ut och testat lite andra kablar och platser där jag kunnat men samma problem! Misstänker eventuellt moderkortsfel men inget jag kan bekräfta

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Som du skriver låter det på dig som om du utelämnat att nämna att du även har ett grafikkort anslutet i datorn ? Har du bara integrerad grafik eller har du även ett diskret grafikkort ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som jag skrev fungerar datorn bra med mitt dedikerade grafikkort! men jag glömde nog skriva vilket kort jag kör med!

Har ett RTX 4070 kort

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Killroy1991:

Som jag skrev fungerar datorn bra med mitt dedikerade grafikkort! men jag glömde nog skriva vilket kort jag kör med!

Har ett RTX 4070 kort

Har du installerat om win eller har du försökt flyttat en befintlig installation ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nej, jag har inte ännu testat att installera om datorn igen.
Den är relativt nyinstallerad och jag har inte försökt flytta något.

Det enda jag gör är att starta upp datorn och gå in i bios för att aktivera multimonitor spara och det är då datorn börjar starta om sig utan stopp tills jag trycker på att återställa CMOS

Tror du det har något med min Windows installation att göra?

Detta är det enda som krånglat med datorn sen jag byggde den, Windows och allt annat har fungerat som de ska enligt vad jag kunnat se

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Killroy1991:

Nej, jag har inte ännu testat att installera om datorn igen.
Den är relativt nyinstallerad och jag har inte försökt flytta något.

Det enda jag gör är att starta upp datorn och gå in i bios för att aktivera multimonitor spara och det är då datorn börjar starta om sig utan stopp tills jag trycker på att återställa CMOS

Tror du det har något med min Windows installation att göra?

Detta är det enda som krånglat med datorn sen jag byggde den, Windows och allt annat har fungerat som de ska enligt vad jag kunnat se

Om man flyttar en wininstallation kan det bli underliga fel men har du inte flyttat den mellan olika hårdvara så är det inte det men ominstalltion kan ibland vara enklaste sättet att lösa en del problem men jag vet inte om det är det som är ditt problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om man flyttar en wininstallation kan det bli underliga fel men har du inte flyttat den mellan olika hårdvara så är det inte det men ominstalltion kan ibland vara enklaste sättet att lösa en del problem men jag vet inte om det är det som är ditt problem.

Ja, min tanke är att testa plocka bort hårddiskar och testa för att se att det inte är någon begränsning i moderkortet
Görs av rekommendation av en kompis svårt att se att det skulle vara problemet men är villig att testa de mesta!
Fungerar inte det så är ominstallation nästa steg att testa.

Och har ingen här något bra förslag mer så funderar jag på lämna in den hos Inet och låta dom felsöka datorn och se om det är komponenter som krånglar

Tack för inputen! Har vart med om skumma problem i mina dagar med väldigt udda lösningar så jag tar all hjälp och tankekraft jag kan få