Söndagsmatiné: Historien om Philips förfall

Permalänk
Medlem

Philips, vad är det?

Permalänk
Medlem

Hade mycket Philips när jag växte upp. Rätt stabila grejor även om audiovideo-fantaster fnyste lite. De var klart bättre än Samsung och Goldstar åtminstone.

Har kvar skivspelaren från min första stereo, inköpt 1985, stilig skapelse som jag tyvärr inte hittar bild på nu. Att köpa Philips var inget man skröt med (även om de hade high-end grejor), men inte heller något man behövde skämmas över.

Jag hade dessutom på den tiden en period när jag bojkottade asiatiska produkter så långt det gick, pga demokratiskäl och europeiskt självförsörjande. Tyvärr var jag väl ensam om den saken. Phillips var ofta gjort i Nederländerna, Belgien, etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Jag har i två tidigare boenden haft ett 100% ekosystem med Philips Hue, hade tom. bytt ut strömbrytarna. Var supernöjd, extra fränt att ha det i mitt tidigare fritidshus där jag kunde styra allt på distans på ett enkelt vis. Där var det både inomhus- och utomhusbelysning. Ja, det var dyrt att investera, men väl värt det i min mening.

Vet inte om man kan lita på detta från Hues officiella webbsida: With an average lifespan of 25,000 hours, a Philips Hue light bulb will not need replacing anywhere near as often. Exactly how often you will need to change a Hue light bulb depends on how many hours a day it is used — but it can last up to 25 years.

Men att en lampa håller i 25 år känns enligt mig fullt godkänt, även om man degar 549 spänn för den.

Har du räknat på hur länge varje dag du kam ha den tänd då under 25 år?

2,7 timmar om dagen.

Jag köpte en del LED-lampor i början när de kostade 500-600kr styck, det skulle också hålla 25år och listades som 25000 timmar med 1 miljon tändcykler, detta var 2008.
Idag fanns ingen av dem kvar i livet, de var inte tända dygnet runt, satt på toaletterna och i förrådet, så några hann inte komma upp i närheten av sin utlovade livslängd.

Blir svårt att reklammera något efter 3 år, det vet dem om och därför kan de lova nästan vad som helst.

Men gillar man den sortens lampa så kan det ändå vara värt att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Watertrue:

Folk i tråden verkar ha missat att Philips Hue inte ens görs av Philips, utan av ett bolag som heter Signify vilket bara har rättigheter att använda Philips namn och logotyp. Kolla företagsnamnet på baksidan av förpackningen.

Lite det videon handlar om också.

Samma gäller TV-apparater som bär Philips logotyp, de görs av ett bolag som heter TP Vision vilket i sin tur är helägt av det Hongkongbaserade bolaget TPV Technologies.

Förutom den licensierade logotypen på framsidan har inget av dem något att göra med Philips.

Haha precis, undrar hur många av de som kommenterar kring videons poäng som faktiskt har sett videon 😁

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

55pos9002

55" Piece of Shit over nine thousand?

Permalänk
Medlem

På 60-70-80-talet hade väl nästan varje svensk en Philips eller Dux TV. Minns att telefunken var rätt stora då också.
Goldstar (dåtidens LG) var värsta budgetmärket.
Men som med allt annat tog Asien över.

Permalänk
Medlem

Philips styrka har väl alltid varit forskning och utveckling snarare än att kränga saker direkt till konsumenter.
Dom sitter ju på några av de mest lukrativa patenten någonsin.
Framförallt så är dom ju giganter i den medicinska världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Watertrue:

Folk i tråden verkar ha missat att Philips Hue inte ens görs av Philips, utan av ett bolag som heter Signify vilket bara har rättigheter att använda Philips namn och logotyp. Kolla företagsnamnet på baksidan av förpackningen.

Lite det videon handlar om också.

Samma gäller TV-apparater som bär Philips logotyp, de görs av ett bolag som heter TP Vision vilket i sin tur är helägt av det Hongkongbaserade bolaget TPV Technologies.

Förutom den licensierade logotypen på framsidan har inget av dem något att göra med Philips.

Det bolag som idag heter Signify är alltså tidigare Philips Lighting N.V. som avknoppades till ett separat bolag för ett antal år sedan.

TP Vision var tidigare ett joint-venture bolag som delägdes av Philips, men man sålde sedan sin ägarandel till TPV Technologies.

Annars så är mycket av det man sysslar med idag professionell medicinsk utrustning som inte säljs till konsumenter.

Permalänk

Folk har nämnt att Signify är en avknoppning från Philips och i Stockholmsområdet så sitter det enorma mänger Signify-armaturer på stolpar som belyser gator, gångvägar och parker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Min första stereo tidigt 80 tal var tyvärr Philips, förstärkare, kassetdäck å skivspelare i en gräslig silverfärg. Dessa köptes då å då, hade 14 dagars lön å man fick spara ihop pengerna, förstärkaren hade 2 belysta VU mätare, kunde koppla in 6 st högtalare A å B å tror det var aktiva högtalare, kostade ca 2200 kr å var dyrast. Philips är för mig är ett lågpris märke å aldrig mer Philips för min del.

Ville man ha Philips väl ljud köpte man Marantz! Tvek på om de äger det varumärket idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Ville man ha Philips väl ljud köpte man Marantz! Tvek på om de äger det varumärket idag.

Den sk HiFi affären hade inte mycket att välja på den tiden å affären finns ännu kvar men som bonnhålans enda TV å Laptop, mobil affär idagsläget, philips, samsung, Panasonic TV. Ingen stereo/hemmabio i sortimentet. Har en hemmabio recvier - Marantz NR 1711.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Den sk HiFi affären hade inte mycket att välja på den tiden å affären finns ännu kvar men som bonnhålans enda TV å Laptop, mobil affär idagsläget, philips, samsung, Panasonic TV. Ingen stereo/hemmabio i sortimentet. Har en hemmabio recvier - Marantz NR 1711.

Såg sen Marantz såldes runt milleniet, var nog bra det. För det är fin fina grejer , på tok för fina för att dras ner i Phillips sörjan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Såg sen Marantz såldes runt milleniet, var nog bra det. För det är fin fina grejer , på tok för fina för att dras ner i Phillips sörjan.

Har för mig att i ett avsnitt av "Mord i paradiset" nämns en något om en Marantz kassett bandspelare, tror inte modellen nämns. Marantz/Denon ägs av Sound United LLC (Japan).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Har för mig att i ett avsnitt av "Mord i paradiset" nämns en något om en Marantz kassett bandspelare, tror inte modellen nämns. Marantz/Denon ägs av Sound United LLC (Japan).

SoundUnited har nån dyr-fabrik i Ishikawa, Japan för exklusiva modeller av Denon/Marantz. Annat görs i Vietnam, Malaysia, Thailand, Kina. Det är ett amerikanskt bolag med huvudkontor i Mahwah, New Jersey. Men - dom är sålda till Masimo i Kalifornien som mest pysslar med medicinsk elektronik.

Marantz, det var länge sen det var ägt av Philips. TV-delen, belysning, halvledare med mera konsumentprodukter är outsourcat eller avknoppat.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att kommentera formuleringen i ingressen.

"Stora delar av 1900-talets senare hälft" torde betyda ungefär lika lång tid som "bara några årtionden".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Goldstar (dåtidens LG) var värsta budgetmärket.

En av mina första datorskärmar var en Goldstar, minns hur min brorsa retade mig för att jag köpt en sån billig skitskärm och bl.a. kallade den "Oldstar".

Permalänk
Medlem

När jag tänker på Philips så tänker jag inte minst på deras TTL kretsar, protokoll som I2C och I2S, att de utvecklade CDn tillsammans med Sony, för att inte tala om alla avancerade instrument inom vården. Tragiskt att se hur det gick sedan. Själv sitter jag med en 27" 4K skärm från Philips, en skärm som fick grava inbränningar efter bara några månader.

Permalänk

Sitter med Philips TV och rakapparat. Supernöjd med bådA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

55pos9002

Skrivet av MarcusHuddinge:

55" Piece of Shit over nine thousand?

Man har olika perception; jag läste 55" Point of Sale Nine thousend two

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Jag pluggade till elektronikreparatör på gymnasiet. Vår lärare då hävdade bestämt att elektroniken i Bang & Olufsen var Philips, så att man kunde lika gärna köpa Philips istället för B&O.

Min bildskärm på jobbet står det Philips på. Man kan ju undra vilka som gjort den egentligen

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag pluggade till elektronikreparatör på gymnasiet. Vår lärare då hävdade bestämt att elektroniken i Bang & Olufsen var Philips, så att man kunde lika gärna köpa Philips istället för B&O.

Min bildskärm på jobbet står det Philips på. Man kan ju undra vilka som gjort den egentligen

Sånt där är ju nånting som många hakar sig fast vid.
Jag minns t.ex. CRT skärmar märkta "Samtron", som enligt alla hade "Samsung bildrör".
Och det stämde ju, Samtron var ju Samsungs sätt att kringå skatter och tullar.
Men Samtron var ju även ett billigare märke, och bildrören som hamnade i dom var andrasortering.

Och samma sak gällde såklart för B&O.
Du kan vara säker på att de Philips komponenter som hamnade i B&O produkter var av högsta kvalitet.
Eller i många fall enbart avsedda för användning av B&O.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Har Philips Hue och en Philips TV hemma och är väldigt nöjd med båda faktiskt
Ambilight är en rätt trevlig funktion ändå.

Nöjd kan man vara men inte för att det är en Philips.
Alla Philips TV idag är asiatiska märken som saluförs under köpt märkesrättighet.
https://en.tab-tv.com/who-makes-philips-tvs/

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Nöjd kan man vara men inte för att det är en Philips.
Alla Philips TV idag är asiatiska märken som saluförs under köpt märkesrättighet.
https://en.tab-tv.com/who-makes-philips-tvs/

Fortfarande jävligt nöjd med min Philips TV faktiskt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog aldrig kunna köpa en tv utan ambilight igen i alla fall.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic